Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada kuukautiset kokonaan pois? Hormonit, kapselit, ruiskeet, kohdun poisto...Kokemuksia

Vierailija
30.06.2024 |

Olen jo yli 40 ja kuukautiset ovat pilanneet jo niin pitkään elämääni enkä enää jaksa niitä. Kuukautisten aikana ei voi tehdä mitään, ei voi elää normaalisti kun ne ovat niin kivuliaat ja runsaat, siteitä ja särkylääkettä menee reilusti ja silti aina päivä-pari menee kippurassa kun koskee. Rättiä on vaihdettava parin tunnin välein, muuten tulee läpi.  Ehkäisypillerit ja muut hormonit eivät sovi minulle sairauteni vuoksi niin mitä keinoja oikein on? Mitkä ovat riittävät syyt saada kohdun poisto?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonit eivät välttämättä estä täysin kuukautisten tulemista joten ainoa ratkaisu on munasarjojen poisto ei kohdun poisto estä kuukautisia .

Vierailija
2/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi minipillerit. Jos ne ei käy, miten olis kohdun limakalvon poltto, termoablaatio. Kysypä gyneltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että kaikki hormonit eivät sovi? Minipillerit kuten Cerazette sopivat esim. migreenistä kärsiville. Itselläni se käytössä ja menkat olleet pois jo 15v.

Vierailija
4/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi minipillerit. Jos ne ei käy, miten olis kohdun limakalvon poltto, termoablaatio. Kysypä gyneltä.

Heip- Aloitin juuri viikko sitten minipillerit ja kuukautiset olleet samanlaiset. Osaatko sanoa oliko sulla näin ja jäikö kuukautiset vasta pidemmän ajan päästä pois? :) Käytän runsaiden menkkojen ja samalla endometrioosiin hoitoon

Vierailija
5/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä toimi myös minipillerit, cerazette. Kohta 20v ilman Kuukautisia 

Vierailija
6/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lopetettiin hormoneilla.

Vierailija
7/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä.

Vierailija
8/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjat voi poistaa jos on yli 30 vuotias tai vähintään kolme lasta .

Mene gynelle valita oireita ja sano, että haluat poistaa.

Sinulla saattaa olla endomedrioosi tai munasarjojen monirakkula tauti .

Mutta ei siihen mitään syytä tarvitse, jos menet yksityiselle ja julkisella puolella puolella ei tehdä tuollaista ilman painavia perusteita.

Kirjoita oireet ylös ja kustannus arvio lääkkeistä ja kuukautis siteisiin menevästä summasta per kuunausi ja mene niiden kanssa gynekologisi kanssa juttelemaan toiveista, mutta muista, että se toimenpide ei ole riskitöntä ja saatat joutua käyttämään hormoni valmisteita.

Mikäli sairautesi estää hormonien käytön oletan, että kyseessä on jokin kilipirauhas sairaus tai maksasairaus, koska en tiedä mikä muu sairaus voisi vaikuttaa siihen miksi et hormonia voi käyttää.

Vierailija
9/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonit eivät välttämättä estä täysin kuukautisten tulemista joten ainoa ratkaisu on munasarjojen poisto ei kohdun poisto estä kuukautisia .

Puhut puuta heinää. Minulla on munasarjat, mutta kohtu on poistettu. Kuukautisia ei ole. Miten voisikaan olla, sillä munasolun lisäksi kuukautiset koostuvat kohdun limakalvosta. Munasarjat jätettiin, etten päätyisi vaihdevuosiin ennenaikaisesti.

Vierailija
10/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tullut vinkkaamaan hormonikierukkaa, vaan sitten luin että hormonit ei sinulle sovi.

Itsellä ollut mirena kierukka 13 vuotta, ja kuukautiset pysyneet pois. 

Enpä sitten osannutkaan auttaa sinua. Toivottavasti saisit gynegologilta apua asiaan.

Vierailija
11/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt 8 vuotta Jaydess-kierukkaa. Siinä on alhaisempi keltahormonitaso vrt esim. Mirenaan. Ei ole kuukautiset enää riesana, hyvin harvoin tulee pientä tuhrua. Olen ollut todella tyytyväinen.

Vierailija
12/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poisto parasta, mitä viiskymppinen voi saada, vaihdevuodet vuotoineen on ihan kamalat

Vierailija
13/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä juuri kohdunpoisto lopettaa menkat. Ei se veri munasarjoista tule. Jos poistetaan munasarjatkin alkaa vaihdevuodet.

Itse en menisi kohdunpoistoon kovin kevein perustein ja onneksi sitä ei enää helpolla määrätään.

Hormonikierukka ja minipillerit voi lopettaa kuukautiset, mutta ei välttämättä. Vuodon määrää voi vähentään termoablaatiolla, mutta siinäkin riskinsa. Hifukin voi jossain tapauksessa auttaa. Sitten on lääkkeitä mitkä vähentävät vuotoa ja näistä tutuin toki ibuprofeiini. Yksilöllistä toki kaikki.

Vierailija
14/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cerazette! Vuosi on mennyt ilman kuukautisia. Meni ehkä kolme kuukautta epäsäännöllisellä vuodolla alkuun ja sitten menkat loppuivat kokonaan. Suosittelen! 

Vierailija
15/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään. 

Vierailija
16/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika hölmöä yrittää hävittää sitä minkä luoja on antanut. Nauttisit hedelmällisyydestäsi, tulevat vuodet huuhtovat ne mennessään. 

Menkat ainakin pilasi mun elämän, veret vuotaa sisälle ja olen joutunut 3 krt leikkaukseen (verikystia)  :-( Ihan turhaan kun en edes halua lapsia. Aina myös alhainen rauta ja kova väsymys. Pakko oli hoitaa hormoneilla. 

Vierailija
17/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rättiä..?

Käytä kuukuppia. Ensimmäisenä vuotopäivänä tyhjennän sen kerran, toisena kerran, ja loput vuotopäivät en koske koko kuppiin

Ei rättejä, siteitä, jatkuvaa vessassa ravaamista, ohivuotoa (vaikka olen synnyttänyt)

Tässä vinkki kuukautiskipuihin:

Oman kehonsa silpominen ja mutilointi on varmaan typerintä, mitä ihminen voi itselleen tehdä, puhumattakaan jostain sisäelintensä poistamisesta. Mistä sinä tiedät, tekeekö se kohtu jotakin muutakin, kuin vauvoja? Mitä jos sillä on merkittävä vaikutus persoonaasi? Miten muu keho sopeutuu siihen, että yksi sisäelimesi on poistettu? Ihminen ei ole mikään ropontti, eikä lääketeollisuus tajua VARSINKAAN naisen kehosta yhtään mitään

Vierailija
18/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdun poisto TODELLAKIN estää kuukautiset 100 %! Miten tyhmä sä oikein olet? Sulla ei ole näköjään mitään hajuakaan siitä, mitä ne kuukautiset ovat 😳.

Vierailija
19/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munasarjat voi poistaa jos on yli 30 vuotias tai vähintään kolme lasta .

Mene gynelle valita oireita ja sano, että haluat poistaa.

Sinulla saattaa olla endomedrioosi tai munasarjojen monirakkula tauti .

Mutta ei siihen mitään syytä tarvitse, jos menet yksityiselle ja julkisella puolella puolella ei tehdä tuollaista ilman painavia perusteita.

Kirjoita oireet ylös ja kustannus arvio lääkkeistä ja kuukautis siteisiin menevästä summasta per kuunausi ja mene niiden kanssa gynekologisi kanssa juttelemaan toiveista, mutta muista, että se toimenpide ei ole riskitöntä ja saatat joutua käyttämään hormoni valmisteita.

Mikäli sairautesi estää hormonien käytön oletan, että kyseessä on jokin kilipirauhas sairaus tai maksasairaus, koska en tiedä mikä muu sairaus voisi vaikuttaa siihen miksi et hormonia voi käyttää.

Ei todellaakan poista ainakaan kunnallisellla.... Sanoivat mullekin kun olen päälle 30v että "jos joskus haluat lapsia" vaikka olen sanonut monesti etten halua, ja tiennyt tämän jo 19v lähtien

Vierailija
20/69 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja on antanut myös syövät ja sairaudet. Onko hölmöä poistaa nekin, jos ihminen on keksinyt keinot? Olet ilmeisesti lestadiolainen tms, joka ei usko ehkäisyynkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan