Masennus vai ADHD
Mistä erottaa, onko totaalinen saamattomuus masennusta, ADHD-oire vai jotain muuta?
Youtubessa on paljon videoita, joissa kerrotaan aloitekyvyn puutteesta ja aloittamisen ylivoimaisesta vaikeudesta ADHD:ssa, mutta samaahan on masennuksessakin.
Kommentit (77)
-masennus
-ADHD
-kaksisuuntainen mielialahäiriö
-epävakaa persoonallisuus
Veikkaan että oikea vastaus kohdallasi on jokin näistä
Impulsiivisuus, vaikeus sitoutua asioihin, nopea kyllästyminen, vaikeus ottaa vastuuta ja hoitaa asioitaan, mielialan vaihtelut sopivat myös epävakaaseen persoonallisuuteen. Vaikka tietysti ADHD on "kivempi" diagnoosi ja siksi sitä monet epävakaatkin mielellään havittelee
Vierailija kirjoitti:
-masennus
-ADHD
Impulsiivisuus, vaikeus sitoutua asioihin, nopea kyllästyminen, vaikeus ottaa vastuuta ja hoitaa asioitaan, mielialan vaihtelut sopivat myös epävakaaseen persoonallisuuteen. Vaikka tietysti ADHD on "kivempi" diagnoosi ja siksi sitä monet epävakaatkin mielellään havittelee
Persoonallisuushäiriöt on diagnosoitu. Ei ole niitä sen diagnoosin mukaan. Kaksisuuntaista olen pohtinut itsekin, mutta tämä menee kyllä pikemmin niin, että se impulsiivisuus on aina pinnan alla valmiina ja tempaannun mukaan johonkin, kun sopiva osuu kohdalle. Kuvittelen, että kaksisuuntaisessa olisi niin, että maniassa lähtisi aktiivisesti etsimään niitä tempauksia ja sitten olisi kausia, kun ne eivät kiinnosta. En tiedä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
-masennus
-ADHD
Mielestäni kivoin diagnoosi olisi sellainen, että siihen annettava hoito toimisi. Enkä kyllä haluaisi myöskään sammuuttaa liekkiäni kokonaan eli tulla hoidetuksi täysin eri ihmiseksi.
Ap
Hei ap, sä kuulostat niin minulta. Toivoin hartaasti, että olisi ollut adhd, jotta lääkitys olisi korjannut tämän elämäni. Mutta ei.
Olen saanut aivan valtavasti aikaan elämässäni. Ollut hyvä kaikessa missä olen halunnut olla. Koulut kävin ihan vasurilla ja huippupaperein ihan yliopistotasolla. Mutta samaan aikaan laskut on maksamatta vaikka rahaa on, jopa niin että oli oikeasti muutamasta tunnista kiinni että sähköt katkeaa. Se aloittamisen mahdottomuus. Sama pyykinpesussa, tiskien kanssa. Syön välillä pakasterasioista kun en saa tiskikonetta ladattua ja päälle. Ei aikuisen ihmisen elämän pitäisi olla tällaista!
Mun diagnoosit on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus, joka todennäköisesti ei enää päde. Kaksisuuntaisessa lieviä manioita, ja sekamuotoisia jaksoja. Mä vaan ummistan silmäni kaikelta, mitä pitäisi tehdä, ja uppoan 100% johonkin mikä sillä hetkellä kiinnostaa. Juurikin ne aikuisen ihmisen normaalin elämän rutiinit loistaa poissaolollaan. Ja samaan aikaan kaipaisin niitä aivan hirveästi.
Lääkityksiä on kokeiltu lähes kaikki mahdolliset, tällä hetkellä yksi joka Ehkä toimii. Mut sen pointti on estää masennusta. Tuntuu että maksaisin melkein mitä vaan, että saisin kokeiluun adhd-lääkkeen. Olen jotenkin aivan varma, että mulla on se add-muoto. Eipä se lapsuudessa mitenkään näkynyt, en häiriköinyt kun olin vaan omissa ajatuksissani ja koulu meni hyvin koska päätä on. Turhauttaa aivan järkyttävän paljon!!
Olen lukenut valtavasti add-ihmisten tarinoita, ja ne on aivan yks yhteen mun elämän kanssa. Mut sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä, koska lapsuuden näytöt puuttuu, ja koska nuo toiset diagnoosit tietyllä tapaa selittää suuren osan oireista. Mut tätä koko iän kestänyttä rutiininomaisten asioiden hoidon todellista vaikeutta noi ei mun mielestä selitä. Toki mä en lääkäri ole, joten onko lie mitään väliä mitä itse koen.
Tuolla joku mainitsi, että adhd-diagnoosia moni epävakaa ja kaksisuuntainen haaveilee. Mulle olisi aivan sama vaikka dg olisi skitsofrenia, jos vaan sitä kautta saisin oikean lääkityksen ja elämään tulisi joku tolkku!
N46
rahalla saa kokeiluun lääkkeetyksityiseltä(diagnoosin varmistamiseen tms. syyllä ).
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, sä kuulostat niin minulta. Toivoin hartaasti, että olisi ollut adhd, jotta lääkitys olisi korjannut tämän elämäni. Mutta ei.
Olen saanut aivan valtavasti aikaan elämässäni. Ollut hyvä kaikessa missä olen halunnut olla. Koulut kävin ihan vasurilla ja huippupaperein ihan yliopistotasolla. Mutta samaan aikaan laskut on maksamatta vaikka rahaa on, jopa niin että oli oikeasti muutamasta tunnista kiinni että sähköt katkeaa. Se aloittamisen mahdottomuus. Sama pyykinpesussa, tiskien kanssa. Syön välillä pakasterasioista kun en saa tiskikonetta ladattua ja päälle. Ei aikuisen ihmisen elämän pitäisi olla tällaista!
Mun diagnoosit on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus, joka todennäköisesti ei enää päde. Kaksisuuntaisessa lieviä manioita, ja sekamuotoisia jaksoja. Mä vaan ummistan silmäni kaikelta, mitä pitäisi tehdä, ja uppoan 100% johonkin mikä sillä hetkellä kiinnostaa. Juurikin ne aik
Kuulostaa tutulta.
Mutta siis sinulle ei koskaan kokeiltu ADHD-lääkitystä? Eli se sinänsä voi kuitenkin olla sitä?
Pelkään itse vahvempia masennushoitoja, koska en tunnista itseäni Youtubesta, lehdistä tms. masentuneiden jutuista, mutta A(u)DHD samaistun kyllä. Asuntokaan ei ole sellainen masentuneen rytöläjä mädäntyneine ruokineen vaan kasoja ja jälkeen jääneitä esineitä kertyy ja lukemattomia (sekä määrällisesti että ihan todellisesti lukematta jääneitä) muistilappuja.
Mielialakin on korkeampi kuin minusta masentuneella kuuluisi olla. Kuolema toki olisi ihan tervetullut, koska tulevaisuus on niin epämääräinen, mutta en mitenkään depressiivisesti haudo itsemurhaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
rahalla saa kokeiluun lääkkeetyksityiseltä(diagnoosin varmistamiseen tms. syyllä ).
Ei saa tuosta vaan, koska lääkkeet on erikoisseurannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun diagnoosit on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus, joka todennäköisesti ei enää päde. Kaksisuuntaisessa lieviä manioita, ja sekamuotoisia jaksoja. Mä vaan ummistan silmäni kaikelta, mitä pitäisi tehdä, ja uppoan 100% johonki
Ei ole kokeiltu adhd-lääkitystä, kun tutkimuksissa sitä ei havaittu. Asenne oli vaan että tyydy kohtaloosi.
N46
No jos ei havaittu mitään niin sitten sitä ei ole... Yleensä diagnoosin saaneet saa sen ihan selkeillä tuloksilla,ei jää epäselväksi onko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun diagnoosit on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus, joka todennäköisesti ei enää päde. Kaksisuuntaisessa lieviä manioita, ja sekamuotoisia jaksoja. Mä vaan ummistan silmäni kai
Ei ole kokeiltu adhd-lääkitystä, kun tutkimuksissa sitä ei havaittu. Asenne oli vaan että tyydy kohtaloosi.
N46
Just näin. En haluaisi sekoittaa päätäni ja elimistöäni vahvemmilla lääkkeillä ja hoidoilla, jos kyse ei ole masennuksesta (ykisn), en kai koko elämääni ole voinut olla masentunut, vaikka sitäkin toki on ollut.
Kalliiksi tämä tulee yksilölle ja yhteiskunnalle. Toki hyödytti kovasti silloin, kun sain aikaan yksin useamman hengen verotuloja vastaavan määärän.
Ja nuo kaikki "mene hoitoon", "mene terapiaan" , "diagnoosi on oikein, jos lääkäri on kerran näin arvioinut", ei aina ole ihan niin yksinkertaista kuin voisi kuvitella. Hoitoja ei välttämättä saa, ne eivät välttämättä toimi, oikeaa terapeuttia on vaikea löytää, lääkäri on kanssasi ohikiitävän hetken jne.
Ap
Täytyy alkaa tutustua lääkkeettömään hoitoon. Osa niistä onkin jo käytössä (ruokavaliota ja lisäravinteita) ja osa on ollut intuitiivisesti käytössä silloin, kun meni kovaa ja hyvin (esim. suuri määrä liikuntaa).
https://mindforce.fi/adhd-oireiden-laakkeeton-hoito-osa-2-liikunta/
Tuossa todetaan lapsilla auttavan jo 5 minuutin riehunnan. Itselläni se on 5-15 min ja olo on ihan toinen. On vaan vaikea aikuisena yksin kotona muistaa alkaa riehua tai keksiä tapaa siihen (tiheäsykkeinen musiikki täysille ja liikkeelle).
Ap
Kuulostaa että vaihtoehdot voisivat olla Autismin kirjo ja ADHD. Voi olla molemmat tai vain toinen jonka seurana piirteitä toisesta. Itse olen keski-iässä diagnosoitu jälkimmäinen, ADHD ja kirjon piirteitä. Saamattomuus on tuttu ongelma. Teen joskus myöhemmin. Sen sijaan teen jotain mielenkiintoisempaa. Asioita jää tekemättä myös kun ei muista niitä. Kuvailemasi asiat tuntuvat tutuilta.
Etsi sellainen ammattilainen joka oikeasti osaa ADHD:n ja autismin kirjon.
Ap on vain nettiriippuvainen ja siksi ei saa mitään aikaiseksi. Ei siihen ADHD-lääkkeet auta.
Ei Adhd-lääke ole mikään ihmeitä tekevä lääke. Lääke ei saa sinua aloittamaan tiskausta tai siivoamaan kotia. Lääke auttaa saamaan aloitetut asiat loppuun, kuten imuroinnin tai tiskaamisen.
Ainoa joka auttaa prokrastinaatioon on toimintaterapia.
Millaista toimintaterapia on? Mitä siellä tehdään käytännössä?
Hetkittäin on vauhti ihan hyvä, toki silloinkaan tekeminen ei ole suoraviivaisen tehokasta, toisinaan täysin, täysin lamassa. Onkohan pelkässä masennuksessa mahdollista olla niin korkeaa mielialaa (?). Joka aamu/aamupv nousen sängystä, koti ei ole sellainen, että olisi roskia ja ruoantähteitä pitkin poikin, tavarapinoja kylläkin ja jälkeensä jätettyjä tavaroita ja siivoaminen on vaikeaa.
Ap