Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Lauri, älä viitsi kiusata muita!"

Vierailija
01.02.2007 |

Ymmärrän, että lapset ovat erilaisia ja heillä voi olla neurologisia ongelmia, joiden vuoksi he eivät osaa leikkiä muiden kanssa. Itselläni on lievästi autistinen lapsi, joten nuo ongelmat ovat hyvin tuttuja.

Ymmärrän, että normaalilapsillakin on hetkiä, jolloin yliväsymys purkautuu riehuntana.

Mutta EN ymmärrä äitejä, jotka eivät osaa tai - mikä pahinta - VIITSI puuttua tilanteeseen, kun lapsi terrorisoi muita.

Esimerkki viime viikonlopulta kylpylä Caribian leikkitilasta. Arviolta 4-vuotias poika riehui, töni ja uhkaili muita. Osa muista lapsista poistui leikkitilasta itkien, loput pakenivat tätä poikaa jatkuvasti muualle.

Mitä teki äiti?

Kävi motkottamassa lapselleen, että " älä Lauri viitsi kiusata muita" . Vei lapsen hetkeksi viereiseen ravintolaan, jossa oli syömässä. Mutta viiden minuutin päästä lapsi oli taas leikkitilassa tönimässä muita. Äiti ei kyennyt tai halunnut pitää lasta poissa, olisi kaiketi häirinnyt äidin ruokailua. Sen sijaan lapsi nyt sai häiritä muiden lasten leikkiä.

Ikävintä minusta tuossa on se, että lapsi oppii tuosta itselleen aika kamalan roolin. " Olen pelottava, muut pelkäävät minua, olen tuhma ja voin kiusata muita mielin määrin" . Lapsi oppii, että muut eivät mahda hänelle mitään ja hänestä ei kukaan pidä.

OLKAA siis äidit päättäväisempiä, silloinkin kun väsyttää, tympii ja tekee mieli keskittyä oluen juontiin ja pizzansyöntiin (kuten tuo äiti). Turha kieltely pois - ESTÄKÄÄ kiusaaminen ja häiriköinti viemällä lapsi tarvittaessa muualle.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tilanne vaatisi. Mikä laki sen muka kieltää? Kysehän ei ole mistään pahoinpitelystä sillä sekunnilla, kun toisen lasta hipaisee (monet tuntuvat asian mieltävän niin!). Veisin siis Laurin äidilleen ja sanoisin, että Laurin on varmaan parasta pysyä pöydässä, kun ei osaa olla tuolla leikkitilassa. Tottakai siinä hyppisi kyseinen äiti varmaan silmille, mutta ehkä Lauri itse oppisi, ettei kaikkea vaan voi tehdä.

Vierailija
22/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei sovi ajatella, että turhien kieltojen nalkuttaminen = tehokas kiusaamisen lopettaminen.

Eikä voi myös ajatella, että MUUT (esim. minä) estäkööt ja puuttukoot ja hoitakoot ongelmatilanteet. Näin sinä tunnut ajattelevan.

Minä vein lapseni pois, en antanut Laurin heitä kiusata.

Pelkkä lapsen poistaminen leikkipaikalta ei olisi riittänyt, jos äiti ei halua ja kykene pitämään kiusaavaa lastaan aisoissa.

Oletko nyt tosissasi sitä mieltä, että äiti ei ollut vastuussa, ja oli ihan ok, että hän ei puuttunut touhuun?

Vierailija:

Kuten jo sanoin, minun lastani ei kukaan kiusaa ja minä kyllä puolustan häntä! Ja lapseni voikin AINA luottaa siihen!

- 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos tilanne vaatisi. Mikä laki sen muka kieltää? Kysehän ei ole mistään pahoinpitelystä sillä sekunnilla, kun toisen lasta hipaisee (monet tuntuvat asian mieltävän niin!). Veisin siis Laurin äidilleen ja sanoisin, että Laurin on varmaan parasta pysyä pöydässä, kun ei osaa olla tuolla leikkitilassa. Tottakai siinä hyppisi kyseinen äiti varmaan silmille, mutta ehkä Lauri itse oppisi, ettei kaikkea vaan voi tehdä.

Joo, se ei ole pahoinpitelyä, jos väkisin raahaa OMAN lapsensa pois. Mutta vieras äiti voi nostaa asiasta isonkin metelin, jos hänen kullannuppunsa tuodaan väkisin (suosiollahan Lauri tuskin olisi lähtenyt) pois, eikä hän ole alkuperäistä tilannetta todistanut.

Toistan: ensisijainen vastuu on aina äidillä. Eikä siitä voi pakoilla ajattelemalla, että muut valvovat tilannetta, ja tuovat tarvittaessa lapseni pois, jos tämä ei osaa leikkiä.

Muistakaa nyt, että tässä on kyse myös sen oman lapsen oppimisesta leikkiin ja sosiaalisiin rooleihin! Ei siis pelkästä " mellakantorjunnasta"

ap

Vierailija
24/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kirjotti asiaa, mutta saa heti päälleen muut, joihin kalikka on ilmeisesti omakohtaisesti kolahtanut. aletaan syyttää aptä huonoksi äidiksi, koska ei ole pistänyt vierasta kauhukakaraa aisoihin ja kasvattanut sille suit sait miten leikkipaikalla on oltava. eikös se nyt helvetti soikoon ole sen äidin homma kasvattaa ja pitää kurissa???

Vierailija
25/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellakin sitä mieltä, että KIUSAAJAN täytyy poistua paikalta, ei kiusatun!

Miksi ihmeessä minun pitäisi viedä oma nätisti leikkivä lapseni pois ja antaa terroristin jäädä?? Minkälainen viesti sillä annettais näille lapsille??

Vierailija:

Oletko nyt tosissasi sitä mieltä, että äiti ei ollut vastuussa, ja oli ihan ok, että hän ei puuttunut touhuun?

- 18

Vierailija
26/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toiminnastaan samantyyppisessä tilanteessa kuin ap:n kuvailema? Jonkun kylpylän leikkihuoneessa oli taas eräs " Lauri" tyrannisoinut muita lapsia. Muut vanhemmat olivat käyneet asiasta mainitsemassa asiasta äidille, jolla vaan valitettavasti oli ollut tärkeämpää tekemistä kuin lapsestaan huolehtiminen - nimittäin siiderin kiskonta... Jonkun lapsen isä oli loppuviimeksi saanut tarpeekseen ja kantanut pojan äitinsä luo baariin. Tästähän äiti veti sitten totaalisesti herneen hengityselimistöön, soitti poliisit ja isä sai syytteen lapsen pahoinpitelystä tjsp. Että kyllä tilanne kannattaisi hoitaa niin, että äiti itse tulisi puuttumaan lapsensa käytökseen viemällä hänet pois leikkipaikalta. Jos äiti ei tähän muiden vanhempien kehotuksesta suostu, niin sitten varmaan kannattaa kääntyä henkilökunnan puoleen. Heillä on sen verran enemmän auktoriteettia näihin nuijavanhempiin, että saattaisi jopa saada tilanteen korjaantumaan.

Vierailija:

Vierailija
27/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kiusaajan mölli-äiti ei toimi, en minä ala järjestyksenvalvojaksi ja hommaa niskaani vielä pahoinpitelysyytettä.

Sen sijaan vein lapseni nukkumaan, mikä oli muutenkin klo 20.30 paikallaan.

Sinulla on todella ankea käsitys vanhempien kasvatusvastuusta, kun koet, että se on muiden vastuulla, ei omien vanhempien.

ap

Vierailija:

Olen todellakin sitä mieltä, että KIUSAAJAN täytyy poistua paikalta, ei kiusatun!

Miksi ihmeessä minun pitäisi viedä oma nätisti leikkivä lapseni pois ja antaa terroristin jäädä?? Minkälainen viesti sillä annettais näille lapsille??

Vierailija:

- 18

Vierailija
28/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin asiaa, mutta en pitänyt omakohtaista voimatoimin puuttumista järkevänä. Maailma on täynnä vastuuttomia ja omituisia vanhempia, ja käräjöiminen sellaisen kanssa ei tunnu hyvältä idealta.

Ylipäänsä on aika karua, että tähän ketjuun vastanneista osa pitää MINUA nyt pahiksena, ja on sitä mieltä, että Laurin äidin toimissa ei ole moitteen sijaa.

ap

Vierailija
29/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vastuullani on varmistaa, että omaa lastani ei kiusata ja hän saa leikkiä rauhassa! Jos se vaatii sen, että nostan yhden häirikön pihalle, niin juu-olkoon niin!

- 18

Vierailija
30/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuntematon äiti kolmen lapsensa kanssa meni samaan suuntaan. Nuorin istui rattaissa ja tiputteli tahallaan käsineitään ym. Kaksi vanhempaa juoksentelivat holtittomasti. Välillä autojen eteen ja välillä kiipeilivät liikennemerkkeihin! Minulla oli toinen käsi vapaana. Sanoin tuntemattomalle äidille, että minä voin pitää kiinni hänen keskimmäisensä kädestä. Poika ei olisi oikein välittänyt siitä, että tuntematon puuttuu hänen riehumiseensa. Sain hänet kulkemaan ensiksi kädestä kiinni pitäen. Poika kyllä ruikutti, että hän haluaa olla äitinsä kädessä. Minä sanoin, että se ei nyt käy, kun äsken juoksentelit ja meinasit jäädä auton alle! Lopulta poika käveli vaunujen vieressä ja, kun meinasi taas lähteä, sai varoituksen ja kun meinasi lähteä uudestaan sanoin, että otan taas kiinni kädestä, koska hän meinasi lähteä. Näin mentiin kilometri kunnes kääntyivät toiseen suuntaan.

Aivan kuten TV:ssä laspsityrannit ym ohjelmissa. Äiti ei saanut minkäänlaista otetta lapsiinsa. Lapset olivat varmasti jossain tottuneet (päiväkodissa) sääntöihin, kun minun seurassani menivät niin hyvin. Tajusivat varmasti, että olen tosissani ja muu käytös ei nyt onnistu. Oletin, että äiti tekisi jotain vanhimman lapsensa riehumiselle, kun minä huolehdin keskimmäsestä. Eikö mitä. Vanhin sai edelleen roikkua liikennemerkeissä ja kolhia parkkeerattuja autoja. Ja houkutella keskimmäistä samoihin touhuihin. Kutsuin vanhimman noin 5 vuotiaan luokseni ja sanoin, että samat säännöt koskevat häntä... Rauhoittui todellakin tuon kilometrin kävelyn ajaksi ihan kun vaan keskustelin hänen kanssaan. Ei vedättänyt sitten pikkuveljeään.

Kotona huokasin helpotuksesta. Huh, selviän kyllä omien lasteni kasvatuksesta. Ei ole niin rankkaa, kun vanhempi lapsenikin (3v) osaa jo kuunnella mitä hänelle sanotaan, kävelä rattaiden vierellä tai kädestä kiinni pitäen. Töitä olen kyllä tämän eteen tehnyt. Oppii varomaan autoja. Luvan kanssa ulkona leikkii turvallisessa paikassa kauempana minusta, että terve rohkeus kasvaisi.

Vierailija
31/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa siihen, onko " omankädenoikeus" aina hyvä juttu, kannattaa muistaa se, että periaatteessa toisen lapseen saa kajota vain, jos hänen toimensa uhkaavat joko omaasi tai lapsesi terveyttä tai henkeä. Silloin toki hätävarjelutoimena saa vieraitakin lapsia " nostaa pihalle" . Muussa tapauksessa voit joutua vastaamaan teostasi käräjille. Aikuisen ihmisen kannattaa muistaa myös tämä puoli, vaikka kuinka oikeutetulta tuntuisi nostaa vieras lapsi pois ja saada tilanne selviämään sillä.

Vierailija:

Minun vastuullani on varmistaa, että omaa lastani ei kiusata ja hän saa leikkiä rauhassa! Jos se vaatii sen, että nostan yhden häirikön pihalle, niin juu-olkoon niin!

- 18

Vierailija
32/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan ap:tä täysillä

Vierailija
33/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ikävintä minusta tuossa on se, että lapsi oppii tuosta itselleen aika kamalan roolin. " Olen pelottava, muut pelkäävät minua, olen tuhma ja voin kiusata muita mielin määrin" . Lapsi oppii, että muut eivät mahda hänelle mitään ja hänestä ei kukaan pidä.

siis että kiusaamistilanne kouluttaa kiusaajaa kiusaajan rooliin. Saa siis vettä myllyyn lisää tuosta kokemuksesta.

Vierailija
34/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta vaan, että toden puhumista ei tällä palstalla arvosteta. Haetaan heti vikaa aloituksen tekijästä ja kinataan yksittäisistä esimerkeistä. Tai sanotaan aloituksen tekijää ruikuttajaksi.

Mistä täällä sitten voi puhua, jos ei kasvatuksesta?

Oletteko niin tyhjäpäitä, että haluatte vaan juoruta Seiskan julkimoista?

Vierailija
35/35 |
01.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun niiden muksut teini-iässä alkaa käyttää huumeita ja sortuu rikoksiin, niin nää äidit levittelee käsiään: kaikkeni tein, mutten mitään mahtanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi