Helposti räjähtävä ihminen eikä hillitse itseään tai on vaikeaa
Adhd vai aspergerille tyypillistä? Auttaisi ymmärtämään
Kommentit (27)
Älä mene jatkuvasti härkkimään, niin ei räjähtele. Ei kukaan jaksa rajatonta käytöstä, huomion hakua ja iholle tuloa joka käänteessä. Ole aikuinen äläkä kuin 3 vuotias herhiläinen.
Voi johtua niin monesta asiasta. Voi olla vaan "tulinen luonne", stressi aiheuttaa jokaisella vastaavia oireita, adhd/ Asperger on paljon muutakin kuin vaan nopeasti suuttuva, heillä on ongelmia monilla muillakin alueilla elämässä..
Mieheni on tuollainen. Raivoaa sata kertaa päivässä minulle tai lapsille, ei kestä mitään eikä ole mitään itsehillintää.
Ei suostu lähtemään hakemaan mitään diagnoosia tai terapiaa.
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan vain ominaisuus, että ihan jokin pikkuasia nostaa kierrokset heti nollasta sataan. En tiedä onko varsinaisesti mikään diagnoosin vaativa asia vai vaan luonne osalla. Vähän raskasta seuraa kyllä tällainen, jos on lähipiirissä.
Itse olen huomannut että erään seurassa hermot on alkaneet käymään ohueksi. Hän ei vain tunnu uskovan kun sanon etten halua puhua jostain asiasta, vaan jatkaa asian kaivelemista. Ei vain usein tunnu kunnioittavan rajojani, kyllä minä ihan itse puhun asioista mistä haluan puhua.
Tunteiden säätelyongelmat onko molemmilla vai toisella näistä diagnooseista?
Lähes mikä tahansa mielenterveyden ongelma tai neuropsykiatrinen häiriö voi aiheuttaa tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Lähes mikä tahansa mielenterveyden ongelma tai neuropsykiatrinen häiriö voi aiheuttaa tuollaista.
Yleensä neuropsykiatrisilla mielenterveysongelmia kuten sanoo nimikin
Ehkä ei halua elämäänsä sua? Onko pakko olla yhdessä tilassa. Haluaa omaa rauhaa. Ehkä sanot jotain mitä ei tajua tai väärällä hetkellä, jos on aspergeriä tms. Ehkä kommunikaatio ei suju vaan yhteen, ihmiset niin erilaisia ja ajatukset. Ellei ole alkoholi, murrosikä, hormonit, stressi, väsymys, uupumus, tekee liikaa, vaihdevuodet, puutoksia ravinnossa, ei koe tulevansa ymmärretyksi tai muuta. Entä kofeiinin vaikutus jos osa kittaa kahvia. "Häiriöitä" toki löytyy ihmisillä ja normaalista ahdistuksesta vaikka mihin. Vanhemmat ihmiset, herkät ja jotkut muut etsivät lepoa, aikaa. Miehillä on ihan omat häiriönsä, he voivat selitellä itse mikä oli. Entä netin sisällön vaikutus ja somet.
Ainakin ADHD:ssa on yleistä tunnesäätelyn ongelmat, vaikka sitä ei diagnoosikriteeteissä mainita. Taitaa niitä olla siellä autismin puolellakin, mutta lähtökohtaisesti muusta käytöksestä yleensä erottaa kumpi on kyseessä. Nämä ei tietenkään ole ainoat vaihtoehdot kuten on jo mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä neuropsykiatrisilla mielenterveysongelmia kuten sanoo nimikin
Eikä ole.
Tunnesäätelyn ongelma tuo on ja taustalla jotain joko hermorakenteessa tai lapsuudessa. Alkoholismia tai sitten lasta ei ole koskaan otettu ihmisenä huomioon. Hyvin vahingollisia kuitenkin varsinkin jos niillä on lapsia. Ei niistä lapsista tule normaaleja psyykeltää vaan pelkäävät koko ikänsä eivätkö uskalla tehdä mitään. Paitsi ehkä tappaa kun pelkäävät virheitä.
Temperamentti kysymys. Kaikkihan me jostain ärsyynnytään. Jollekin syynä voi olla vaikka toisen huono käyttäytyminen.
Toista voi potuttaa paska sää tai junaraiteiden kitinä
Vierailija kirjoitti:
Tunnesäätelyn ongelma tuo on ja taustalla jotain joko hermorakenteessa tai lapsuudessa. Alkoholismia tai sitten lasta ei ole koskaan otettu ihmisenä huomioon. Hyvin vahingollisia kuitenkin varsinkin jos niillä on lapsia. Ei niistä lapsista tule normaaleja psyykeltää vaan pelkäävät koko ikänsä eivätkö uskalla tehdä mitään. Paitsi ehkä tappaa kun pelkäävät virheitä.
Olipa sairaan mielen tuotos tuo kommenttisi.
Tiedän useamman asperger+adhd diagnooseillan varustellun ja huomattavan yleistä tuollainen arvaamaton käytös heille. Yksi on erilainen, hän sanoittaa tilanteen monelle eri tasolle (ei ajattele mustavalkoisesti asioita ja osaa olla jostain asiasta yhtä aikaa samaa ja eri mieltä). Olen itse kans aiemmin ollut räjähdysherkkä ihminen ja samoilla diagnooseilla, mutta tämän yhden henkilön kohtaamisen jälkeen aloin ottaa hänestä oppia. Ihailtava taito ymmärtää ikäviäkin asioita monitasoisesti ja pysyä rauhallisena samalla.
Ehkä olet hankala tyyppi joka aiheuttaa räjähtelyt.