Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön + kotihoidontuki, eikö sitä saa?

01.02.2007 |

Meille valkeni juuri vasta että jos menen itse töihin äitiysloman jälkeen ja mieheni, joka tipahtaa peruspäivärahalle, jää kotiin hoitamaan kahta lastamme, emme saa kuitenkaan kotihoidontukea??? Onko näin? Eli lasten hoitoa kotona ei tueta mitenkään? Itse olen tosi pienipalkkainen nuorisotyöntekijä ja pelottaa kyllä että emme pärjää mitenkään palkallani + miehen korvauksilla. Onko muita vastaavassa tilanteessa olleita / olevia ja miten olette keplotelleet? Kotihoidontuki olisi kyllä ollut enemmän kuin tarpeen, sillä pärjäisimme nipinnapin. Apua!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsot kelan sivuilta kohdasta työttömälle ja sieltä muut sosiaalietuudet ja työttömyysturva, niin siellä sanotaan, että kotihoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta. Eli hakeahan voi, mutta tulos on tiedossa :(

Työttömyyspäivärahan nostaminen tarkoittaa sitä, että tulisi olla työmarkkinoiden käytettävissä, mikäli mahdollista työpaikkaa tarjotaan. Jos haluaa hoitaa lapsia, eikä mennä töihin, niin silloin tulisi nostaa vaan kotihoidontukea- mikä ei järin suuri tosiaan ole.

En tiedä, miten on kuntalisän laita - jos kotikuntasi sitä maksaa?

Vierailija
2/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä oon työttömänä (irtisanouduin ä-lomaa edeltäneestä työstä muuton takia) ja mies töissä, lapsi on just täyttänyt 1v. eikä kotihoidontukea ainakaan mulle tuu, tosin oon ansiosidonnaisella. No vastatkaa viisaammat, luulempa ettei kotihoidontukea saa jos on työtön...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkä unelma siitä että mieheni olisi voinut olla kotona lasten kanssa vissiin sitten kaatuu ihan muutaman satasen takia! Olemme hehkutelleet samperi viime kesästä asti sillä että isä olisi lasten kanssa kotona ainakin niin kauan että nuorin (nyt 4,5 kk) täyttää 1,5 v tai 2 v. Kyllä on älytön tämä tukisysteemi sitten kuitenkin! Kela antaa toisella kädellä ja toisella kädellä sitten ottaa antamansa tuen pois! Ja sitten vielä miehen päivärahasta nypätään joku euro / päivä pois mun palkan perusteella.. Jotenkin hölmöä. Ja sitten jos menemme kumpikin kesällä töihin, pitää maksaa yli 300 e hoitomaksuja ja viedä typykkä tosi pienenä hoitoon.. Jos taas mies ei saakaan töitä, emme pärjää ja saa maksettua lainoja ja unelmatalo menee myyntiin.. voi visva mikä oravanpyörä!! Kääk!

Vierailija
4/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta tukea ei ole mahollista saada. Että jos te hakisitta kodinhoidontukea ja työttömyyspäivärahaa niin kodinhoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta täysimääräisenä että se on sitten +/- 0 Että ei kannata. Jotta jompaa kumpaa on mahollista saada mutta ei yhdessä.

Vierailija
5/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikein ymmärrä minkä takia sitä pitäisi saada yhtäaikaa. Joka olet työtön työnhakija eli työmarkkinoiden käytettävissä tai sitten kotihoidontuella hoitamassa lapsia.

kyllä minäkin olisin mielelläni kotona pitempään jos saisin enemmän rahaa kuin pelkän kotihoidontuen, vaikka työpaikka onkin

Vierailija
6/12 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän niin on, että työttömyyspäivärahallahan ihminen saa jo sitä työttömyyspäivärahaa siitä, että on kotona. Ja miksei hoitaisi lastaan, kun kerran muutenkin on kotona -> eli ei periaatteessa tarvetta lisätuelle. Mutta tää nyt on vaan periaate tietenkin.

Vierailija
7/12 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä saan sekä liiton ansiosidonnaista rahaa että kotihoidontukea! Liiton raha vähennetään kotihoidontuesta, mutta saan silti hieman enemmän kuin saisin pelkkää kotihoidontukea.

Haen kyllä samalla töitä. Jos en missään nimessä haluaisi " joutua" töihin, olisin pelkällä kotihoidontuella kunnes nuorin täyttää 3 vuotta.

Tilanteeni tosin on " väliaikainen" . Tavallaan olen vielä hoitovapaalla, mutta kuitenkin työnhakijana.

Vierailija
8/12 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on työtön työnhakija jos hän saa työttömyyskorvausta. Miten hän voi olla samalla koti-isä kotihoidontuella? Hänhän on velvollinen ottamaan vastaan tarjottua työtä. Ei se työttömyyskorvaus mikään palkka lastenhoidosta ole. Nyt on pakko kommentoida, että onneksi jotain järkeä on näissä tukiasioissakin.

Vierailija
9/12 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi tuki yhdestä asiasta! Jos on tarkoitus jäädä kotiin hoitamaan lasta niin sitten ei ilmoittauduta työttömäksi ja jos etsitään töitä niin sitten etsitään.

Sen sijaan siitä en ole samaa mieltä että aina olisi näin ja se olisi aina oikeudenmukaista. Itse tiedän esimerkiksi tapauksia, joissa vanhemmat ovat molemmat olleet töissä ja ovat silti pystyneet ja halunneet hoitaa lapset kotona töiden järjestelyn ja isovanhempien tuen avulla. Kun sitten toinen jää töyttömäksi ja tulot jo siitä pienenevät niin sitten vielä nypätään pois kotihoidontukikin.

Kannattaisin myös periaatteessa jonkinlaista kotihoidontukijärjestelmää myös niille, jotka ovat kotona jonkun toisen tuen (esim. työttömyyskorvauksen) takia ihan siitä syystä, että se voisi olla kunnalle taloudellisesti järkevää: Nykyisin monet työttömät ja muita tukia nostavat pitävät lapsiaan päivähoidossa ihan vain siksi että se ei heille käytännössä mitään maksa. Jos kotona hoitamisesta saisi joka tapauksessa pientä tukea, niin jotkut voisivat ottaa lapset pois päiväkodista. Pakottavia toimenpiteitä en kannata, koska joillekin se päivähoitopaikka on oikeasti tarpeen ja keskimäärin porkkana on parempi kannuste kuin keppi.

Vierailija
10/12 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa on niin paljon " työttömiä" , kun ei monilla ole todellisuudessa aikomustakaan mennä töihin. Onhan se nyt ihan selvää, ettei voi olla samaan aikaan työtön ja kotivanhempana.

Ja olen ollut itsekin työttömänä työmarkkinatuella. Maksoin tuolta ajalta vielä päivähoitomaksutkin (olemattoman pienet tosin), vaikka lapseni olikin kanssani kotona, ettemme menettäisi päivähoitopaikkaa, jos saisin töitä. Työpaikka oli kuitenkin tarkoitus saada. Ja sainkin pian. Itselläni oli vähän tunnontuskia, että " vein" jonkun toisen tarvitseman hoitopaikan, vaikka lapsemme ei sitä tarvinnut työttömänä ollessani. Mutta se vasta tässä pätkätyökulttuurissa olisikin älytöntä, jos hoitopaikkaa pitäisi aina joka työttömyysjakson jälkeen vaihtaa eikä paikkaa edes välttämättä saisi.

Tähänkin saa ottaa kantaa.

Vierailija
11/12 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostin peruspäivärahaa ja sain kuntalisää kotihoidon tuesta. Olin lapsillekin hakenut päivähoitopaikan alkamaan syksystä, mutta töiden hakemisen aloitin jo paljon ennen syksyä. Lapsen hoito olisi järjestynyt isovanhempien avulla jos olisin saanut töitä ennen hoitopaikan saamista. Eli mulla oli kyllä koko ajan aikomus mennä töihin. Sainkin sitten työpaikan samaan aikaan kun lasten päivähoito alkoi, muuten olisin laittanut lapset osapäiväisesti hoitoon ja jatkanut työnhakua.

Vierailija
12/12 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ihan täytyy valita hakeeko töitä vai hoitaako lapsia kotona.

Itse hoidan lasta kotona ja saan kotihoidontukea. Ei kyllä ole tullut mieleenkään ilmoittautua työttömäksi. Pienelläkin rahalla tulee toimeen jos haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän