Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kerta paperinen biojätepussi hajoaa kun laitan sen

Vierailija
06.07.2024 |

taloyhtiön bioastiaan.  Se kai ei ole kuitenkaan tarkoitus, muutenhan sinne voisi astiasta kaataa suoraan biojätteet. On tääkin keksintö, että pakotetaan ihmiset keräämään jätteet pussiin joka ei kestä. Ja kyllä olen laittanut kannanmunankennon tai sanomalehden vuoraamaan pussia. Ei silti kestä 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä saa käyttää biopusseja tai muovipusseja? 

Ei. Mutta olen huomannut että jotkut viis veisaavat määräyksistä ja siellä on muovipusseja. Ap

Kaikki ei tajua näitä kierrätysasioita. Se, että biojätteet voi viedä muovipussissa biokeräykseen, tarkoittaa joidenkin mielestä sitä, että sen muiovipussinkin, jossa ne vie, saisi sinne astiaan laittaa. Jotkut taas ostavat biobusseja sekajätteellekin, koska ne on edullisempia. Toisinaan taas vahingossa menee väärään astiaan jätteet. Syitä on monia muitakin kuin se, että viis veisataan määräyksistä.

Ja koska biopussit hajoaa helposti ja ne voi muovipussissa kantaenkin viedä keräykseen, niin käsiittääkseni biojätteet saa kipata keräysastiaan ilman biopussiakin.

Kyllä sen muovipussinkin saa sinne astiaan laittaa. Se keräysastiahan menee ihan hirveän näköiseksi ja alkaa haisemaan jos sinne jengi kippaa niitä biojätteitä ilman pusseja, kaikissa kun ei ole mitään isoa jätesäkkiä siellä sisällä. Mutta tämä riippuu ihan millä alueella ollaan ja mitä siitä biojätteestä tehdään.

Vierailija
22/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole vielä koskaan hajonnut biopussi, mutta vienkin biojätteet pari-kolme kertaa viikossa kokkailun määrästä riippuen ja en koskaan laita mitään nestettä sinne. Teepussit esim. kuivatan muutaman tunnin jonkun pikkulautasen reunalla ennen kuin heitän roskiin, paitsi jos pussissa on jo lautasliinoja tai talouspaperia minkä tiedän imevän vähän kosteutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntaus on se, että kohta saa ostaa vain paperipusseja biojätteelle.

Vierailija
24/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mutta olen huomannut että jotkut viis veisaavat määräyksistä ja siellä on muovipusseja. Ap

Meillä on sama ongelma ja nyt oli viimein älytty laittaa iso musta jätesäkki astiaan. Jospa ne valuvat haisevat jätevedet astian pohjalla alkoi yököttää kerääjiäkin. Ilman muovia ei vaan monikaan jätekeräys onnistu taloyhtiöissä.

Minä ratkaisin tuo paperipussiongelman niin että hankin pienempiä pusseja ja vien tiheämmin biojäteastiaan. Eivät ehdi vettyä niin pahasti. Voisi sanomalehdistä kääriä pusseja mutta kun niitäkään ei tule enää postilaatikkoon.

Vierailija
25/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei tajua näitä kierrätysasioita. Se, että biojätteet voi viedä muovipussissa biokeräykseen, tarkoittaa joidenkin mielestä sitä, että sen muiovipussinkin, jossa ne vie, saisi sinne astiaan laittaa. Jotkut taas ostavat biobusseja sekajätteellekin, koska ne on edullisempia. Toisinaan taas vahingossa menee väärään astiaan jätteet. Syitä on monia muitakin kuin se, että viis veisataan määräyksistä.

Ja koska biopussit hajoaa helposti ja ne voi muovipussissa kantaenkin viedä keräykseen, niin käsiittääkseni biojätteet saa kipata keräysastiaan ilman biopussiakin.

MUOVIA ei saa laittaa biojätteisiin. Biojätteensä saa viedä keräsyastiaan muovisessa pussissa tai vaikka pelkässä sangossa, mutta ne on sitten kipattava sinällään sinne keräysastiaan, ilman sitä muovipussia tai sankoa.

Ja siitäkin ollaan ehkä lähitulevaisuudessa luopumassa, että saisi sinne astiaan laittaa niitä rullassa myytäviä biojätekasseja, jotka muistuttavat muovikasseja. Pian saa laittaa vain paperipusseja tai esim. vastaavasta, kuten sanomalehdestä taiteltuja pusseja.

Vierailija
26/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes biohajoavaa muovipussia ei saa välttämättä laittaa. Se on aluekohtaista. Riippuu siitä, mitä biojätteelle tehdään.

https://www.molok.com/fi/blogi/biojate-usein-kysytyt-kysymykset

Vierailija
27/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä laittaa mitään kovin märkää pussiin tai jos laittaa niin mukaan jotain mikä imee kosteutta. Märät jätteet voi siivilöidä ennen pussiin laittoa. 

Kaikki eivät halua harrastaa jätteitään. Minä en pese roskiani enkä myöskään siivilöi. Jätteistä on päästävä eroon helposti ja vaivattomasti.

Juu juu. Kaadat lavuaariin ja noukit siitä roskiin.

Viemärin päällä voi pitää siivilää, jonka saa nostettua pois pesuun tai vaihtoon, kun menee huonoksi.

Miksi kaataisin roskia lavuaariin ja sieltä noukkisin roskiin? Roskat laitan suoraan roskapussiin ja kun pussi on täysi, vien sen sitten jätekatokseen laatikkoon.

Vierailija
28/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko teillä jossain ohjeessa, että biojätteitä ei saisi kipata taloyhtiön astiaan ilman pussia? Meillä taloyhtiön astiassa on iso biomuovipussi, jonka sisään jätteet kipataan. Tuskin on merkitystä, ovatko jätteet irrallaan vai pussissa. 

HSY on suositellut sanomalehdestä taiteltuja pusseja, koska kaupan pussit ovat kertakäyttötuotteita. Kun itse taittelee, voi pussista tehdä paksumman, jolloin se ei vety niin nopeasti. Netistä löytyy taitteluohjeita.

Vierailija
29/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa saa laittaa biojätteet ihan tavalliseen muovikassiin. Prosessi on sellainen, että ei haittaa mitään.

Vierailija
30/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne muovipussit saa sinne laittaa, jankkaaja voi ihan itse tarkistaa googlettamalla, esim. Kiertokapulan alueella on muovipussit käytössä biojätteelle koska ne lajitellaan koneellisesti erikseen sieltä.

Mutta tämä keskustelu ei tähän ketjuun varsinaisesti kuulu koska AP:n alueella muovipussit ei ole sallittuja joten se ei ratkaise tuota ongelmaa paperipussien hajoamisesta.

Vierailija
31/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hajoaa? Mä liu'utan pussin ulos omasta biojäteastiasta taloyhtiön roskiksen yläpuolella jolloin paperipussi tms. putoaa taloyhtiön astiaan yleensä oikein päin ja suunnilleen yhtenä kappaleena. Voit olla varma että jos pussisi ei ole kostunut ja yhtä muhjua kun nakkaat sen taloyhtiön roskiin niin roskakuskin tullessa se on sitä.

Vierailija
32/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä laittaa mitään kovin märkää pussiin tai jos laittaa niin mukaan jotain mikä imee kosteutta. Märät jätteet voi siivilöidä ennen pussiin laittoa. 

No minne ne märät jätteet sitten laitetaan? On tämä pelleilyä kun muoviroskat pitää tiskata ja alkaa siivilöimään biojätteitä. Saman tien voisi perustaa jonkun oman käsittelylaitoksen kotiin ja jättää roskat viemättä.

Vierailija
33/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kippaan paperisen biojätepussin suoraan sankosta roskasäiliöön. Sinne se sitten leviää. Niin ei varmaan saisi tehdä, koska siinä ei ole enää suojana sitä isoa säkkiä, mutta aivan sama. En ala värkkäilemään sen enempää roskien kanssa enkä kuluta omaa rahaa viemällä vajaita pusseja. Enkä ala itse vääntelemään mitään sanomalehtipusseja.

Vierailija
34/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kippaan paperisen biojätepussin suoraan sankosta roskasäiliöön. Sinne se sitten leviää. Niin ei varmaan saisi tehdä, koska siinä ei ole enää suojana sitä isoa säkkiä, mutta aivan sama. En ala värkkäilemään sen enempää roskien kanssa enkä kuluta omaa rahaa viemällä vajaita pusseja. Enkä ala itse vääntelemään mitään sanomalehtipusseja.

Ne paperipussit hajoaa aivan varmasti joka tapauksessa sen viikon-kahden aikana minkä ne muhii siellä roskiksessa ennenkuin se tyhjennetään mutta sehän ei ole asukkaan ongelma vaan jäteyhtiön jos eivät suojaa astioita millään.

Vierailija
35/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tännekin tuli tuo, että saa käyttää vain paperipusseja. Yritän vuorata pussin mainoslehtisillä, mutta aina se vuotaa läpi. Käytän joskus maitopurkkeja, mutta en juo maitoa paljon. Pitää aina viedä puolityhjä pussi, ja paperipussit on kalliita. Varmaan kohta palataan entisaikojen laskiämpäreihin. 

Maitopurkkeja ei voi panna biojätteeseen, koska ne on sisältä muovia.

Vierailija
36/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään omani kannelliseen ämpäriin ja kippaan sisällön sellaisenaan bioastiaan. En tajua niitä, jotka jaksaa sohlata joidenkin pussien kanssa 

Vierailija
37/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivilöi keskenäs, jos se sun koko elämänsisältö ja aikaa on.

AP täysin oikeassa. Ne pussit pitäisi olla vahvempia, paksumpia, pahvimaisia. 

Jokaikinen kerta se pohja falskaa.

Vierailija
38/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen paperisen biojätepussin tunkee kotona kannelliseen astiaan niin totta kai se pussi hiostuu ja kostuu. Minulla on se paperinen biojätepussi avonaisena sille tarkoitetussa telineessä (joita saa ostaa hyvin varustetuista kaupoista, kuntien jätehuollosta, netistä) ja pussin pohjalle olen laittanut sanomalehteä tai kananmunakennoa ja minulla on täysin kuivaa tavaraa pussissa, kun nostan sen telineestä pois. Biojäte kuivaa nopeasti avonaisessa pussissa. Valutan biojätteeseen menevästä jätteestä liiat nesteet pois tai imeytän ne vaikka sanomalehteen ennen biojätepussiin laittoa ja käytetyn kahvin suodatinpussin annan kuivahtaa hetken lavuaarin reunalla ennen biojätepussiin laittoa. Käytetyt talouspaperit kannnattaa myös heittää sinne biojätepussiin, imevät kosteutta.

Vierailija
39/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

bio bio maailma pelastuu ostanut kaksi rullaa koiran kakka pusseja joiden saumat repeävät jo pussia avatessa. kunhan on bio kukaan ei laatua valvo. pelkkää rahastusta.

Vierailija
40/45 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäteasiantuntijat ovat kertoneet tv:ssä ettei haittaa jos laittaa muovipusseja, ne kuulemma erotellaan laitoksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi