Käytätkö sanaa kännykkä?
Itseäni huvittaa aina, kun joku puhuu tai kirjoittaa kännykästä.
Kommentit (81)
Miksi sille pitäisi olla jokin muu nimitys? Teini-ikäisillä luonnollisesti on jokin oman kielisensä sana, ettei edellinen sukupolvi ymmärtäisi heidän puhettaan, mutta se on luonnollista. Liittyy teinin itsenäistymiskehitykseen, ja siihen että heille on tärkeää irtautua kaikesta siitä, mitä omat vanhemmat edustaa. Siksi oma sana, ei väliä mikä sana, kunhan se on joku eri.
Ai niin PS: Kutsun myös autoa "autoksi".
Vierailija kirjoitti:
Voiko puhelimella ottaa valokuvia, kuunnella musiikkia, maksaa laskuja ja katsella elokuvia? Jos voi, niin miksi sen nimi on puhelin?
Voi. Siksi, että sillä voi myös soittaa puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käytän. Outoa olisi ellen voisi käyttää sanaa jonka merkityksen kaikki tietävät.
Silti Petteri sanoo, ettemme saa käyttää n-sanaa? Jota sitten kaikki ulkomaalaiset Suomessa kuitenkin käyttävät ja tietävät sen merkityksen.
-winner-
Mikä sinua estää käyttämästä sitä?
Jäi kuule sensuuriin vaikken edes kirjoittanut sanaa ;DDD
Joten ilmeisesti Vauva estää minua käyttämästä ;DDD
-winner-
Kenen vauva?
Meillä se on puhlu esim. "laitan puhlun lataukseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä perkele, minun aikaan ne oli kännyköitä ja ovat vieläkin!
meillä on käsipuhelimet
Kyllä lankapuhelinkin on käsipuhelin, kädessä sitäkin luuria pidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko ällykkä parempi?
Miten olisi puhelin?
Ap
No eihän nykyään enää puhuta siihen, ihmiset ei vastaa _puhe_luihin.
Sitten puhelin on nykyään viestitin
Enpä enää ihmettele, että maailma on, mikä on, jos jo kännykkä-sana laittaa ärsyyntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko puhelimella ottaa valokuvia, kuunnella musiikkia, maksaa laskuja ja katsella elokuvia? Jos voi, niin miksi sen nimi on puhelin?
Voi. Siksi, että sillä voi myös soittaa puheluita.
Jos E.T. olisi voinut tehdä noita kaikkia asioita, niin eihän hän olisi Maahan ehtinyt.
(jonnet ei muista tätäkään)
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannettava matkapuhelin
Onko olemassa matkapuhelimia, jotka eivät olisi kannettavia?
80-luvulla oli raahattavia.
Vierailija kirjoitti:
Oisko ällykkä parempi?
Jatkojalostan, älykkä ois ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai käytän. Outoa olisi ellen voisi käyttää sanaa jonka merkityksen kaikki tietävät.
Silti Petteri sanoo, ettemme saa käyttää n-sanaa? Jota sitten kaikki ulkomaalaiset Suomessa kuitenkin käyttävät ja tietävät sen merkityksen.
-winner-
Mikä sinua estää käyttämästä sitä?
-winner-
Kenen vauva?
Vauva.fi -sivuston sensuuri. Mä puhun Vauvasta kato niinku se olis arkikielinen nimitys tästä palstasta, vähän niinkuin kännykkä ja sitten niinku tiedetään kuitenkin mistä puhutaan. Paitsi näköjään sä et tiennyt :(
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko ällykkä parempi?
Miten olisi puhelin?
Ap
Kännykällä voi tehdä muutakin kuin puhua. Puhelin kuuluu viime vuosituhannelle.
Kännykkä on lyhenne kädessä pidettävästä matkapuhelimesta. Kännykät tulivat, kun vielä oli myös lankapuhelimia. Sana kännykkä eritteli matkapuhelimen lankapuhelimesta.
Kun oli vain lankapuhelimet, puhuttiinkin vain puhelimesta.
Älypuhelin on vanhanaikaisen matkapuhelimen tavoin kädessä pidettävä matkapuhelin, joten kännykkä on ihan oikea nimitys sillekin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille pitäisi olla jokin muu nimitys? Teini-ikäisillä luonnollisesti on jokin oman kielisensä sana, ettei edellinen sukupolvi ymmärtäisi heidän puhettaan, mutta se on luonnollista. Liittyy teinin itsenäistymiskehitykseen, ja siihen että heille on tärkeää irtautua kaikesta siitä, mitä omat vanhemmat edustaa. Siksi oma sana, ei väliä mikä sana, kunhan se on joku eri.
Ai niin PS: Kutsun myös autoa "autoksi".
Mikä vika sitten on automobiilissa??
Käytin vanhemmista gsm puhelimista sanaa kännykkä, mutta mielestäni älypuhelimet ovat sen verran merkittävästi erilaisia, että en koe luontevaksi nimittää niitä kännyköiksi. Sanon niitä vaan puhelimeksi, vaikka ennen se sana tarkoitti lankapuhelinta.
-M49v-
Kännykkä = laite, jota voi käyttää paskanjauhantaan.
-winner-
(nyt sitten tarkkoina ei-suomalaiset kielenkääntäjät sivulla, ettei vaan tule väärinymmärryksiä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä perkele, minun aikaan ne oli kännyköitä ja ovat vieläkin!
Puhutko diskoteekissa kännykkään samalla kun juot pilsneriä teryleenihousut jalassa?
Juon kippurahäntää kapakan pihalla saatana, manttelin alta ei housut vilika.
Varovasti ettei sarkahousut kastu
Puhun, koska minulla on kännykkä.
Kännykkä on mielestäni ihan hyvä nimitys.
-winner-