Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinun sairauttasi/oireita vähätelty läheisten toimesta?

Vierailija
03.07.2024 |

Jos haluat avata, mikä sairaus? Miten suhtauduit vähättelevään lähestymistapaan. 

ymmärrän, että vaikeissa tilanteissa tukeminenkaan ei ole helppoa, ja siihenkin suurimmalle osalle olisi jonkinlainen tuki ja opastus tarpeen.

Itsellä tilanne, että omaa terveydentilaa vähätellään lähipiirissä, vaikka en edes itse tarjoile oirekirjoani kenellekään. Voisin hyvin jättää koko teeman omaksi riesakseni. Sairastan syöpää. Olotilaani penätään minulta *kuulumisia* soitellen, ja kun erehdyn kertomaan mitään yksityiskohtaisempaa, saan kuulla: voisiko se kuitenkin olla, että kuvittelet, ja olisiko psyykkistä. Välillä tuntuu, että olisi parempi vain kadota.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että joillekin ihmisille ei kannata puhua omasta terveydestä mitään, ovat niin täynnä itseään että eivät kunnolla ymmärrä.

Vierailija
2/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että joillekin ihmisille ei kannata puhua omasta terveydestä mitään, ovat niin täynnä itseään että eivät kunnolla ymmärrä.

Sellainen aggressiivinen, tuputtava asenne: ei tuo nyt mitään ole, minulle riittäisi basilikan lehti päivässä, minä tekisin niin ja näin. Oletko varma, että ei johdu stressistä?? No, johtui mistä johtui; se kasvain on ja pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan se ja sama, voi helvetti että jaksaa aikuiset ihmiset uhriutua ja itkeä aivan kaikesta.

Vierailija
4/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRPS II. Yllättäen terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole kertaakaan vähätelleet, läheiset sen sijaan eivät meinaa ymmärtää mistä on kyse.

Vierailija
5/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan se ja sama, voi helvetti että jaksaa aikuiset ihmiset uhriutua ja itkeä aivan kaikesta.

Oletko ollut tuollaisessa tilanteessa? Vai oletko kenties näitä vähättelijäkyselijöitä.

Ei tässä kukaan uhriudu. Tuollaista tapahtuu ihan oikeasti. 

Vierailija
6/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelioosi.

Kuulemma lähes kaikilla on se, ei syytä huoleen. Nivel- ym oireita, ei kuulemma kuulu borrelioosiin. 

Vierailija
7/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaessani syöpädiagnoosia sain kuulla ettei se varmasti ole mitään vakavaa, etten voi olla sairas kun en näytä sairaalta.

Vierailija
8/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on taatusti paljon hyviä ystäviä.

Vierailija
9/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CRPS II. Yllättäen terveydenhuollon ammattilaiset eivät ole kertaakaan vähätelleet, läheiset sen sijaan eivät meinaa ymmärtää mistä on kyse.

Minua aina ihmetyttää että kukaan ei viitsi esimerkiksi googlettaa mitä oireita tms kuuluu eri sairauksiin. Olisi helpompi ymmärtää mitä toinen käy läpi. Eikä loukkaisi sairastunutta kyselemällä idioottimaisia kysymyksiä. Sairastuminen on aina jonkun tasoinen kriisi ihmiselle. Usein joutuu luopumaan monesta tavallisestakin asiasta. Kukaan jaksa jatkuvasti toistaa mikä kuuluu sairauteen.

Vierailija
10/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin n. 10-vuotiaasta lähtien migreeniä siten, että voin todella huonosti. Paikalla usein ollut "kaveri" sanoi, ettei sulla mitään hätää ole. Vasta kun oksensin, alkoi kirkua ja juosta kauemmaksi.

Myöhemmin yläasteella toinen "kaveri" purskahti nauruun, kun kerroin migreenistäni.

Vierailija
11/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei seiso sydäntaudin vuoksi.

Vaimon mielestä se on tekosyy, käyn kuulema vieraissa ja pidän häntä läskinä, kun ei seiso.

M44

Vierailija
12/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
13/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ne jotka ovat vähätelleet olen sulkenut elämästäni. Sain ihan riittävästi taistella lääkäreiden kanssa että minut otetaan vakavasti ja meinasin kirjaimellisesti kuolla ennen kuin käänteentekevä verikoe otettiin lopulta yksityisellä lääkäriasemalla. Kun verikokeen tulos tuli puhelimitse, olin jo sisään kirjattuna keskussairaalaan sielläkin ihmeteltäväksi, kun vatsalaukkuni nousi keuhkojen päälle ym mukavaa. Painoin 45 kg (olen172 cm pitkä). Syyksi paljastui lisämunuaisen kuorikerroksen lama, äärimmäisen harvinainen mutta helposti kortisonilla hoidettava sairaus -jos löytyy ajoissa. Omalla kohdallani tilanne pääsi liian pitkälle nimom epäilijöiden vuoksi enkä koskaan enää tullut työkykyiseksi. 

Antakaa epäilijöille huutia, kukin tuntee kyllä itsessään jos kaikki ei ole kunnossa, luottakaa intuitioonne ja taistelkaa terveytenne puolesta viimeiseen saakka!

Vierailija
14/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää käytöstä.

Vierailija
15/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Sairaus ärtyva suoli eli IBS

Vierailija
16/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niillä läheisillä joku persoonallisuushäiriö, mikä estää normaalin empatian tunteen ja järjen käytön? 

Vierailija
17/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla sanomaan suolistovaivoista. Ja nyt sanonkin. Moni ei voi edes kuvitella sitä tuskaa, pakokauhua, mikä suolistovaivoista voi koitua. Sitä luulee kuolevansa, ja lopulta toivookin.

kun istuu jalat vapisten, hikisenä pöntöllä, ja yrittää kirjaimellisesti ulostaa sen kivun ja kouristelun pois kauhunsekaisin tuntein.

Vierailija
18/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla sanomaan suolistovaivoista. Ja nyt sanonkin. Moni ei voi edes kuvitella sitä tuskaa, pakokauhua, mikä suolistovaivoista voi koitua. Sitä luulee kuolevansa, ja lopulta toivookin.

kun istuu jalat vapisten, hikisenä pöntöllä, ja yrittää kirjaimellisesti ulostaa sen kivun ja kouristelun pois kauhunsekaisin tuntein.

Tähän on onneksi olemassa ratkaisu:

Vessapassi.

Vierailija
19/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko niillä läheisillä joku persoonallisuushäiriö, mikä estää normaalin empatian tunteen ja järjen käytön? 

Osa voi olla ns. liian rationaalisia. Pyrkii ajattelemaan kaikki asiat vain omasta kokemusnäkökulmasta. Mutta todellista kykyä empatiaan, ja asettumista toisen housuun ei ole. Eikä tarvitsekaan täysin osata kaikkea, mutta voisi edes kysyä: 

miten sä jaksat, voiko auttaa mitenkään? Minkä kanssa kamppailet, ja onko jotain mitä haluat mun tekevän.

Usein riittää, ja on tärkeää, että vain kuuntelee ja on läsnä. Ei sairastunut halua kuulla joltain ulkopuoliselta diagnoosivaihtoehtoja; hän yrittää jo selviytyä.

Se, että osaa kuunnella, ja olla tyrkyttämättä ohjeita, on kullanarvoista.

Vierailija
20/31 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on onneksi olemassa ratkaisu:

Vessapassi.

Ai, poistaako se vessapassi sen tuskankin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan