Hoivakodissa ei ollut yhtään Suomea osaavaa työntekijää
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään kun on vaiikka tuomittavana, on oikeus tulla ymmäretyksi suomeksi tai ruotsiksi:
Suomen perustuslaki turvaa suomalaisille oikeuden käyttää tuomioistuimessa ja muiden viranomaisten kanssa asioidessa omaa kieltään, suomea tai ruotsia.
Mutta pakkoenglanti ei vielä kuulu kulttuuriimme.
Vierailija kirjoitti:
Se tuota joidenkin kannattaa lopettaa matkailu koska voi joutua ulkomailla sairaalaan. Itse olin kolme viikkoa Espanjassa sairaalassa ja jopa paranin. Eivätkä muuten puhuneet suomea sanaakaan.
Hyvä sinä, sulla on pohjaa elämän viimeisille mahdollisesti reilulle kymmenelle vuodelle.
Kaverini opiskeli kouluavustajaksi ja sanoi että opiskelu oli aika prseestä koska ryhmässä oli ihmisiä jotka ei osanneet suomea eikä englantiakaan, joten kaverilla meni ryhmätöissä kaikki aika siihen kun yritti saada muut oman ryhmän jäsenet ymmärtämään mitä ryhmätehtävässä edes pitää tehdä!
No, saipahan paperit sentään. Mutta miksei ihmisiltä vaadita minkäänlaista suomen kielen taitoa?? Onhan tuo jo väärin opiskelijaakin kohtaan kun täytyy muita opettaa. Saati sitten vanhukset jotka eivät ymmärrä mitään mitä hoitaja sanoo. V*tuttaa tää meininki nykyisin.
Hyvät terveyspalvelut eivät ole nähtävästi enää lakisääteisiä meille.
Vierailija kirjoitti:
Attendon mukaan kielitaito on suhteellinen kysymys. Ei kai siinä muuta kuin pyydetään hoitajaa näyttämään, miten hän tekee kirjaukset tai vastaa vanhuksen pyyntöön.......
Huonon kielitaidon hoitaja osaa kysyä vanhukselta mikä hätänä tyyliin vessa, jano, onko kipua, ja tuo sen mukaan vettä tai vuoron suomenkielisen hoitajan.
- No tuossa jutussa luki ettei hoivakodissa ollut ainoatakaan suomea puhuvaa henkilökunnassa...
Vierailija kirjoitti:
No voisiko sinne hoivakotiin ostaa sellaisen kielenkääntäjälaitteen, jos kerran henkilökunnalla ei ole kielitaitoa?
Voisiko henkilökunta mennä kielikurssille kunnes ainakin perussanasto on hallussa?
Muistisairaille on todella tärkeää oma kieli, murre, muistelot. Miten joku Filippiiniläinen, joka ei osaa kieltä, ei tunne kulttuuria, voi olla hyvä hoitaja? Ei siinä tekohymy auta, jos ei ole yhtään ymmärrystä maamme, sekä iäkkään ihmisen historiasta. Hyvä hoitaja tuntee kotimaan historiaa, osaa jutella omalla kielellä. Ei pelkkä moi riitä.
Vierailija kirjoitti:
Joko allekirjoititte eutanAsia-kansalaisaloitteen? Ettei tarvitsisi tulevaisuudessa kärvistellä laitoksessa hoitajapulan kourissa.
Minä alkekirjoitin.
Pelkurit voivat antaa suosiolla periksi, mutta on tässä massa ennenkin taisteltu ihmisoikeuksien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yllättävän tavanomainen tilanne. Yritetään saada yksi suomalainen joka vuoroon, mutta ei niitä aina ole ja on sairaslomia jne.
Jos olisin hoitajana tuollaisessa paikassa niin varmasti olisin saikulla. Pari vuoroa ja en enää pystyisi menemään. Koko vastuu kaatuisi omaan niskaan ja jos jotain vakavaa sattuisi niin syytteeseen. Mieluummin ottaisin vaikka luvattoman poissaolon, ja etsisin muita töitä, kuin alkaisin tuohon.
Toivottavasti joku oikeistopoliitikko joutuu jossain vaiheessa oikein pahan hoitovirheen uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomeen saa tulla töiden perässä! Mitä väliä, osaako kieltä vai ei? Kunhan tekee töitä.
Totta kai Suomeen saa tulla ja töitä pitää jokaisen siihen pystyvän tehdä. Kysymys onkin laadusta ja siitä, mitä tämän maan rakentaneet ihmiset oikeasti ansaitsevat. Suomenkielisiä ihmisiä, joiden seurassa on turvallista olla.
Mieti itseäsi vanhuksena, joka makaa vuoteessa liikuntakyvyttömänä sekä puhekyvyttömänä hoivakodissa. Ymmärrys kuitenkin vielä toimii. Paikalle tupsahtaa hoitaja, joka on kielitaidoton ja kiireinen. Nopeat ja kovakouraiset käännöt vaipan vaihdon yhteydessä, kylmät pesulaput ja käsittely kuin olisit paketti. Tämä valitettavasti on täysin todellinen kuvaus tilanteesta, mikä on useissa hoivapaikoissa. Eli onko se ok, että näin on?
Tuon takia en halua tehdä enää kotihoidossa iltavuoroa. Olet ainoana suomenkielisenä vastuussa kun muut Etiopiasta, Venäjältä Somaliasta, Ghanasta...
Tämä on helppo uskoa kun miettii ja tietää mitä porukkaa valmistuu lähihoitajiksi.Olevinaan käydään S2-tunneilla ja on käyty kielikokeet.Kuitenkin kielitaito on todella heikkoa ja sanat hakusessa.Tämän olen huomannut työskennellessäni hoivakodeissa ja kotihoidossa pk-seudulla. Lähtökohtaisesti koulut runnovat läpi niin että kaikki valmistuvat.Ikävä kyllä myös mielenterveysongelmaisiin olen törmännyt opiskeluaikanani,jolloin työkkäri on heidät alalle puskenut.Tämän myönsi ihan oma opettajanikin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku oikeistopoliitikko joutuu jossain vaiheessa oikein pahan hoitovirheen uhriksi.
Ne virheet osataan aina selittää sen kyseisen, virheen tehneen hoitajan, viaksi. Sitten selvitetään ja ko. yksikkö lupaa parempaa perehdytystä. Oikeasti virhe voi johtua juurikin huonosta kielitaidosta, johon ei perehdytys auta. Siis kuulee väärin esim sanoiko toinen hoitaja antaneensa vai ei antaneensa tietyn lääkkeen.
Ei voi johtua politiikasta.
Mutta miten me saataisiin suomalaisia alalle?
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en halua tehdä enää kotihoidossa iltavuoroa. Olet ainoana suomenkielisenä vastuussa kun muut Etiopiasta, Venäjältä Somaliasta, Ghanasta...
Juuri viikonloppuna oli tämä tilanne,olen itse siis kh.ssa.Meitä tosin oli 2 suomenkielistä.
Kuolisko nää jos maksaisivat vaan sen kohtuullisen palkan suomalaiselle työntekijälle? En vaan ymmärrä tätä menoa.
Olen töissä pääkaupunkiseudun vanhusten palvelutalossa. Ulkomaalaiset eivät puhu kovin loistavaa suomea, mutta kyllä heidän kanssa kommunikoimaan pystyy. Suurin osa ihan ystävällisiä ja asiallisia. Suomalaiset hoitajat ovat jostain syystä taas pahansuopia ja kovia kiroilemaan - joka toinen sana p....le tai v...u. Kyllä suomalaistenkin on peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Se tuota joidenkin kannattaa lopettaa matkailu koska voi joutua ulkomailla sairaalaan. Itse olin kolme viikkoa Espanjassa sairaalassa ja jopa paranin. Eivätkä muuten puhuneet suomea sanaakaan.
Onko sinulla hankaluuksia ymmärtää lukemaasi?
Jutussa puhutaan Suomessa sijaitsevista hoivakodeista. Ei ulkomaanmatkailu liity niihin mitenkään
Hoitovirheet ei johda mihinkään toimenpiteisiin
Joka työvuorossa tehdään kirjauksia, onko syönyt, onko kipuja, mitään muuta huomionarvoista. Kirjataan ylös ja vielä sanallisesti kerrotaan seuraavalle vuorolle.
Vanhukset tarvitsee muutakin kuin vessaa ja vettä ja muistisairaille pitää kertoa siellä vessassa tai suihkussa mitä nyt tehdään, he eivät välttämättä muista että ovat menossa suihkuun ja jos joku puhumatta rupeaa riisumaan niin voivat hätääntyä.