Painonhallinta raskausaikana
Miten ihmeessä olette onnistuneet hallitsemaan painoa raskausaikana niin ettei liikakiloja ole päässyt tulemaan? Olin ennen raskautta normaalipainoinen, mutta alkuraskauden aikana en pystynyt hirveästi pahoinvoinnin takia tarkkailemaan syömisiäni. Olen raskausviikolla 33 ja painoa on tullut jo seitsemän kiloa ja neuvolassa varoiteltiin liiallisesta painonnoususta. Yritän ettei paino nousisi loppuraskauden aikana yhtään enempää.
Paino hiipii kuitenkin ylöspäin vaikka kuinka lasken energiansaantiani. Ennen raskautta en hirveästi joutunut miettimään energiansaantiani, koska liikun melko paljon (n. 12 h kovatehoista liikuntaa viikossa). Liikuntamäärät ovat pysyneet raskauden aikana suurin piirtein samoissa, mutta tuntuu, että lihon vaikka syön vähemmän kuin ennen raskautta. Arjen aktiivisuus on ehkä vähän vähentynyt, kun kävely on välillä jatkuvan supistamisen vuoksi tuskaista. Ahdistaa, että yhtäkkiä paino ei enää ole millään tavalla hallinnassani ja koko elämä on alkanut pyöriä energiansaannin ja kaloreiden laskemisen ympärillä. Jatkuva nälkä vaivaa kun yritän hallita energiansaantiani niin että se olisi enimmillään 1800 kcal päivässä treenipäivinä (ei-treenipäivinä 1600).
Kommentit (9)
Nyt kyllä kuulostaa vääristyneeltä meiningiltä tai onko trolli?
Riittää, että syöt ruokaympyrän mukaisesti normaalia kotiruokaa. Älä mässäile, äläkä ahmi, äläkä ainakaan laske kaloreita.
7 kg painonnousu tuossa vaiheessa on ihan normaalia. Vauva syntyy parin kk kuluttua niin kyllähän sitä painoa tulee väistämättä.
Nyt olet ymmärtänyt jotain väärin siellä neuvolassa. Olivat ehkä ennemmin huolissaan liian pienestä painon noususta.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, että syöt ruokaympyrän mukaisesti normaalia kotiruokaa. Älä mässäile, äläkä ahmi, äläkä ainakaan laske kaloreita.
7 kg painonnousu tuossa vaiheessa on ihan normaalia. Vauva syntyy parin kk kuluttua niin kyllähän sitä painoa tulee väistämättä.
Olen pienikokoinen, joten tuo seitsemän kiloa on neuvolan mukaan jo melko paljon, ja siksi painonnousua pitää tarkkailla. Itsellänikin on epämiellyttävä ja turvonnut olo, mutta eniten huolissani olen mahdollisen liikapainon aiheuttamista terveysriskeistä sikiölle (makrosomia, lihavuus, metabolinen oireyhtymä jne.) minkä vuoksi haluan ehdottomasti saada painonnousun kuriin. Ilman kaloreiden rajoittamista ja laskemista kuitenkin paino takuuvarmasti alkaa nousta kovaa tahtia, koska kroppani ei sano minulle mikä on riittävä määrä ruokaa, vaan huutaisi ravintoa huomattavasti enemmän.
Mulla on menossa rv 32 ja paino on noussut vain 64,5 kilosta 70 kiloon. Aika vähän mielestäni oikeastaan, mutta maha, rinnat ja itse vauva ovat kasvaneet ihan hyvin. Vauva on kasvussa tasan keskikäyrällä. Ystäväni lihoi raskaudessa 30 kiloa ja sekin lienee ihan normaalia. Raskaus ei kestä koko elämää ja lasta ei pidä satuttaa laihdutuksilla. Liikuntaan ja ruokavalioon voi silti kiinnittää huomiota, mutta enemmän olisin huolissani syömishäiriöajattelusta. Jos siis aloitus on edes totta.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaympyrä kannattaa unohtaa ja syödä lajin mukaista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienikokoinen, joten tuo seitsemän kiloa on neuvolan mukaan jo melko paljon, ja siksi painonnousua pitää tarkkailla. Itsellänikin on epämiellyttävä ja turvonnut olo, mutta eniten huolissani olen mahdollisen liikapainon aiheuttamista terveysriskeistä sikiölle (makrosomia, lihavuus, metabolinen oireyhtymä jne.) minkä vuoksi haluan ehdottomasti saada painonnousun kuriin. Ilman kaloreiden rajoittamista ja laskemista kuitenkin paino takuuvarmasti alkaa nousta kovaa tahtia, koska kroppani ei sano minulle mikä on
Tuolla jo sanottiin, että unohda me kalorit ja syö oikeaa ruokaa.
Minäkin olen pienehkö ja mulle neuvolassa sanottiin normaaliksi painonnousuksi 15, jopa 20 kiloa, mutta on tullut vain 11 tai 12 ja olen jo aivan loppusuoralla. Alkuraskaudessa tuli pari-kolme kiloa jatkuvan nälän ja fyysisen työn takia, oli pakko syödä paljon! Sallin silloin myös herkuttelun itselleni, vaikka pääasiassa söinkin terveellisesti.
Keskiraskaudessa tuli suurin osa kiloista, mutta nyt ei ole paino enää noussut kun olen viimeiset kuukaudet syönyt herkkuja tosi vähän. Maha ja lapsi on kokoajan kasvanut keskikäyrällä ja sokerirasituksista sain tosi hyvät tulokset. Silti ajattelin että en mässää, niin eipähän ainakaan mitenkään ole oma vikani jos vauva kasvaa niin isoksi ettei mahdu ulos alakautta.
Eikö yleensä sanota just päinvastoin, että pienikokoisilla voi paino nousta reippaamin kuin niillä, joilla sitä painoa on jo entisestään paljon. 7kg paikon nousu ei tuossa raskauden vaiheessa ole paljon ja on normaalia, että loppuraskaudessa painonnousu kiihtyy loppua kohden. Eli relaa ja syö, kun on nälkä. Ei hyödytä sinua eikä vauvaa, ettet syö ja vahtaat kaloreita.
Unohda ne kalorit ja syö ruokaa, mikä pitää kylläisenä.