Hoivakodissa ei ollut yhtään Suomea osaavaa työntekijää
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Tätä on haluttu, tämä on saatu. Mihin muuten ne veronmaksajien maksamat eurot käytetään? Turhien byrokraattien ylisuuriin palkkoihin?
Kysykää Krista Kiurulta.
Vierailija kirjoitti:
Onko parempi olla ilman hoitajaa?
Satoja tuhansia suomalaisia työttömiä mutta ei helvetti soikoon kelpaa suomalainen töihin!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Halpatyövoiman hyväksikäyttöä silkkitien kautta. Ai jessus sentään mitä touhua.
Lääkelaskut/jako sujuu varmaan kuin vettä vaan? Moi moi vain huusit ain mulle kättäs heilauttain.
Kai nyt lääkelaskut sujuu, kun ne on yhtä helppoja kuin tikkarin vienti lapsen suusta. Ja laskut nyt ovat niitä peruslaskuja mitä koko maailman ihmiset ovat opiskelleet. (Tosin sanalliset voi vieraskielisellekin olla ongelmallisia ). Ja mitä sitä nyt vanhan ihmisen kieltä osaamaan, pääasia, että vaippa vaihtuu ja ruokaa tulee suuhun säännöllisesti... Eiku...
Kas kummaa, sama ilmiö Helsingissä varhaiskasvatuksessa. Päiväkodit täynnä maa+++hanmuuttajia vailla kielitaitoa. Ja molottavat ja huutavat lapsille. Vtun laadukasta varhaiskasvatusta. Heippa.
Vierailija kirjoitti:
Se tuota joidenkin kannattaa lopettaa matkailu koska voi joutua ulkomailla sairaalaan. Itse olin kolme viikkoa Espanjassa sairaalassa ja jopa paranin. Eivätkä muuten puhuneet suomea sanaakaan.
Onko Attendon Saarijärven hoivakoti ulkomailla? Vai miten matkailu liittyy tähän juttuun?
Joko allekirjoititte eutanAsia-kansalaisaloitteen? Ettei tarvitsisi tulevaisuudessa kärvistellä laitoksessa hoitajapulan kourissa.
Minä alkekirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avin ylitarkastaja kertoo (tuossa lehtiartikkelissa) että osa työntekijöistä ei osannut sanoa suomeksi kuin "hei".
Ihan en tuota usko. Siis varmasti osaavat vain auttavaa suomea, mutta normijärkinen yleensä ymmärtää jo ekan työvuoron jälkeen sanat kahvi, vessa, suihku.
--- Joo, mutta kuinka sujuu arjessa : ruoka-allergia, yliherkkyys, erityisruokavalio, epilepsia, astma, ei kiinteää ravintoa, mahaletku, tippa, tiputus.
Mitä sitten? Miten tuo vaikuttaa sun elämään? Eikö ole hyvä, että on työntekijöitä?
kokoomuslainen orjatyölaitos, onnea vanhuksille
Kyllä Suomeen saa tulla töiden perässä! Mitä väliä, osaako kieltä vai ei? Kunhan tekee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä nyt joku perus-ammattisanasto-kielitutkinto on oltava, varsinkin hoiva-alalla.
Tuohan on pöyristyttävää ettei hoitaja osaa muuta kuin "hei".
Välillä on vaikea lääkärinkin puheesta saada selvää. 😅
Petteristä ja kokoomuksen muista edustajista tämä on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, että nautin tästä terveydenhuollon romahduksesta.
Miten on sellainen tunne, että vielä et ole päässyt nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
No on jos vaihtoehtona on esim tukehtua omenaan (kuten joku edellä kertoi jollekin käyneen)-
Ja älyävätkö ku vanhus viäntääki vähä murteella?
Vierailija kirjoitti:
Tuo on käytännössä sama asia jos yhteistä kieltä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Se tuota joidenkin kannattaa lopettaa matkailu koska voi joutua ulkomailla sairaalaan. Itse olin kolme viikkoa Espanjassa sairaalassa ja jopa paranin. Eivätkä muuten puhuneet suomea sanaakaan.
Nythän ei ollut kyse ulkomailla sairaalahoitoon joutumisesta. Vaan siitä, että omassa kotimaassaan pitää saada hoito omalla äidinkielellään. Eiköhän siellä Espanjassa hoitajat puhuneet espanjaa, oletettavasti omaa äidinkieltään. Ja paikalliset saivat hoidon omalla äidinkielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filippiiniläiset ja thaimaalaiset hoitajat eivät osaa aina edes englantia. Tämän huomasin kun meidän terveyskeskukseen tuli paikallisesta palvelutalosta hoitajia tuomaan verinäytteitä labraan. Useampi tälläinen hoitaja. Hankala on asioida heidän kanssaan.
-- mutta he ovat ahkeria ja hymyileviä.
Meillä on näitä sairaalahuoltajina. Paha vaan, että sahu vastaa osastokeittiöstä tarjoiluineen, myös erikoisruokavalioista. Ahkeruus ja hymy eivät ihan aina korvaa sitä, että jaetaan mitä sattuu, kun kielitaito ei riitä ruokalistaan ja kulttuurisista syistä sitä ei voi edes myöntää, ettei ymmärrä mitään. "Joo, joo" vaan ja leveä hymy, tuurillahan ne laivatkin seilaavat. Ennen oli aikaa olla lapsenvahti, enää ei. Vastuuhan on työnantajan.
Parissa-kolmessa sairaalassa työskennelleenä laikkarina huomasin tuon saman. "Joo joo", "kulla kulla"(=kyllä kyllä). Hymyä kyllä riitti,ahkeruuttakin kun oli määrätyt hoitajat liki. Mutta perään sai katsoa koko ajan! Virheitä tuli päivittäin ..
Kyllä Suomessa pitää suomalaisen saada palvelunsa äidinkielellään. Tai tulkki paikalle, niinhän muunkielisetkin saavat.