Miksi aikanaan "kekkonen" oli monelle lapselle presidentin synonyymi?
Esim. kasarilla lapset saattoivat sanoa: Mauno Koivistosta tulee uusi kekkonen.
Kommentit (34)
Mä oon syntynyt -73 ja tosiaan lapsena Kekkonen oli presidentin synonyymi. Mutta kyllähän se ymmärrys jossain kohtaa sitten kasvoi😅
Tai siis en koko lapsuutta mutta ainakin 10 ekaa vuotta.
72 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi luulisit?
Eikö oma järki sanoo mitään?
Veikkaan että se sun oma järkesi oli tässä asiassa väärässä. Vai mikä se sun selitys oli? Tuo uran pitkäaikaisuus? Ei vaikuta lapsiin.
Puhutko provoilija oikeasti vain lapsista? Lapset eivät olleet sanomassa "Koivistosta tulee uusi kekkonen".
Nimenomaan lapset saattoi sanoa noin, olin esikoulussa kun Koivistosta tuli presidentti. Se oli hämmentävää monelle lapselle tajuta että "kekkonen" onkin sukunimi.
Koska Suomessa oli yli neljännesvuosisadan vain 1 presidentti, joka johti Suomea omivaktain ottein.
Vertailun kun valitaan Suomea edustavava hallitus jihtanaan lainsäädäntö valtaa, niin vaaltuloksella ei ole mitään muuta väljä kunhan hallitukseen 1 valitaan ruotsalaisen kansanpuolueen (RKP:n) edustajista ainakin kaksi yli 30 vuoden ajan niin kyse on vain kansan tahdon toteuttamisesta. Ja joka haluaavsanoa asiaan sanoa poikkipuolisen sanan muistutetaan, että eihän ministerin tarvitse olla kansanedustajaksi valittu, joka on toki totta.
Mutta yleisen demokratiaan uskon vahvistamista ei palvele se, että yhdellä puolueella vaikuttaa olevan aina pöytä katettuna valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Kekkonen oli presidenttinä yli 25 vuotta, vuodesta 1956 vuoteen 1982.
Ei pikkulapset sitä tienneet. Huono selitys.
Kyllä tiesivät.
Ekaluokalla oli luokan seinässä kaikkien Suomen presidenttien kuvat. Viimesenä rivissä tietenkin Kekkonen, joka silloin oli presidentti.
Siihen aikaan kaikkiin koteihin tuli sanomalehti.
Kun lukemaan oppinut lapsum näki pöydällä olevassa sanomalehdessä presidentin mustavalkoisen kuvan jossain, hän sanoi tuo on Kekkonen.
Ennen opitttiin kotona jo yhteislunnallisiakin juttuja: ihan itsestään, vanhempien puheita kuunnellen. Ja telkkarikin osto kotiin oli niin
huikea juttu, ettö lapset istuivat lattialla, ja tuijottelivat lähes kaiken, mitä sieltä tuli.
Niinihin aikoihin ei kylläkään, paljoa tullut.
Kekkonen on hyvä esimerkki kuinka vahva johtajakin voi toimia hyvin.
Mä muistan kun leikittiin radioksi piirretyllä laatikolla. Veli oli kuuluttaja ja luki uutisia: Kekkonen, kekkonen, kekkonen.... eli vuosi on varmaan ollut 1956, koska siihen asti oli Paasikivi presidenttinä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on semmoinen asia, mikä kiinnostaa vain vanhemman polven ihmisiä. Nuoremmille asia on kiinnostus tuhat.
Väärin.
Jotta tajuaisi Suomen nykyistä elämää ja yhteiskuntaa, tulee tietää perusasiat Suomen historiasta.
Vain niin voi käsittää nykyhetken, kuten Natoon liittymisen.
Poliittosten puolueiden taustat ja muodostumisen, ja muut vastaavat ydinjutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Kekkonen oli presidenttinä yli 25 vuotta, vuodesta 1956 vuoteen 1982.
Ei pikkulapset sitä tienneet. Huono selitys.
Kyllä tiesivät.Ekaluokalla oli luokan seinässä kaikkien Suomen presidenttien kuvat. Viimesenä rivissä tietenkin Kekkonen, joka silloin oli presidentti.
Siihen aikaan kaikkiin koteihin tuli sanomalehti.
Kun lukemaan oppinut lapsum näki pöydällä olevassa sanomalehdessä presidentin mustavalkoisen kuvan jossain, hän sanoi tuo on Kekkonen.
Ennen opitttiin kotona jo yhteislunnallisiakin juttuja: ihan itsestään, vanhempien puheita kuunnellen. Ja telkkarikin osto kotiin oli niin
huikea juttu, ettö lapset istuivat lattialla, ja tuijottelivat lähes kaiken, mitä sieltä tuli.
Niinihin aikoihin ei kylläkään
Äh, nyt ymmärsit väärin. Tottakai tiedettiin jo pienenä että Kekkonen on presidentti mutta ei sitä että hän on ollut presidentti jo vuodesta -56 (paitsi aikanaan koulussa sitten kun muutenkin ymmärrettiin vuosiluvut ym).
Mun äitikin luuli pienenä että presidentti=kekkonen vaikka hän oli syntynyt jo 50-luvulla. Eli kyse ei ole uran pitkäaikaisuudesta vaan siitä itse nimestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan kun leikittiin radioksi piirretyllä laatikolla. Veli oli kuuluttaja ja luki uutisia: Kekkonen, kekkonen, kekkonen.... eli vuosi on varmaan ollut 1956, koska siihen asti oli Paasikivi presidenttinä.
Minäkin muistan tuon radiolähetyksen.
On taatusti jäänyt suurelle osalle lapsia mieleen, kun tuota lähetystä on kotona, korva tarkkana kuunneltu.
Ja radio oli olohuoneessa, tuvassa tai pirtissä, miksi sitä huonetta missäkin kutsuttiinkin.
Lapset sitten leikki myöhemmin tuota samaa, leikeissään.
Uutisia kuunnellessa täytyi lasten täyti olla hipi hiljaa. Siksi ne asist varmaan jävätkin heidän mieleensä.
Kun ei voinut tehdä muuta, kuin kuunnella.
Olen syntynyt 1952. Kun Kekkonen kuoli 1982, olin naimisissa oleva maisteri. Minun elämääni kuului Kekkonen ja muistan henkisen hämmennyksen hänen jälkeensä. Kuitenkin koin valtavan vapauttavana Mauno Koiviston ajan. Ihailin hänen pohdiskelevaa, myös kuulijalle jätettyjä aiheita. Vaikka olin vuosikymmeniä kepulainen, parasta oli "kekkosvallan" linnakkeen mureneminen ( VÄYRYNEN & Kumppanit) 944
Eivät niin, joten eivät olleet ikinä ehtineet olla tilanteessa, jossa presidenttinä olisi ollut joku muu kuin Kekkonen. Ennen kuin sitten vasta toki 1982.