HS "Kohta ei ole enää varaa mihinkään" Osa teini-ikäisistä rajoittaa jo kaverien tapaamista hintojen nousun vuoksi
Raha | Nuoret kertovat ajattelevansa raha-asioita enemmän kuin ennen, vaikka kaikilla pula ei ole yhtä suurta.
Yhteenveto:
Nuorten helsinkiläisten vapaa-ajanvietto rajoittuu rahanpuutteen vuoksi.
Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita.
Hintojen nousu lisää nuorten eriarvoisuutta ja vaikuttaa heidän käsityksiinsä hyvästä nuoruudesta.
Nuorille suunnattu kulutuskulttuuri on kasvanut voimakkaasti vuosikymmenien kuluessa.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010476912.html
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Kulutuskulttuuri joka on suunnattu nuorisoon: Osta osta osta
Tosin 20-29 vuotias ei kyllä ole ainakaan perinteisessä mielessä nuori
On. Tuo ikäluokka on nimenomaan niitä nuoria. Nuoria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on pieni murhe, ettei ole varaa koko ajan hengailla mäkkärissä, shoppailemassa jne. Ihan aikuisilla ihmisillä ei ole joillain varaa noihin juttuihin ikinä. Pennosia täytyy laskeskella, että saa perusruokaa. Itse kun olin teini-ikäinen, hengattiin puistossa tai rannalla. Ihan ilmaiseksi. Ei meille mitään rahaa jatkuvasti syydetty.
Tollasia on, mutta tilillä kuitenkin paljon rahaa, se paljastuu sitten perikunnalle aikanaan.
Valitetaan nuoren 200 euron tatuoinnista ja itsellä 100 000 euron kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Kohta on helpompi palkata työttömiä, kun saa irtisanoa kenet tahansa milloin vaan ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta ja alle tes-palkan.
Nyt lopetat ton spämmäämisen aiheilla jotka ei liity tähän. Tajuatko että sun takia nää ketjut poistuu, kun sun spämmääminen aiheuttaa ilmiantojen tulvan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minun tuttavapiirissäni nuoret saavat vakituisia työpaikkoja. Ihme natina sulla aina päällä.
Innokas nuori, reipas ja ahkera ihminen on jokaisella työpaikalla kultakimpale, josta ei irti päästetä. "
Oletko kysynyt, saavatko tehdä 40h/työviikkoa tai onko kuukausipalkka?
Minulla on laaja tuttava- ja ystäväpiiri ja tuossa ikäluokassa vain harva saa tehdä 40h työviikkoa.
On opettajia, arkkitehtejä, insinöörejä, rakennustarkastajia, kaupan kassoja, ravintolatyöntekijlitä, suuhygienistejä, siivoojia, tutkijoita, varhaiskasvattajis jne. Ja vaikka vakipaikka, työtunnit viikossa vaihtelevat 0-35h.
Omassa kunnassani esim. viimeisen 5v aikana kaikki opettajan virat on jätetty täyttämättä, kun henkilö on irtisanoutunut tai jäänyt eläkkeelle ja viranhaltian tilalle on palkattu tuntiopettaja. Viimeiksi erityisopettajan tehtävä. Määrä
Sadoilla työpaikoilla käytetään surutta näitä 9 €:n työllistämistä edistävään palveluun osallistujia vuodesta toiseen. Kun edellinen lopettaa, otetaan uusi tilalle eikä ketään oteta vakituiseen työsuhteeseen. Sama koskee opiskelujen takia pakollisessa työharjoittelussa olevia. Nuoruudessani työharjoitteluun kuuluvista kesätöistä maksettiin palkkaa. Itse pystyin säästämään kesätöistä seuraavan talven opiskelua varten. Nykyisin ei edes välttämättä kuule kiitosta, kun oven sulkee pestin jälkeen takanaan.
Huvitti, kun valitettiin nuorten kalliista kynsistä ja katselin kaupassa 4 euron kimalle kynsilakkoja.
Suomalaisten rahat on laitettu kansainväliseen jakoon. Muu maailma haluaa, ja tarvitsee suomalaisten eurot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta on helpompi palkata työttömiä, kun saa irtisanoa kenet tahansa milloin vaan ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta ja alle tes-palkan.
Nyt lopetat ton spämmäämisen aiheilla jotka ei liity tähän. Tajuatko että sun takia nää ketjut poistuu, kun sun spämmääminen aiheuttaa ilmiantojen tulvan?
Odota, kun saat ensi vuonna tilin ja siitä on leikattu sairaslomarahat pois. Älä soita palkanlaskijalle tyhmä.
"Puolet 20-29-vuotiaista jättää rahapulasta johtuen hankkimatta tarpeellisia asioita."
Miksi täällä puhutaan jostain kahviloista ja merkkikengistä, tarpeelliset asiat on kyllä jotain ihan muuta. Itsekin lykkäsin saman ikäisenä esim. optikolle ja hammaslääkäriin menoa, kun rahaa ei ollut paljoa käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odota, kun saat ensi vuonna tilin ja siitä on leikattu sairaslomarahat pois. Älä soita palkanlaskijalle tyhmä.
Hallitus leikkaa ja ihmiset soittaa kelaan ja palkanlaskijalle. 🤣🤣🤣🤣🤣
Yhyhy, lopettakaa Temusta rääsyjen tilaaminen joka viikko ja kahviloissa notkuminen päivittäin niin rahat saattaisi riittää elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole keski-ikäinen ja minulla sama ongelma. Rahat loppu ja keskiluokkaiset kaverit ei suostu näkemään uimarannalla tai kävelyllä. Tai jos suostuvat, kiskovat matkan varrella huippukalliiseen kahvilaan istuskelemaan tai ravintolaan syömään.
Tulee tyhmiä tilanteita kun minä itku silmässä poljen kadulla jalkaa ettei mennä sinne, minulla ei ole rahaa.
Tietävätkö rahatilanteesi, mikäli tietävät, niin ovat aika narsisteja. Itse ainakin tarjoaisin ystävälleni.
Ei köyhyys tarkoita että saa elää muiden siivellä. Menkää töihin. Ainoastaan kestokelaelätti on p-aukinen keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Kulutuskulttuuri joka on suunnattu nuorisoon: Osta osta osta
Tosin 20-29 vuotias ei kyllä ole ainakaan perinteisessä mielessä nuori
On. Tuo ikäluokka on nimenomaan niitä nuoria. Nuoria aikuisia.
Nuoria aikuisia ovat, mutta eivät teinejä/nuorisoa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan suomalaisista ongelmat on tasoa ei olla päästy ulkomaille lomailemaan ja särkänniemenreissukin tulee kalliiksi.
Se nyt vaan on niin, että ihmisen pitää sopeuttaa menot käytettävissä oleviin rahoihinsa. Jos ei rahat riitä niin pitää etsiä keino tienata enemmän. Yrittäjyys on yksi mahdollisuus
Kertoisitko, minkä alan yrityäjyys tällä hetkellä kannattaa? Oletko kuullut, kuinka paljon yrityksiä menee tällä hetkellä konkurssiin? Asun Helsingissä ja aina, kun lähistöllä lopettaa yksityisyrittäjän kivijalkaliike, jää toimitila tyhjäksi.
Ei kai minulla ollut teininä pennin latia, mutta ei se estänyt kavereita näkemästä. Jotenkin kummallinen kulutushysteriaa normalisoiva juttu taas kerran.
Nyt ei osteta yhtään mitään.
Menen töihin ja en käy parturissa, leikkaan hiukset itse ja laitan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja ne rahat lähtevät yrityksiltä.
Jännä, että kaverien tapaamiseen tarvitaan nykyään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä TESissä kirjataan ettei sairaslomasta saa palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan suomalaisista ongelmat on tasoa ei olla päästy ulkomaille lomailemaan ja särkänniemenreissukin tulee kalliiksi.
Se nyt vaan on niin, että ihmisen pitää sopeuttaa menot käytettävissä oleviin rahoihinsa. Jos ei rahat riitä niin pitää etsiä keino tienata enemmän. Yrittäjyys on yksi mahdollisuus
Kertoisitko, minkä alan yrityäjyys tällä hetkellä kannattaa? Oletko kuullut, kuinka paljon yrityksiä menee tällä hetkellä konkurssiin? Asun Helsingissä ja aina, kun lähistöllä lopettaa yksityisyrittäjän kivijalkaliike, jää toimitila tyhjäksi.
Opettele koodaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei osteta yhtään mitään.
Menen töihin ja en käy parturissa, leikkaan hiukset itse ja laitan nutturalle, letille tai ponnarille ja eväät töihin. Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja ne rahat lähtevät yrityksiltä.
Tänään mennään Turun keskustaan kävelemään ja otetaan kahvia mukaan termosmukiin ja vesipullo.
Ei osteta mitään.
"Paikallisen sopimisen uudistus etenee.
Työlainsäädännöstä poistettaisiin paikallisen sopimisen kiellot, jotka koskevat järjestäytymättömiä, yleissitovaa työehtosopimusta noudattavia yrityksiä."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/paikallisen-sopimisen-uudistus-ete…