Kansanedustaja kehottaa köyhiä säästämään siten rahaa että viljelevät palstaa omalla pihallaan
Kesällä voi Arto Satosen mukaan laittaa omalle pihalleen puutarhan ja viljellä siellä itselleen tulevaa talvea varten esimerkiksi porkkanaa, palsternakkaa, perunaa, bataattia, retiisiä, naurista, sipulia, punajuurta, kaalia, salaattia, tomaattia, kurkkua, artisokkaa, raparperia, viinimarjoja ja omenoita. Lisäksi metsästä voi käydä keräämässä luonnon marjoja ja sieniä arkku pakastin täyteen. Lisäksi leivät kannattaa leipoa itse omassa uunissa sen sijaan että ostaa kauppojen paitopisteiltä valmiita leipiä.
Kommentit (691)
Tuohon omatarveviljelyyn pitäisi yhdistää myös kompostointi, että saisi ne ravinteet kiertämään. Muutenhan siinä hommassa ei ole järjen häivää.
Ei tahdo maaseudulla monillakaan olla enää huusseja, joista saisi kasvimaalle ravinteikasta multaa.
Juu, olen jo kaatanut multaa parvekkeen lattian täyteen. Tapan kyllä aina kaikki huonekasvitkin mutta eiköhän viljely onnistu. Toivottavasti tämä sopii isännöitsijällekin.
Vierailija kirjoitti:
Saanko viljellä kansanedustajan pihalla kun omaa ei ole?
Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.
Muuta maalle niin asut halvemmalla. On aivan realistista viljellä omat perunat yms
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tyyppi tietää, ettei edes ammattiviljelijät pärjää ilman valtion tukia.
Jopa miljardööri Herlin tarvitsee tukia karjan pidolleen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole pihaa eikä parveketta
Älä vammainen valehtele, jokaisessa neukkutalossa on parvekkeet
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen jo kaatanut multaa parvekkeen lattian täyteen. Tapan kyllä aina kaikki huonekasvitkin mutta eiköhän viljely onnistu. Toivottavasti tämä sopii isännöitsijällekin.
Esität siis täyttä tolloa? Ei ihme, ettei sua kukaan huoli töihin
Onhan se nyt vaivalloista laittaa multaa kukkaruukkuun ja siihen pari tomaatin siementä. Kerta kaikkiaan sietämättömän raskasta
Onkohan pullamössö Satonen koskaan elämässään tehnyt fyysisiä töitä? Epäilen. Tyypillinen rikkaan kommentti, kun ei ole mitään ymmärrystä köyhän elämästä. Ihankuin kaikilla olisi omakotitalo ja puutarha, jossa viljellä. Mihin laitat perunamaan täällä Vantaan betonilähiössä? Jonnekin metsään? Kauanko se säilyisi, kun metsätkin kesäisin täynnä örveltäviä juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä ja on pihakin. Viljely on marjapuskia ja omenapuita lukuunottamatta kallis harrastus.
Siemenpussi maksaa euron. Nyt kun sen ostaa poistomyynnistä sen saa todennäköisesti 20 sentillä
Pussia ei kannata kerrasta tyhjentää, vaan nyt puolet ja ensi vuonna puolet
Tomaateista voi kerätä siemenet itse talteen ja kylvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia
Joo, voihan sitä parvekkeellakin viljellä kaikenlaista. Mullakin on nyt erikoisperunaa, sitruunakurkkua ja kirsikkatomaatteja kasvamassa. Ruukut ovat vanhoja eli en niitä tälle kasvukaudelle ostanut. Mutta multaa jouduin ostamaan. Ja vaikka ostinkin säkillisen puutarhamultaa, jonka litrahinta on halvempi, multakustannukset, siemenet, mukulat ja taimet veivät rahaa 20€. Vaikka työlle ja kasteluvedelle en laskisi mitään arvoa, satoa pitäis saada vähintään 8 kilogrammaa, jotta pääsis edes omilleen!
Pien viljely ei ole ekoteko eikä itse kasvatettujen kasvisten hinta ole halpa.
Ostat multaa muovisäkeissä joka on kuljetettu jostakin. Matkustat sitä ostamaan. Ostat puutarhan hoitovälineet ja lannoitteet jne... kaikissa pakkaus, rahti yms. Sato on yleensä hyvin minimaalinen. Pien puutarhailu on lähinnä harrastustoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parvekkeella pystyy viljelemään tomaattia, kurkkua, paprikaa ja chiliä. Lisäksi pieniä määriä salaattia
Joo, voihan sitä parvekkeellakin viljellä kaikenlaista. Mullakin on nyt erikoisperunaa, sitruunakurkkua ja kirsikkatomaatteja kasvamassa. Ruukut ovat vanhoja eli en niitä tälle kasvukaudelle ostanut. Mutta multaa jouduin ostamaan. Ja vaikka ostinkin säkillisen puutarhamultaa, jonka litrahinta on halvempi, multakustannukset, siemenet, mukulat ja taimet veivät rahaa 20€. Vaikka työlle ja kasteluvedelle en laskisi mitään arvoa, satoa pitäis saada vähintään 8 kilogrammaa, jotta pääsis edes omilleen!
Jos multaa myydään viisi säkkiä kympillä joka kaupassa, niin et taatusti ole parvekeviljelyyn saanut millään tuhrattua kahtakymppiä
Kannattaa myös ostaa lannoitteita, niin ei tarvitse joka vuosi uusia niitä multia, lannoite riittää parvekeviljelyssä useiksi vuosiksi. Siemenet eivät paljoa maksa, etkä saa millään parvekkeelle tuhottua kokonaista siemenpussia, joten siitäkin riittää moneksi vuodeksi.
Mutta kun satonen sanoi.. jos sanoja olisi ollu sanna, niin sitten ryntäisit innoissasi viljelemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän väliin sanon: nyt asun maalla ja pienimuotoista viljelyä on. Sitä ennen asuin kaupungissa kerrostalossa jossa ei kenelläkään ollut parveketta, ei myöskään mahdollisuutta pihaviljelyyn.
Hyvä ideahan tuo on, mutta kun suomalainen köyhä on opetettu laiskaksi. Mitään ei kannata ja kaikesta on liikaa vaivaa ja kaikki mitataan sen mukaan ettei vaan tuet pienene
Köyhän kannattaa myös rakennuttaa oman firman uusi pääkonttori lähelle kotia, niin voi säästää työmatkojen polttoainekuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä ei ole pihaa eikä parveketta
Älä vammainen valehtele, jokaisessa neukkutalossa on parvekkeet
Olen eri. Neukkutaloista en tiedä mutta on todellakin taloja joissa ei ole pervekkeita. Yhteistuuletusparvekkeita voi olla mutta ei liene tarkoitettu eikä sovreias viljelyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle niin asut halvemmalla. On aivan realistista viljellä omat perunat yms
Miten aina kaikki "realistiset" ehdottaakin perunan, kauppahinnaltaan noin 50snt/kg, viljelyä rahansäästömielessä? Ja vaikka jonkinlaisen pottusadon saisikin, missä ihmeessä se saa säilymään, jos ei ole varaa teettää tuhansien eurojen hintaista maakellaria? Eli jos omaksi hyödykseen (tai säästömielellä) jotain ruokaa haluaa kasvattaa, kannattaa valita käyttämistään kasviksista kilohinnaltaan vähän arvokkaampi tuote kuin peruna tai porkkana. Vaikkapa bondböna eli härkäpapu.
Tätä ihmettelee täällä yks "salavarakas" palkkatyöllinen, jolla on mökkipalsta maalla, lyhyen matkan päässä kaupunkiasunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Kun vierailin Virossa vuosi NL:n hajoamisen jälkeen, kiinnitin huomiota siihen, että pihat oli tosiaan otettu viljelykäyttöön. Vierailemanne omakotitalon pihassa ei ollut ainoatakaan koristekasvia tai neliösenttiäkään nurmikkoa, vaan koko piha oli täynnä kasvavia hyötykasveja. Myös monien kerrostalojen pihat olivat kasvimaakäytössä.
Niin on ollut ihan kaikissa vanhoissa itä-blokin maissa, Ukrainassakin.
Mä olen yrittänyt kasvattaa parvekkeella mm. salaattia mutta aina epäonnistunut. Vissiin on liian kuuma, sillä aurinko porottaa sinne about puolestapäivästä aina laskuun asti.
Aikoinaan oli kok holkeri joka taisi suositella silakkaa.
Mut tämä viljely... täytys olla maata ja pakastin tai kellari.
Varkaat vievät viljelmiltä satoa.