Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holkeri kehoitti syömään silakoita..
Ei ole pettuleipää vielä kukaan ehdottanu
Ei vielä. Mutta pettua saa ilmaiseksi (naapurin metsästä) ja sillä on hyvä korvata leivästä 50snt/kg maksavat vehnä- ja ruisjauhot. Säästää Satosia kuukaudessa.
Ja te haukuitte Susanna Koskea vaikka hän ennusti tämän. Köyhät karsimaan puita. Saavat samalla pettua ja pysyvät kunnossa kun tekevät töitä raittiissa ilmassa.
Se mitään ennustanut. Vaan hekumoiden fantasioi työttömien pakottamisesta turhan työn tekemiseen.
Fantasiat toteutuvat kun niihin oikein uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä repimään kadulta asfaltit pois että saan puutarhan tehtyä. Ei ole pihaa, mutta kai tuohon kadulle jonkun palstan saa laitettua.
Enemmistö suomalaisist ei asu betonierämaassa. Eikä Kehä kolmosen sisäpuolen saasteissa.
Enemmistö suomalaisista asuu kaupungeissa. Eikä siellä edes omakotitalojen pihoilla enää ole aarinkaan hyötykasvimaata. On vain nurmikko ja 50 neliön terassi. Miksei omakotitaloasukkaita velvoiteta kasvattamaan tontittomille perunoita ja porkkanoita talven varalle?
Se kasvattaminen onkin se helpoin osuus, mutta missä halvatussa säilöt sen koko talveksi riittävän sadon? Ei mulla ole edes täällä maalla kellaria, aika hintavia ovat hankkia. Toisekseen, jos joku on kaupassa edullista, niin juurekset. 
Onko sinun mielestäsi 6.50€ maksavat uuden sadon perunat edullisia?
Tai esim. jäävuorisalaatti, jonka sai ennen alle eurolla ja nyt sen kilohinta on yli 4€
Mitenkähän s a a t a n a n kallista ruoka on alvikorotuksen jälkeen?
No, menköön kompostiin vaan kaikki ruoka, kun jotkut k u s i p ä ä t on AHNEITA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä. Mutta pettua saa ilmaiseksi (naapurin metsästä) ja sillä on hyvä korvata leivästä 50snt/kg maksavat vehnä- ja ruisjauhot. Säästää Satosia kuukaudessa.
Ja te haukuitte Susanna Koskea vaikka hän ennusti tämän. Köyhät karsimaan puita. Saavat samalla pettua ja pysyvät kunnossa kun tekevät töitä raittiissa ilmassa.
susanna koski voi ihan itse mennä keräämään niitä risuja, v i t u n k u s i p ä ä a k k a
Voin minä mennä karsimaan puita, jos siitä maksetaan palkkaa. Muuten kyse on pelkästä v i t t u i l u s t a
Tuonkin energian kun olisit käyttänyt petun keräämiseen, niin olisi vatsa täynnä ja uni tulisi paremmin illalla ruumiillisen työn väsyttämänä.
Muistan yhden rouvan joka istutti parvekkeelleen tomaattia ynnä muita vihanneksia. Olosuhteet olivat ideaalit: sopivassa paikassa oleva parveke niin että viljelykset saivat sopivasti sekä auringonpaistetta että varjoa. Istutusalustat, lannoitteet ymssellaiset rouva hommasi myös ja hän myös hoiti istutuksiaan todella hyvin. No miten kävi? Kesän lopussa tomaattia oli tullut muutama. Salaatit eivät oikein kasvaneet eikä mikään muukaan. Rouva kertoikin että tomaateille tuli sen verran suolainen kilohinta ettei taida enää yrittää uudelleen. Tämä tapahtui noin kuusi vuotta sitten ja rouva oli vakiasiakkaani silloisella työpaikallani. Rouvalla oli kyllä muuten viherpeukalo ettei sen puoleen....mutta siis mistä esim. toimeentulotuella elävä henkilö hankkii ensinnäkin hyvää multaa , siemeniä ja kaikkea muutakin päästäkseen edes aloittamaan tuon viljelyn? Ja mihin se viljelmä on tarkoitus tehdä? Ikkunalaudalle? Ihmettelenpä vaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Sepä. Paljonko _oikeasti_ säästää viljelemällä jotain perunoita tai retiisiä vs. ostat kaupasta? Ja tosiaan, itse(kin) asun pienkerrostalossa, ei omaa pihaa eikä parveketta.
Työn ilo on palkkaa tärkeämpi. Sillä saa sisältöä nettipalstojen selailun täyttämään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Sepä. Paljonko _oikeasti_ säästää viljelemällä jotain perunoita tai retiisiä vs. ostat kaupasta? Ja tosiaan, itse(kin) asun pienkerrostalossa, ei omaa pihaa eikä parveketta.
Työn ilo on palkkaa tärkeämpi. Sillä saa sisältöä nettipalstojen selailun täyttämään elämään.
Sinä siis haluat lahjoittaa palkkasi minulle, todella jalomielistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kallista ole, jos on se piha! Parvekeviljelyllä totta tosiaan tuskin plussalle pääsee, mutta mukavaa puuhaahan se on.
Toki aloittaminen maksaa omalla pihallakin jotain, mutta jatkossa ylläpito onnistuu lähes nollakustannuksin, kun ymmärtää kompostoinnin, viljelykierron, katteiden käytön ja lannoitteiden uuttamisen kasveista. Siementäkin saa kerättyä omista kasveista tuleville vuosille mm. retiisin, tillin, persiljan, porkkanan, papujen, kurpitsojen, tomaattien ja valkosipulin. Perunan siementä uudistan aika ajoin, eli ostan puhtaat siemenet puutarhaliikkeistä. Sitten tietenkin vielä monivuotiset talvehtivat yrtit, sipulit, marjat, hedelmät, maa-artisokat, parsat, raparperit... Jotain varmaan unohtuu mainita.
Omenapuutkin kun hoitaa oikein ne elää kymmeniä ja kymmeniä vuosia. Omat puut ovat vielä satavuotiaina runsaasti satoa tuottavia. Samoin marjapensaat.
Ongelmahan on se, että ei kaupunkilaistuneet sukupolvet enää osaa. Tiedon ja taidon siirtyminen on katkennut siihen, kun sieltä maalta on lähdetty kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa palkkaa. Saan työstä iloa jonka voin mielelläni jakaa sinun kanssasi. Ota avosylin vastaan se mitä minulla on sinulle tarjota. Iloa. Hymyile. :)
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhden rouvan joka istutti parvekkeelleen tomaattia ynnä muita vihanneksia. Olosuhteet olivat ideaalit: sopivassa paikassa oleva parveke niin että viljelykset saivat sopivasti sekä auringonpaistetta että varjoa. Istutusalustat, lannoitteet ymssellaiset rouva hommasi myös ja hän myös hoiti istutuksiaan todella hyvin. No miten kävi? Kesän lopussa tomaattia oli tullut muutama. Salaatit eivät oikein kasvaneet eikä mikään muukaan. Rouva kertoikin että tomaateille tuli sen verran suolainen kilohinta ettei taida enää yrittää uudelleen. Tämä tapahtui noin kuusi vuotta sitten ja rouva oli vakiasiakkaani silloisella työpaikallani. Rouvalla oli kyllä muuten viherpeukalo ettei sen puoleen....mutta siis mistä esim. toimeentulotuella elävä henkilö hankkii ensinnäkin hyvää multaa , siemeniä ja kaikkea muutakin päästäkseen edes aloittamaan tuon viljelyn? Ja mihin se viljelmä on tarkoitus tehdä? Ikkunalaudalle? Ihmettelenpä vaan...
Luultavasti liian kuuma,kuten parvekkeilla usein. Yli 30 asteen ei lämmöt saisi mennä. Ihanne n.25 astetta. Mikään kasvi ei oikeastaan kestä paahdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lannoitteista. Miten selitätte, farmarit tai luontotutkijat tämän? Pelloilla on viimeksi viljelty vajaat 10 v sitten. (Vaihtelevin sadoin, mutta ei mennä nyt siihen.) Nykyinen peltojen tila: ei muruakaan lannoitetta sen jälkeen kun farmari lopetti.
Vaan mikä määrä kasvillisuutta on nyt noilla entisillä viljelymailla. Paitsi puustoa, joka kasvaa julmettua vauhtia (polttopuuta tiedossa), niin korkeita rikkaruoholajikkeita kuten horsmaa, putkea, hiirenvirnaa, nokkosta, ohdaketta. Kymmeniä lajeja, kaikki erittäin elinvoimaisia. Voikukalla alkukesästä oma kukoistuskautensa. Jos voikukkaa voisi jotenkin hyödyntää, olisin tehnyt aikamoisen tilin. Mutta ei, ei voi voikukasta kirnuta edes voita. Eikä voikukkaa mikään voita.
Siis miten tällainen kasvu on mahdollista nyt peltojen lepotilassa, kun silloin aktiivivuosina piti joka vuosi lannoittaa (ja tietenkin myös myrkyttää rikkakasvi
Toisekseen, viljelykasvit ovat ihmisen jalostamia ja eivät myöskään pärjää ilman ihmisen luomia kasvuedellytyksiä. Luonnonkasvit ovat luonnonkasveja ja ihmisen puuttuminen tilanteeseen vain haittaa niiden kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin köyhä pitkäaikaistyötön, niin kyllä mielummin muuttaisin jonnekin maalle vuokraomakotitaloon ja puuhastelisin puutarhassa ja samoilisin lähimetsissä joka päivä kuin tuijottelisin betoniseinien töhryjä jostakin Vantaan neukkukuution ikkunoista käsin.
1. Vuokraomakotitalot ovat harvinaisia ja kalliita, asumistuen rajat paukkuu.
2. Puutarha on kallis investointi johon työttömillä on harvoin varaa, eikä vuoranantaja välttämättä hyväksy pihan muokkaamista (lavakauluksistakin jää jälki).
3. Sieltä maalta pitäisi myös päästä jonnekin, vähintään työkkärin tapaamisiin ja puutarhaväline ostoksille, mutta koska julkistaliikennettä ei ole, tarvitaan auto, jonka ostamiseen ja ylläpitoon työttömällä ei ole varaa.
Tiedän mistä puhun koska olen työttömyyslistoilla roikotettava työkyvytön ja haaveilen mökistä ja pienimuotoisesta viljelystä, mutta rahamuuri tulee aina vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin köyhä pitkäaikaistyötön, niin kyllä mielummin muuttaisin jonnekin maalle vuokraomakotitaloon ja puuhastelisin puutarhassa ja samoilisin lähimetsissä joka päivä kuin tuijottelisin betoniseinien töhryjä jostakin Vantaan neukkukuution ikkunoista käsin.
1. Vuokraomakotitalot ovat harvinaisia ja kalliita, asumistuen rajat paukkuu.
2. Puutarha on kallis investointi johon työttömillä on harvoin varaa, eikä vuoranantaja välttämättä hyväksy pihan muokkaamista (lavakauluksistakin jää jälki).
3. Sieltä maalta pitäisi myös päästä jonnekin, vähintään työkkärin tapaamisiin ja puutarhaväline ostoksille, mutta koska julkistaliikennettä ei ole, tarvitaan auto, jonka ostamiseen ja ylläpitoon työttömällä ei ole varaa.
Tiedän mistä puhun koska olen työttömyyslistoilla roikotettava työkyvytön ja haaveilen mökistä ja pienimuotoisesta vilj
Maalla on nykyäänkin yksittäisiä paikkoja missä on julkinen liikenne.
Myös hevosen ja kärryjen hommaaminen on yksi vaihtoehto. Niitä ennen käytettiin kun ei ollut autoja ja traktoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
susanna koski voi ihan itse mennä keräämään niitä risuja, v i t u n k u s i p ä ä a k k a
Voin minä mennä karsimaan puita, jos siitä maksetaan palkkaa. Muuten kyse on pelkästä v i
Palstalaiset näköjään tuntevat sanan "pettu", mutta yhdelläkään ei ole tietoa siitä, milloin, mistä ja miten pettuleipää valmistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hevosen ja kärryjen hommaaminen on yksi vaihtoehto. Niitä ennen käytettiin kun ei ollut autoja ja traktoreita.
HEVOSEN JA KÄRRYN! Tajuatko yhtään mitä edes sen hevosen ylläpito maksaa!? se on nykyään rikkaiden harrastus.
Kerro toki ne yksittäiset paikat julkisella liikenteellä millä pääsee TE-toimistoon jne..
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aiemmin sanoin. Noiden kusipäiden neuvot rahan "säästämiseksi" sisältävät aina rahan käyttämisen ja investoinnin johonkin. Ja se jokin on sellaista joka voi onnistua tai olla onnistumatta. Voi olla järkevää tai täysin typerää. Voi olla mahdollista joillekin, mutta useimmille ei. Noiden kusipäiden neuvot on toisin sanoen TYPERIÄ JA TURHIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEVOSEN JA KÄRRYN! Tajuatko yhtään mitä edes sen hevosen ylläpito maksaa!? se on nykyään rikkaiden harrastus.
Kerro toki ne yksittäiset paikat julkisella liikenteellä millä pääsee TE-toimistoon jne..
Hevosta ei tarvitse hoitaa kuin luksushevosta. Hevonen ei tarvitse sen kummempia oloja kuin vaikka 70-luvulla jolloin työhevoset olivat vielä yleisiä.
Busseja kulkee useimpia valta- ja kantateitä pitkin arkipäivisin. Lisäksi on joitakin kymmeniä maaseutupaikkoja missä pysähtyy jopa paikallisjuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa palkkaa. Saan työstä iloa jonka voin mielelläni jakaa sinun kanssasi. Ota avosylin vastaan se mitä minulla on sinulle tarjota. Iloa. Hymyile. :)
Sinä oot kyllä huonon sopparin allekirjoittanut. Kannattais vastaanottaa rahaakin että saa ruokaa ja pysyy hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan yhden rouvan joka istutti parvekkeelleen tomaattia ynnä muita vihanneksia. Olosuhteet olivat ideaalit: sopivassa paikassa oleva parveke niin että viljelykset saivat sopivasti sekä auringonpaistetta että varjoa. Istutusalustat, lannoitteet ymssellaiset rouva hommasi myös ja hän myös hoiti istutuksiaan todella hyvin. No miten kävi? Kesän lopussa tomaattia oli tullut muutama. Salaatit eivät oikein kasvaneet eikä mikään muukaan. Rouva kertoikin että tomaateille tuli sen verran suolainen kilohinta ettei taida enää yrittää uudelleen. Tämä tapahtui noin kuusi vuotta sitten ja rouva oli vakiasiakkaani silloisella työpaikallani. Rouvalla oli kyllä muuten viherpeukalo ettei sen puoleen....mutta siis mistä esim. toimeentulotuella elävä henkilö hankkii ensinnäkin hyvää multaa , siemeniä ja kaikkea muutakin päästäkseen edes aloittamaan tuon viljelyn? Ja mihin se viljelmä on tarkoitus tehdä? Ikkunalauda
Kuten jo aiemmin sanoin. Noiden kusipäiden neuvot rahan "säästämiseksi" sisältävät aina rahan käyttämisen ja investoinnin johonkin. Ja se jokin on sellaista joka voi onnistua tai olla onnistumatta. Voi olla järkevää tai täysin typerää. Voi olla mahdollista joillekin, mutta useimmille ei. Noiden kusipäiden neuvot on toisin sanoen TYPERIÄ JA TURHIA.
Jos et ole valmis investoimaan pienintäkään summaa mihinkään etkä ottamaan edes pientä epäonnistumisen riskiä niin et tule onnistumaan missään.
Aina kovimpia köyhiä neuvomaan ovat ne jotka ovat syntyneet etuoikeutettuna yltäkylläisyyteen, eikä heillä ole mitään käsitystä elämän realiteeteista tai edes mitä mikäkin maksaa. Kokoomuslaiset loistavat myös totaalisella matemaattisten taitojen puutteella, mikä on aika paha valuvika kun yrittävät profiloitua talous- ja rahapuolueena. Ilmankos menee päin helvettiä kaikki.
Voin minä mennä karsimaan puita, jos siitä maksetaan palkkaa. Muuten kyse on pelkästä v i t t u i l u s t a