Mitkä lapsuuden ajan suomalaiset perinteiset ruoat maistuvat vieläkin? Ruisleipä, piimä, ohrapuuro, silli, peruna
Mitkä perinteiset suomalaiset ruoat ovat mieleesi vielä aikuisiälläkin?
ja ei tarvitse alkaa jankkaamaan että mikä on tarpeeksi suomalaista ja kasvoiko keskiajalla Suomessa perunaa (on syöty jo sen verran monta sataa vuotta että on osa suomalaista ruokakulttuuria).
Kommentit (55)
Riisipuuro
Muikkukukko
Ohrarieska
Karjalanpiirakat
Justiinsa savupöntöstä itse pyytämät muikut tai siiat Ruileipä muutama kylmä olut Parempaa ei löydy M63v Saimaan rannalla vieläkin
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään lasta, joka olisi pitänyt sillistä.
Oli minun herkkua lapsena.
Nyt aikuisena olen vieläki pääasiassa kalaruokien syöjä, mutta, silliä ei tule syötyä, vissiin söin lapsena koko elämäni tarpeiksi.
Kalakukko, paistetut muikut, savustetut muikut, kanamunakastike
Makaroonivelli maistuis, mutta en saa itse tehtyä, enkä usko että siitä tulisi semmoista mitä lapsena sain. Ruisleivän kanssa, ai että. 😋
Perunapiirakat on lemppareitani ikuusesti. Mummo leipoi riisi- ja perunatäytteisiä maailman parhaita karjalanpiirakoita, minä kävin aina perunaisten kimppuun. Nyt täytyy tyytyä kaupan antimiin, mummo kuoli ajat sitten.
Silliä ja uusia perunoita söin viimeksi eilen. Ah, ohjapuuro! Sitä pitääkin tehdä, ohraryyneistä uunipuuroa ja lisäksi puolukkasoppa.
Possunluiden nykyversio on ribsit, joissa on paljon vähemmän syötävää ainakin ihmisille kuin perinteisissä grillikyljissä
Jos oikein perinteisiin ruokiin mennään, niin kyllä meillä syödään vieläkin kalapottuja niin kuin järvenranta-asukkaat söivät jo vuosisatoja sitten. Metsämarjoja monessa muodossa meillä syödään vieläkin, samoin riistaa. Majavanliha ei enää kuulu ruokavalioon niin kuin muinoin.
Hiilloksella paistetut kalat ovat vieläkin suurta herkkuani. Harvoin vaan saa hyvää.
Ohrarieskat ovat nykyisin niin huonosti paistettuja, että ei ole enää niin kuin ennen. Onnistuisikohan ne sellaisella pizzauunilla, jossa olisi kiviarina ja joka kuumenisi tarpeeksi kuumaksi?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä yhtään lasta, joka olisi pitänyt sillistä.
Lapsenlapsi 3 v syö silliä, jos vaan annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna tuli arkiruuaksi 1950 luvulla, kun saatiin jalostettua kestäviä lajikkeita.
Peruna on ollut Suomessa arkiruoka 1700-luvulta lähtien.
Niin,mitähän se kuvittelee sota-aikana syödyn?
Vierailija kirjoitti:
Peruna tuli arkiruuaksi 1950 luvulla, kun saatiin jalostettua kestäviä lajikkeita.
Melkoinen mielikuvitus.
Läskisoosi, pehmeä maksakastike, kanaviillokki mustaherukkahillon kera, näitä syötiin perunoiden kanssa. Makaroni-jauhelihalaatikkoa ja makaronijauhelihapata ruskealla kastikkeella oli koulussa odotettua herkkua. Näitä tehdään ja syödään edelleen.
Riisiä ei 60- luvulla lisukkeena paljon käytetty, siitä tehtiin lähinnä puuroa ja porkkanalaatikkoa.
Pieniä suolaisia neulamuikkuja muistan lapsuudessani maistaneeni, saakohan niitä enää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Läskisoosi, pehmeä maksakastike, kanaviillokki mustaherukkahillon kera, näitä syötiin perunoiden kanssa. Makaroni-jauhelihalaatikkoa ja makaronijauhelihapata ruskealla kastikkeella oli koulussa odotettua herkkua. Näitä tehdään ja syödään edelleen.
Riisiä ei 60- luvulla lisukkeena paljon käytetty, siitä tehtiin lähinnä puuroa ja porkkanalaatikkoa.
Pieniä suolaisia neulamuikkuja muistan lapsuudessani maistaneeni, saakohan niitä enää mistään.
Olimme muutama vuosi sitten hiihtolomalla Rukalla S-hotellilla, en muista nimeä. Siellä oli aamiaispöydässä neulamuikkuja, liekö niitä kuuluisia *Kitkan viisaita*. Luulisi niitä saatavan muualtakin..
kaalilaatikko,karjalanpiirakat perunamuusitäytteellä suolaisella voilla voideltuna. perunavelli,riisivelli, uubipuurot kuten ohraryynipuuro.karjalanpaisti. pullapohjainen mustikkapiirakka. kotikaöja ja sima