Katsokaa niiden lastenne perään, kiitos
tai tehkää sellainen määrä, että pystytte pitämään paketin kasassa.
Taas tänään kaupassa yksi hypisteli kurkkuja, hampaillaan. Vanhemmat eivät tehneet mitään.
Ehkä 4- ja 6-vuotiaat pojat lähmivät naamallaan vitriiniä. Mitään syytä sen koskemiseen ei ole, läpi näkee ilmankin (itse asiassa paremmin, jos sitä ei sotke).
Lapsille on luontaista kosketella asioita, se on ihan selvä. Mutta vanhempien tehtävä on kasvattaa lapset niin, että tällekin toiminnalle on aikansa ja paikkansa.
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Joku taisi juuri seota tässä keskustelussa. Palstalla tuntuu ylipäätään olevan ihan hirveästi viestejä ja aloituksia henkilöiltä, joilla on jotain pahemmin pielessä pään suunnalla. Aika huolestuttavaa.
Mikäs on oma äo määräsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten estät kahta lasta tekemästä tuota kun on ostokset tehtävinä? Ei ihmisellä ole neljää kättä ja silmiä selässä eikä ihminen pysty olemaan kahdessa eri paikassa samaan aikaan.
Opetat ne pentusi pitämään kiinni ostoskärrystä koko kaupassa asioinnin ajan. Ei ole lainkaan vaikeaa.
Lapset voi laittaa autokärryyn, ihan onnessaan menevät siellä. Alle 1v menee rintarepussa. Ei ollut ikinä ongelmaa. 6v on jo eskarilainen, joka tajuaa, ettei kaupassa kosketa kaikkeen.
Mun lasten mielestä hauskinta autokärryssä olisi ollut kiivetä sen auton katolle. Jep, jokusen kerran käytiin sitä keskustelua että kaupassa käyttäydytään tai ei pääse kauppaan, ja usein jäivätkin pois matkasta. Nyt nuorempikin on jo 6v ja osaa enimmäkseen käyttäytyä, tosin just vähän aikaa sitten sai ostaa keksipaketin omilla rahoillaan kun oli mennyt tökkimään sitä ja rikkomaan keksit. Esikoinen ei olisi tehnyt tuollaista ikinä, aivan eri luonteinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti lapsia kasvatetaankin. 4-6- vuotiaalla se kasvatus on usein vielä kesken, eli eivät ole aikuisen tasolla.
Ihan liian monet kuvittelevat, että kunhan lapsia maagisesti "kasvattaa" niin ne tottelevat aina kun niille sanoo jotain. Tosielämässä edes koulun opet eivät saa lapsia usein tottelemaan vaikka ovat ammattilaisia.
Miten voi olla vanhemmuus jollain noin hukassa?
Perustele näkökulmasi, kiitos.
Ei kai noin tyhmällä voi olla kakaroita, ei herra varjele?
Kaupassa myyjä katteli kun kersa kiipeili sen lastenvaunuostosvaunun päällä ja sano, ettei vakuuts muuten korvaa jos se tippuu siitä päältä. Muija vaan tokas, etteikö muka oma vakuutuskaan. Myyjä sano ettei sekään. Sitten se alkoi roudaamaan sitä kersaa ulos myymälästä ja jätti vanhemman lapsensa yksin sinne, joka alko kiipeillä sitten siihen lastenvaunuostoskärryn päälle.Muut joutu sitten vahtii sitä lasta kun rouva kasvattaja vei lapsensa jäähylle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki aikuisetkaan osaa kaupassa käyttäytyä. Kun uusi kassa aukeaa se menee joka ehtii ensiksi juosta. Näyttää vallitsevan viidakon laki.
Totta hitossa, nopeat syö hitaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten estät kahta lasta tekemästä tuota kun on ostokset tehtävinä? Ei ihmisellä ole neljää kättä ja silmiä selässä eikä ihminen pysty olemaan kahdessa eri paikassa samaan aikaan.
Olen ateisti, mutta tunnen paljon lestadiolaisperheitä. Paljon lapsia, mutta osaavat katsoa niiden perään. Hyväkäytöksisiä lapsia.
Nepä onkin kasvatettu kurissa ja herran nuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit AP iloinen, että joku viitsii vielä tehdä lapsia. Et joudu vanhana sitten itse vaihtamaan vaippojasi.
En ole ap ,mutta oletko valinnut jo lapsen ammatin. Meistä kukaan ei tiedä tulevaisuutta,että kuka niitä vaippoja vaihtaa ,vai onko sille edes tarvetta enää silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ateisti, mutta tunnen paljon lestadiolaisperheitä. Paljon lapsia, mutta osaavat katsoa niiden perään. Hyväkäytöksisiä lapsia.
Suomen laki kieltää kurin, vaikka Iso kirja sen käyttöön toki kehottaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuri ja kurittaminen ovat eri asia. Kurittaa ei saa, mikä on ihan ymmärrettävää. Ei saa antaa tukkapöllyjä tai piiskata. Mutta ihan perus kuri, kielletään ja sanotaan "ei", kyllä se on ihan laillista ja olisi suotavaakin.
Ilakointi ei haittaa. Mutta jos lapsi itkee jostain aivan turhasta, se ottaa kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuri ja kurittaminen ovat eri asia. Kurittaa ei saa, mikä on ihan ymmärrettävää. Ei saa antaa tukkapöllyjä tai piiskata. Mutta ihan perus kuri, kielletään ja sanotaan "ei", kyll
Kielto ei usein tehoa jolloin tarvittaisiin kurittamista. Lisäksi laki kieltää lapsen alistamisen, mitä jatkuva komentaminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetat ne pentusi pitämään kiinni ostoskärrystä koko kaupassa asioinnin ajan. Ei ole lainkaan vaikeaa.
Käsiraudat?
Ei kiinnosta mitä joku ajattelee lapsistani. On ok että lapsista lähtee ääntä ja elämää. Kasvakaa itse ihmisinä ja opetelkaa sietämään ja suvaitsemaan muutakin kuin hiirenhiljaisuutta. Säälittävää itkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet jos lapsesi irrottaa otteen ostoskärrystä?
https://www.lastenturva.fi/lapselle/clippasafe-wrist-link-rannetalutin-…
Outoa, ei mun lapset oo mitään häiriköitä.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, ei mun lapset oo mitään häiriköitä.
Eihän juuri kukaan vanhempi koe että oma lapsi olisi häirikkö.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta mitä joku ajattelee lapsistani. On ok että lapsista lähtee ääntä ja elämää. Kasvakaa itse ihmisinä ja opetelkaa sietämään ja suvaitsemaan muutakin kuin hiirenhiljaisuutta. Säälittävää itkua.
Miksi pitäisi sietää? On varmasti sinullakin ääniä, mistä et pidä. Vaikkapa jonkun humalaisen huutelu tms. Jokaisella on ääniä, josta eivät pidä, jollain se on lasten itku.
Käyn usein katsomassa urheilua. Usein edessä istuu villejä lapsia, jotka hyppivät ja kiljuvat. Se siis häiritsee minua, sillä lasten päät estävät näkyvyyden kentälle ja kiljuminen kuulemisen. Saako näissä tapauksissa lapsille sanoa että istukaa nyt rauhassa penkeillenne? Tuntuu niin epämiellyttävältä komentaa vieraita lapsia. Mitä jos lasten vanhemmat järjestävät show'n?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikin lapsi karkaa, kun on esim. kassalla tarvitsee kaksi kättä maksamiseen. Eikä perus ostosten tekokaan ole helppoa jos toinen käsi on koko ajan lapsessa kiinni. Sitä paitsi jos kaikki tekevät vaan yhden lapsen niin nopeasti tämän maan väkiluki puolittuu.
Selviän kassalla maksamisesta yhdellä kädellä. Ehkä se näin tapaturman vuoksi yksikötiseksi jääneellä on vähän erilainen prosessi maksaa, kun onnistuu yhdellä kädellä.
Sama täällä. Parina kertana lapset käyttäytyivät hirveästi ja kyllä silloin kiireellä mentiin kauppa läpi. Välillä menty kaupassa lapsi kainalossa.
Meillä ei kyllä saanut irtokarkkilaatikoilla käydä tai kurkkuja purra. Tikkari on kyllä otettu ja suuhun tungettu. Puhuttelin lapsen ja ostin tikkarin. Ei sitä kauppaankaan voi jättää. Ei lapsi kuitenkaan tuota tikkaria saanut. Kerran lapsi oli huomaamattani tunkenut lasten rattaiden alaosaan tavaraa. Mentiin takaisin samalle kassalle, pahoiteltiin ja maksettiin. Käytiin tämän kolmevuotiaana lapsen kanssa kauppasäännöt läpi tapahtuneen jälkeen. Lapsi ymmärsi. Ei toistunut.
Sitä sanon, että kyllä lapset välillä huonosti käyttäytyy ja kyllä välillä taaperot ja vauvat kaupassa huutaa ja itkee. Ostokset pitää silti tehdä. Tällöin voi vain toivoa muilta ymmärrystä. Aikuisen tehtävä on kuitenkin myös opettaa, että kaupan tavarat ovat jonkun toisen omaisuutta ja niistä pitää maksaa. Jos on mennyt yli, niin seuraavalla kerralla lapsen pitää käyttäytyä ja niitä tavaroita ei vaan oteta maksamatta.