Kertokaa lomakorvauksen laskemisesta
Lopeta työssä lokakuun lopussa ja meen muualle töihin. Olen ollut vuosia nykyisessä työpaikassa. Kuukausipalkkani on ollut noin 6500 € ja lisineen yhteensä noin 9000 €. Kun lopetan työssä, saanko lomakorvauksen huhtikuulta-lokukuulta 2024? Olen kesälomalla nyt heinäkuun. Eli saanko kahdelta päivältä per kk lomakorvauksen laskukaavalla 6500:25 x 2 x 7 eli seitsemältä kuukaudelta kahden pvän palkan joka kuukudelta? En tarkoita nyt lomarahaa vaan lomakorvausta. Olen töissä Yliopistollisessa keskussairaalassa.
Kommentit (3)
Kuukausipalkka ja työsopimuksen mukaan joka kuukausi vähintään 14 työpäivää
Esimerkki: Työntekijällä on ollut kiinteä työaika työsopimuksessa ja sen mukaan hän on 14 päivän loman ansaintasäännön piirissä. Työntekijälle on maksettu kuukausipalkkaa. Työntekijän työsuhteen päättyessä käyttämättömiä lomapäiviä on yhteensä 6. Lomakorvaus lasketaan seuraavasti: Työntekijän kk-palkka 2500/25 vakiojakaja x 6 = 600 euroa lomakorvausta.
Huhti-lokakuulta kertyy vuosilomia 2,5 päivää/kk, eli yhteensä 17,5 ja pyöristyy ylöspäin 18.
Yleinen laskukaava on 9000e/25*18
Tessissä voi olla omat ohjeistuksensa ja silloin se menee sitten sen mukaan, mutta yleisesti ottaen noin.
Työnantaja voi määrätä, että pidät kertyneet lomapäivät työsuhteen lopussa. Jos työnantaja määrää näin, et saa lomakorvausta.