Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilarit vai silmäleikkaus?

Vierailija
04.07.2024 |

Kumpi kannattaa valita, kun olen saanut laseista tarpeekseni ja ikää on 32 v? Jos päädyn piilareihin, niitä olisi tarkoitus käyttää joka päivä aamusta iltaan ja välillä öisinkin (esim. mökillä ja silloin kun nukahdan telkkarin äärelle, mikä ei ole ihan harvinaista).

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain juuri ensimmäiset piilarit. Monovision menetelmä, eli toisessa pelkkä lähilinssi, toisessa moniteho. Lähelle näen hyvin mutta kauas sumeasti. Mistä voi johtua? Lisäksi tuntuu että moniteho ikäänkuin liikkuisi silmässä, välillä kirvelee ja tuntuu ikävältä. Optikko sanoi että leikkauksia joutuu jonkin verran purkamaan eikä ole niin ongelmaton kuin annetaan ymmärtää. Aiemmin silmälääkäri ei suositellut leikkausta minulle koska saattaisin nähdä loppuelämän kaksoiskuvia.  

Vierailija
42/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilarit on oikein käytettynä paljon turvallisempia kuin leikkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain juuri ensimmäiset piilarit. Monovision menetelmä, eli toisessa pelkkä lähilinssi, toisessa moniteho. Lähelle näen hyvin mutta kauas sumeasti. Mistä voi johtua? Lisäksi tuntuu että moniteho ikäänkuin liikkuisi silmässä, välillä kirvelee ja tuntuu ikävältä. Optikko sanoi että leikkauksia joutuu jonkin verran purkamaan eikä ole niin ongelmaton kuin annetaan ymmärtää. Aiemmin silmälääkäri ei suositellut leikkausta minulle koska saattaisin nähdä loppuelämän kaksoiskuvia.  

Monitehopiilolinssit on vaan markkinointikeino, ihmisten mukavuudenhalun synnyttämä tuote joka ei varsinaisesti ratkaise ongelmia. Itselläni ikänäköä alkaa pukata, ja optikon kanssa pitkään keskusteltiin minulle hyvä piilarikombo. Monitehopiilolinssit optikko totesi huonoiksi, ne tarvitsevat paljon valoa eli hämärässä eivät toimi. Hyvä kombo tuli niin että kun minulla on -3 silmät, niin toiseen vahvempaan silmään -2 piilari ja sillä näkee lukea.

Vierailija
44/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa jatkuvakäyttöisiä piilareita, mutta niidenkin kanssa pitää kerran kuussa pitää tauko. Ja kaikille ne eivät edes sovi. Minulle silmälääkäri sanoi ihan suoraan, että ei suosittele niitä minulle (syytä en enää muista, jotenkin liittyi näön yksityiskohtiin ja silmän ominaisuuksiin).

Eli käy molemmista keskustelemassa silmälääkärin kanssa ja tee sitten näiden keskustelujen pohjalta päätöksesi.

Vierailija
45/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksennjälkeenbkaverille tuli kuivasilmäisyyttä. 

Vierailija
46/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksista kannattaa huomata: kun mainostavat että 98% (tms luku) leikkauksista onnistuu; se ei tarkoita että 98% leikatuista saa kotkansilmäin näkökyvyn. Se tarkoittaa vasn ettei näille tullut hankalia komplikaatioita leikkauksesta. Paljon pienempi prosentti pääsee kokonaan eroon laseista. Ja jos miinusta tai plussaa on paljon, ne oikeasti lupaa lähinnä että se huonon näön haitta vähenee.

Vierailija
47/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monitehopiilolinssit on vaan markkinointikeino, ihmisten mukavuudenhalun synnyttämä tuote joka ei varsinaisesti ratkaise ongelmia. Itselläni ikänäköä alkaa pukata, ja optikon kanssa pitkään keskusteltiin minulle hyvä piilarikombo. Monitehopiilolinssit optikko totesi huonoiksi, ne tarvitsevat paljon valoa eli hämärässä eivät toimi. Hyvä kombo tuli niin että kun minulla on -3 silmät

Ikänäköön ei ole olemalla täydellistä ratkaisua. Kaikissa vaihtoehdoissa on hyvät ja huonot puolensa ja ihmiset on yksilöllisiä, joten se mikä sopii hyvin yhdelle voi sopia huonosti jollekin toiselle. Hyvä jos olet tyytyväinen monovisioon, mutta monella se heikentää toimintakykyä eikä kaikki totu siihen lainkaan.

Vierailija
48/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy optikolta äläkä täältä.

Uusiin voimakkuuksiin tottuminen voi aina kestää päiviä tai jopa viikkoja, ja moniteholinssiin ja monovisioon tottuminen kestää helposti pidempään kuin tavalliseen voimakkuuksien muuttumiseen.

Vierailija
49/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likinäköisyysleikkauksen aiheuttama kuivasilmäisyys saattaa tehdä elämästä elävän hel*vetin.

Vierailija
50/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likinäköisyysleikkauksen aiheuttama kuivasilmäisyys saattaa tehdä elämästä elävän hel*vetin.

Todellakin. Ja vaikka siitä aiheutuisi vain lievempää kuivasilmäisyyttä, sekin voi riittää tekemään piilareiden käytöstä mahdotonta. Se tarkoittaa monessa tapauksessa sitä, että viimeistään ikänäön iskiessä silmälaseille ei ole enää lainkaan vaihtoehtoa.

Vierailija
51/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkauksista kannattaa huomata: kun mainostavat että 98% (tms luku) leikkauksista onnistuu; se ei tarkoita että 98% leikatuista saa kotkansilmäin näkökyvyn. Se tarkoittaa vasn ettei näille tullut hankalia komplikaatioita leikkauksesta. Paljon pienempi prosentti pääsee kokonaan eroon laseista. Ja jos miinusta tai plussaa on paljon, ne oikeasti lupaa lähinnä että se huonon näön haitta vähenee.

Leikkausten onnistumista mitataan muutenkin harhaanjohtavalla tavalla. Näkö merkitään hyväksi jos näkee tarpeeksi mustia kirjaimia valkoiselta taustalta hyvässä valaistuksessa, vaikka oikeassa elämässä näkisi paljon huonommin. Moni leikkaus on onnistunut paperilla, vaikka näkö olisi pilattu niin ettei sitä pysty korjaamaan enää edes laseilla.

Vierailija
52/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuukausilinssit, jotka siis vaihdan neljän viikon välein. Teen näyttöpäätetyötä, joten linssit ovat 0,25 pienemmillä miinuksilla kuin lasit olisivat. Näillä on menty nyt 1,5v ja olen ollut todella tyytyväinen. Leikkaukseen en halua, koska silmien sorkkiminen hirvittää. 

Vierailija
53/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuukausilinssit, jotka siis vaihdan neljän viikon välein. Teen näyttöpäätetyötä, joten linssit ovat 0,25 pienemmillä miinuksilla kuin lasit olisivat. Näillä on menty nyt 1,5v ja olen ollut todella tyytyväinen. Leikkaukseen en halua, koska silmien sorkkiminen hirvittää. 

Nukutko piilarit päässä kuukauden putkeen vai otatko ne öiksi pois? Jis nukut niin onko optikko hyväksynyt noin pitkän vaihtovälin?

Vierailija
54/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa jatkuvakäyttöisiä piilareita, mutta niidenkin kanssa pitää kerran kuussa pitää tauko. Ja kaikille ne eivät edes sovi. Minulle silmälääkäri sanoi ihan suoraan, että ei suosittele niitä minulle (syytä en enää muista, jotenkin liittyi näön yksityiskohtiin ja silmän ominaisuuksiin).

Eli käy molemmista keskustelemassa silmälääkärin kanssa ja tee sitten näiden keskustelujen pohjalta päätöksesi.

Mitä piilareita saa käyttää kuukauden putkeen ilman taukoja? Tiedän vain sellaisia joita saa käyttää kuukauden niin että ottaa ne kerran viikossa yöksi pois. ja sekin vain optikon hyväksynnällä.

Vierailija
55/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että harrastusten vuoksi jouduin ennen käyttämään kertakäyttöpiilareita lähes joka päivä. Silmät ärtyi siitä ihan hirveästi, kun linssejä sorkittiin edestakaisin. Nyt, kun linssit ovat päässä sen neljä viikkoa putkeen, ei mitään ongelmia ole ollut. Eikä edes siitepölyt ole aiheuttaneet ongelmia, vaikka olen allerginen. Vaihtopäivinä olen yleensä hetken ilman linssejä, ellei satu olemaan paljon ohjelmaa. Meillä on suvussa paljon erilaisia silmäongelmia, joita on jouduttu leikkaamaan sitten vanhempana, joten minulle ei edes suositeltu leikkausta. Varsinkin, kun piilarit sopii näin hyvin. 

Vierailija
56/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että harrastusten vuoksi jouduin ennen käyttämään kertakäyttöpiilareita lähes joka päivä. Silmät ärtyi siitä ihan hirveästi, kun linssejä sorkittiin edestakaisin. Nyt, kun linssit ovat päässä sen neljä viikkoa putkeen, ei mitään ongelmia ole ollut. Eikä edes siitepölyt ole aiheuttaneet ongelmia, vaikka olen allerginen. Vaihtopäivinä olen yleensä hetken ilman linssejä, ellei satu olemaan paljon ohjelmaa. Meillä on suvussa paljon erilaisia silmäongelmia, joita on jouduttu leikkaamaan sitten vanhempana, joten minulle ei edes suositeltu leikkausta. Varsinkin, ku

Minkä merkkisiä linssejä käytät? Kuivuuko silmäsi niistä yhtään?

Vierailija
57/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä henkilöstön peruspakettiin kuuluu myös silmäleikkaukset ja siksi minäkin kävin leikkauttamassa niin ei tarvitse enää lasien kanssa säätää ja olemus on nuorekkaampi. Olen tyytyväinen, näkö on ollut siitä asti täydellinen, parempi kuin koskaan.

Vierailija
58/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile muutama vuosi piilareita, jos voit käyttää niitä ja näkösi on mahdollista korjata niillä. Piilarien käyttäminenhän ei poissulje silmäleikkauksen mahdollisuutta. Piilarien alkuvaiheeseen kuuluu sekin, että alussa voi joutua hakemaan oikeita vahvuuksia.

Piilolinssit ovat kehittyneet viime vuosina tosi paljon ja siksi 5-10 vuotta vanhoilla kokemuksilla ei tänä päivänä tee yhtikäs mitään.

Vierailija
59/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin laserissa 15 vuotta sitten ja päivääkään en ole katunut. Miinusta oli muistaakseni noin 7 joten olin todella huononäköinen ilman laseja. Ei tullut mitään komplikaatiota tai kuivasilmäisyyttä tms millä pelotellaan ja varoitellaan. Ja mikä parasta, olen pärjännyt täysin ilman laseja, mutta tiedostan tottakai että ikänäköön tulen vielä joskus tarvitsemaan lasit.

On ihan mahtavaa kun ei tarvitse olla sokkona esim saunassa ja suihkussa. Varmaan puoli vuotta meni kun joka aamu hapuilin kädelläni rillejä yöpöydältä aamuisin vanhasta tottumuksesta..

Vierailija
60/67 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile muutama vuosi piilareita, jos voit käyttää niitä ja näkösi on mahdollista korjata niillä. Piilarien käyttäminenhän ei poissulje silmäleikkauksen mahdollisuutta. Piilarien alkuvaiheeseen kuuluu sekin, että alussa voi joutua hakemaan oikeita vahvuuksia.

Piilolinssit ovat kehittyneet viime vuosina tosi paljon ja siksi 5-10 vuotta vanhoilla kokemuksilla ei tänä päivänä tee yhtikäs mitään.

5-10 vuotta vanhat kokemukset on vielä hyvinkin relevantteja, jos on vähänkin erikoisemmat näönkorjaustarpeet tai pieni budjetti. Käytän itse sellaisia yötäpäivää-piilareita joiden valmistus aloitettiin jo vuonna 2009 ja optikon mukaan ne edustaa edelleen lajinsa parhaimmistoa. Jos parhaimmistosta nyt voi puhua, kun vaihtoehtoja on näillä voimakkuuksilla hyvin vähän.