Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustikat uhkaavat mädäntyä metsiin, koska thaimaalaisten poimijoiden luvat jumittavat eikä toimijoita saada maahan

Vierailija
05.07.2024 |

Ilman thaimaalaisia ei kukaan niitä mustikoita poimi ja syö sieltä metsästä ja meillä on pian metsät täynnä mätiä mustikoita:

https://yle.fi/a/74-20097713

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi orjatyötä teettäneet joutuivat oikeuden eteen. Olisivat kohdelleen asiallisesti ja maksaneet kohtuullisesti niin kyllä poimijoita olisi. Firmat kusivat omiin muroihinsa.

Omiin marjoihinsa. Omiin marjoihinsa.

Vierailija
42/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä poimimiaan mustikoitahan saa kai  myydä vaikka naapureille. On hyvää tuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole siitä pelkoa. Minä kerään neljästä maakunnasta.

Meilläpäin eivät mätäne, kun ovat kuivia ja kovia pikku pippureita. Saisikohan niistä jauhamalla jotakin? Pitääpä kehitellä, ja myydä vaikka mainostamalla, että tiivistettyä, valmiiksi kuivattua superfoodia? Satasella gramman pussi. Kysymysmerkki kai vapauttaa vastuusta?

Oon ostanut muutamalla eurolla kuivattua mustikkajauhetta. On ihan älyttömän hyvää puuron kanssa. Harmi että tuote vaan loppui meidän Lähi-Prismasta.

Vierailija
44/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen poimijan pitää olla thaikku? Miksi ei pistetä noita ukrainalaisia poimimaan mustikkaa? Samaten somaleita ja irakista tulleita ym ettei täällä enää olisi vastikkeetonta rahaa jaossa?

Uskaltaako naiset liikkua sen jälkeen metsissä?

Tai edes karhut?  ;)

Vierailija
45/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaan asumistuki niin marjojen poiminta alkaa kiinnostaa Suomessa asuvia.

Vierailija
46/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä iso pussi mustikoita viime kesältäkin. Pitäisi taas leipoa.

Vierailija
47/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun osalta ei mätäne kun olen kerännyt omat marjani ja sieneni viimeiset 20 vuotta. Suosittelen samaa kaikille muillekin kykeneville. 

Vierailija
48/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne täällä tekevät ?!!? Onhan meillä Suomessakin poimijoita !!!!! Osataan mekin !! Pysykööt vaan omassa maassaan. Heillä ei ole tänne mitään asiaa koskaan. Hyvä vaan, jos eivät tänne pääse tekemään rikoksia yms NS vapaa-ajallaan....... Sitäkö haluatte ? Ilmeisesti. 

Vierailija
49/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaan asumistuki niin marjojen poiminta alkaa kiinnostaa Suomessa asuvia.

Ja sinua ei ,alahan miettiä minne poimurisi jätit.

Vierailija
50/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen poimijan pitää olla thaikku? Miksi ei pistetä noita ukrainalaisia poimimaan mustikkaa? Samaten somaleita ja irakista tulleita ym ettei täällä enää olisi vastikkeetonta rahaa jaossa?

Saavat sitten varmaan pitää rahatkin itse? Töistä on tavattu maksaa palkkaa, eikä ole sinunkaan itsekkään takamuksesi etu, että Suomessa osa töistä teetetään ilmaiseksi. Vai haluatko paikallisesti sopia ja kilpailla töistä, kun toinen on valmis tekemään hommasi palkatta?

Vierailija
51/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta palkkaa ollenkaan, niin tänne tulee lentokonelasteittain poimijoita.

Vierailija
52/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen marjanpoiminta oli perinne ,minä kyllä poimin ilmaiset luonnon  marjat  talteen,toki siirtymiselle tulee vähän hintaa mutta se on ok.

Vierailija
53/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se selkä joka jumittaa.

Vierailija
54/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hys hys  eipä ole ay liike eikä demarit ottaneet kantaa?? lienee sitä parempaa hyväksi käyttöä. olispa karpo joka tutkisi kuinka paljon ay demarit ovat riistosta tienanneet pimeinä vaali tukina. eipä huolta kansan rutina ratiossahan joka mummeli kerää 500l joka vuosi. ylen toiseksi kuunneltuin ohjelma heti näin naapurissa jälkeen.

Vierailija
55/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavat sitten varmaan pitää rahatkin itse? Töistä on tavattu maksaa palkkaa, eikä ole sinunkaan itsekkään takamuksesi etu, että Suomessa osa töistä teetetään ilmaiseksi. Vai haluatko paikallisesti sopia ja kilpailla töistä, kun toinen on valmis tekemään hommasi palkatta?

Suomalaiset taitaa olla niin hönöjä että eivät ota vastaan palkkaa pimeänä ja verottomana vaan vaativat rehellistä maksua ja että se palkka pitää oikeasti myös maksaa eikä vain luvata ja jättää maksamatta.

Vierailija
56/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen marjanpoiminta oli perinne ,minä kyllä poimin ilmaiset luonnon  marjat  talteen,toki siirtymiselle tulee vähän hintaa mutta se on ok.

Onhan se edelleen perinne, mutta viimevuosina marjasadot ovat olleet niin runsaita että pakastimiin ei enää mahdu ja on järjevämpää kukuttaa ensin ne vanhat pois ennen kuin käy poimimassa itselleen lisää sinne pakkaseen.

Vierailija
57/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jo on maailman kymmenes ongelma. Yhyy eikö thaikkuja saa muka orjuuttaa. Kyllä nyt joku demari suuttuu tästä 

Vierailija
58/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin käyn syssymmällä pomimassa mustikat, hillat ja puolukat. Menee muutama päivä, ja pakastin marjoja täynnä.

Vierailija
59/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä päivä. Että oikein mätänevät. Ihan kuin kyseessä olisi joku valtava ruokahävikkiongelma. Jokainen marja pitää poimia ettei mitään mene hukkaan! Metsäkin menee pilalle tuollaisesta.

Vierailija
60/61 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesikämmen syö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme