Saako neuvolan sisällön valita?
Vai pitääkö mennä yksityiselle?
En tarvitse/halua kuin verikokeet, virtsanäytteet ja yhden ultran. Onnistuuko tällainen rajaus tai uskaltaako asiasta ylipäänsä kysyä neuvolasta?
Kommentit (44)
Mulla on todella hyvät kokemukset neuvolasta. Mitään ei tuputettu vaan annettiin infoa asioista. Mun mielestä ne kaksi ultraa mitä kuuluu ohjelmaan ei todellakaan ole paljoa. Rakenneultra, varhaisultran lisäksi, on ehdottoman tärkeä, jotta sikiö pystytään toteamaan terveeksi tai jos on jotain häikkää niin asiaan pystytään reagoimaan ajoissa. Lasten neuvolassa kaikki on sujunut tosi hyvin. Edelleenkään mitään ei ole tuputettu eikä syynätty. Toki jokainen ottaa vastaan sellaista hoitoa mitä kokee tarvitsevansa ja äitiysneuvolakäynnit voi rajata ihan muutamaan. Ei siellä ole pakko käydä joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ultran haitat? Ihan siis tutkitut, ei mitkään q-anon porukoiden väittämät?
Ja lisäkommenttina: ei sinne neuvolaan tarvitse mennä ollenkaan. Sen kun ostat yksityiseltä ne mitä haluat. Toki sit ei tuu rahulia yhteiskunnalta, mutta sehän se vasta vallan väline onkin, eiks je?
Raskaustodistuksen saa esim gynekologilta, ei sen takia tarvitse neuvolaan mennä. Haittoja ja riskejä ultraäänitutkimuksissa on paljon, en niitä lähde tässä ruotimaan.
Sinulla on todella inhottava asenne aivan asialliseen kysymykseen, mitä aloituksessa esitin.
Ap
Sanoppa yksikin haitta mitä ultrassa on. Jos siitä olisi oikeasti haittaa sikiölle niin se olisi ajat sitten kielletty. Vaikka sitä on käytetty vuosikaudet niin silti syntyy normaaleja lapsia.
Monet terveydenhuollossa työskentelevät ultraavat raskaana olevia puolisoaan usein. He varmasti jättäisivät oman lapsen ylimääräiset ultrat väliin jos niitä oikeasti olisi edes riski johonkin pieneen haittaan.
-sivusta seurannut-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ultran haitat? Ihan siis tutkitut, ei mitkään q-anon porukoiden väittämät?
Ja lisäkommenttina: ei sinne neuvolaan tarvitse mennä ollenkaan. Sen kun ostat yksityiseltä ne mitä haluat. Toki sit ei tuu rahulia yhteiskunnalta, mutta sehän se vasta vallan väline onkin, eiks je?
Raskaustodistuksen saa esim gynekologilta, ei sen takia tarvitse neuvolaan mennä. Haittoja ja riskejä ultraäänitutkimuksissa on paljon, en niitä lähde tässä ruotimaan.
Sinulla on todella inhottava asenne aivan asialliseen kysymykseen, mitä aloituksessa esitin.
Ap
Sanoppa yksikin haitta mitä ultrassa on. Jos siitä olisi oikeasti haittaa sikiölle niin se olisi ajat sitten kielletty. Vaikka sitä on käytetty vuosikaudet niin silti synty
Joo ois kyllä kiinnostavaa tietää mitä ap tarkoittaa. En löydä mitään lääketieteellistä tutkimusta, jossa ilmenisi mitään haittoja sikiölle. Mun raskautta ultrattiin lähemmäs 10 kertaa kun alkuraskaudessa oli keskenmenoriski ja loppuraskaudessakin ultrattiin muutamaan otteeseen. Täysin terve vauva syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt kolme lasta, kaikkia ultrattu sekä julkisella että myös yksityisellä aina kun on ollut huoli. Kaikista tuli terveitä hienoja ihmisiä, kunnon kansalaisia eikä mitään diagnooseja - nyt parikymppisiä. Toivoisin, ettet pelottelisi täällä muita odottavia äitejä, varsinkin kun nyt ei niitä pyydettyjä vaaraoletuksia tänne ole saatu. Ultraaminen on hyödyllistä, sillä voidaan löytää ajoissa asioita, joita vielä ehditään kohentaa, tai valmistautua jos jokin asia on edessä synnytyksen jälkeen. Mutta ei pelottelua neuvolalla tai ultralla, lopeta. Voit itse toimia kuten haluat, mutta anna toistenkin toimia kuten haluavat, ilman turhaa stressiä.
En ole pelotellut ketään, vaan neuvola on pelotellut monia äitejä ja kohdellut huonosti. Se, että sinulla on hyviä kokemuksia tai ettei tässä ketjussa niitä huonoja kokemuksia ole montaa, ei poista tätä faktaa. Ja minä kysyin ihan asiallisesti, että voiko neuvolasta saada täsmäpalvelua. Minulle tässä on suuta soitettu ja syytelty sinunkin taholtasi ja vielä haukuttu narkiksi! AV ei petä koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista.
Verenpainetta voin seurata itse enkä näe toistuvia ultria riittävän hyödyllisinä haittoihin nähden.
Vapaaehtoisuus ja itsemääräämisoikeus ei taida toteutua riittävästi julkisella puolella, joten ehkä menen suosiolla yksityiselle niin säästyn turhalta holhoamiselta ja lasu-uhkauksilta. Minulla on sellainen tuntuma, että neuvolan kanssa asioidessa ei stressi ainakaan vähene, jos keksivät uhkailla milloin milläkin asialla.
Ap
Apua mitä haittoja ultrasta on? Kävin eilen ekan kerran ja en edes tajunnut että siitä voi kieltäytyä! Miksi näistä ei kerrota ennen ultarausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verenpainetta voin seurata itse enkä näe toistuvia ultria riittävän hyödyllisinä haittoihin nähden.
Vapaaehtoisuus ja itsemääräämisoikeus ei taida toteutua riittävästi julkisella puolella, joten ehkä menen suosiolla yksityiselle niin säästyn turhalta holhoamiselta ja lasu-uhkauksilta. Minulla on sellainen tuntuma, että neuvolan kanssa asioidessa ei stressi ainakaan vähene, jos keksivät uhkailla milloin milläkin asialla.
Ap
Apua mitä haittoja ultrasta on? Kävin eilen ekan kerran ja en edes tajunnut että siitä voi kieltäytyä! Miksi näistä ei kerrota ennen ultarausta?
Ei kannata uskoa tän palstan hörhojä ja sekoja. Ultrasta ei ole mitään riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selvitä itsellesi nyt ensin, mitä ultraaminen on. Ja mieti sitten, onko mitenkään mahdollista, että se edes voisi olla vaarallista. Kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt kolme lasta, kaikkia ultrattu sekä julkisella että myös yksityisellä aina kun on ollut huoli. Kaikista tuli terveitä hienoja ihmisiä, kunnon kansalaisia eikä mitään diagnooseja - nyt parikymppisiä. Toivoisin, ettet pelottelisi täällä muita odottavia äitejä, varsinkin kun nyt ei niitä pyydettyjä vaaraoletuksia tänne ole saatu. Ultraaminen on hyödyllistä, sillä voidaan löytää ajoissa asioita, joita vielä ehditään kohentaa, tai valmistautua jos jokin asia on edessä synnytyksen jälkeen. Mutta ei pelottelua neuvolalla tai ultralla, lopeta. Voit itse toimia kuten haluat, mutta anna toistenkin toimia kuten haluavat, ilman turhaa stressiä.
En ole pelotellut ketään, vaan neuvola on pelotellut monia äitejä ja kohdellut huonosti. Se, että sinulla on hyviä kokemuksia tai ettei tässä ketjussa niitä huonoja kokemuksia ole montaa, ei poista tätä faktaa. Ja m
Ihan siis tavallisia naisia vaan päättänyt kohdella huonosti? Kaikki Suomen neuvoloiden terveydenhoitajat? Syytellyt ei päihde- tai mielenterveysongelmaisia ja tehtaillut lasuja? Ja vielä tehnyt valtavan määrän ultratutkimuksia? Kun ainakaan täällä meillä päin ei neuvolassa edes tehty sitä yhtä ainutta ultraa, mikä raskauden seurantaan kuuluu. Vaan se tehtiin synytyssairaalassa.
Mene yksityiselle ja synnytä se kakarakin jossain doulan kanssa kotona. Ja opeta se itse kotona. Äläkä tuo ihmisten ilmoille ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pelotellut ketään, vaan neuvola on pelotellut monia äitejä ja kohdellut huonosti. Se, että sinulla on hyviä kokemuksia tai ettei tässä ketjussa niitä huonoja kokemuksia ole montaa, ei poista tätä faktaa. Ja m
Eli sinulle on oleellisempaa se, että muutamat huonot kokemukset leimaavat koko raskauden seurannan tai lapsen terveyden seurannan? Onko sinulla omakohtaista kokemusta vai menetkö draamanhakuisten kommenttien perässä? Jos jollakin on hyvä kokemus asiasta, eikö se korvaa yhden huonon kokemuksen kommentin? Matemaattinen tosiasia on se, että useimmilla hommat menee hienosti, ja muutama huono on ihan elämää. Suurempi riski on siinä, jos jättää tutkimuksia väliin tai tekemättä. Ammattilaisiin pitää elämässä luottaa, muuten energiaa, jonka pitäisi mennä lapsesta nauttimiseen, kuluukin kaikkeen epäilyyn ja pirujen maalaamiseen seinälle.
Hei Ap. Täällä on kysytty useasti ihan asiallisesti niistä ultran riskeistä. Voitko kertoa niistä? Ja mielellään myös sen mistä olet niistä lukenut/kuullut!
olisi hyvä näin äitinä tietää moisista jos niitä todella on.
Ap onkin näköjään joku foliohörhö, toivon todella, ettei ole raskaana, jos meinaa lapsen ja äidin turvallisuutta varten tehtävät ultrat jättää välistä jonkun oudon salaliittoteorian takia.
Logiikka tämän neuvolapelottelun kanssa menee vähän samoin, kuin jos muutamassa omenassa olleista madoista kuulleena olisi vakuuttunut siitä, että kaikki omenat ovat huonoja ja niitä ei kannata syödä. Omenat ovat terveellisiä, ja niitä matoja ei kannata ruveta pelkäämään. Neuvolan työntekijät ovat äidin ja vauvan puolella, ja niitä ei kannata ruveta pelkäämään.
Ja lisäisin tähän vielä isän, on hänelläkin oikeus mielipiteeseen lapsensa terveyden hoitamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tämä nyt ihan varma?
Googlasin koko illan ja aion soittaa neuvolaan heti maanantaina, mutta ahdistaa. Miksi ap ei voinut kertoa niistä haitoista?
Mene vain yksityiselle, kun ei kerran kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
<
Koska niitä haittoja ei ole, niin ei niistä voi kertoa. Tämä on vaan draamaa, sillä saa joko oikeutusta omalle ajatusmaailmalle tai toivomaansa huomiota. Älä missään nimessä nyt usko tai ala huolestumaan.
Voi jeesus. Tällaisten vanhempien kanssa saa sitten opettajat repiä hiukset päästään.
Hei ap, käy yksityisellä ja mittaa tosiaan itse verenpaineesi ja mittanauhalla mittailet lapsen kasvua. Hoida lapsi itse ja opeta myös.
Hyvä tulee.
En saanut neuvolasta yhtään mitään. Kotona voin punnita itseni, kotona voin tehdä tarvittavat virtsakokeet, verikokeet ei kerro mistään muusta olennaisesta kuin mahdollisesta anemiasta (ja verikoehan on vain raskauden alussa, labralähetettä varten ei tarvittaisi kuin puhelinsoitto) ja osaan itse lukea senhetkiset ravintosuositukset. Meillä ei neuvolassa ultrata lainkaan, sitä varten piti istua päivä keskussairaalan äitipolilla odottamassa vuoroa, jota ei sitten tullutkaan, koska "meillä on pulaa henkilökunnasta, anteeksi, että tuli turha käynti". Uutta aikaa ultraan en saanut, koska raskaus olisi ollut liian pitkällä suhteessa siihen, mitä piti katsoa.
Neuvolassa ei uskottu, että lapsi on perätilassa, joten sektionkin jouduin taistelemaan yksityisen neuvolan ultrakuvien avulla.