Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan

Vierailija
06.07.2024 |

Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.

Kommentit (691)

Vierailija
41/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko viljellä kansanedustajan pihalla kun omaa ei ole?

Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.

Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia 

Tähän väliin sanon: nyt asun maalla ja pienimuotoista viljelyä on. Sitä ennen asuin kaupungissa kerrostalossa jossa ei kenelläkään ollut parveketta, ei myöskään mahdollisuutta pihaviljelyyn.

Olen asunut koko ikäni kerrostalossa ja meillä kyllä on aina ollut pientä parvekeviljelyä. Se on oikeastaan ihan hauskaa hakea salaattitarvikkeita omalta parvekkeelta 

Vierailija
42/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.

Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia 

Minä sain viime vuonna tomaatintaimen kaverilta. Sitten piti ostaa multaa ja ravinteita, isompi ruukku ja tukikeppejä. Kyllä siihen useampi kymppi meni ja varmaan olisi kaupan tommatit olleet halvempia. Tänä vuonna menee vähemmän rahaa kun tarvikkeet on valmiina ja pitää vain multaa ostaa, mutta voi olla että silti tulisi halvemmaksi ostaa vihannekset kaupasta kuin kasvattaa itse parvekkeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla minäkin asun ja kaikki hyvin, vuosien myötä helpottuu se vilejelminenkin tai kasvihuonepuuhastelu. Mutta alussa rahaa kyllä menee kaikkiin hankintoihin, pyörällä on melko hankala tuoda muutamankin kymmenen kilometrin päästä niitä kympillä viisi multasäkkiä vai mitä joku kehui, lannotteita yms. Tai sitten pitää olla auto = kuluja. Ja ihan oikeasti, ei siinä laiskuudesta ole kyse, tuo neuvo nyt vain ei ole realistinen läheskään kaikille köyhille.

Vierailija
44/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä ja viljelen hyötykasveja pihallani. Kerään myös marjat ja sienet talteen. Käyn kalallakin. Säästän sievoiset summat ruokakuluissa, kun kellari ja pakastinarkku ovat täynnä ilmaista ruokaa.

Vierailija
45/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta maalle niin asut halvemmalla. On aivan realistista viljellä omat perunat yms

Miten aina kaikki "realistiset" ehdottaakin perunan, kauppahinnaltaan noin 50snt/kg, viljelyä rahansäästömielessä? Ja vaikka jonkinlaisen pottusadon saisikin, missä ihmeessä se saa säilymään, jos ei ole varaa teettää tuhansien eurojen hintaista maakellaria? Eli jos omaksi hyödykseen (tai säästömielellä) jotain ruokaa haluaa kasvattaa, kannattaa valita käyttämistään kasviksista kilohinnaltaan vähän arvokkaampi tuote kuin peruna tai porkkana. Vaikkapa bondböna eli härkäpapu.

Tätä ihmettelee täällä yks "salavarakas" palkkatyöllinen, jolla on mökkipalsta maal

No, eihän kukaan oikeasti perunaa säästömielessä kasvata. Meilläkin sitä on juuri sen verran että saa yhden kattilallisen.  Se on kuitenkin ihan eri asia syödä omia perunoita, kuin kaupasta ostettuja. Onhan ne paremman makuisiakin kotona kasvatettuina

Vierailija
46/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkareiden kansanedustaja joka itse syö joka päivä jossain Palacessa. 

😂

Ulkonäöstään päätellen ennemmin Mäkkärissä ja grillikioskeilla.

Vierailija
47/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän väliin sanon: nyt asun maalla ja pienimuotoista viljelyä on. Sitä ennen asuin kaupungissa kerrostalossa jossa ei kenelläkään ollut parveketta, ei myöskään mahdollisuutta pihaviljelyyn.

Olen asunut koko ikäni kerrostalossa ja meillä kyllä on aina ollut pientä parvekeviljelyä. Se on oikeastaan ihan hauskaa hakea salaattitarvikkeita omalta parvekkeelta 

Se on hienoa ja varmasti on hauskaa. Silti niitä parvekkeettomiakin taloja nyt vain on olemassa.

Vierailija
48/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on harrastettu parvekeviljelyä. Kalliimmaksi tulee kuin ostaa kaupasta, mutta se on harrastus. Ruohosipuli on ainoa missä päästy plussalle kun se on monivuotinen ja helppo. Pihaa ei ole joten ruukkuja tarvitaa. 

Vierailija
49/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhä ja viljelen hyötykasveja pihallani. Kerään myös marjat ja sienet talteen. Käyn kalallakin. Säästän sievoiset summat ruokakuluissa, kun kellari ja pakastinarkku ovat täynnä ilmaista ruokaa.

Juuri näin. Vaikka tätä ketjua lukiessa tulikin mieleen, että ei ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun ei mitään yritystä ole. Mutta on sitä joillain. Se ei taida olla kiinni tuloista. Itsekin (vaikka on hyvöt tulit) elän säästäväisesti, kalastan itse ja viljelen ison osan kasviksista itse.

Vierailija
50/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellista. Nähnyt monien rikkaiden nimittävän köyhiksi kaikkia niitä jotka tienaavat vähemmän kuin rikas itse. Esimerkiksi 6 000 euroa kuukaudessa tienaavalle sellainen on jo köyhä joka tienaa 4 000 euroa kuukaudessa.

Vierailija
51/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, ja tuo on minusta ihanaa. Ymmärrän kuitenkin että kaikilla ei ole siihen mahdollisuuksia.

Vierailija
52/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah, tällainen aivopieru taas :D mikä idiootti tuo Satonen :D koko kansan vitsi.

AP ei edes laittanut lähteitä tuolle paskapuheelleen ja sinä uskot. Tyypillistä vihervassua 🤭

Vierailija
53/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Jos multaa myydään viisi säkkiä kympillä joka kaupassa, niin et taatusti ole parvekeviljelyyn saanut millään tuhrattua kahtakymppiä 

Kannattaa myös ostaa lannoitteita, niin ei tarvitse joka vuosi uusia niitä multia, lannoite riittää parvekeviljelyssä useiksi vuosiksi. Siemenet eivät paljoa maksa, etkä saa millään parvekkeelle tuhottua kokonaista siemenpussia, joten siitäkin riittää moneksi vuodeksi."

Se "5 pussia kympillä" tavara ei ole multaa, vaan huonoa turvetta, jonka kanssa sopivat kastelut on yhtä tappelua. Eikä se "multa" kunnolliseksi kasvualustaksi muutu sittenkään, vaikka siihen ostaisi lannotteet erikeen.

Siemen- ym. kulut on laskettu kulutuksen mukaan, joten turha on Satusen tulla mitään sössöttämään.

Vierailija
54/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki?

Ap on keksinyt koko aloituksen omasta päästään.

Vierailija
55/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se

Juu ja varmaan ihan yllättäen kaikki tänne kirjoittavat köyhät asuu kerrostalossa jossa ei ole yhtään parveketta, vaikka koko maassa niitä on ehkä yhden käden sormin laskettava määrä, koska hyvät uhriutumiset menee muuten pilalle 

Vierailija
56/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Jos multaa myydään viisi säkkiä kympillä joka kaupassa, niin et taatusti ole parvekeviljelyyn saanut millään tuhrattua kahtakymppiä 

Kannattaa myös ostaa lannoitteita, niin ei tarvitse joka vuosi uusia niitä multia, lannoite riittää parvekeviljelyssä useiksi vuosiksi. Siemenet eivät paljoa maksa, etkä saa millään parvekkeelle tuhottua kokonaista siemenpussia, joten siitäkin riittää moneksi vuodeksi."

Se "5 pussia kympillä" tavara ei ole multaa, vaan huonoa turvetta, jonka kanssa sopivat kastelut on yhtä tappelua. Eikä se "multa" kunnolliseksi kasvualustaksi muutu sittenkään, vaikka siihen ostaisi lannotteet erikeen.

Siemen- ym. kulut on laskettu kulutuksen mukaan, joten turha on Satusen tulla mitään sössöttämään.

Eli se ei nyt vaan käy, koska periaate 

Keksit vaikka kuinka monta selitystä sille miksi mikään ei käy. Sitä mukaa kun keskustelu etenee tulee yhä uusia esteitä tiellesi 

Vierailija
57/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Vaikka tätä ketjua lukiessa tulikin mieleen, että ei ihme, että köyhät pysyvät köyhinä, kun ei mitään yritystä ole. Mutta on sitä joillain. Se ei taida olla kiinni tuloista. Itsekin (vaikka on hyvöt tulit) elän säästäväisesti, kalastan itse ja viljelen ison osan kasviksista itse.

Jyväskylä on ainakin päättänyt että kalastaa saa vain jos on kalastuslupa. Selvisi kun yritin kalastaa itse tehdyllä mato-ongella (jos löytyy vuolupuukko niin pajusta saa katkottua ja kuorittua hyvän onkivavan vaikka itse suosin ennemmin nuorta leppää tai koivua). Selvisin tosin varoituksella, mutta sanoivat että seuraavalla kerralla tulee sakot ja kannattaa opetella lupa-asiat ulkoa ennen kuin aikoo kalastella.

Vierailija
58/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa asiattomaksi keksitty aloitus.

Sitä ennen voisi tietysti ottaa talteen ja tehdä ilmoituksen kunnianloukkauksesta, kun levitetään valheita.

Vierailija
59/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pien viljely ei ole ekoteko eikä itse kasvatettujen kasvisten hinta ole halpa.

Ostat multaa muovisäkeissä joka on kuljetettu jostakin. Matkustat sitä ostamaan. Ostat puutarhan hoitovälineet ja lannoitteet jne... kaikissa pakkaus, rahti yms. Sato on yleensä hyvin minimaalinen. Pien puutarhailu on lähinnä harrastustoimintaa.

Mitä ihmettä. Kyllä siinä puutarhapläntillä multaa on, ei sitä tartte ostaa. Hoitovälineet ovat vähäisiä ja kestävät kymmeniä vuosia. Lannoitteita ei juuri tarvita, jos on kasvimaa ja/tai puutarha, komposti sinne. Minulla on aina ollut kasvimaa ja hyvä sato tullut, kastella tietty pitää sopivasti muttei kasveja uittaa saa. Siemenistä kasvatan taimet, mutta taimia saa edullisesti valmiinakin puutarhakaupasta. Minulle tulee satoa niin paljon esim. tomaatteja viidestä taimesta, että säilön ja riittää pitkälti joulun yli tomaattisose ja -murska. Yrttitarha myös josta kuivaan talveksi tai pakastan kuten tilliä. Lipstikasta ja suolasta teen "aromisuolaa". Ihania makuja omalta kasvimaalta. Ekologista, ei myrkkyä yhtään. Asun erillistalossa, ei ole naapureita ihan lähellä. Kyllä Satonen ihan oikeassa on...

Vierailija
60/691 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen oma valintapäätös että asuuko sitä vuokralla pikku torpassa vaiko pervekkolttomassa yksiössä. Ei kukaan pakota siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme