Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka realistista on hankkia esim. 165 000 euron omistusasunto, jos tulot ovat alle 1300 euroa/kk?

Vierailija
01.07.2024 |

Kuinka realistista on hankkia esim. 165 000 euron omistusasunto, jos tulot ovat alle 1300 euroa/kk? Saako noin pienistä tuloista säästettyä riittävästi? Suostuuko pankki antamaan lainaa?

Oletteko te muut pienituloiset sinkut saaneet ostettua omistusasuntoa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No minä taas ihmettelen ihmisiä jotka vain muuttavat ja muuttavat. Hyvä et laatikot saa purettua ja avaimet käteen, niin taas ollaan muuttamassa. Itse olen asunut aloillani jo 11 vuotta,tuttava tässä välissä muuttanut jo sen 11 kertaa."

En ole vuosittain muuttanut mutta "jo" niin monta kertaa, että tiedän, ettei se ole aina kivaa. Olen muuttanut niin opintojen kuin sittemmin työni perässä. Matalapalkkaisena pätkätyöläisenä omistusasunto on haave mutta saattaa jäädäkin haaveeksi kun ikää on jo yli 40 vuotta, eikä ole kumppania.

Omsitusasumsien ohella saataa jädä haveeksi myös unelmat omasta jälkikasvusta. Pätkätyöläisenä en ole yksinkertaisesti uskaltautunut ostamaan asuntoa, Koska toistaiseksi palkkani on ollut aina niin pieni, ettei sillä olsi ostettu kovin kummoista asuntoa tai ainakaan alueelta ja paikalta, josta sen itse olisin halunnut ja toivonut.

En ole kokenut fiksuksi ostaa asuntao mistä vain ajatuksella, että sen voisi aina myydä. Voi olla, että jostain ns. huippupaikoilta näin onkin muttei itselläni ole sellaisiin ollut varaa. Ja kyllä sitä tyhjästäkin asunnosta saattaa mudostua arvaamattomiakin kuluja. Pienempinä nousevat yjtiövastikkeet. Vaan entä jos pätkätyösoppariasi ei uusita eikä uutta ole ihan heti sunaantumassa kun en kuulu niihin huippuammattilaisiin, joita monen uskotaan täällä olevan ja joille tölvitään, menkää töihin. niin miten tällainen omistuasunto vaikuttaa mahd. tukiin?

Ansiosidonnaista voi saada aikansa joo, jos ansiosidonnasiuus ehto ehtii täyttyä. Mutta uskallatko luottaa siihen, että saisit senkään aikana uuden työpaikana, jolla lainan takaisin maksu saattaa jatua.

Myös muutot maksavat.-Jos olsi edes kumppani, jonka kanssa taistella yhdessä sen sijaan, että sitä taas pian jännää, että saako nykyinen pätkätyöni jatkoa vai joudunko mahd. taas muuttamaan? Vai olisiko helpompi vain olla ja odottaa ihmettä ja kuvitella, että nykyiseltä asuinalueelta siunautuisikin se uusi työpaikka; ellei siis nykyistä pätkääni jatketa.    

Vierailija
22/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut 22 vuotta työttömänä ja säästänyt tuon verran toimeentulotuesta. Muut tuet siihen päälle, niin on jäänyt vähän ylikin. Ei kannata ottaa lainaa, vaan aloittaa säästäminen heti. 10 vuoden jälkeen on jo hyvin kasassa ja silloin voi alkaa miettiä vaihtoehtoja. Jo 150 000:lla saa mahtavan, ison talon ja valtavan tontin muualta kuin H:citystä.

Aika saavutus, koska jos olisit laittanut koko toimeentulotukesi (mikä jää laskujen jälkeen käteen)säästöön 22 vuoden ajan niin koossa olisi alle 130 000, mutta tosiaan et olisi sitten syönyt, et pukeutunut etkä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt poistettiin asumistuki omistusasunnoista, eli asunnon omistaminen on järkyttävä riski, jos joudut työttömäksi tai sairastut. 

Ei suinkaan jo maksettu, yhtiövastike maltillinen- omistusasunto sentään "järkyttävä" riski ole. Mielestäni isompi riski on vuokralaisella, kun täytyy muuttaa halvempaan hevonkuuseen saadakseen asumistukea.

Vierailija
24/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskellaas hieman.

Jos asunto maksaa 165000 euroa. Omarahoitus 0 euroa. tulot 1300 e/kk. Lyhkäisesti sanottuna unohda koko juttu toistaiseksi.

Jos taas omarahoitus on esim talon hinnan verran tai enemmän, niin kyllähän tuo 1300 e riittää talossa asumiseen.

Mutta siis 165000 euron lainan lyhennys olisi kuukaudessa jotain 800-900 euron luokkaa. Ehkäpä nykyisillä koroilla jopa 1000 euroa kuussa. (en viittinyt tarkastaa).

Joten jäljelle jäävä 300 euroa kuussa ei riittäisi oikein edes talon kuluihin, saati ruokaan.

Vinkki 1. Hanki mies! Osta myöhemmin (kun tulot riittää) puoliksi sopiva asunto.

Vinkki 2. Mene töihin (heh), tai hanki lisätuloja.

Vinkki 3. Säästä ja hanki (edullisempi) asunto jos omistusasunto on se juttu.

Vierailija
25/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta ensin halpa mökki ja kunnosta se ja kokeile asumista. myy se ja osta rahoilla isompi tms. aloita pienemmästä ostosta ja lainasta. minituloilla ei ole realistista kallis asunto.mökki on ehkä juuri ja juuri jollain hinnalla realistista.

Vierailija
26/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuollaiset ongelmat voi välttää kun ottaa selvää siitä miten taloyhtiötä on hoidettu ennen ostamista. Jos taloyhtiössä joku ei pysty laskujaan maksamaan niin silloin tämä asunto haltuunotetaan ja sen kulut peritään sitä kautta, eli tuollaisen tapahtuminen on käytännössä aivan äärimmäisen harvinaista. Ja kukaan miksi joku nyt menisi ostamaan huonosti hoidetusta talonyhtiöstä. 

Muutaman vuoden hetkellinen markkinoiden notkahdus ei myöskään ole ongelma koska siinä kodissa on kuitenkin se käyttöarvo. Siinä voi asua ja ei tarvi maksaa vuokraa. 

Lainasummat yleensäottaen kannattaa pitää sellaisina että niiden kanssa selviää erilaisista tilanteista.

Riskit ovat hyvin pieniä, ja vielä pienennettävissä sillä että ottaa asioista selvää ja välttää niitä riskin paikkoja. "

Taloyhtiön tilanne tällä hetkellä on todella helppo selvittää. Kukaan ei kuitenkaan voi varmuudella sanoa,  mikä on tilanne vuoden, viiden tai kymmenen vuoden kuluttua.

Käyttöarvo asunnolla on huononakin aikana, mutta huonona aikana saattaa myös tulla helpommin, esimerkiksi työttömyyden kautta, ns. pakkomyyntitilanne, varsinkin pienituloiselle.

Tottakai riskejä voi pienentää esimerkiksi ottamalla järkevän summan lainaa,  mutta tässäkin pienituloinen on siinä asemassa, että järkevä lainasumma saattaa olla liian vähän siihen nähden, mitä pitäisi ottaa lainaa saadakseen omistusasunnon.

Vuokra-asunnosta pääsee yleensä kuukaudessa eroon, jos tilanteet muuttuvat, kukaan ei takaa,  että omistusasunnon saat myytyä kuukaudessa, jolloin ainakin vastiketta joudut maksamaan..

Vierailija
27/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokiossa  jopa 3 sukupolven lainoja eli kaikki samassa. Inflaation kusetus on tässä oikein osunut. Ei 100 vuoden päästä asunto paljon maksa jos sitä ei ole huomioitu. Kuinka åmerika on elänyt 300% yli varojensa yli 100v? Sota T murkut.org

Vierailija
28/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 v maksuajalla 4 prosan koronaa kuukausilyhennys on noin 805 euroa ja lisäksi kun ostat varainsiurtoveron ja sitten asunnon korjaukset ja yhtiövastikkeet tulee maksuun

Vierailija
29/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 v maksuajalla 4 prosan koronaa kuukausilyhennys on noin 805 euroa ja lisäksi kun ostat varainsiurtoveron ja sitten asunnon korjaukset ja yhtiövastikkeet tulee maksuun

Korko ei vaikuta lyhennykseen vaan kuukausierään. 

Vierailija
30/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toivoakaan noilla tuloilla.

'no tuon takia en töissä juuri käykään.

Tyhjän saa tekemättäkin.

Vierailija
31/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totta, vuokra-asumisessa menettää ne kaikki rahat. Mutta vapaus ja velattomuus pysyy. Mikä kenellekin merkitsee. Siksi sitä kannattaakin miettiä huolella."

Miten omistusasuja on vähemmän vapaa? Hänhän se vasta vapaa onkin kun asunnosta pois muuttaessa voi sen joko laittaa vuokralle tai sitten myymällä saada sievoisen tukun rahaa taskuun? 

Ei omistusasunto ole mikään vankila, siitä voi luopuakin, tai sitten laittaa se tienaamaan. 

Ei ole mitään takeita, että saa myytyä. Vuokralle joo, mutta remontit ja kodinkoneet ym. vahingot  ja taloyhtiön asiat silti taakkana. Vuokralla asuminen on aivan tolkuttoman helppoa ja stressitöntä. Itse en enää kaipaa mainittuja asioita elämääni, vaan nautin ja viheltelen kassit tanassa.

Vierailija
32/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen on aina myös suuri riski, se monelta unohtuu. Mitä jos menee työt? Mitä jos sairastuu pitkäaikaisesti? Mitä jos tulee ero jne jne. Itsellä oli oma talo aikanaan, mutta myin lopulta pois koska kaipasin vapautta. Vapautta asua missä huvittaa, sen aikaa kuin huvittaa. Vaihtaa maisemaa kun siltä tuntuu. Vuokralla asuminen on ollut aivan taivaallista kaikessa helppoudessaan. Maksan vuokran ja mistään muusta ei tarvi huolehtia. Velattomana ja riskivapaasti.

Kannattaa miettiä MIKSI kokee niin tarpeelliseksi sen "omistus"asumisen. Onko se statussymboli?

Tuntuuko, että on arvokkaampi omissa tai muiden silmissä, vai miksi? Jotta olisi vihdoin oma asunto, kun on ensin 30 vuotta maksanut pankille? Sitten onkin remonttilainojen aika ja kun ne on maksettu, kuolet sydäriin.

No joo mutta vakavissaan, riskit ovat suuria etenkin näin epävakaassa maailmassa. Etenkin ellei ole kunnon pusku

Menettää rahat. Saa vapauden, liikkuvuuden, joustavuuden, sitoutumattomuuden, vastuuttomuuden, keveyden.. Jos raha on elämän ainoa arvo ja halu niin eihän siinä olekaan mitään järkeä. Toisilla on muitakin

Katkerana jäivät sukulaiset toiselle paikkakunnalle vakkaripaikkoinensa ja lainoinensa, kun minä vaihdoin maisemaa paremmille apajille. Perästä kuului, etten olisi saanut lähteä :DDDDDDD ei ollut kukaan kosinut, ei tullut mieleenkään, etten saisi. Kyllä on aika sakea ilmapiiri monessa paikassa, missä ihmiset käkkivät kilpaa omaisuutensa päällä

Vierailija
33/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300 euron tuloilla olet luottokelvoton. Sori. Aina voi yrittää säästää.

Et ole yksin. Ei mullekaan myönnetty neljää tonnia kylppäriremonttiin, vaikka olen täysin maksuhäiriötön ja omistan velattoman asunnon, jota tarjosin vakuudeksi.

Vierailija
34/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korko ei vaikuta lyhennykseen vaan kuukausierään. 

Jep, eikä siihenkään vaan takaisinmaksuaikaan, jos on typerä annuiteettilaina.

Vierailija
35/42 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla saa noin 45000€ lainan. Tuossa sinun summassasi lyhennys näillä koroilla on tonnin luokkaa.

Kannattaa ostaa joko halvempi asunto tai asumisoikeusasunto ensin ja siitä ylöspäin, tosin tällä hetkellä korot niin korkealla, että kannattaisi säästää ihan itsekseen sitä käsirahaa kasaan. Käsirahankin on 10 prossaa tänä päivänä.

Omassa asunnossa on oma vapaus ja oma rauha; kukaan ei päätä puolesta - siis omassa talossa. Kukaan ei selitä milloin pitää muuttaa pois tai kukaan ei tule sisälle omilla avaimilla eikä tee mitään korjauksia tai säätöjä silloin, kun haluaa.

Vierailija
36/42 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Totta, vuokra-asumisessa menettää ne kaikki rahat. Mutta vapaus ja velattomuus pysyy. Mikä kenellekin merkitsee. Siksi sitä kannattaakin miettiä huolella."

Miten omistusasuja on vähemmän vapaa? Hänhän se vasta vapaa onkin kun asunnosta pois muuttaessa voi sen joko laittaa vuokralle tai sitten myymällä saada sievoisen tukun rahaa taskuun? 

Ei omistusasunto ole mikään vankila, siitä voi luopuakin, tai sitten laittaa se tienaamaan. 

Aika harvassa on asunnot, joista varmasti saat kaiken maksamasi takaisin. Vuokrallelaitossakin on aina riskinsä, kuten kaikessa sijoitustoiminnassa pitääkin olla. Itse ainakin sijoittaisin mieluummin sellaiseen, joka ei jätä missään tilanteessa asunnottomaksi, vaikka sen joutuisi myymään nopeasti tappiolla pois. En myöskään muuttaisi näin epävarmana aikana vuokralle asuntoon, josta vuokranantajalla on velka

Mistä saat tietoosi, että onko vuokranantajalla velkaa vuokrattavasta asunnosta?

Vierailija
37/42 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri, n 23 v nainen, muutti Itä-Suomesta. Oli siellä toisessa pisteessä töissä ja haki sisäistä siirtoa. Vuokra oli pieni edellisessä paikassa ja oli virlä pienessä kaksiossa kämppis, vielä halvempi. Helsingissä muutti tätinsä luo ja alkoi katsomaan asuntoja.

Osti pienen yksiön, hinta oli 165 t, yhtiövastike alle 100 e. Oli säästänyt 30%, omat vanhemmat olisivat taanneet, jota ei enää kuulemma käytetä ja osti asunnon. Palkka on hivenen suurempi, varmaan n 1600 e saa käteen.

Heti teetti pintaremontin, kaikki pois, uutta tilalle. Työmiehiä saa halvella nyt. Siihen remppaan meni loputkin säästöt. Otti kuulemma 25 v lainan ja joka kk lyhentää extraa. 

Sanoi koti on pieni ja kompakti, laina poislukien muut kulut pienet. Ei tarvi suunnitella uuden ruokapöydän ostamista, kun edellinen on just passeli ja käytössä ikuinen

Vierailija
38/42 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut 22 vuotta työttömänä ja säästänyt tuon verran toimeentulotuesta. Muut tuet siihen päälle, niin on jäänyt vähän ylikin. Ei kannata ottaa lainaa, vaan aloittaa säästäminen heti. 10 vuoden jälkeen on jo hyvin kasassa ja silloin voi alkaa miettiä vaihtoehtoja. Jo 150 000:lla saa mahtavan, ison talon ja valtavan tontin muualta kuin H:citystä.

Aika saavutus, koska jos olisit laittanut koko toimeentulotukesi (mikä jää laskujen jälkeen käteen)säästöön 22 vuoden ajan niin koossa olisi alle 130 000, mutta tosiaan et olisi sitten syönyt, et pukeutunut etkä yhtään mitään.

mäkin olin 40v toimeentulo tuella säästin kesämökin ja yhden ferrarin ja pari sijoitus kämppää.mistä näitä toimeentulotuki hulluja tulee.paskat ole säästänyt yhtään mitään omistat yhdet housut ja paskasen t-paidan ja asut kerrostalo luukussa pienessä sellaisessa.huh huh mitä juttui.

Vierailija
39/42 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ei myönnetä noin suurta lainaa. Itse sairaanhoitajana ostin 3v sitten asunnon, lainaa 170 000€ (ei ollut säästettynä täyttä käsiraha osuutta, joten piti ostaa vielä vakuus). Laina myönnettiin, koska ammatin katsottiin olevan sellainen, että työttömäksi ei seuraavan 10-20 vuoden aikana jää. 3v sitten, eli ennen Ukrainan sotaa, oli vielä hyvä tilanne ostaa, koska korkotaso oli 0. 

Jos nyt AP testaisi esim. OP:n lainalaskuria, niin tämän hetkisillä koroilla ja maksimi laina-ajalla (30v) asuntolainan kuukausierä olisi silti niin suuri, että muuhun elämiseen ei jäisi rahaa. Lainalyhennyksen lisäksi kun tulee yhtiövastikkeet tai yms.hoito- ja remonttikulut ja sitten muut elämisen kulut. Eli ei mitään järkeä edes haaveilla, tuossa joutuisi liemeen saman tien. 

Kannattaa perehtyä vaikka asumisoikeusasuntoihin, niissä omistusosuuteen olisi ehkä mahdollista saada lainaa. Tosin tässäkin vaihtoehdossa laina+käyttövastikekulut voivat yhdessä edelleen nousta aivan liian kalliiksi.

Vierailija
40/42 |
03.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, unohda.

Miksi muuten asunnon pitää olla noinkin kallis?  Monella paikkakunnalla (ei pks) on kerrostalokaksioita ja pieniä oktaloja myynnissä hintaan 30-40.000€.

En minä tiedä miksi tuo asunto on noin kallis. Se oli kuitenkin halvin nyt myynnissä olevista minulle sopivista asunnoista. En asu pk-seudulla, vaan Pohjois-Suomessa.

Voihan jossain tosiaan olla 30-40 000 € asuntoja, mutta ne ovat minulle vääränlaisia. Liian kaukana, liian pieniä jne.

Ei minulla ole mitään intoa ostaa asuntoa, mutta omistusasunnoissa asuvat kaverini ja tuttavani ovat jo vuosia sanoneet, että minunkin pitäisi ostaa asunto, ja että jos minulla on varaa maksaa vuokraa, on rahaa maksaa lainaakin. He tietävät rahatilanteeni. Olen aina ihmetellyt heidän puheitaan.