Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilarit vai silmäleikkaus?

Vierailija
04.07.2024 |

Kumpi kannattaa valita, kun olen saanut laseista tarpeekseni ja ikää on 32 v? Jos päädyn piilareihin, niitä olisi tarkoitus käyttää joka päivä aamusta iltaan ja välillä öisinkin (esim. mökillä ja silloin kun nukahdan telkkarin äärelle, mikä ei ole ihan harvinaista).

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin laserissa 15 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Miinusta oli muistaakseni noin 7 joten olin todella huononäköinen ilman laseja. Ei tullut mitään komplikaatiota tai kuivasilmäisyyttä tms millä pelotellaan ja varoitellaan. Ja mikä parasta, olen pärjännyt täysin ilman laseja, mutta tiedostan tottakai että ikänäköön tulen vielä joskus tarvitsemaan lasit.

On ihan mahtavaa kun ei tarvitse olla sokkona esim saunassa ja suihkussa. Varmaan puoli vuotta meni kun joka aamu hapuilin kädelläni rillejä yöpöydältä aamuisin vanhasta tottumuksesta..

Odotapas vaan kun ikänäkösi etenee siihen pisteeseen, ettet pysty käyttämään enää lainkaan kännykkää ilman lukulaseja. Onko sitten kivaa kun lasit on aina hukassa kun niitä tarvitaan?

Omat lasini on -8 luokkaa eikä tulisi mieleenikään tavoitella hyvää näköä. Jos menisin laseroitavaksi, pyrkisin siihen että ainakin toiseen silmään jää sen verran miinusta että tarvitsen vanhana lukulaseja korkeintaan silloin kun haluan tehdä jotain erityisen pikkutarkkaa työtä tai lukea tuntikausia.

Vierailija
62/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa silmäleikkauksista sujuu tosiaan hyvin. Tuskin edes vannoutuneimmat leikkausten vastustajat kiistää sitä. Kyse onkin siitä, kuinka isoja riskejä kukakin on valmis ottamaan näkönsä kanssa? Jos saisin 99 % todennäköisyydellä leikkauksella haukankatseen ilman minkäänlaisia haittavaikutuksia, se ei riittäisi minulle, jos 1 % todennäköisyydellä saisin riesakseni esim. vaikean kuivasilmäisyyden tai hämäränäön heikkenemisen. Joku muu voisi silti pitää leikkausta riskin arvoisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on miinusta yli 5 molemmissa silmissä. Käytän piilolinssejä, jotka kosteuttavat pitkin päivää, silmät eivät kuivu niiden kanssa. Piilareita käyttänyt noin 30 vuotta (vai milloin ne nyt tulikaan). Mulla on vuosien varrella tullut vaan lisää miinusta, ei ikänäköä. Ikää +50.

Vierailija
64/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin laserissa 15 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Miinusta oli muistaakseni noin 7 joten olin todella huononäköinen ilman laseja. Ei tullut mitään komplikaatiota tai kuivasilmäisyyttä tms millä pelotellaan ja varoitellaan. Ja mikä parasta, olen pärjännyt täysin ilman laseja, mutta tiedostan tottakai että ikänäköön tulen vielä joskus tarvitsemaan lasit.

On ihan mahtavaa kun ei tarvitse olla sokkona esim saunassa ja suihkussa. Varmaan puoli vuotta meni kun joka aamu hapuilin kädelläni rillejä yöpöydältä aamuisin vanhasta tottumuksesta..

Jokaisella on tietysti omat mieltymyksensä, mutten ymmärrä miksi esim. suihkussa näkeminen on niin iso asia. Arvostan itse paljon enemmän sitä, että ainoa tarvitsevani näkemisen apuväline kulkee jatkuvasti nenän päällä ja pystyn lukemaan kaikkein pienimmätkin präntit kun otan lasit hetkeksi pois. Ja koska näen niin huonosti etten tee liiku mihinkään ilman laseja (paitsi tietysti uimahallissa yms.), lasit ei koskaan pääse hukkumaan tai unohtumaan.

Mutta kuten sanoin, jokaisella on omat mieltymyksensä. Toivotaan että olet tyytyväinen valintaasi jatkossakin.

Vierailija
65/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linssileikkaus

Miksi ihmeessä? Siinähän ei pelkästään vaurioiteta silmän rakennetta vaan otetaan koko mykiö pois ja laitetaan tilalle tehtaassa valmistettu korvikemykiö.

Vierailija
66/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piilarit on oikein käytettynä paljon turvallisempia kuin leikkaus.

Niin on. Piilareista aiheutuu yllättävän vähän silmätulehduksia ja isompaa haittaa aiheuttavia ongelmia kun ottaa huomioon, kuinka moni käyttää niitä ihan miten sattuu. Totta kai huono tuuri käy aina jonkun kohdalle, mutten ymmärrä miksi jotkut on niin kovasti piilareita vastaan. Vain harva silmälääkäri on leikkauttanut omat silmänsä, mutta moni käyttää piilareita ainakin silloin tällöin.

Vierailija
67/67 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten hyvä huomio, että iso osa silmälääkäreistä käyttää silmälaseja. Jos laserleikkaukset olisi niin hyviä ja riskittömiä kuin moni hehkuttaa, miksi niin harva silmälääkäri on itse mennyt sellaiseen?