Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Meidän kerrostalon pihalle tulee katupölyä ja -melua. Ei voi syödä niitä kasveja. Omakin terveys tässä semisti huolettaa, kun tälle altistuu
Meillä on pihassa kunnon rottainvaasio. Jos jotain saat tonne kasvamaan niin rotat syö sen alta aikayksikön.
Grillatkaa ne rotat
Meillä ei saa mitään viljellä partsilla niiden hemmetin rottien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omatarveviljely = kyynärpäillä tökkiminen
Ok
Parvekkeella viljely = elämässä menestymistä?
Jos ei ole valmis näkemään vaivaa edes pienten asioiden suhteen, niin ne suuret jäävät taatusti saavuttamatta.
Suomi on täynnä ihmisiä joiden mielestä ainoa tulevaisuuden toivo on lottovoiton saaminen. Muuhun ei muka ole mahdollisuuksia.
Eihän kyse ole vaivannäöstä vaan taloudellisesta kannattavuudesta. Moni työtön on paljon taitavampi talousasioissa kuin hyvätuloiset. Niin naurettavia ohjeita saa rikkailta ettei voi kuin nauraa että onneksi neuvovilla on hyväpalkkainen työ, eivät koskaan selviäisi työttömänä taloudellisesti. Olisivat kuukauden päästä jo ulosotossa.
Kylläpä viitsit aliarvioida
En minä aliarvioi, totesin tosiasian. Media on esitellyt useita hyvätuloisia ihmisiä viime vuosina, ihmisiä jotka itkevät ja valittavat miten 4000€/kk tuloilla ei muka pärjää ja pysty elämään tässä maassa. Outoa että kuitenkin muutama miljoona muuta pärjää 50-80% pienemmillä tuloilla. Olen itsekin saanut joskus tuollaista palkkaa ja laitoin siitä säästöön 3000€. Olin asuntovelkainen pendelöivä yh (eli lainat, vastikkeet, auton kulut ja teinin elättäminen, jos et ymmärrä noiden sanojen merkityksiä). Voisin neuvoa monia hyvätuloisia turhan kitisijöitä talousasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä muutaman neliön kerrostalon pihanurmi siis jaetaan 48 asunnon asukkaiden kesken?
Meidän kerrostalon pihalle tulee katupölyä ja -melua. Ei voi syödä niitä kasveja. Omakin terveys tässä semisti huolettaa, kun tälle altistuu
Meillä on pihassa kunnon rottainvaasio. Jos jotain saat tonne kasvamaan niin rotat syö sen alta aikayksikön.
Grillatkaa ne rotat
Hyi helvetti. Mitähän tauteja niissä on.. Eikä meidän surkeassa taloyhtiössä edes ole pihagrilliä.
Yritettiin tuossa pihalla vähän pottua ja porkkanaa viljellä. Muutaman kerran niistä syötiin. Hyvää oli. Suuremmat viljelykset vaatisivat säilytystilaa sadolle esim kellarin tai useita pakastimia. Kellarin rakentaminen on karmean kallista eikä kovin montaa pakastinta taloon mahdu. Sähkölaskuakin kasvattaisivat. Lisäksi pitäisi jäädä pois töistä, koska aika paljon vaivaa vaatisi koko tontin kokoinen puutarha. Marjat kerätään itse ja sillä säästää ehkä sata euroa vuodessa. Pitää ottaa huomioon ettei tuossa nurkalla juuri marjoja kasva ja marjaan on mentävä autolla kauemmas ja bensaa palaa.
Kun olin nuorena oikeasti tosi köyhä ei mulla ollut autoa eikä pihaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitus on totta, niin herra Satonen on...sanat eivät riitä kertomaan, mikä.
Lähde olisi kiva. Aiempien Satosen juttujen perusteella kuulostaa uskottavalta.
Vierailija kirjoitti:
"Kaverisi kannattaisi hommata kuukausilippu niin ei tarvitse maksaa niitä 3 euron kertalippuja. Tai sen puoleen vaikka ostaa käytetty mummopyörä niin ei tarvitsisi käyttää julkisia lyhyisiin matkoihin ollenkaan. Mutta eihän oman elämänsä köyhyysasiantuntija tällaista säästömahdollisuutta hoksaa."
Niin. On se jännä miten teidän ei-köyhien säästövinkit sisältää aina sen että ensin pitää käyttää sitä rahaa useita kymppejä tai satasia johonkin. Onko muita hyviä neuvoja?
No mutta juuri näin moni varakas on varoihinsa päässyt: ensin säästänyt vaikka tupakasta tai tekokynsistä ja investoinut johonkin mistä tulee pitkällä aikavälillä tuottoa tai säästöä. Kun kerran jättää bussikortin ostamatta saa murto-osalla sen hinnasta vanhan polkupyörän, jolla korvaa bussimaksun jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vetäkää nyt perseeseen toisii perkeleen perseaukinaiset juntit.
Menikö tunteisiin kun köyhät onkin taloudellisesti taitavampia?
joo te perseaukinaiset olette tosi taitavii.
Maksaisitko itse yksin kaikki elämisen kulut 595€/kk. Minä maksan asumisen, veden,sähkön, vakuutukset, ruoat, lääkkeet, lääkärikäynnit, vaatteet, matkat ym. Muuhun ei jää mitään mutta pärjään. Veikkaan että suutut koska et itse mitenkään saisi tuolla rahalla maksettua edes asumistasi. Pisteleehän se vihaksi kun haukuttu ja parjattu työtön on taitavampi taloudenhoitaja kuin sinä hyväpalkkainen työntekijä.
Unohdit, että yhteiskunta maksaa asumisesi, sähkön, veden ja lääkkeet ja lääkärit.
Älä viitsi väittää, ettetkö saisi tukia koska saat niitä taatusti, Johan tuo summakin sen kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillatkaa ne rotat
Tuolla itäiessä naapurissa leireillä rotat syötiin raakana.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole pihaa eikä parveketta
äppäppäppä, kyllä mulla parveke on. Mutta kun se on lasittamaton, niin siellä on puluista pienempiin tirppoihin ja orava käy syömässä puisen lepolassen jalkoja. Osaako joku kertoa, miksi orava nakertaa/syö puuta?
Ei siellä pysyisi mikään turvassa, siinä käy aikamoinen trafiikki.
Tämä on aivan totta. Siksi ihmettelenkin, mihin me oikein edes yhteiskuntaa tarvitaan, saatikka kansanedustuslaitosta, kun kaiken voi saada omasta pihasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun vierailin Virossa vuosi NL:n hajoamisen jälkeen, kiinnitin huomiota siihen, että pihat oli tosiaan otettu viljelykäyttöön. Vierailemanne omakotitalon pihassa ei ollut ainoatakaan koristekasvia tai neliösenttiäkään nurmikkoa, vaan koko piha oli täynnä kasvavia hyötykasveja. Myös monien kerrostalojen pihat olivat kasvimaakäytössä.
Suomessa sotavuosina, kun kaikki oli kortilla, oli hyötykasvimaita kerrostalopihoilla. Virossa se tilanne ei rajoittunut 40-luvulle. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä
Pussia ei kannata kerrasta tyhjentää, vaan nyt puolet ja ensi vuonna puolet
Tomaateista voi kerätä siemenet itse talteen ja kylvää
Et ole sitten ikinä mitään viljellyt?
Tiedätkö kuinka vähän siemeniä niissä kalliissa siemenpusseissa on ja kuinka palhon lisäravinteita ja uutta miltaa maa tarvitsee tuottaakseen satoa?
Samaten tomaatit vaativat kasvihuoneen...
Tomaatit ei todellakaan vaadi kasvihuonetta, täällä oulunseudullakin ne on tuolla pihalla ihan, ja tekevät satoa
Viime syksynä keräsin vielä ämpärillisen raakoja tomaatteja sisälle kypsymään. Ne raakileet täytyy pitää pimeässä, niin kypsyvät keräämisen jälkeen vielä ihan hyvin
Omaa tomaattia syötiin jouluun saakka
Vierailija kirjoitti:
EI taida tuo vuokranantaja tykätä jos rupean kämppään sisään väkertämään puutarhaa.
Vuokranantajasi on siis kieltänyt huonekasvit? Vai miten huonekasvi poikkeaa ruukussa olevastu kurkusta tai tomaateista? Jostain yrteistä nyt puhumattakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaverisi kannattaisi hommata kuukausilippu niin ei tarvitse maksaa niitä 3 euron kertalippuja. Tai sen puoleen vaikka ostaa käytetty mummopyörä niin ei tarvitsisi käyttää julkisia lyhyisiin matkoihin ollenkaan. Mutta eihän oman elämänsä köyhyysasiantuntija tällaista säästömahdollisuutta hoksaa."
Niin. On se jännä miten teidän ei-köyhien säästövinkit sisältää aina sen että ensin pitää käyttää sitä rahaa useita kymppejä tai satasia johonkin. Onko muita hyviä neuvoja?
No mutta juuri näin moni varakas on varoihinsa päässyt: ensin säästänyt vaikka tupakasta tai tekokynsistä ja investoinut johonkin mistä tulee pitkällä aikavälillä tuottoa tai säästöä. Kun kerran jättää bussikortin ostamatta saa murto-osalla sen hinnasta vanhan polkupyörän, jolla korvaa bussimaksun jatkossa.
Kaupungissa pyörä varastetaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse keitän puolukkaa ihan kattilassa vedessä sokerin kanssa ja annan sakan painua pohjalle. Sitten nostan kauhalla pestyihin ja kuumennettuihin pulloihin nesteen ja loppuun sakkaiseen jäännökseen keitän puolukkapuuro (vispipuuro siis mannaduurimoiden kanssa). Mut tietty kun ei oo kattilaa, eikä kauhaa ja puolukkakin kasvaa jossain kaukana..
Mitä järkeä on keittää puolukasta kaikki vitamiinit taivaan tuuliin? Puolukkasurvos vaan purkkin ja jääkaappiin, säilyy sellaisenaan. Ja ei kun maksalaatikon tai kaalipadan päälle.
Koska pidän puolukkamehusta ja vispipuurosta?
Muttet vitamiineista, niitähän saa ilmaiseksi vitamiinipillereistä.
Minull
No, jos tykkää hillosta, niin miksi se pitää ostaa kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satonen on unohtanut, että sellainen kerrostaloasunnoksi kutsuttu asumismuoto on köyhien keskuudessa melko yleinen ja jos oikein köyhä on, tuskin on edes parveketta tai korkeintaan joku 1 neliömetrin läntti. Pitäiskö se multa levitellä sitten suoraan huoneiden lattialle vai miten Arto oli ajatellut?
Joko esität tyhmää tai sitten tosiaan olet sellainen. En yhtään ihmettelisi, jos vastaus olisi jälkimmäinen
Yyy olen niin tyhmä, että luulen kaikkien parvekeviljelevän levittämällä multaa parvekkeen lattialle. Peset varmaan keittiönkin vesiletkulla?
Niin pointti oli se, että p
Mullakin oli joskus, ehkä noin 5 vuotta tuollainen viljelypläntti 10*10m eli yksi aari, palstavuokra 25€/kesä. Säästin työkaluissa ja ostin vain lapion, kastelukannun ja pari ämpäriä. Palstalle kuljin polkupyörällä. Palstalla ei voinut kasvattaamonivuotisia kasveja, sillä se kynnettiin syksyllä ja äestettiin keväällä. Kasvatettavat valitsin kilohinnan mukaan, toisin sanoen EN kasvattanut perunaa, vaan lehtikaalia, palsternakkaa, hernettä, selleriä, maa-artisokkaa ym. Alkukesällä ei satoa juurikaan saanut, mutta sitten kun sitä alkoi tulla, sitä tuli enemmän kuin ehti käyttää eli lahjoituksena meni muille. No, saihan siitä toki hyvän mielen ja kiitokset palkaksi.
Palsternakkaa yritin säilöä alkutalven tarpeisiin isossa, turpeella täytetyssä laatikossa parvekkeella, mutta turve jäätyi jääkimpaleeksi, eikä palsternakkoja saanut siitä irti. Sulaessaan mätänivät eli syömäåttä jäivät. (Talosta on kylmäkellarit purettu pois.)
Lopetin viljelykokeilut ja keskityin palkkatöihin. Ruoka on halvempaa palkalla ostettuna kuin itse kotitarveviljeltynä.
-kustannuslaskeva puutarhuri-
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa mitään viljellä partsilla niiden hemmetin rottien takia.
Ai. Nyt kun kaikki muut esteet hevosten ja aurojen puutteesta lähtien on käytetty tuli tämä rotta-asia mieleen.
Mitään ei voi. Usko pois. Kyllä me uskotaan vähemmälläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grillatkaa ne rotat
Tehdään niin, jos satunen ja kumppanit tulee ne syömään.
Minulla ainakin on puolukkaa poimittuna joka vuosi niin paljon, ettei sellaista määrää saa survoksena syötyä. Lisäksi puolukkamehu ja vispipuuro on hyvää, joten tottakai käytän puolukoita myös niihin.