Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"
Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!
Kommentit (448)
Hinnat pitää olla selkeät, ei mitään matematiikkaa aleta erikseen harrastelemaan.
Pienistäkin tipeistä kertyy työvuoron aikana isompia summia, jota ei jutussa edes mainita. Parempi pieni tippi kuin ei ollenkaan. Jos tarjoilija ottaa tipit niiiiiin henkilökohtaisesti asiakkaan taholta, että summan täytyy lähteä viidestä eurosta ylöspäin on sellaisen tarjoilijan rahantaju sumentunut aika pahasti. Tai verrata mitä turistit antavat, koska jos joku ylipäätään matkustaa Suomeen ei kyse ole halpislomamatkan ostajasta. Osa turisteista on myös maista, joissa tarjoilijat saavat osan palkkaa tippeinä ja se tippi on lähes pakollinen.
Olen ollut tarjoilijan hommissa ja ansainnut tipeillä enemmän kuin mitä palkkana työvuorollani olisi ja ne summat ovat kertyneet pikku tipeistä. Lapissa jopa työntekijöiden mukana raahatut lapset ns turistien lapsien kavereiksi eri tapahtumissa saavat tippiä ja lasten vanhemmat läähättävät kieli pitkällä laskemassa lastensa saamia tippejä. Kyllä se turistien tippien antaminen on myös vähän sellaista säälimistäkin,
Miten muuten on Suomessa edes mahdollista, että tarjoilija saa ottaa vastaan rahaa. Eikö se ole lahjontaa? Jos kaikki tippaisivat sen 5 euroa, niin sehän olisi jo päivässä merkittävä summa. Puhumattakaan mitä tekisi kuukaudessa. Opettajien lahjoista kiistellään joka kevät ja joulu. Rahaa he eivät saa ottaa vastaan. Voisiko ravintolaankin varautua kukkapuskalla?
Hyi miten kiusallista tuollainen, että tarjoilija seisoo vieressä kun maksupääte kysyy tippiä. Laittaisin silti 0.
Vierailija kirjoitti:
Hyi miten kiusallista tuollainen, että tarjoilija seisoo vieressä kun maksupääte kysyy tippiä. Laittaisin silti 0.
Niin, ja en menisi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä minne se tippi menee. Sille yrittäjälle tietysti. Varsinkin maksupäätteellä maksetut tipit. Miten ne juuri sille tarjoilijalle menisi?
Kyllä se menee. Kysy ja hämmästy.
Meneekö juuri sille kyseiselle tarjoilijalle? Vai jaetaanko tipit kaikkien kesken?
Ihan sama vaikka jakavat koko henkilökunnan kesken. Kiitos heille hyvästä illasta.
Kokki tekee ruoan, tarjoilija vain ottaa tilauksen vastaan ja tuo sen pöytään, miksi vain tarjoilijan pitäisi saada tippi? Tosin tarjoilijoitakin on monenlaisia.
Se idea tässä on että näin voidaan maksaa parempaa palkkaa vaikkapa ihonvärin perusteella. Tämän takiahan koko tippausjärjestelmä alun perin kehitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Äänestän jaloilla, ja en käy sellaisissa ravintoloissa joissa tipataan!
Hyvä. En halua sinua kanssani samoihin ravintoloihin. ABC on sinun paikkasi.
Vippaan ja dippaan ja rahaakin löytyy 🤗 t. Tippailijamies
Ajattelin lisätä firman verkkolaskuun sellaisen kohdan, jossa voi laittaa laskun päälle vielä tippiä. 10, 20 tai 50 prosenttia.
Kutsun ravintolan päällikön paikalle ja kysyn kovaan ääneen miksi ette maksa tarjoilijalle sellaista palkkaa ettei tarvitse kerjätä.
Jätän aina ruokaravintolassa 20€ ja toivon että tipit jaetaan myös keittiölle.
Siinä on tippiä tarpeeksi, kun alv on kohta 25,5%. Ostan 20 eurolla ja maksan veroa 5e, vaikka palkastani olen jo veron maksanut. Tarjoilija makaa veron omasta palkastaan, ja yrittäjä omastaan. Hallitus mieti.
Tässä tuolla nuoremmalla tarjoilijalla oli realistisemmat käsitykset tippaamisesta. Miksi hyvästä ruuasta tulisi tilata tarjoilijaa? Eikö kiitos kuuluisi kokille?
Ihme höpinöitä ettei muka olisi tippauskulttuuria Suomessa. Tein viisi vuotta tarjoilijantöitä Helsingissä ja todellakin on tapana tipata varsinkin hyvissä ruokaravintoloissa, mutta joskus myös baaritiskillä jne. Käytännössä maksoin kk-palkalla laskut ja kiinteät kulut, ja tippurahoilla päivittäisen elämisen kuten kahvilakäynnit, elokuvat, satunnaisen after work drinkin jne joihin ei muuten olisi niillä palkoilla ollut varaa.
Mielestäni palvelualoilla saisi siirtyä enemmänkin juomarahapainotteiseen palkkausmalliin koska se on kaikille hyväksi. Tarjoilija tienaa silloin sitä enemmän mitä parempaa työtä tekee, ja asiakkaat saavat parempaa ja nopeampaa palvelua.
Tippi on pienipalkkaiselle tarjoilijalle osoitettu kiitos ja huomionosoitus, joka kannustaa tekemään työnsä hyvin ja huomioimaan asiakkaat.
Itse jätän ruokaravintoloissa yleensä 5-15€ riippuen ravintolasta ja laskun loppusummasta. Poikkeuksena ehkä lounaat jotka monessa paikassa niin tusinatarjontaa ettei tippaamisessa olisi mieltä.
Ennemminkin pitäisi olla ravintolassa myyntiin perustuva bonus, eli kun tarjoilijat "myyvät" ja palvelevat asiakkaita hyvin, palkkio siitä tulisi firman sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi näin tapahtui ravintolassa, jossa ruoka piti hakea itse. Tarjoilija vain ohjasi pöytään.
Edellisen kerran samaa tapahtui ulkomailla, mutta siellä tarjoilija kysyi ihan suoraan paljonko haluamme jättää tippiä. Hämmennyin täysin, kun palvelu oli oikeasti ollut kehnoa.
Ihan turha verrata ulkomaisiin turisteihin. He tippaavat tottumuksesta, tai sitten kukaan ei ole kertonut ettei Suomessa ole tippikulttuuria.
Tuollaiset tippausodotukset saa kyllä välttämään ulkona syömistä. Jätetään asiakas tarjoilijan eteen valitsemaan tippaako ja jos et tippaa, et taida olla enää toivottu asiakaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minä olen aina se jonka pitää maksaa? Miksei joskus käy niin että ravintolassa saisi alennusta? On minullakin kuluja.
Saahan siellä. Ilmaisia juomia olen saanut ja kerran kun oli viimeistä iltaa auki ennen taukoa niin kaadettiin viiniä erittäin runsaita annoksia.
Äänestän jaloilla, ja en käy sellaisissa ravintoloissa joissa tipataan!