Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se kuoleminen niin kamalaa?

Vierailija
06.07.2024 |

Huomaan että minussa on joku valuvika. En ajattele että kuolema olisi ollenkaan pahinta mitä ihmiselle voi käydä. Jos luen uutisia siitä miten vuosikausia kidutettu lapsi on lopulta murhattu, se kuolema-osuus ei särje minun sydäntäni, sehän tarkoittaa ettei lapsi enää kärsi. Kun kidnapattua lasta etsitään vuosikymmenen jälkeen, minusta on vain inhimillistä toivoa että lapsi on kuollut silloin 10v sitten eikä ollut jonkun kellarissa koko aikaa. Jos onnettomuudessa kuolee koko perhe, se on tietysti surullista ja raskasta omaisille, mutta itse perheelle paljon vähemmän kärsimystä tuova vaihtoehto kuin orvot lapset tai lapsensa menettäneet vanhemmat.

Tietysti niin kauan kuin on elämää, on toivoa paremmasta, mutta ottaen huomioon että kuolema ei ole hyvä tai huono, vaan se on ei mitään, joskus se on paljon parempi kuin äärimmäisessä kärsimyksessä tai traumatisoituneena eläminen. Huom: en tarkoita etteikö traumatisoituneen elämä olisi elämisen arvoista, ja etteikö se voisi olla hyvääkin. Mutta esimerkiksi sodassa ihmisillä on kurjempiakin kohtaloita kuin kuolema.

Olen joskus puhunut näistä ajatuksista livenä ja saanut aika järkyttyneitä katseita. En ole masentunut enkä itsetuhoinen enkä toivo kenenkään kuolemaa. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkään kipua

Adrelaniini suojaa traumakivuissa.

Itse kuoleminen ei satu.

Vierailija
22/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan syöpää. En pelkää kuolemaa, vaan sitä, kuinka kauan minua pidetään keinotekoisesti elossa kituen, jos syöpä todetaan myöhemmin levinneeksi.

Sä voit hoitotahdossasi tai ihan lääkärille kertomalla valita palliatiivisen hoidon, eli lähinnä kipulääkitys tarvittaessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esko Seppänen pettyi eutanasiapäätökseen ei koskaan unohda syöpään menehtyneen Kaapo-poikansa viimeisiä hetkiä

Esko Seppänen näki, miten hänen poikansa kärsi viimeisinä elonhetkinään. Se sai hänet laittamaan vireille kansalaisaloitteen eutanasian laillistamisesta.

Kaapo koki hyvin tuskallisen kuoleman pahan syövän kourissa. Kärsimys, jonka hän koki, oli niin kova, ettei sitä olisi mielellään antanut kenellekään, vaikka olisi kuinka vihollinen. Tässä tapauksessa se oli oma poika.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008231116.html

Vierailija
24/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lähellä kuolemaa ja vaikka kuinka köhin ja muutuin siniseksi en tuntenut kuitenkaan mitään. Uskon, että kuoleman hetkellä kipu voi hävitä vaikka kuolema näyttäisikin kamalalta. Itse olin mustassa " sumussa" tuon koko ajan. 

Vierailija
25/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terhokodin entinen johtaja Hänninen kertoo olleensa eutanasian sallimisen kannalla noin 15 vuotta.

Olen nähnyt hankalia kuolemia ja kuullut ihmisten pyytävän apua. Eutanasia on ihmisoikeus- ja perustuslaillinen kysymys, eikä vastustamiselle löytynyt selkeitä perusteluita enää.

Eutanasian sallimista on vastustettu sillä, että hyvä palliatiivinen (oireenmukainen) hoito sekä saattohoito poistavat armokuoleman tarpeen. Tämä ei Hännisen mukaan pidä paikkaansa.

Olen ollut toteuttamassa parasta mahdollista saattohoitoa ja silti osa ihmisistä kärsii.

Hänninen korostaa, että eutanasiassa ei ole kyse vain sietämättömistä kivuista, koska kipua osataan varsin hyvin hoitaa.

Päällimmäinen ongelma ei ole kipu, vaan lähestyvä kuolema ja se, että ihmisen toimintakyky ja elämänlaatu on mennyt, ja elämä on käytännössä kuoleman odottamista.

Näissä tapauksissa ihmisen itsensä pitäisi voida pyytää kuolinapua.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5653346

Vierailija
26/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LestadioMooses parhaat Suomi24. siittiötä ei laskea kuin naisen sisään muuten se on murhaamista.Siittiön kuolema on sama kuin murha siinä on vauva.

Vierailija
27/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseeko Paavo nyt taivaassa vapaana nurmi. 

Vierailija
28/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastan syöpää. En pelkää kuolemaa, vaan sitä, kuinka kauan minua pidetään keinotekoisesti elossa kituen, jos syöpä todetaan myöhemmin levinneeksi.

Sä voit hoitotahdossasi tai ihan lääkärille kertomalla valita palliatiivisen hoidon, eli lähinnä kipulääkitys tarvittaessa. 

Kaikissa paikoissa ei silti lääkitä kunnolla. Pahimmillaan syöpään kuoleva huutaa tuskissaan monta päivää, ennen kuin kuolema armahtaa. Sitä ap kai pelkää. 

Vierailija
29/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esko Seppänen pettyi eutanasiapäätökseen ei koskaan unohda syöpään menehtyneen Kaapo-poikansa viimeisiä hetkiä

Esko Seppänen näki, miten hänen poikansa kärsi viimeisinä elonhetkinään. Se sai hänet laittamaan vireille kansalaisaloitteen eutanasian laillistamisesta.

Kaapo koki hyvin tuskallisen kuoleman pahan syövän kourissa. Kärsimys, jonka hän koki, oli niin kova, ettei sitä olisi mielellään antanut kenellekään, vaikka olisi kuinka vihollinen. Tässä tapauksessa se oli oma poika.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008231116.html

Oli kyllä väärin sitten hoidettu. Kyllä sieltä sairaalasta oopiumia löytyy, että saa ihmisen niin vihannekseksi että ei taatusti tunne mitään.

Vierailija
30/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuoleman jälkeen ole mitään toivoa. Se on totaalinen loppu.

Voimia.

Vierailija
31/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut on asia mikä pitäisi poistaa niin ettei silti tee murhaa eikä lisää tautia.Syöpä lääkkeet kipulääkkeet joskus aiheuttaa sivuoireita saattaa nopeuttaa kuolemaa.Meillä on ruokateollisuudessa lannoitteissa hyönteismyrkyissä syöpiä aiheuttavia kuin oli ennen hirveät rakennus aineet höyryt kaasut asbesti.Mikä tahansa sun ruuassa on kemikaalia saattaa sut vaaraan.

Vierailija
32/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa paikoissa ei silti lääkitä kunnolla. Pahimmillaan syöpään kuoleva huutaa tuskissaan monta päivää, ennen kuin kuolema armahtaa. Sitä ap kai pelkää. 

Nimenomaan näin. Syövän viimeisten päivien kivut ovat niin kovia, ettei siihen mikään välttämättä auta. Mikä järki on maata sängyn pohjalla toimintakyvyttömänä lisääntyvien kipujen kanssa kuukausitolkulla, kun voisi lähteä jo etukäteen? Mitä elämisen arvoista viimeisissä kuukausissa on? Eutanasian kieltäminen on sairasta. 

Pelkään sitä, etten pääse Sveitsiin asti toteuttamaan eutanasiaa, jos tilanne pahenee nopeasti. Sielläkään eutanasiaa ei saa tuosta noin vain, vaan vaatii laajaa pohjatyötä on rahaa hyvän summan. 

Minulla on varmuuden vuoksi koktaili lääkkeitä, joilla henki lähtee kun tahdon, mutta on harmi että perheenjäsenet voivat joutua ongelmiin tästä syystä.

Hoitotahto Suomessa on yksi iso vitsi.

Vierailija
33/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolareissa ihmisiä oikeasti menettää raajoja ja kipuja tulee siksi kipulääkitys on oltava turvallinen.Työtapaturmissa miehet menettää raajoja.Vitamiinit kipulääkkeet turvallisemmaksi.Ja meidän ruokia pitää tutkia mitä kemikaalia on.Pestä hedelmät kuoria.Keittää vesi jos näyttää että liikaa klooria jodia kalkkia.Vaihtaa kaivoveteen.

Vierailija
34/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että kuka nyt kirjoittelis palstalle em syystä?

Vierailija
35/35 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tuntuisi kamalalta ajatella, että esimerkiksi se vuonna 2004 kadonnut Madeleine McCann olisi yhä jossain elossa ja olisi ollut ties keiden sekopäiden kidutettavana jossakin vaikka kuinka pitkään. Siis vaikka jonkun pedofiilirenkaan tai ties minkä sellaisen. Mieluummin toivoisi, että hän olisi kuollut jo katoamisyönään. Tietysti on kamalaa ajatella, että pieni lapsi kuolee, mutta kamalampaa olisi ajatella, että hän olisi ollut joidenkin pedofiilien uhrina ties kuinka pitkään jossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi