Miten hoidat raha-asiasi?
Toisen rahakeskustelun innoittamana kyselen. Miten te muut hoidatte raha-asioitanne? Onko teillä erikseen käyttötili, säästötili, sijoitustili, rahastot ja osakkeet jne.? Vai onko koko omaisuus yhdellä ja samalla käyttötilillä, johon tulee tulot ja menee menot?
Itse olen jotenkin todella huono ymmärtämään näitä raha-asioita ja pankin sijoitusvinkitkin on aika hepreaa.. Varojen hajauttaminen aiheuttaa sen ettei oikein ole käsitystä aina kokonaistilanteesta ja en jaksa tarkkailla alvariinsa pörssikursseja ja rahastoiden arvoja.
Kommentit (13)
käyttötili ja säästötili
ei ole suuria summia säästössä mutta ei ole velkaakaan
kaikkea on ja rahakin riittää
Käyttötili, säästötili ja rahastot. Käyttötilillä en koskaan pidä muutamaa tonnia enempää ja ainostaan sille tilille on kortti.
Käyttötili ns. Läpimenotilinä. Talouden asiat menee yhteisen taloustilin kautta. Sitten säästötili, joka myös välitili. Sinne jemmaan rahat jotka sijoitan sit ku hyvä tilaisuus on. Arvo-osuustilit osakkeineen ja rahastoineen löytyy Nordnetista ja OPsta, OPssa myös Osakesäästötili.
Vierailija kirjoitti:
Käyttötili, säästötili ja rahastot. Käyttötilillä en koskaan pidä muutamaa tonnia enempää ja ainostaan sille tilille on kortti.
Mulla täsmälleen samanlainen systeemi.
Mä hoidan meidän kummankin raha-asiat jo reilu kahdenkymmenen vuoden ajan. Eli perheellä on yhteiset tulot ja menot.
Tilit tulee kummankin omalle tilille. Maksan laskut tilipäivänä ja laitan säästöön kaikista tulleista rahoista 10% per kuukausi. Jos tilipäivänä on vielä edellisen kuun rahoja, niin ne siirrän puskuritilille.
Itse en jaksa noita sijoitus yms juttuihin perehtyä. Rahastoja olen joskus katsellut, mutta ovat jääneet. Se tieto ei tunnu jäävän päähän. Nyt vois ottaa asiakseen, kun puskuri on "täynnä" ja säästössäkin hyvin.. mietittiin sijoitusasuntoa, mutta siitä olis liikaa hommia.
Asunto on nyt ollut oma kymmenisen vuotta. Sitten aloin noita säästöjä ja puskuria tekemään, kun kaiken irtorahan tuuttasin pankille. Mahdollisimman nopeasti lainasta eroon.
Ollaan keski-ikäisiä perusduunareita. Kaupungista, ettei meillä autojakaan ole, julkisilla kuljetaan.
Itse kyhäsin excell taulukon aikoinaan tuloille ja menoille. Sitä pohjaa käytän vieläkin, että kärryillä pysyy. Neljä tiliä kaikkiaan.
Puskurissa kummankin kolmen kuukauden tilit n. 20000 e, josta tehdään kodin rempat. Jos käyttöä on, niin se lovi täytetään ensin ja sitten vasta uusia menoja. Hätätilat erikseen, ei ole vielä ollut. Kopkop
Säästössä on reilusti enemmän, eikä siihen ole koskettu. Se kasvaa kuukausittain..
Talous pitkälti vaan lojuu maltillisena.
Maksan laskut, jos jää rahaa niin ostan ruokaa. Vaatteista on turha haaveilla.
Saan näppiin palkkaa 3200/kk. Mulla on käyttötili, kassatili ja erillinen säästötili. Lisäksi puolison kanssa yhteinen taloustili ja säästötili. Eli 5 tiliä!
Pidän omalla käyttötilillä vain kahden viikon rahat. Asuntolainamme on maksettu pois 6 vuotta sitten ja pariin vuoteen ei ole ollut enää elätettäviä tuvassa.
Taloustilille tulee palkat ja sieltä maksetaan yhteiset laskut, sitten katsotaan mitä tileistä jäi. Kumpikin siirtää itselleen rahaa omiin laskuihin ja yhteiselle säästötilille laitetaan sovitusti tilanteen mukaan.
Kaupassa käydään vuoroviikoin tai sovitaan kumpi vuorostaan käy, jos toinen ei ehdi. Ikinä ei olla riidelty rahasta, ja hopeahääpäivä tulee syksyllä....
Kassatili on ihan omani ja siirrän sieltä käyttötillle sen verran rahaa, kuin arvelen kahden viikon sisällä kuluvan, tai jos on yllätysmeno. Säästötiliini en koske!
Osakkeita on melko vähän, aloitin keräämään 30-vuotiaana, arvo tällä hetkellä noin 65.000. Tapasin nuorena pelata rahapelejä, ja päätin lopettaa sen kun totesin että näihin menee satanen kuussa. Ihan sama hävitä se pörssissä. No lopputulos on parempi kuin lotossa.
Ehkä siitä sitten vähän saa suolarahaa eläkkeellä.
N 54v
Käyttötili ja säästötili, määräaikaistili, osakesäästötili, osakkeita ja rahastoja useassa eri pankissa. Aiemmin yhteistaloudessa oli myös kaksi puolison kanssa käytössä olevaa tiliä, joille siirsimme kuukausittain könttäsumman. Toiselta maksoimme yhteiset laskut ja toiselta esim. päivittäistavarat.
Minulla on yksi tili ja kotona kassakaappi. Tililtä maksan laskut ja sitten nostan rahaa sieltä säästöön kotiin ettei kela tiedä mitään. Tilille jätän ruokarahaa noin 150 euroa ja 40 euroa bensaan jotta saan ostettua automaatista bensaa. Kuun loputtua tili onkin tyhjä aina eikä kela tiedä että kotona on säästössä rahaa kun haen tukia.
Palkka kerran kuussa 1800 e/kk netto kokopäivätyöstä. Palkka menee ekassa viikossa siten että loppukuulle jää rahaa vain pakollisiin eli ruokaan, vuokraan ja laskuihin. aivan umpisurkea palkka joka oli jo 2100 e/kk mutta brutto nous ja veroprossa nous niin tippui netto 300 eurolla ja tuo on näissä palkoissa iso summa :(
Käyttötili ja rahasto johon säästän. Olen melko pihi yksineläjä.
Käyttötilejä muutama, tuottotili, joku rahasto ja joku joukkovelkakirjajuttu. Monta tiliä nyt kun roikkuu vielä noita kuolinpesätilejä ja -rahasto. Parissa eri pankkiryhmässä. Sijoittaa en halua, enkä omaisuutta sinänsä. Raha-asiat aina hoitanut säntillisesti. Tuloja ei ole vaan elelen noilla säästöillä ja perinnöillä, nyt jo vähän tuhlaillen.
Minulla on käyttötili. Ostan, mitä huvittaa, ja silti se kasvaa.