miten kehtaan mennä lasten kanssa tapahtumiin?
Haluaisin osallistua lasteni 7v ja 8v kanssa kaikenlaisiin tapahtumiin mutta en kehtaa. Hävettää. Muiden lapset ovat aina iloisia ja osallistuu kaikkiin tehtäviin iloisesti. Minun lapset vaan mököttää ja valittaa ja jos joku aikuinen kysyy ne saattaa vastata tiuskimalla "no en kuule tiedä" tai "jaa! ei kiinnosta!" tai kommentoimalla ulkonäköä esimerkisi miksi sulla on tuollainen nenä. Hävettää ja harmittaa niin paljon! Edes ehdotus että mennäänkö esimerkiksi konemessuille niin vastaus on "no ei varmasti! ei kiinnosta plaaplaaplaa!"
Olen yrittänyt keskustella juurtajaksaen miten käyttäydytään, miten toisille voi puhua. En anna itse tuollaista esimerkkiä heille vaan olen aina kaikille kohtelias ja olen innolla mukana kaikessa. Olen antanut rangaistuksia mm. puhelin ja tv viikoksi pois. Mutta aina sama asenne. Saattavat myös kiroilla. En tiedä miksi he käyttäytyvät noin ja miten saisin heistä kasvatettua fiksuja. 😭 Heidän isäänsä näkee aika harvoin mutta varmaan ottavat häneltä sen opin siinä pienessä ajassa. Isä on täysin rasisti ja "minä ensin, minä saan tehdä mitä vaan vaikka toisten kustannuksella." ihminen.
Kotona kun ollaan keskenään niin ovat usein kuin enkeleitä. Harmi ettei sitä nää kukaan muu. Mutta jos keskenäänkin lähdetään jonnekkin vaikka eväsretkelle niin kyllä se valitus alkaa sielläkin. Mitä vaan tekee seinien ulkopuolella niin alkaa kiukuttelu ja itsellä niin kova stressi etten ole tänä kesänä tehnyt mitään heidän kanssaan kun ahdistaa valmiiksi. Nyt olisi enää tämä viikko aikaa ennenkuin työt jatkuu itsellä ja haluaisin viedä heidät huvipuistoon mutta tiedän jo valmiiksi mitä siitä tulee. 😭 Ja kun ei ole hirveästi rahaa niin harmittaa laittaa ne rahat hukkaan jos ja kun reissusta tulee kaaos.
Onko antaa mitään vinkkejä millä saisin lapset iloisemmiksi ja kohteliaiksi jotta voitaisiin tehdä julkisilla paikoillakin jotain kivaa? Haluaisin ottaa yhteyttä jonnekkin ammattilaiseen mutta jos olisi vinkkejä millä kokeilla ensin vielä itse?
Kommentit (27)
Anna tai myy ne adoptioon,esim. kiinaan, ja tee sitte uudet lapset tilalle paremman miehen kans(paremmilla geeneillä).
Hei, kasvatuksen ammattilainen tässä. Minkä ikäisistä on kyse?
Monesti voi olla, että lapsi haluaa mennä kodin ulkopuolelle, mutta häntä alkaa syystä tai toisesta jännittää tai ahdistaa siellä, mutta ei osaa pukea asiaa sanoiksi. Ja kun jännittää, tulee käyttäytyneeksi erikoisella tavalla.
Jos lapsi on tarpeeksi vanha, kannattaa ihan jutella havainnoistasi ja selvittää, mitä taustalla voisi olla. Ja kysyä sitten, minkä lapsi ajattelee asiaan auttavan.
Vierailija kirjoitti:
Anna tai myy ne adoptioon,esim. kiinaan, ja tee sitte uudet lapset tilalle paremman miehen kans(paremmilla geeneillä).
Ne eivät huoli puolimustalais lapsia kiinaan, joten kyllä ne täytyy ihan uuniin laittaa.
Miksi oi miksi yyhhoo äidit AINA kasvattavat lapset jotenkin kieroon?
Ehkä noihin teidän menoihin on alkanut latautua liikaa paineita lasten näkökulmasta, jolloin he purkavat omaa stressiään valittamalla ja murjottamalla tuolla tavoin? He todennäköisesti myös aistivat sinusta sen, että sinä haluaisit heidän viihtyvän ja haluaisit heidän käyttäytyvän tietyllä tavalla ja tämä aiheuttaa lapsillesi suorituspaineita ja ehkä ärsytystäkin, jolloin he vastareaktiona käyttäytyvätkin huonosti.
Ota vain yksi lapsi kerrallaan, niin että pystyt keskittymään siihen, ja puuttumaan jos mieliala tai käytös meinaa karata käsistä.
Mun nyt 12 v. lapsi on aina käyttäytynyt kauniisti kaupungilla ja tapahtumissa, mutta se vaati kyllä sen, että kun oltiin jossain niin oikeasti keskityin lapseen silloin kun se oli pieni. Esimerkiksi ruokakaupassa juttelin ja kerroin koko ajan mitä ostetaan ja miksi ja mikä mikäkin tuote on ja mistä se tulee ja mitä sillä tehdään jne. Jos olisin vain istuttanut lapsen johonkin kärryyn ja miettinyt omia asioitani olisi se varmasti kyllästynyt ja alkanut hankalaksi. Tai jos olisin päästänyt vapaasti juoksentelemaan.
Puin lapsen siististi "kaupunkivaatteisiin" ja pidin kädestä kiinni. Kotipiha ja metsät olivat riehumista varten, siellä sai meluta ja kiukutella ja möyriä ja kurata vaatteensa, mutta ihmisten ilmoilla oltiin nätisti.
Oletko yrittänyt myydä, tori.fi esim.?