Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Se siivoaa, jota häiritsee"

Vierailija
04.07.2024 |

Tuo otsikon periaate "se siivoaa, jota sotku häiritsee" on johtanut siihen, että siivoan kaiken. Alan olla aika uupunut, mutta asiaa ei voi mitenkään muuttaa, koska jos toista ei sotku häiritse eikä vaivaa, on mahdotonta saada häntä sitä poistamaan.

En ole edes mikään siisteysintoilija.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän "sopimukseen" sorruin ensimmäisen avioliiton aikana. Ongelmaksi koitui se, että työpäiväni jatkui vielä pitkään työstä päästyäni ja se, että silloinen puoliso kehtasi valittaa sotkuisesta kodista isänsä uudelle vaimolle. Hän sitten kirjeessään ihmetteli, kun "et pidä kotia siistinä".

Vierailija
22/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole reilua, jokin kompromissi pitää löytyä, jos haluatte jatkaa yhdessä asumista. Ei varsinkaan sellaisen siivoamisen suhteen, jota on pakko tehdä säännöllisesti, niin kuin vaikka vessan pesu. Tuo periaate toimii kaappien järjestelyssä,  verhojen vaihtamisessa tai kausikoristelussa, jossain ei pakollisessa. 

Hän voi esimerkiksi ottaa enemmän vastuuta päivittäisestä tekemisestä, ruuanlaitto, tiskit, pyykit, roskat, joita ei voi lykätä kovin pitkälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, alkaa miestäsi kiinnostamaan kotityöt, jos tarjoat kaksi vaihtoehtoa: 1. Mies elää siististi ja siivoilee hieman omia jälkiään tai 2. Sovitte sinulle tuntipalkan niistä siivoustöistä, kun siivoat miehesi/perheesi jälkiä. Sopimus, että mies maksaa/ hyvittää siitä jonkinlaisen työtä vastaavan korvauksen. 

Vierailija
24/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset vastustaa entisajan mallia, jossa nainen hoiti kodin ja mies toi rahat. Tilalle on tullut nykyajan malli, jossa nainen hoitaa kodin, mutta mies pitää rahat. 

Vierailija
25/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sanoo vain itsekäs ja laiska ihminen, joka ei ole kiinnostunut perheensä hyvinvoinnista, eikä halua yhdessä työskennellä yhteiseksi hyväksi. Miksi olet tuollaisen kanssa? 

Vierailija
26/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tuo lainaustoiminto toimi jostain syystä ollenkaan. Täällä siis tämä tyyppi, joka puhui "kaksivaiheisesta" siivoamisesta :D Meillä ei todellakaan toimi se, että jos minä pistän astiat koneeseen, mies korjaa. Hän korjaa ne sitten joskus. Vaikka astianpesukoneessa olisi kuivat, puhtaat astiat, hän saattaa silti ottaa esim kaapista jonkun voiveitsen tms. Ja astianpesukonekin on mallia, joka piippaa ja aukenee itsestään kun se on valmis.

Pyykit meillä on useasti monta päivää putkeen pesukoneessa tai kuivausrummussa, koska mies ei niitä vain ota pois. Meillä on siis myös kuivaava pesukonekin, eli ei olisi iso työ laittaa kuivat pyykit sitten omaan kaappiin. Korjaa viimeistään sitten, kun sanon että minun tarvitsee pestä tietyt asiat.

Mitähän muuta... Mies jättää muutenkin omia tavaroitaan lojumaan lattialle, joten siksi meillä robotti-imuria ei ole ajastettu tai se menisi rikki. Samoten puhelimen latauspiuhat jää lattialle lojumaan. Kerran meinasi mennä rikki sekä imuri, että kallis piuha, kun imuri meni väkisin siitä yli ja kaikkea tuo meidän malli ei osaa väistellä.

WC pöntöstä mies siivoaa omat p*skarannut pois useimmiten, ja viimeistään sitten kun minä mainitsen. Mutta esim sen WC istuimen reunan alta hän ei ole koskaan pessyt tai pyyhkinyt. Jos meille tulee miesvieraita, joko hänen tai minun kavereita tai sukulaisia, pyydän että mies siivoaa tuon vessan.

Harkitsen, että alan tosissaan etsimään itselleni omaa asuntoa.

Vierailija
27/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kommentti tulee aina sellaisten suusta, jotka eivät ikinä siivoa. 

Vierailija
28/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytti ja siivosin juuri tämmöisen miehen elämästäni, helpotti. Suosittelen muillekin. 

Vierailija
29/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole mikään siivousintoilija ja lapsuudenkodissa paikat oli aina vähän vinksin vonksin. En vain jostain syystä kestä, että minun pitää omien jälkien lisäksi siivota miehen sotkut. Tämä näkyy konkreettisesti siten, että jos olen vapaapäivänä aamulla siivonnut koko kämpän, eli imuroinut pahimmat roskat pois ja laittanut keittiön tavarat kaappeihin, menen käymään vaikka kaupungilla ja tulen illalla takaisin, niin koti saattaa olla ihan kaaoksessa. Mielenterveys alkaa kyllä horjumaan. Alkaa kyseenalaistamaan itseään, että siivosinko täällä todella lähtiessäni? Tai esimerkiksi työpäivän jälkeen minulla on aivan muuta mielessä kuin siivoaminen, mutta tiedän, että jos jätän siivoamatta, minua alkaa ärsyttää ehkä illalla, ehkä seuraavana aamuna. Likaa ja sotkua kertyy koko ajan lisää, joten on helpompi "nipottaa" ja siivota kaikki heti pois.

Molemmat ollaan 30v ja akateemisia ihmisiä.

Vierailija
30/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, itsehän mahdollistat sikapossun käytöksen. Pistä kiertoon, ei tosta mitään tule. Menetät vain mielenterveytesi.

Yleensä ei ole kyse sikapossusta vaan siitä, että siivoojalle ihan kaikki muu kuin omat päätökset tavaroiden paikoista ja siisteystasosta ovat vääriä. Jos puoliso ei irrota jalkalistoja ja imuroi niiden takaa, niin kyse on siitä, että meillä ei ikinä ole siistiä ja minä joudun aina siivoamaan, kun toinen ei koskaan yhtään.

Harva muistaa, että se siivoamaton osapuoli esim. maksaa kaikki auton kulut eikä vaadi, että nyt on sinun vuorosi viedä se huoltoon.

Vierailija
31/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei tuo lainaustoiminto toimi jostain syystä ollenkaan. Täällä siis tämä tyyppi, joka puhui "kaksivaiheisesta" siivoamisesta :D Meillä ei todellakaan toimi se, että jos minä pistän astiat koneeseen, mies korjaa. Hän korjaa ne sitten joskus. Vaikka astianpesukoneessa olisi kuivat, puhtaat astiat, hän saattaa silti ottaa esim kaapista jonkun voiveitsen tms. Ja astianpesukonekin on mallia, joka piippaa ja aukenee itsestään kun se on valmis.

Pyykit meillä on useasti monta päivää putkeen pesukoneessa tai kuivausrummussa, koska mies ei niitä vain ota pois. Meillä on siis myös kuivaava pesukonekin, eli ei olisi iso työ laittaa kuivat pyykit sitten omaan kaappiin. Korjaa viimeistään sitten, kun sanon että minun tarvitsee pestä tietyt asiat.

Mitähän muuta... Mies jättää muutenkin omia tavaroitaan lojumaan lattialle, joten siksi meillä robotti-imuria ei ole ajastettu tai se menisi rikki. Samoten puhelimen latauspiuhat jää lattialle lo

Tähän lisäksi vielä, että muuten jättäisin todellakin siivoamatta, mutta en halua että minun omaisuutta (eli osuus asunnosta) menee pilalle. Poismuuttaminen tai talon myynti tulee olemaan todella vaikeaa, jos valkoiset seinät on täynnä roiskeita ja lattiaan pinttynyt lika kiinni. Välillä melkein itkettää tilanne ja etsin jonkinlaisessa ahdistustilassa itselleni omaa asuntoa. Olen katsellut sellaisia pieniä vastarakennettuja itsemurhayksiöitä, joka riittäisi yhdelle ihmiselle ihan hyvin. Uudessa asunnossa saisi korkeintaan remonttipölyt siivota pois ja sitten saisi konkreettisesti aloittaa kodin pitämisen puhtaalta pöydältä. Voisin vaikka sitten hengailla miehen kanssa hänen likaisessa asunnossa tai ihan vain deittailla sitten kaupungilla.

Vierailija
32/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP, itsehän mahdollistat sikapossun käytöksen. Pistä kiertoon, ei tosta mitään tule. Menetät vain mielenterveytesi.

Yleensä ei ole kyse sikapossusta vaan siitä, että siivoojalle ihan kaikki muu kuin omat päätökset tavaroiden paikoista ja siisteystasosta ovat vääriä. Jos puoliso ei irrota jalkalistoja ja imuroi niiden takaa, niin kyse on siitä, että meillä ei ikinä ole siistiä ja minä joudun aina siivoamaan, kun toinen ei koskaan yhtään.

Harva muistaa, että se siivoamaton osapuoli esim. maksaa kaikki auton kulut eikä vaadi, että nyt on sinun vuorosi viedä se huoltoon.

Meillä minä, siivoava osapuoli, maksan auton kaikki kulut ja huollot. En siivoa lattialistojen välistä, vaan ainoastaan näkyvät roskat pois. Siivoan ihan minimiperiaatteella, siten että asunto kestää kunnossa ja ei haittaa, että tulee extempore kavereita kylään. Eli on esim miehen pieruverkkarit lattialta kerätty pois, ei ole ruuanjämiä lattialla ja likaisimmat astiat koneessa.

Vierailija
33/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisihan ap:n perhe siirtyä systeemiin, jossa "se maksaa, joka haluaa ostaa" eli miehen rahat on kokonaan miehen rahoja, ei puhettakaan siitä, että hän joutuisi uuden sohvan maksajaksi. Huonekalukaupassa aivan liian usein nainen valitsee ja mies maksaa.

Vierailija
34/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii kyllä johonkin pisteeseen. Sitten kun siisteyskäsitys on aivan eri, niin ongelmia tulee. Exän kanssa se tarkoitti ihan siis likaisia seksileluja (dildo) mitä hän jätti yöpöydälle ja likaiset alusvaatteet lattialle. Syy erolle se ei toki ollut, vaan hänen pettämisensä, mutta onnellinen olen että niin lopulta kävi.

Vierailija
35/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin! 💡

Vierailija
36/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Meillä työvuorotkin menee tosin siten, että minä menen aikaisemmin töihin ja pääsen sieltä aikaisemmin pois kuin mieheni, joten kerkeän töiden jälkeen siivoamaan ne ärsyttävät aamupalaroskat keittiössä yms. Sitten kun mies pääsee töistä joskus iltapäivän jälkeen, hän on poikkeuksetta väsynyt eikä enää esim ruuanlaiton jälkeen siivoa kuin astiat korkeintaan ja kaikki murut jää lojumaan, liesi likaiseksi, tiskialtaassa saattaa olla möhnää... Sitten minä taas siivoan, koska muuten aamulla ei todellakaan ole kiva herätä likaiseen keittiöön laittamaan aamupalaa. Sama imuroinnissa... Olen enemmän aikaa kotona, niin ehdin bongata pölyt lattialta ja mies ei ehdi niitä kuulemma havainnoimaan. Lattian pesu ei myöskään miehelle ole mikään sellainen asia mikä pitäisi tehdä. Minusta lattia pitää pestä, kun se näyttää tahraiselta ja meillä se jostain syystä tahraantuu alle viikossa jo!

Minulla on sellainen periaat

Tiskikonehan saattaa pestä vaikka kuinka kauan. Pitääkö teillä sen, joka koneen laittaa päälle olla passissa koko sen ajan? Meillä kone laitetaan ilta ruuan jälkeen päälle, ja seuraavana päivänä se tyhjentää joka ehtii, viimeistään siinä ruokaa laittaessa. Ei ole ongelmaa. Olet keksinyt ihme "periaatteen" kyllä kun vain hankaloittaa elämää. Eikö se ole parempi että astiat on puhtaat sen sijaan, että molemmat välttelee pesemistä? 

Pyykkien kanssa ymmärrän, koska niitä ei voi jättää koneeseen, niin kyllä se niiden laittaja saa ottaa vastuun koko pesusta, ellei erikseen sovita. 

Vierailija
37/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jota häiritsee pistää sen häiritsevän pois. Me emme elä enää missään hellan väli yhteiskunnassa ja jos miestä ei huvita yhteisen elämän asiat noin ulos vaan.

Vierailija
38/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän "sopimukseen" sorruin ensimmäisen avioliiton aikana. Ongelmaksi koitui se, että työpäiväni jatkui vielä pitkään työstä päästyäni ja se, että silloinen puoliso kehtasi valittaa sotkuisesta kodista isänsä uudelle vaimolle. Hän sitten kirjeessään ihmetteli, kun "et pidä kotia siistinä".

On aina helpoin huudella, kun ei itse tee mitään. Siinä vaiheessa kun valitetaan sille, joka tekee hommat, tai ulkopuoliselle, alkaa muodostua kuva ihmisestä, joka ei arvosta toista tippaakaan. 

Vierailija
39/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se jota häiritsee pistää sen häiritsevän pois. Me emme elä enää missään hellan väli yhteiskunnassa ja jos miestä ei huvita yhteisen elämän asiat noin ulos vaan.

Tämä juuri. 💡

Vierailija
40/56 |
04.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aina helpoin huudella, kun ei itse tee mitään. Siinä vaiheessa kun valitetaan sille, joka tekee hommat, tai ulkopuoliselle, alkaa muodostua kuva ihmisestä, joka ei arvosta toista tippaakaan. 

Muodostuu eli hahmottuu oikea kuvakin vielä. 💡

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi