Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarjoilija tippaamisesta "Itse en ehkä jättäisi vain 2 euroa, mutta vitosesta ylöspäin"

Vierailija
02.07.2024 |

Siis mitä v.....? yli 5 euroa? Huh-huh. Ei tätä usalaista sontaa tänne, kiitos!

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010501536.html

Kommentit (448)

Vierailija
41/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tippaa aina sen 10% ravintolassa. 

Vierailija
42/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan toki ottaa tippi kulttuuri tänne,mutta onko tarjoilijat valmiina luopumaan palkastaan ja siihen, että joka kuukausi tulot voi olla ihan mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yleensä niin kalliit hinnat ja neutraali palvelu, ettei edes käy mielessä tipin antaminen.

Hotelleissa laitan ovelle Ei saa häiritä-lapun koko vierailuni ajaksi, koska haluan säästää siivoojan työtaakkaa. Ja jätän lähtiessäni kolikkoni pöydälle, jos sellaisia on.

Kun viimeksi olin hotellissa ja sen ravintolassa, se oli täysin tyhjä, eikä tarjoilijaa näkynyt eikä kuulunut missään. Odotin ja haahuilin parikymmentä minuuttia salissa. Kun tarjoilija lopulta saapui (muuten vain), hän oli ihan äimän käkenä, että salissa oli yksi asiakas. Tuli kiire palvella. Ei nyt ihan tipin antaminen käynyt mielessä tämän jälkeen.

Vierailija
44/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tipata, vaan tingitään kaikista hinnoista.

Vierailija
45/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tippaa Suomessa. Ulkomailla yleensä pyöristän sopivasti ylöspäin luottokortille. Yleensä 5-10 % päässä laskettuna.

Vierailija
46/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä ravintolakäynnillä maksupäätteen näytölle ilmeistyi tipin määrä. Todella ahdistavaa kun tarjoilija tuijotti siinä ja minä näpyttelen siihen nollan kun ei ollut varaa tipata. Ei tee mieli enää kyseiseen ravintolaan mennä tuon kokemuksen jälkeen. Ei ollut edes mikään fine dining paikka.

Vierailija
47/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tippaan aina jos palvelu on hyvää. On varaa syödä hyvissä ravintoloissa ja varaa myös tipata.

Vierailija
48/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule koskaan tippaamaan. He saavat palkkaa. Tippaaminen on harmaata taloutta.

Vierailija
49/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla annetaan tippiä sen takia, koska palkat on siellä alhaisempia ja tipit lasketaan mukaan ansioihin. He siis elävät osittain kädestä suuhun, siis myös ihmisten antamilla tipeillä. Kurjat tipit kurjistavat kk-ansiot.

Suomen tarjoilijoilla ei tietääkseni ole tällaista systeemiä, vaan tipit ovat pelkkää plussaa palkan päälle. Enkä ole koskaan kuullut, että Suomessa joku vartavasten pyytäisi tai edellyttäisi tippiä.

Sehän on vapaaehtoinen maksu eli älä maksa jos ei siltä tunnu. Ei täällä tule henkilökunta solvaamaan ravintolasta lähtijää jos jää tippi maksamatta (toisin kuin USA:ssa).

Ihan samaa tarkoitin. Ulkomailla tosiaan voivat vaikka suoraan kysyä, mitä vikaa oli heidän palvelussaan, jos ei anna tippiä. Siellä tippi on tarjoilijalle elinehto ja kertoo myös siitä, onko asiakas ollut tyytyväinen. Täällä on ihan se ja sama, lähtikö tyytyväinen vai tyytymätön asiakas ulos ovesta.

Vierailija
50/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan toki ottaa tippi kulttuuri tänne,mutta onko tarjoilijat valmiina luopumaan palkastaan ja siihen, että joka kuukausi tulot voi olla ihan mitä vaan.

Lisäksi verottajalta harkintaverotus niistä tipeistä. Saat kuitenkin satasen tippejä, joten laitetaan sulle 30% eli kolmekymppiä veroa, jotta olet samalla viivalla muidenkin yrittäjien ja palkansaajien kanssa. Jos et saa pelkillä tipeillä kuin tonnin, niin sitähän ei usko kukaan, koska tarjoilijalle yleisesti maksetaan noin pari tonnia, niin sun eläkemaksusi ja verosi lasketaan siitä parista tonnista. Ennakkoon!

Vierailija
51/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu Suomen kulttuuriin. He saavat palkkaa.

Voin tilata poikkeuksellisen hyvästä palvelusta, mutta en pyydettäessä. Sitten voi alkaa teippaamaan, kun hintataso ravintoloissa on tippikulttuurimaiden tasoa eli 40-80% edullisempia kuin nyt sSuomessa.

Vierailija
52/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule koskaan tippaamaan. He saavat palkkaa. Tippaaminen on harmaata taloutta.

Suomessa tippi taitaa olla verotonta. Esim. USAssa ei ole, vaan siitä otetaan vero. Trump teki vaalilupauksen, että vero poistetaan tipeistä, jos hänet valitaan.

Vierailija
53/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole tippaus kulttuuria, tarjoilijan pitää se tietää ja hyväksyä.

Ennen annettiin tippiä yleisesti, nykyään ei tietoa kun en täällä enää rafloissa käy. Tulee sitä matkoilla vieläkin pyöristettyä laskun summa suuremmaksi välillä.

Ne entisvanhaset tipit olivat niitä hiluja, muutamia kolikoita, joita tuli vastarahana.

Vierailija
54/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää esim. Ruotsissa se, kun sun pitää itse näpytellä koko summa siihen maksupääteeseen! En tajua ideaa. Mitä jos laitan vähemmän kuin laskun loppusumma, hyväksyykö ne sen sitten myös?

Mikä ihmeen uuvattikysymys tämä on? Jos maksat käteisellä ja maksat 98 euroa kun lasku on 100 euroa, niin mitäpä luulet miten käy? 🤦🏼

No juuri siksi kysyin, että kun EI KUITENKAAN voi maksaa laskun loppusummaa vähempää, minkä hel**tin takia minun pitää silti näpytellä se koko summa siihen? Eikö olisi loogista, että siihen laitetaan vain se mahdollinen tippi?

Vierailija
55/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa palvelu on yleensäottaen tasalaatuisen hyvää. Asiakaspalvelijoilla Suomessa on palkka sekä sosiaaliedut tarvittaessa. Täällä ei eletä tipeillä.

Vierailija
56/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen ykköstarjoilijar" !!!! Mitä hemmettiä? 

Vierailija
57/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisellä ravintolakäynnillä maksupäätteen näytölle ilmestyi tipin määrä.

Todella ahdistavaa kun tarjoilija tuijotti siinä ja minä näpyttelen siihen nollan kun ei ollut varaa tipata. Ei tee mieli enää kyseiseen ravintolaan mennä tuon kokemuksen jälkeen. Ei ollut edes mikään fine dining paikka.

--

Ei kiitos. Taskurahaa tarjoilijalle kiitos, maksupäätteellä näkyy summa minkä tarvii.

Vierailija
58/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä TINKAAN AINA loppusumman koska jos ei vähintään puolta saa voittoa

t, Hirvikankaan huutokauppa huijari

Vierailija
59/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minä olen aina se jonka pitää maksaa? Miksei joskus käy niin että ravintolassa saisi alennusta? On minullakin kuluja.

Vierailija
60/448 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi jättää tippaamatta, eipä tule sitten edes sitä kahta euroa.

Sitten Valo Vesipuhveli sylkee hampurilaiseesi, bigotti.

Se tippivmaksetaan jälkeenpäin mistä se sen tietää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi