Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Noin monta huutomerkkiä ja mustalla kirjoitettuja sanoja vaatii varmaan vähän reagointia. Meidän murrealueella puhutaan kylvämisestä ihan yleisterminä. Keväällä on kylvöaika, koskien myös pottua. Mutta jos joku sanoo istuttaneensa perunansiemenen, niin kyllä senkin kaikki täällä ymmärtää. Katsos, joskus jokin ilmaus on joko-tai, ei pelkästään vain. :)
AP "Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten ..."
17/532 "Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia "
Jaa-a, haluaisin nähdä miten nämä kaksi sovitetaan yhteen. Paitsi että parvekkeita on niin monenlaisia: täysin avonaisia ilman tuulensuojaa, alttiina jatkuvalle paahteelle, pohjoisen suuntautuvia auringottomia, avoparvekkeella vilkkaan liikennekadun äärelle = saasteisa salaatteja, tomaatteja jne
Ai niin, ohjeet miten säilöä salaatinlehtiä tulevaa talvea varten! Artoooo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaverisi kannattaisi hommata kuukausilippu niin ei tarvitse maksaa niitä 3 euron kertalippuja. Tai sen puoleen vaikka ostaa käytetty mummopyörä niin ei tarvitsisi käyttää julkisia lyhyisiin matkoihin ollenkaan. Mutta eihän oman elämänsä köyhyysasiantuntija tällaista säästömahdollisuutta hoksaa."
Niin. On se jännä miten teidän ei-köyhien säästövinkit sisältää aina sen että ensin pitää käyttää sitä rahaa useita kymppejä tai satasia johonkin. Onko muita hyviä neuvoja?
No mutta juuri näin moni varakas on varoihinsa päässyt: ensin säästänyt vaikka tupakasta tai tekokynsistä ja investoinut johonkin mistä tulee pitkällä aikavälillä tuottoa tai säästöä. Kun kerran jättää bussikortin ostamatta saa murto-osalla sen hinnasta vanhan polkupyörän, jolla korvaa bussimaksun jatkossa.
Mun pyörästä varastettiin satula, lukitusta varastosta. Sinne täytyy mennä mustapäisellä Abloy-avaimella.
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä repimään kadulta asfaltit pois että saan puutarhan tehtyä. Ei ole pihaa, mutta kai tuohon kadulle jonkun palstan saa laitettua.
Enemmistö suomalaisist ei asu betonierämaassa. Eikä Kehä kolmosen sisäpuolen saasteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunoiden säilytykseen ei tarvita teollisuusluokan perunakellaria koneineen. Siihen riittää maakellariperiaatteella toimiva tavanomainen kellari.
Luuletko tosiaan, että perunaa kymmenien hehtaarien pelloilla viljelevä maajussi kaivaa tiluuksilleen "tavanomaisen maakellarin"?
Kotitarveviljelijöillä ei ole paikkaa, mihin maakellarin saisi tehtyä. Sitä ei nimittäin saa viljelypalstalle, eikä edes siirtolapuutarhamökin "tontille". Parvekkeellekin se on aika hankala toteuttaa, vai mitä?
Kylläpä sinulla on nyt vaikeaa. Jos sinä kasvatat parvekkeella perunaa,sitä ei todellakaan tule niin paljoa, että tarvit kellaria. Mutta saat uusia perunoita muutamalle at
533: 1-2,kg??
Mulla oli jääkaapissa siinä euron pussissa vajaa kymmenen itänyttä perunaa. Yhdestä tuli ka kuusi mukulaa. Eli jämäperunoista kukkurallinen ämpärillinen uutta perunaa. Multaa meni ehkä reilu 20 litraa josta uutta alle puolet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Meidän kerrostalon pihalle tulee katupölyä ja -melua. Ei voi syödä niitä kasveja. Omakin terveys tässä semisti huolettaa, kun tälle altistuu
Meillä on pihassa kunnon rottainvaasio. Jos jotain saat tonne kasvamaan niin rotat syö sen alta aikayksikön.
Grillatkaa ne rotat
Eikä grillata koska ne ovat asustelevat tuolla pihalla ja ovat meidän kotieläimiä
Viekää ne satoselle ruokittavaksi
Ne menee lukot ja pyörät samalla kertaa. Rahaa palaa vain enemmän. Nykyään varastetaan myös sato niiltä palstoilta. Jos jotain edes tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenpä tästä repimään kadulta asfaltit pois että saan puutarhan tehtyä. Ei ole pihaa, mutta kai tuohon kadulle jonkun palstan saa laitettua.
Enemmistö suomalaisist ei asu betonierämaassa. Eikä Kehä kolmosen sisäpuolen saasteissa.
Enemmistö suomalaisista asuu kaupungeissa. Eikä siellä edes omakotitalojen pihoilla enää ole aarinkaan hyötykasvimaata. On vain nurmikko ja 50 neliön terassi. Miksei omakotitaloasukkaita velvoiteta kasvattamaan tontittomille perunoita ja porkkanoita talven varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen rikosilmoituksen ap:stä sekä kaikista ketjuun postanneista paskanpuhujista. Otan IP osoitteella selvää keitä te olette.
Että sellainen voimafantasia.
Vain otettu lääke auttaa.
Ei sinun tarvitse ottaa selvää, jos kerran rikosilmoituksen teet. Herättäisi varmaan kansainvälistäkin kiinnostusta. Suomi: parvekeperunakeskustelusta linnaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö suomalaisista asuu kaupungeissa. Eikä siellä edes omakotitalojen pihoilla enää ole aarinkaan hyötykasvimaata. On vain nurmikko ja 50 neliön terassi. Miksei omakotitaloasukkaita velvoiteta kasvattamaan tontittomille perunoita ja porkkanoita talven varalle?
Hei, tolla tavallahan okt-asukki pääsisi tienaamaan rutosti rahaa, jolla voisi kustantaa koko perheensä lomamatkat vaikka "Taimaaseen"
Tehdään viljelyvelvoitelaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vetäkää nyt perseeseen toisii perkeleen perseaukinaiset juntit.
Menikö tunteisiin kun köyhät onkin taloudellisesti taitavampia?
joo te perseaukinaiset olette tosi taitavii.
Maksaisitko itse yksin kaikki elämisen kulut 595€/kk. Minä maksan asumisen, veden,sähkön, vakuutukset, ruoat, lääkkeet, lääkärikäynnit, vaatteet, matkat ym. Muuhun ei jää mitään mutta pärjään. Veikkaan että suutut koska et itse mitenkään saisi tuolla rahalla maksettua edes asumistasi. Pisteleehän se vihaksi kun haukuttu ja parjattu työtön on taitavampi taloudenhoitaja kuin sinä hyväpalkkainen työntekijä.
Jos oikeasti osaisit käyttää rahaa et tyytyisi
Minulla on kolme eri alan ammattia (tutkinnot hyvin arvosanoin), töitä paiskittu kymmeniä vuosia ja opiskeltu samalla lisää, oma asunto maksettu, lapset kasvatettu yksin, sijoituksia jotka tuottaa joka vuosi (mutta ei tuhlata vaan laitetaan tuottamaan lisää) ja sairauksia jotka veivät työkyvyn. Syön hyvin, kalliitakin vihanneksia. Kotimaisia marjoja ostin keväällä 4 kg. Tulenko tekemään sinullekin budjetin? Joudut luopumaan viinasta, tupakasta, huumeista, woltista, autosta, lomamatkoista ja monesta muusta. Mutta säästät kunnolla. Minä osaan antaa toimivia neuvoja joilla oikeasti säästää ja jopa tienaa. Toisin kuin sinä joka osaat antaa vain typeriä neuvoja ja nimitellä ventovierasta jota et tunne yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko viljellä kansanedustajan pihalla kun omaa ei ole?
Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.
Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia
Niillähän sitä nälkä lähteekin.
Vierailija kirjoitti:
Teen rikosilmoituksen ap:stä sekä kaikista ketjuun postanneista paskanpuhujista. Otan IP osoitteella selvää keitä te olette.
Hahaha, mistäs meinaat rikosilmoituksen tehdä, kun mitään rikosta ei ole missään vaiheessa tapahtunut? :D Tosin, tee vaan. Parhaassa tapauksessa päädyt poliisilaitoksen huuhaa-listalle itse.
Olen muuttamassa kaupunkiin mutta en meinaa alkaa parvekeviljelijäksi. En halua nähdä yksiössäni mullan pätkääkään niin pienen tuloksen vuoksi. Saati että näkisin vielä vaivankin. Vien sinne riippukeinun ja alan riiputtaa lihaa, johan tässä on rehkittykin. Kivierämaa kutsuu, siellä ei kaikenkarvaiset haihatukset tule edes mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan järkevää jos kansanedustaja kokeilisi itse viljelyä ennen ehdotusta. Näkisi miten toimii.
Juuri näin. Miten voi olla nykyisessä hallituksessa näin paljon epäpätevää, suorastaan kelvotonta porukkaa? Kansalaisten eriarvoistaminen, aliarviointi ja suoranainen halveksunta alkaa olla ihan arkipäivää. Eihän näin pitäisi yhdessäkään oikeusvaltiossa olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttamassa kaupunkiin mutta en meinaa alkaa parvekeviljelijäksi. En halua nähdä yksiössäni mullan pätkääkään niin pienen tuloksen vuoksi. Saati että näkisin vielä vaivankin. Vien sinne riippukeinun ja alan riiputtaa lihaa, johan tässä on rehkittykin. Kivierämaa kutsuu, siellä ei kaikenkarvaiset haihatukset tule edes mieleen.
Satonen ei tykkää, jos riiputat riekkoja ja teeriä parvekkeellasi
Vierailija kirjoitti:
"Kaverisi kannattaisi hommata kuukausilippu niin ei tarvitse maksaa niitä 3 euron kertalippuja. Tai sen puoleen vaikka ostaa käytetty mummopyörä niin ei tarvitsisi käyttää julkisia lyhyisiin matkoihin ollenkaan. Mutta eihän oman elämänsä köyhyysasiantuntija tällaista säästömahdollisuutta hoksaa."
Niin. On se jännä miten teidän ei-köyhien säästövinkit sisältää aina sen että ensin pitää käyttää sitä rahaa useita kymppejä tai satasia johonkin. Onko muita hyviä neuvoja?
Jep, kuukausilippu on vähintään 50 euroa. Paljon sillä viljelyllä säästikään kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen jo kaatanut multaa parvekkeen lattian täyteen. Tapan kyllä aina kaikki huonekasvitkin mutta eiköhän viljely onnistu. Toivottavasti tämä sopii isännöitsijällekin.
Esität siis täyttä tolloa? Ei ihme, ettei sua kukaan huoli töihin
Onhan se nyt vaivalloista laittaa multaa kukkaruukkuun ja siihen pari tomaatin siementä. Kerta kaikkiaan sietämättömän raskasta
Jos joku on tollo niin sinä. Kuvittelet tosiaan,että parista tomaatintaimesta saa jotain helpotusta taloudelliseen tilanteeseensa? Olen harrastanut ruukkuviljelyä jo vuosia,joten ehkä sinun ei pidä puhua asiasta,jota et ymmärrä. Satosen puheet ovat törkeää pilkkaa köyhiä kohtaan-neuvostoliittoa ei enää ole,mutta kommunistinen euvostoliitto kylläkin,jossa suomi-maatuskojen pitäisi selvitä vuosi parilla tomaatilla? Kuinka tyhmä voi ihminen olla.
Vierailija kirjoitti:
vetäkää nyt perseeseen toisii perkeleen perseaukinaiset juntit.
Menikö tunteisiin kun köyhät onkin taloudellisesti taitavampia?
joo te perseaukinaiset olette tosi taitavii.
Maksaisitko itse yksin kaikki elämisen kulut 595€/kk. Minä maksan asumisen, veden,sähkön, vakuutukset, ruoat, lääkkeet, lääkärikäynnit, vaatteet, matkat ym. Muuhun ei jää mitään mutta pärjään. Veikkaan että suutut koska et itse mitenkään saisi tuolla rahalla maksettua edes asumistasi. Pisteleehän se vihaksi kun haukuttu ja parjattu työtön on taitavampi taloudenhoitaja kuin sinä hyväpalkkainen työntekijä.
Jos oikeasti osaisit käyttää rahaa et tyytyisi johonkin peruspäivärahaan, vaan miettisit oikeasti millä voit tienata lisää ja millä säästää rahaa. Oikeasti olisit hommannut itsellesi jo aika päiviä sitten ammatin ja työpaikan. Luulet olevasi tosi nokkela, mutta todellisuudessa olet vain laiska
Mutta kun ainoa mitä osaat on selitysten keksiminen, miksi et voi tehdä mitään
Rahaa tuhlaat kuitenkin makkaraan ja eineksiin ja taas huudat koko ensi talven kuinka köyhä ei pysty syömään terveellisesti, koska kasvikset maksavat
Niin nähty kuultu
Sivusta. Toisin, kuin te kuolemattomat Jumalat, niin me muut saatamme ikääntyä, sairastua tai vammautua.
Nyt ei ollut kyse siitä miten/mistä se raha tulee vaan sen rahan määrästä ja riittävyydestä. Tietysti olen tuella kun en töihin kykene. Jos kykenisin tekisin varmasti taas useampaa työtä kuten ennenkin. Työhaluja on valtavasti mutta kun ei kykene niin ei kykene.