Kaverit pyysivät illalliselle, tässä tarjoomukset
Pöydässä oli itsetehtyä tonnikalatahnaa, 10 leipäviipaletta, suolainen pestokakku, kolme porkkanaa suikaleina, purkillinen artisokansydämiä ja pieni kulhollinen sipsejä. Kun nämä oli syöty, saimme kukin desilitran verran kesäkurpitsa-fetasalaattia. Jälkiruoaksi oli mansikka-raparperisosetta ja munavaahtoa.
Olisitko tullut kylläiseksi? Minä en tullut.
Kommentit (128)
Vieras kirjoitti: Miksi sen vatsan pitäisi tulla täyteen? Sinuna pohtisin tätä asiaa. Illalla ei ole hyvä syödä muutenkaan paljoa. Veikkaan, että olet normaalipainon yläpuolella jos vatsan pitää pakolla tulla täyteen.
Silloin kun mä söin illallisen n. 21.00-21.30, mä olin normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut catering-yrittäjänä vuosia ja yksi suurin ongelma on ihmisten kyvyttömyys arvioida tarjottavan ruuan määrää. Se on enemmän vakio kuin poikkeus, joten en yhtään ihmettele kaverisi niukkaa tarjoilua.
Reseptit, joita ihmiset lukevat, mitoitetaan aika pieniä. Ne eivät ole vieraanvaraisia määriä, jos sellainen ilmaisu sallitaan, ja oletus resepteissä on että murkkuikäinen poika söisi saman määrän kuin ekan luokan tyttö. Sama juttu vieraillakin, että toisella on suurempi ruokahalu ja toiselle riittää pari suupalaa.
Valmiit annostelut ovat aina riski. NIissä joko korostaa pihiyttään tai vieraanvaraisuuttaan. Nyt ilmeisesti pihiyttään?
Netissä on ohjeita, miten laskea tarjoiltavan ruuan määrä. Mieluummin liikaa kuin liian vähän.Pitopalvelu tilataan yleisesti henkilömäärän mukaan ei litroina tai grammoina joten ihan yrittäj
Bla bla. Minä olen tilannut vaikka kuinka monta kertaa pitopalvelun. Jos tulossa on 10 henkeä, tilaan ruoat 15 hengelle. Sillä siisti. Aina on mennyt erinomaisesti, ei ole edes ylettömiä jäänyt yli. Kerran olin häihin kutsuttuna ja ruoka loppui täydellisesti. Sitä ei ikinä unohda.
Vierailija kirjoitti:
Illallinen (iltapala) on kevyempi kuin päivällinen.
Päivällinen nautitaan aiemmin ja on päivän toinen lämmin ateria ja vertautuu sisällöltään ja määrältään lounaaseen.
Ap jätti varmaan päivällisen väliin luullessaan, että hänelle tarjotaan paahdettu villisika.
Kula palikka luulee, että illallinen on yhtä kuin iltapala? Kuolen nauruun.
Vierailija kirjoitti:
Me kutsutaan usein ystäviä päivälliselle. Ja ystävät kutsuvat meitä. Oltiin viime viikolla naapurissa ja alkuun oli brushetta, pääruokana perunoita ja haukimureketta ja kananmunakastiketta ja salaattia ja pääruokana mansikoita ja marenkeja ja kermavaahtoa.
Mikä hiton brushetta? Jos tarkoitat bruschettaa, se lausutaan brusketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän miettii tuo kutsuja, jos hänkin käy avlla?
Toivottavasti ei enää jätä vieraita nälkäiseksi.
Miksi kutsua ainakaan vieraita jotka somettaa kaiken?
Ei täällä maaseudulla ainakaan ole tapana käydä kavereiden luona illallisilla. Eikä syömässä ravintolassakaan. Aina kokataan itse.
Vierailija kirjoitti:
Illallinen eroaa päivällisestä siinä, että se on juhlavampi. Illallista ei syödä päivällisen jälkeen vaan sen sijaan. Illallisella on alku-pää-ja jälkiruuat.
Moni kirjoittaa täällä kuin aloittaja olisi mennyt iltapalalle, eikä illalliselle. Kyllähän tuo tarjoilu oli ihan surkea. Minua hävettäisi tarjota vierailleni jotain tuollaista. Oman perheen kesken riittää arkena kevyempikin kattaus, mutta vieraille laitetaan yltäkylläisesti, muu on huonoa käytöstä. Ruoan ei tarvitse olla raskasta mättöä, mutta sitä pitää olla runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Isäntäväki hoikkaa porukkaa ja sinä isokokoisempi? Hoikka ei aina välillä ymmärrä ison tarpeita. Ehkä nälkäisemmille olisi voinut olla oma erillinen sipsipussi ja dippi, ettei tule paha mieli
Mutta eihän se nyt tuollaiselle isäntäväelle sovi sellainen! Hui, pois se heistä.
Voi hyvänen aika. Olisin syönyt kiitollisena. Jos jäi nälkä, voit kotiin mennessä tilata vaikka hampurilaisaterian. Ei ole elämä niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällaisilla ryhmäruokailuilla on enemmän sosiaalinen funktio, kuin hillitön mässäily.
Kutsuvieraille varmaan kerrottu että kyseessä on illallinen eikä mikään "sosiaalinen funktio", joten ovat varautuneet siihen että ruokaa saa syödäkseen eikä mitään desiä salaattia jolla pitää kestää 3 tuntia nälkää. Jos kutsussa on kerrottu että tarjolla on pientä purtavaa niin siihen osaa varautua syömällä etukäteen. Käytä aivojasi, jos semmoiset omaat
Luulen, että on ollut väärinkäsitys. Illanistujaisissa voi olla tällaista pikkupurtavaa. Illallinen tuo ei missään nimessä ollut, ehkä ap oli saanut väärän käsityksen kutsusta.
Kuka käyttää sanaa tarjoomus? Yhtä outo kuin leipomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinka tyhmä pitää ihmisen olla, että kutsuu ruokavieraita? ja kuinka tyhmä pitää olla, että suostuu menemään syömään muualle, kuin ravintolaan?
Tiettävästi esimerkiksi minä en ole tyhmä ja kutsun usein ruokavieraita kotiini ja vastaavasti käyn myös ystävien ja sukulaisten luona ruokavieraana. Tykkään kokata ja laittaa "pöydän koreaksi" vieraille. Miksi pitäisi muka mennä ravintolaan kun itse kokkaa, saa aina parempaa. Kyllä ruokia kuuluu olla tarpeeksi jos vieraita syömään kutsuu. Samoin se viinipullo olisi kuulunut avata eikä viedä isäntäväen kaapin pimentoihin. Ap olet aivan oikeassa, ruokaa oli liian vähän ja outoja yhdistelmiä lisäksi. Pestokakku, mitä sekin lienee ollut. Munavaahtoa en tietty tekisi enkä ainakaan söisi.
Meillä on vain apn sana näistä ruuista. Ehkä hän ei vain tunnistanut "munavaahtoa"? Ehkä se oli italialainen jälkiruokakastike?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuinka tyhmä pitää ihmisen olla, että kutsuu ruokavieraita? ja kuinka tyhmä pitää olla, että suostuu menemään syömään muualle, kuin ravintolaan?
Tiettävästi esimerkiksi minä en ole tyhmä ja kutsun usein ruokavieraita kotiini ja vastaavasti käyn myös ystävien ja sukulaisten luona ruokavieraana. Tykkään kokata ja laittaa "pöydän koreaksi" vieraille. Miksi pitäisi muka mennä ravintolaan kun itse kokkaa, saa aina parempaa. Kyllä ruokia kuuluu olla tarpeeksi jos vieraita syömään kutsuu. Samoin se viinipullo olisi kuulunut avata eikä viedä isäntäväen kaapin pimentoihin. Ap olet aivan oikeassa, ruokaa oli liian vähän ja outoja yhdistelmiä lisäksi. Pestokakku, mitä sekin lienee ollut. Munavaahtoa en tietty tekisi enkä ainakaan söisi.
Ilmeisesti ap:lle tuli yllätyksenä mitä syödään, jote
Mistä sinäkään tiedät, mikä "kuuluu" ja mikä ei? Kuka sen säätelee mikä "kuuluu" kaveriporukan illalliseen. Miksi arvostelet jonkun tuntemattoman ulkonäköä noin julmasti? Ihan ilkeyttäsi, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt lisää ap. miten runsas illallisen tulisi olla? Ja kenelle voi jäädä vielä illallisen jälkeen nälkä, jos noudattaa normaalia ruokarytmiä?
Illallinen on kevyt ateria, kun sitä ennen on syöty jo päivällinen ja lounas + välipalat.
Illallinen on kyllä ihan päivällisen tasoa täyttävyydessä. Jos tiedossa on illallinen, kannattaa syödä kevyempi päivällinen, jos ollenkaan päivällistä. Illallistamme ystävien kanssa usein, ravintoloissa tai jonkun meistä kotona. Silloin on aina kolme tai neljä ruokalajia, sisältäen ihan alkupalat, alkukeiton / salaatin / pikkupastan, ja tukevamman pääruuan, sekä jälkiruuan (pieni makea tai hedelmiä / juustoja).
No ei todellakaan paastota mitään illallistapahtumaa varten. Normaalisti syödään päivän mittaan ja illallisella sen verran, mitä maistuu. Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi eikä vatsaa täyteen kuin pelto-orjien pöydissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut catering-yrittäjänä vuosia ja yksi suurin ongelma on ihmisten kyvyttömyys arvioida tarjottavan ruuan määrää. Se on enemmän vakio kuin poikkeus, joten en yhtään ihmettele kaverisi niukkaa tarjoilua.
Reseptit, joita ihmiset lukevat, mitoitetaan aika pieniä. Ne eivät ole vieraanvaraisia määriä, jos sellainen ilmaisu sallitaan, ja oletus resepteissä on että murkkuikäinen poika söisi saman määrän kuin ekan luokan tyttö. Sama juttu vieraillakin, että toisella on suurempi ruokahalu ja toiselle riittää pari suupalaa.
Valmiit annostelut ovat aina riski. NIissä joko korostaa pihiyttään tai vieraanvaraisuuttaan. Nyt ilmeisesti pihiyttään?
Netissä on ohjeita, miten laskea tarjoiltavan ruuan määrä. Mieluummin liikaa kuin liian vähän.Pitopalvelu tilataan yleisesti henkilömäärän
Oli varmaan paljon pikku porsaita vatsa kurnien vieraina. Taidanpa tarjota omissa häissäni vain vihreää salaattia ilman hiilareita tai proteiinia. Jälkiruuaksi mehushotti, valmiiksi laseihin annosteltu etteivät possut pääse hamstraamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illallinen eroaa päivällisestä siinä, että se on juhlavampi. Illallista ei syödä päivällisen jälkeen vaan sen sijaan. Illallisella on alku-pää-ja jälkiruuat.
Moni kirjoittaa täällä kuin aloittaja olisi mennyt iltapalalle, eikä illalliselle. Kyllähän tuo tarjoilu oli ihan surkea. Minua hävettäisi tarjota vierailleni jotain tuollaista. Oman perheen kesken riittää arkena kevyempikin kattaus, mutta vieraille laitetaan yltäkylläisesti, muu on huonoa käytöstä. Ruoan ei tarvitse olla raskasta mättöä, mutta sitä pitää olla runsaasti.
"Huonoa käytöstä".. Rikkaiden juhlissa on usein tarjolla maksimissaan suupaloja ja skumppaa. Kyllä on oksettavaa porsastelua tuollainen vatsanpingottaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ap:lle tuli yllätyksenä mitä syödään, jote
Mikähän sekin sopiva viinipullo olisi? Itse otan aina punaviiniä, olkoon ruoka mitä tahansa. Valkoviinistä saa vain närästystä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli ihan OK, jos miettii annoksen energiamäärää suhteessa vuorokaudenaikaan.
Ei kylään kutsuttaessa mietitä mitään energiamääriä! Kylään kutsuttaessa mietitään herkullisuutta, näyttävyyttä, ja ruokaa pitää olla kunnolla. Arkisyöminen on ihan eri asia.
Niin että ei haittaa olla nälkäisenä kylässä?