Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako neuvolan sisällön valita?

Vierailija
05.07.2024 |

Vai pitääkö mennä yksityiselle? 

En tarvitse/halua kuin verikokeet, virtsanäytteet ja yhden ultran. Onnistuuko tällainen rajaus tai uskaltaako asiasta ylipäänsä kysyä neuvolasta? 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina uskaltaa kysyä. Uskaltaisin kysyä, miksi toivot juuri tuollaista seurantaohjelmaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rajata. Toki voi olla fiksua varautua keskustelemaan miksi et halua esim. loppuraskauden verenpaineseurantaa tai sikiön kasvun seurantaa, molemmat kun voi pelastaa vauvan hengen. Mutta kaikki tutkimukset on vapaaehtoisia eikä ne ole ehdollisia että tän saa vaan jos suostuu tähän. Mutta se riski on, että terkkari saattaa kysyä kuulumisia. 

Vierailija
4/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. 

Verenpainetta voin seurata itse enkä näe toistuvia ultria riittävän hyödyllisinä haittoihin nähden. 

Vapaaehtoisuus ja itsemääräämisoikeus ei taida toteutua riittävästi julkisella puolella, joten ehkä menen suosiolla yksityiselle niin säästyn turhalta holhoamiselta ja lasu-uhkauksilta. Minulla on sellainen tuntuma, että neuvolan kanssa asioidessa ei stressi ainakaan vähene, jos keksivät uhkailla milloin milläkin asialla. 

Ap

Vierailija
5/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetta voin seurata itse enkä näe toistuvia ultria riittävän hyödyllisinä haittoihin nähden. 

Vapaaehtoisuus ja itsemääräämisoikeus ei taida toteutua riittävästi julkisella puolella, joten ehkä menen suosiolla yksityiselle niin säästyn turhalta holhoamiselta ja lasu-uhkauksilta. Minulla on sellainen tuntuma, että neuvolan kanssa asioidessa ei stressi ainakaan vähene, jos keksivät uhkailla milloin milläkin asialla. 

Ap

Ei mitään vaikeuksia neuvolan kanssa vaikka 4 rasksutta takana joista kaikki riskiraskauksia (diabetes), kun itsellä on jalat maassa ja järki päässä sekä hankkii muutakin tietoa ei neuvolassa puututa turhiin asioihin.

Kuka sut on pelotellut vai mitä mörköjä sulla on kaapissa?

Vierailija
6/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit kuka sua on pelotellut. Vastaus: olen lukenut eri keskustelupalstoilta useita kommentteja neuvoloiden tekemisistä uhkailuista ja lasuista, joita tehdään vain koska asiakas haluaa jättää väliin esim. ultrauksia (joille ei ole raskauden aikana lääketieteellistä perustetta, btw). 

Tässäkin lyhyessä ketjussa on jo nyt tullut vastauksista syyttelevä sävy, "mitä mörköjä sinulla on kaapissa", vaikka neuvolan nimenomaan pitäisi olla vapaaehtoinen kaikkine palveluineen. Vapaaehtoisuus ilmeisesti tarkoittaakin sitä, että jos et tee niin kuin ohjekirjassa sanotaan niin teemme sinusta lasun. 

Kuka haluaa tällaista kohtelua ja stressiä raskausaikana? En minä ainakaan. Valitsen mieluummin yksityisen puolen, jossa rahalla saan ne palvelut, joita haluan ilman syyttelyjä ja uhkailuja. Tai tällaista epäilyä, mikä näistä ketjun kommenteistakin huokuu. 

Vierailija
7/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät kai itsekin, että sinulla ja vauvalla on oikeus niihin tutkimuksiin. Se on ollut mielestäni hienoa, että minusta ja lapsistani on pidetty niin hyvää huolta. En ole kokenut sitä yhtään tungettelevana tai stressaavaa, vaan päinvastoin se on vähentänyt stressiä kun on ollut varmuus siitä että asiat ok.

Vierailija
8/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ultria saa julkiselta muuta kuin rakenneultran ja saako nykyisin varhaisultraakaan. Kaikki muu on puhtaasti hoitajan tukityöllistämistä töissä. Mahan mittaus on naurettavaa epätieteellistä puuhastelua. Miksi verorahoja käytetään tällaiseen, kun nämä ohjeet voisi automatisoida?

Vierailija
9/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kouhkattiin niin paljon vanhasta mielenterveyshistoriasta, että fyysinen puoli jäi niin vähälle, että saatiin melkein kahdet hautajaiset. 

Vierailija
10/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös vauvan synnyttyä pysymään yksityisen neuvolan asiakkaana. Omat kokemukset olivat pääsääntöisesti negatiivisia neuvolasta.

Vierailija
11/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla kohdallani kouhkattiin niin paljon vanhasta mielenterveyshistoriasta, että fyysinen puoli jäi niin vähälle, että saatiin melkein kahdet hautajaiset. 

Neuvolan hoitajilla on tosi ohut osaaminen terveysasioista. Näkee, ettei työhön ole mitään paloa, eikä viitsitä ottaa selvää edes perusasioista. Sellainen mustavalkoisuus on tosi pelottava ominaisuus. Silloin tulee näitä hoitajia, joilla ei osaaminen riitä muuhun kuin mustelmien tarkasteluun.

Vierailija
12/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös vauvan synnyttyä pysymään yksityisen neuvolan asiakkaana. Omat kokemukset olivat pääsääntöisesti negatiivisia neuvolasta.

Harmi, kun yksityiselle on matkaa 1,5 h, niin vauvan kanssa on haastavaa lähteä kovin usein niin kauas. Miten usein lasta pitää käyttää tarkastuksissa ensimmäisen vuoden aikana (jos rokotuksia ei lasketa)? 

Oliko tämän sinun huono kokemus enemmän kiinni epäystävällisestä kohtelusta vai yritettiinkö tehtailla lasua tai muuta? 

Ap

Vierailija
13/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ei ole pakko käydä kuin kerran jos haluaa saada kelasta äitiysavustuksen ja  vanhempainrahaa. Sisältöä saa itse supistaa.

Vierailija
14/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä lasu-ajatus nyt on? Ei se ole neuvolan tehtävä tehdä lasuja kaikista asiakkaista. Lasu tehdään, kun on huoli lapsen turvallisuudesta tai ympäristön vaikutuksesta lapsen terveyteen. Jos lasu osoittautuu aiheettomasti, niin ei siitä mitään rikosrekisteriä tule. 

Vierailija
15/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä lasu-ajatus nyt on? Ei se ole neuvolan tehtävä tehdä lasuja kaikista asiakkaista. Lasu tehdään, kun on huoli lapsen turvallisuudesta tai ympäristön vaikutuksesta lapsen terveyteen. Jos lasu osoittautuu aiheettomasti, niin ei siitä mitään rikosrekisteriä tule. 

Tiedän, että neuvola on uhkaillut lasulla kun äiti on kieltäytynyt kahdesta varhaisimmasta ultrasta. Tällaista kohtelua en missään nimessä halua, todella stressaavaa ja ahdistavaa eikä millään tavalla asiallista. 

Vierailija
16/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että neuvola on uhkaillut lasulla kun äiti on kieltäytynyt kahdesta varhaisimmasta ultrasta. Tällaista kohtelua en missään nimessä halua, todella stressaavaa ja ahdistavaa eikä millään tavalla asiallista. 

Mä olen kieltäytynyt 3 neuvola käynnistä ja perustelin sen sillä ettei niillä viikoilla neuvola voi asioille mitään, minulla vaikea järjestää töihin sijainen, sekä lapsia ennestään jo monta. Tietysti lopussa sitten hyvä seurata tiheämmin. Ihan hyvin hoitaja ymmärsi eikä mitään saarnaa pitänyt 

Vierailija
17/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä on ultran haitat? Ihan siis tutkitut, ei mitkään q-anon porukoiden väittämät?

Vierailija
18/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä on ultran haitat? Ihan siis tutkitut, ei mitkään q-anon porukoiden väittämät?

Ja lisäkommenttina: ei sinne neuvolaan tarvitse mennä ollenkaan. Sen kun ostat yksityiseltä ne mitä haluat. Toki sit ei tuu rahulia yhteiskunnalta, mutta sehän se vasta vallan väline onkin, eiks je?

Vierailija
19/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäkommenttina: ei sinne neuvolaan tarvitse mennä ollenkaan. Sen kun ostat yksityiseltä ne mitä haluat. Toki sit ei tuu rahulia yhteiskunnalta, mutta sehän se vasta vallan väline onkin, eiks je?

Raskaustodistuksen saa esim gynekologilta, ei sen takia tarvitse neuvolaan mennä. Haittoja ja riskejä ultraäänitutkimuksissa on paljon, en niitä lähde tässä ruotimaan.

Sinulla on todella inhottava asenne aivan asialliseen kysymykseen, mitä aloituksessa esitin. 

Ap

Vierailija
20/44 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kuulostaa narkilta, joka ei halua jäädä kiinni