Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö polvileikkaukseen (julkisella), jos on sairaalloisen ylipainoinen?

Vierailija
08.07.2024 |

Mun serkku on alle 50v , mutta hänellä on viime aikoina kipeytyneet polvet niin että kävelykin sattuu. Hän on sairaalloisen ylipainoinen, siis jotain 150kg, niin mietin vaan, että mahtaako ne nykypäivänä julkisessa sairaalassa edes leikata polvia jos se on selvää, että polvet ovat menneet massiivisen ylipainon takia? Mä olen siis kuullut yhdeltä tyypiltä, että ei ne leikkaa jos on tuollainen tilanne vaan käskee laihduttamaan.

Onko tuo edes normaalia, jos alle 50-v polvet ovat tuossa kunnossa, jos esim. fyysinen työ tai kilpaurheilu ei selitä vammoja?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta voidaan laittaa lähete Coxaan, jossa leikataan lihavampiakin potilaita kuin erikoissairaanhoidossa yleensä. Maksaa potilaalle saman verran kuin muuallakin, mutta matkat (Coxa sijaitsee siis Tampereella) joutuu potilas maksamaan itse sekä mahdollisen yöpymisen potilashotellissa. Kela-taksilla ei siis pääse, elleis itten satu asumaan Tampereella. En tiedä Coxan painorajaa, HUS:issa (ja monissa muissa paikoissa) se on muistaakseni BMI 35. 

Matkat Coxaan ja takaisin korvataan kylläkin sen mukaan että menisi lähimpään yliopistosairaalaan.

Okei. Mä olen kuullut noissa Facebookin tekonivelryhmissä ihan muuta. Ja moni haluaa Coxaan juuri sen takia, että lähin yliopistosairaala edellyttää, että BMI on alle 35. 

Niin edellyttää Coxakin.

Vierailija
62/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiselta voidaan laittaa lähete Coxaan, jossa leikataan lihavampiakin potilaita kuin erikoissairaanhoidossa yleensä. Maksaa potilaalle saman verran kuin muuallakin, mutta matkat (Coxa sijaitsee siis Tampereella) joutuu potilas maksamaan itse sekä mahdollisen yöpymisen potilashotellissa. Kela-taksilla ei siis pääse, elleis itten satu asumaan Tampereella. En tiedä Coxan painorajaa, HUS:issa (ja monissa muissa paikoissa) se on muistaakseni BMI 35. 

Matkat Coxaan ja takaisin korvataan kylläkin sen mukaan että menisi lähimpään yliopistosairaalaan.

Okei. Mä olen kuullut noissa Facebookin tekonivelryhmissä ihan muuta. Ja moni haluaa Coxaan juuri sen takia, että lähin yliopistosairaala edellyttää, että BMI on alle 35. 

Infektioriski lisääntyy,kun BMI on yli 35. Jos paino lähellä tuota, ja potilas sitoutunut painonhallintaan, niin kyllä leikkaavat yliopistosairaaloissakin. Runsas ylipaino myös lyhentää proteesin käyttöikää,joten painonhallintaan kannattaa sitoutua myös leikkauksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylipaino ei ole este tekonivelleikkaukselle, mutta se lisää tulehdusriskiä lonkan ja polven tekonivelleikkauksissa ja voi vaikeuttaa toimenpiteen suoritusta. Sairaalloisen ylipainoisen (painoindeksi 40 tai enemmän) potilaan tekonivelleikkaukseen suhtaudutaan siksi pidättyvästi." https://www.terveyskyla.fi/niveltalo/tekonivelleikkaus/usein-kysyttya-t…

Vierailija
64/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kunhan pudottaa painoa, tekoniveliä ei turhaan vaihdeta. Toisekseen vaikka olisi polvet kipeänä ei niitä heti leikellä vaikka olisi nivelrikko, ensin painon pudotus 

Vierailija
65/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsee kunhan pudottaa painoa, tekoniveliä ei turhaan vaihdeta. Toisekseen vaikka olisi polvet kipeänä ei niitä heti leikellä vaikka olisi nivelrikko, ensin painon pudotus 

Julkisella joutuu joka tapauksessa odottamaan leikkaukseen pääsyä.  Voi joutua odottamaan vuoden tai kaksikin.  Vaikka ei pudottaisi painoaan kuin kilon kuukaudessa,  on se leikkauspöydälle mennessä 12-24 kiloa vähemmän.  Kilon kuukaudessa pudottaa helposti,  vaikka makaisi sängyn pohjalla 24/7. 

Vierailija
66/66 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä "rangaista" hoitamattomuudella, jos jokin vaiva ehkä johtuu esimerkiksi ylipainosta, alkoholinkäytöstä, tupakoinnista, seksikäyttäytymisestä jne. Onpa ajattelusi ankaraa, ap. Kuten ketjussa on todettu, nivelrikkotautia voi olla myös laihoilla ihmisillä. Huomattavan ylipainoisten operaatioriskit ja usein haasteellisempi toipuminen ovat  elektiivisessä kirurgiassa hyvin monen leikkauksen suhteen merkittävä tai ratkaiseva este leikkaukselle. Tämän vuoksi ohjataan pudottamaan painoa ensin.