Ravintolassa käynti on tosi stressaavaa. Aivan liian paljon asioita ja säätämistä
Ei saa mennä ravintolaan jossa on vähän ihmisiä. Niinpä mennään täyteen paikkaan, jossa ei keskustelusta tule melun takia yhtään mitään. Pöytä tottakai jostain vessan vierestä tai keittiön ovilta, jotka singahtelee auki miten sattuu. Palvelua saa odottaa: ensin odotetaan ruokalistoja. Sitten mietitään tilauspäätöstä. Sitten odotetaan juomatilausta. Sitten ruokatilausta. Sitten ruokia. Sitten laskua ja lähtölupaa henkilökunnalta (yleensä tässä kestää kaikista kauimmin). Jos ollaan ulkomailla, odotetaan vielä että minkälainen huijausyritys laskuun sisältyy.
En vaan kykene rentoutumaan tällaisessa :(
Kommentit (38)
Laskua on joskus saanut odottaa. Tarjoilijaa ei ole saanut kontaktia niin olen käynyt tiskillä maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Laskua on joskus saanut odottaa. Tarjoilijaa ei ole saanut kontaktia niin olen käynyt tiskillä maksamassa.
Osaisiko joku tarjoilijan hommia tehnyt valaista tätä ilmiötä? Tilaus ja tarjoilu hoituu yleensä nopsaan, pöydässä käydään ruokailun aikana 1-2 kertaa kysymässä ookoota, mutta laskun ollessa ajankohtainen loppuu kiinnostus lähes kokonaan.
Mikä tässä on takana?
Kyllä torilta luukultaostettu annos on paras.
Helppoa kun käy buffetissa. Maksetaan kassalle tullessa ja sen jälkeen saa olla täysin rauhassa ja lähteä milloin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko joku tarjoilijan hommia tehnyt valaista tätä ilmiötä? Tilaus ja tarjoilu hoituu yleensä nopsaan, pöydässä käydään ruokailun aikana 1-2 kertaa kysymässä ookoota, mutta laskun ollessa ajankohtainen loppuu kiinnostus lähes kokonaan.
Mikä tässä on takana?
Monesti tilauksia voivat ottaa kaikki vastaan, samoin tarjoilla pöytiin. Toisissa paikoissa vain tietyillä (senior/vakituisilla) tarjoilijoilla on oikeus laskuttaa/ottaa rahaa vastaan.
Minä kyllä menen tiskille maksamaan, jos kestää. Mutta en käy missään fine dining-paikoissa.
Minusta on ihanaa, kun saa istua valmiiseen pöytään ja kaikki kannetaan eteen. Ei tarvitse muuta kuin valita ja maksaa.
Ravintoloissa tuolit ovat tahraisia ja ruoka on yleensä ylihintaista kuraa. Usein nälän sijasta lähtee ruokahalu.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa kun käy buffetissa. Maksetaan kassalle tullessa ja sen jälkeen saa olla täysin rauhassa ja lähteä milloin huvittaa.
Just näin ! Ja Prisman seisovasta pöydästä syödessä saa myös maksaa itsepalveluna. Ei tarvitse kenenkään palveluita odotella, jos vaan ruokaa on pöydässä ja astioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskunmaksu on usein hankalaa ja ärsyttävää. Miksei siihen keksitä jotain sujuvampaa systeemiä? En halua joutua istumaan panttivankina pöydässä ja odottamaan, milloin tarjoilija suvaitsee tulla laskuttamaan.
Tämä on totta. Koko toimituksesta on tehty outoa teatteria.
Minusta parasta syödä ravintoloissa joissa voi maksaa etukäteen.
Voisi olla ravintollalla puhelin sovellus jossa olisi ruokalista. Annos valittaisiin ja maksettaisiin puhelimella- myös mahdolliset muutokset tehtäisiin tilausvaiheessa suoraan puhelimella. Tämän jälkeen annos maksettaisiin ja se tarjoiltaisiin pöytään- asiakas saisi poistua heti syötyään tai voisi tilata lisää
Se on kauheinta kun ruoka tulee eri aikaan. Minua aikaisemmin ujostutti syödä viimeisenä kun kaikki seurasivat syömistä. Suomessa harvemmin, mutta ulkomailla niin usein ja vielä työmatkoilla.
Niinhän sitä sanotaan, et jos haluu hyvää ruokaa, pitää kokata itse. Jos ei halua tiskata, kannattaa mennä ravintolaan.
Olen kyllä käynyt ravintoloissa, jossa olen nauttinut kaikesta. Ruoasta, juomasta, tarjoilusta, tunnelmasta. Parhaimmillaan parasta!
Pariisissa opin keskittymään vain omaan ruokaani ja omaan pöytäseuraani. Tarjoilijat lähes vetivät lautasen kun aterimet oli vielä kädessä.
Ranskalaiset kehottivat, ettei pidä välittää ympäristöstä. Tätä sitten opettelin aikani ja se onnistuu. Niin, että olen se tärkein asiakas ja minä olen se ainoa, joka olen itselleni tärkeä. Pois sulje kaikki hälyt ja katseet. Toimii ja ruokakin maistuu.
Kertokaa millaista hintaa olette maksaneet?
Lounaspöytä on myös hyvä. Varsinaiset ravitolat mikä lienee hinta?
Amarillossa oli pöydässä qr-koodit joiden kautta olisi voinut tilata tarjoilijan pöytään. Olikohan myös mahdollisuus tilata juomaa ja lasku. En kylläkään testannut kun tarjoilijoita oli enemmän kun asiakkaita, mutta vaikutti hyvälle idealle moinen.
Vierailija kirjoitti:
APC:lle. On hyvää ja helppoa.
Missä tuo on? Google ei löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on takana?
Monesti tilauksia voivat ottaa kaikki vastaan, samoin tarjoilla pöytiin. Toisissa paikoissa vain tietyillä (senior/vakituisilla) tarjoilijoilla on oikeus laskuttaa/ottaa rahaa vastaan.
Miten typerää, säästetään väärässä kohdassa. Itsekin olen odotellut laskua ikuisuuden, vaikka ravintolan ovella oli jonoa. Saisivat uudet asiakkaat sisään, kun me pääsisimme poistumaan.
Usein tuo laskun odottelu pilaa vähän fiilistä.
Jännä ajatusmalli muutenkin, ettei määräaikainen tai vuokratyöläinen saa ottaa rahaa vastaan. Harva ravintola on niin kallis, että loppulasku olisi tuhansia euroja.
Työskentelen itse eräälle vaatekauppaketjulle ja tiedän että myymälöissä saa rahastaa vaikka työkokeilija, jos myymäläpäällikkö toteaa henkilön tarpeeksi täyspäiseksi ja kokeilija haluaa.
Vitkastelulla tässä viimeisessä vaiheessa saadaan pilattua muuten hyvä kokemus. Miksei ravintolassa voisi olla esim. ovella mahdollisuutta maksaa lasku lähtiessä?