Miksi jotkut käyttää niin rahvaanomaisia nimityksiä asioista?
Veitsi=puukko
Voide=rasva
Neule=villapaita
Kivennäisvesi=vissy
Olut=kalja
Jne.
Kommentit (22)
On olemassa erikseen veitsi ja puukko. Salva, voide. Villapaita on villaa, neule voi olla mitä vaan.
Miksi ei voi käyttää oikeita sanoja?
Vierailija kirjoitti:
On olemassa erikseen veitsi ja puukko. Salva, voide. Villapaita on villaa, neule voi olla mitä vaan.
Puukko on veitsi, mutta kaikki veitset eivät ole puukkoja.
Villapaita on neule, mutta kaikki neuleet eivät ole villapaitoja.
Ap. Sinulla on vissiin asiat hyvin kun ongelmasi ovat noin mitättömiä?
Siksi koska ovat sen oppineet kotoa. Ja ovat oppineet sen kotoaan koska vanhempansakin tekivät niin. Ja vanhempansa tekivät niin, koska ennen Suomessa oli todella suuret luokkaerot. Eliitin kulttuurikodeissa luettiin kirjoja, soitettiin flyygeliä ja puhuttiin useita eri kieliä, samalla kun rahvas tervasi pottuja maakuopassa.
Nykyään peruskoulun ja hyvinvointiyhteiskunnan myötä luokkaerot näkyvät enää lähinnä puheenparressa ja marginaalisina tuloeroina. Esimerkiksi lähikaupassa ei kukaan enää edes nosta hattua jos opettaja, pastori tai nimismies sattuu samaan aikaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiton typerä kommentti tämä. Jos jollain on vaikka talousvaikeuksia, niin hän ei saa ajatella tai edes puhua yhtään mistään muusta?
Jaa, minä lulin että tarkoitit joitain aivan oikeasti rahvaanomaisia ja suoraan sanottuna kuvottavia ilmaisuja. Ilmeisesti niillekin joku rentunruusu ottajaksi löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Puhut kuin se olisi huono asia. Tyypillistä...
Murre-eroja ja eri aikoina sanottu eri tavalla. Nuo on pieniä. R*ssät ja n**kerit voisi jättää jo pikkuhiljaa.
kivennäisvesi ei ole sama kuin vishy . ne on 2 eri tutetta
Me ollaan rahvaita eikä ole tarvetta esittää hienompaa kuin ollaan. Meillä ei syödä aamiaista vaan aamupala, eikä dinneriä tai päivällistä vaan päiväruoka. Ei osteta broccolia vaan parsakaalia. Saunaan mennessä haetaan ämpärillä vesi ja virutetaan jalat. Saunomisen jälkeen laitan naamaan rasvaa ja jalkaan äitini kutomat villasukat.
Vierailija kirjoitti:
kivennäisvesi ei ole sama kuin vishy . ne on 2 eri tutetta
Sehän tässä onkin ideana.. Vishy :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hiton typerä kommentti tämä. Jos jollain on vaikka talousvaikeuksia, niin hän ei saa ajatella tai edes puhua yhtään mistään muusta?
Yleensä tuota fraasia käyttävät ne jotka on ihan ITSE sössineet asiansa ja siten joutuneet "oikeisiin ongelmiin" ulosottomiehen, "rosiksen", sosiaalitoimen, vieroitusoireiden, jne. kanssa.
Tai sitten boomerit, jotka on yleensä myös sössineet itse asiansa vuosikymmenten tupakoinnilla, viinan kittaamisella ja työturvallisuusmääräysten laiminlyönnillä. Sitten saavat valittaa kun on keuhkosyöpä, rasvamaksa ja silmä puhki kun suojalasien käyttäminen oli "homojen hommaa".
Onko sinulla veitsen parina haarukka vai kahveli
Vierailija kirjoitti:
Sinulla vissiin vielä paremmin, kun on aikaa kommentoida toisten aloittamia mitättömiä ketjuja. Boom.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minä lulin että tarkoitit joitain aivan oikeasti rahvaanomaisia ja suoraan sanottuna kuvottavia ilmaisuja. Ilmeisesti niillekin joku rentunruusu ottajaksi löytyy.
Niitä en halua edes kirjoittaa.
Ap
Koska minulla on juuret maakunnissa ja olen niistä juuristani helevetin ylpeä!
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska ovat sen oppineet kotoa. Ja ovat oppineet sen kotoaan koska vanhempansakin tekivät niin. Ja vanhempansa tekivät niin, koska ennen Suomessa oli todella suuret luokkaerot. Eliitin kulttuurikodeissa luettiin kirjoja, soitettiin flyygeliä ja puhuttiin useita eri kieliä, samalla kun rahvas tervasi pottuja maakuopassa.
Nykyään peruskoulun ja hyvinvointiyhteiskunnan myötä luokkaerot näkyvät enää lähinnä puheenparressa ja marginaalisina tuloeroina. Esimerkiksi lähikaupassa ei kukaan enää edes nosta hattua jos opettaja, pastori tai nimismies sattuu samaan aikaan paikalle.
Nykyään saatetaan nostaa keskisormea.
Ongelmansa kullakin