Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koti kuin kaatopaikka

Vierailija
29.06.2024 |

Itseäkin jo hävettää tämän kirjoitus saatika julkaisu. Tilanne on nyt se että koti on kuin kaatopaikka. Vähän pohjustusta: Asumme poikaystäväni kanssa ensimmäisessä asunnossamme, minä valmistuin koulusta maaliskuun lopussa ja aloitin heti palkkatyöt. Töiden jälkeen en jaksa mitään muuta kuin nukkua. Tilanne on kärjistynyt niin pahaksi, että tiskiallas pursuaa astioista ja HAISEE erittäin pahalle. Makuuhuoneessa on jätesäkkejä täynnä roskia ja vanhaa ruokaa jotka varmaan kasvaa jo karvoja (siltä ainakin haisee 🤢 ) vaatteita ja astoita pitkin asuntoa. Tiedostan, että tähän tilanteeseen joutumiseen on vaadittu silkkaa välinpitämättömyyttä ja laiskuutta niin minun kuin avopuolisoni suunnalta. Olemme muutamaan otteseen päättäneet että nyt siivotaan tämä sikolätti. Päällisin puolin saatukkin jotenkuten kuntoon mutta parin päivän päästä sama tilanne. Kuvia en halua laittaa jotta kukaan ei vahingossakaan tunnista kotiamme, koska asia oikeasti hävettää. Miten tästä selvitään? Mistä edes aloittaa enää? Jos joku on joskus ollut edes vähän samankaltaisessa tilanteessa tai muuten vaan haluaa auttaa, niin laittaisitko tähän selkeän listan mitä tehdä ja missä järjestyksessä. 

Tiedostan myös hygieniariskit ja itseänikin ällöttää jo olla omissa kodissa, mikä olikin silmiä avaava hälytysmerkki, että nyt pitää oikeasti tapahtua PYSYVÄ muutos. 

Meillä ei myöskään ole lapsia jotka tästä kärsisi, ainoat jotka tästä kärsii on minä ja avopuolisoni. 

Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä ja listoista mitä laitatte, jos laitatte. 

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasva aikuiseksi. Leikit kotia, mutta et perusasioita osaa? Molemmat olette hemmoteltuja  keskenkasvuja. Vedätte pizzaa ja noutoruokaa? Vaihda oikeeseen, kunnon kotiruokaan. Ai kuka tekee,  haltiakummi varmaan...

Tollanen törkeä lyttääminen ja haukkuminen ei auta ketään. Olet kamala ihminen ja kuule kasva SINÄ aikuiseksi. Aikuisilla on paremmat käytöstavat kuin sinulla. 

Vierailija
42/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on suursiivous meneillään. Asiaa vaikeuttaa se, että teen sitä yksin ja olen liikuntarajoitteinen. Teitä on kaksi, joten saatte viikonlopussa huhkimalla hoidettua teidän siivouksen, kun otatte tsemppiasenteen. Jatkossa kannattaa muuttaa arjen perustapoja. Siihen minäkin pyrin. Esimerkiksi että töiden tai kaupassa käynnin jälkeen ei rojahda suoraan sohvalle, vaan pakottaa itsensä siivoilemaan vaikka 20 minuuttia. Voimia se vie, kun on valmiiksi jo puhki, mutta ajallisesti ei mikään iso panostus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä on 3 lapsen yh ja hän laittoi sellaisen muovialustan eteiseen ja sen päälle laittaa aina roskiskassin, kun tulee täyteen. Kuka ekana menee ulos, pitää ottaa roskis mukaan. 

Vierailija
44/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus tuntuu oudolta. Muutama kysymys,

Miksi ette tiskaa heti, kun olette syöneet

Pidätkö siivousta isona urakkana ajatuksissasi. Se on pikku juttu. 

Minä siivoan rivakasti 15 minuuttia päivässä ja aina on siistiä. Tee sinä samoin.

Vierailija
45/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus tuntuu oudolta. Muutama kysymys,

Miksi ette tiskaa heti, kun olette syöneet

Pidätkö siivousta isona urakkana ajatuksissasi. Se on pikku juttu. 

Minä siivoan rivakasti 15 minuuttia päivässä ja aina on siistiä. Tee sinä samoin.

Mikä siinä tuntuu oudolta, että ihmisillä on erilaisia jaksamisen tasoja, ja jotkut eivät ole oppineet (tai pysty oppimaan) rutiineja? Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät ole kuin sinä. 

Vierailija
46/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain opeta kaveriasi siihen että sinä korjaat hänenkin jälkensä! Ilmeisesti olette molemmat muuttaneet lapsuudenkodeistanne yhteen asumaan. 

Poika on tottunut siihen että äiti kyllä siivoaa?

Jätä yöllä touhuamiset ja nuku, niin et ole töitten jälkeen liian väsynyt. Joka päivä tosiaan alatte yhdessä järjestämään paikkoja kuntoon, tiskit heti pesette, pyykit koriin.

Aina ulos mennessänne roskapussi mukaan.

Kyllä se onnistuu yhteispelillä! Mielikin virkistyy siistissä kodissa.

Hyvää jatkoa!

Vierailija
47/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä ollaan tietysti ihmettelemässä miten voi olla mahdollista, mutta et ole ainut eikä tarvitse hävetä. Moni on samassa tilanteessa mutta ei kukaan uskalla asiasta puhua häpeän vuoksi. Itsekään en ole luontaisesti tippaakaan järjestelmällinen ja minulle olisi jo pienenä pitänyt opettaa sitä yksi asia kerrallaan. Sukat pyykkiin eikä lattialle, astia koneeseen eikä pöydälle, roska roskiin jne. Koska olen niin hajamielinen että ajatuksissani jätän asiat mihin sattuu niin nämä pienet rutiinit täytyy itse opetella. 

Ehkä kannattaa kirjoittaa ihan ylös tuollaiset pienet tavat mitkä teiltä puuttuu ja sitten otatte tavoitteeksi opetella niitä yksi kerrallaan. Puolison täytyy osallistua jos asutte yhdessä. Varmasti ei onnistu heti ja välillä koti päätyy kaaokseen, mutta tärkeintä on edistys ja oppiminen. Parin vuoden päästä edistys voi olla ihan huomattavaa eikä yhtä pahaa kaaosta pääse enää koskaan muodostumaan. 

Nyt teidän täytyy tietysti siivota isommin. Ensin ne roskat, sitten pyykit, keittiön tasot, lattiat jne. Mutta tärkeintä on että tilanne saataisiin haltuun pitkällä aikavälillä. 

Vierailija
48/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattu mitä äidin pikku lapatossuja on molempien äidit kasvattaneet,onnea vaan tiellenne.Huh mikä kakaroita...

Vierailija
49/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koti nyt on sikolätti, lattia pesemättä, pöytätasot täynnä turhaa roinaa, ja pölyt pyyhkimättä.,  hyvät puolet tiskit tiskikoneessa, roskat lajittelen. 

Hyvä kun tiskit ja roskat on jo selvitelty.

Kokeile tätä muihin:

Tee ensin 1 minuutti, sitten tauko. Taas 1 minuutti ja tauko. jne.

Sit voi kasvattaa tekemisaikaa: tee 5 min ja tauko, ja taas 5 min ja tauko. jne.

Ja sitte 15min ja tauko. jne.

30min ja tauko. jne.

Pääasia että aloitat, minuutti on jo tosi hyvä alku ja siinä ehtii jo jotain tekemään. Tehty työn jälki lisää motivaatiota. Tsemppiä.

- Jos minuutti on noiden aloitukseen liikaa, niin pilko se puoleen minuuttiin.

- Voi esim. yksi tavara kerrallaan noista roinista selvittelyyn.

Vierailija
50/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi roskasäkit oat makuuhuoneessa? Todella kummallinen paikka niille. Siirtäkää YHDESSÄ! ne ulko-oven viereen. Siitä otatte aina asunnosta uloslähtiessä säkin ja viette roskikseen.

Karsikaa tavaraa. Teitä on siinä vain kaksi asukasta eikä vieraita sattuneesta syystä käy. Siispä jätätte kaksi mukia, kaksi lautasta ym. välttämättömät ruokailuvälineet kummallekin. Siis todella vain 2 kpl, ei 20! Loput laatikkoon ja pois käytöstä. Ihan sama, vaikka menisivät likaisina. Lasi, posliini ja teräs kyllä puhdistuvat, homehtuneet muoviastiat roskiin. Sen jälkeen teillä ei enää voi olla valtavaa määrää tiskiä, kun on tiskattava heti, joko käytön jälkeen tai ennen, kun ei riitä astioita likaisena haudottavaksi.

Ole rehellinen itsellesi: et sinä vietä öitä siivoillen, koska et jaksa töiden jälkeen tehdä muuta kuin nukkua. Eikä kämppänne olisi tuossa kunnossa, jos yökaudet siivoilisit. 

Ongelma on poikakaverisi. Kerää kaikki - siis ihan kaikki! - pitkin asuntoa lojuvat vaatteet säkkiin niin, että omat vaatteet eri säkissä kuin poikkiksen. Laita omasi pyykkiin. Tehköön poikkis omilleen  mitä tahtoo, kunhan ei enää levitä niitä pitkin asuntoa. Ja vaatteille sama homma kuin astioille: vain ne jätetään, joita käytetään.

Vierailija
51/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä ollaan tietysti ihmettelemässä miten voi olla mahdollista, mutta et ole ainut eikä tarvitse hävetä. Moni on samassa tilanteessa mutta ei kukaan uskalla asiasta puhua häpeän vuoksi. Itsekään en ole luontaisesti tippaakaan järjestelmällinen ja minulle olisi jo pienenä pitänyt opettaa sitä yksi asia kerrallaan. Sukat pyykkiin eikä lattialle, astia koneeseen eikä pöydälle, roska roskiin jne. Koska olen niin hajamielinen että ajatuksissani jätän asiat mihin sattuu niin nämä pienet rutiinit täytyy itse opetella. 

Ehkä kannattaa kirjoittaa ihan ylös tuollaiset pienet tavat mitkä teiltä puuttuu ja sitten otatte tavoitteeksi opetella niitä yksi kerrallaan. Puolison täytyy osallistua jos asutte yhdessä. Varmasti ei onnistu heti ja välillä koti päätyy kaaokseen, mutta tärkeintä on edistys ja oppiminen. Parin vuoden päästä edistys voi olla ihan huomattavaa eikä yhtä pahaa kaaosta pääse enää koskaan muodostumaan. 

<

Minunkin pitäisi ehkä kokeilla tuota, että kirjoitan ylös sotkua aiheuttavat tavat. Jos se auttaisi iskostamaan tähän paksuun kalloon, mitä pitää muuttaa. Joistain huonoista tavoista olen jo päässyt eroon, kuten kahvikuppien jättäminen mihin sattuu. 😅 Ja olen jo nelikymppinen, eli kyllä meillä vanhemmillakin ihmisillä voi olla erinäisiä siivoushaasteita. Nepsyys ja mt-ongelmat näkyvät usein sitä kautta. Kenenkään ei pidä tuntea asiasta häpeää. Se ei auta mitään, pahentaa vaan asioita.

Vierailija
52/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outo tilanne, että töissä käy, mutta roskia ei jaksa viedä.

Kaikki roskat roskiin, kaikki pyykit pesuun, kaikki tiskit pesuun. Kaikki pinnat tyhjiksi eli tasot ja lattiat ja niihin imurointi ja pyyhintä. Kaikki turha poistoon. Sitten kun nuo on tehty niin syytä siivota kaapit, laatikostot, uuni yms. 

Ei ap mutta itse töiden jälkeen välillä niin väsynyt että pakottamalla pitänyt paikat edes hieman siistinä mutta siihen jääkin, ei vaan töistä tulleena jaksa juuri kun syödä pienen siistimisen lisäksi, muuten on ihan kuollu olo.

Eiköhän ne roskat kannata viedä roskikseen töihin lähtiessä, ei töiden jälkeen.

Aamulla on niin koomassa herätessä ja kiire yrittää syödä ym. ennen töihin lähtöä jolloin ei si

Joka tapauksessa menet töihin lähtiessä ulos asunnosta. Ehkä reitti kulkee roskisten vierestä. Silloin ei menee alle 10 sekuntia, kun nappaa oven vieressä olevan roskasäkin mukaan ja heittää sen roskikseen. Jokaisessa talossa on roskikset jossakin niin lähellä, että ei varmasti monta minuuttia menisi, vaikka sen vuoksi joutuis pienen mutkan tekemään.

Sotku vaan pysyy ja pahenee, jos ap vaan väittää vastaan jokaiseen neuvoon, mitä täällä annetaan. Mutta omapa on kaaoksensa.

Vierailija
53/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti asutte vuokralla? Voitte saada häädön jos haju tulee jo rappuunkin ja asunnon pinnat pilaantuvat.

Nyt otatte itseänne niskasta kiinni! Asia kerrallaan paikat järjestykseen ja puhtaiksi.

Vierailija
54/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että avopuolisoni on 20-vuotias, jota kiinnostaa autolla ajelu yömyöhään ja kaikenlainen autojen kanssa värkkäys, kalastusta unohtamatta. Olen tietoisesti hänelle itsekkin sanonut että minä laitan tämän asunnon kuntoon, kunhan hän siivoaa omat jälkensä (vie astiat keittiöön, laittaa omat likavaatteensa pyykkikoriin) koska tuntuu että saan itse enemmän aikaiseksi kun joku ei ole kokoaikaa hääräämässä ympärillä. Se mun jatkuva väsymys johtuu pääosin siitä, että valvon öitä siivoillen tai ainakin yrittäen tehdä jotain tässä sikolätissä, toki työn kuormittavuus vaikuttaa asiaan myös. Vinkkejä on tullut paljon, KIITOS siitä Latasin puhelimeen jo jonkun To-Do sovelluksen ja teen siihen selkeän listan teidän kommenttien perusteella. Huomenna onneksi vapaa, niin aikaa hyvin laittaa siivous edes alulleen ja levätäkkin vielä. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa 🥳

Kun teet jo kättelyssä tuon virheen, että otat yksin vastuun kämpästä, saat tehdä sitä lopun ikäsi. Terveisin vuoden laiskan sotkijan kanssa asunut, seuraavat 28 vuotta mennyt paremmin vastuunjaon selkeytyksen jälkeen.

Vierailija
55/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet ekana kaikki roskat ulos. KAIKKI 

Vierailija
56/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kaikki ne lukuisat perheenäidit käy sekä töissä että hoitaa perheen ja silti kotikin on siisti?

Eikö niitä roskia voi viedä samalla kun lähtee töihin???

Vierailija
57/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskat heti tai seuraavalla uloskäynnillä sinne roskakoriin, niitä ei piilotetaan mihinkään, sillä siihen voi syntyä tapa. Täysi roskapussi ulko-oven eteen, se tulee ottaa seuraavalla kerralla mukaan.

Meillä lasimukeja ehkä 20, niin astioita on pakko pestä usein, jolloin myöskään ne ei jää lojumaan altaaseen.

Minulla ja miehellä viikonloppuisin tapa siivota perusteellisemmin, pidetään pyykkipäivä, imuroidaan ja vaihdetaan lakanat yms.

Tee tai tehkää alkuun suursiivous ja olkaa toisillenne sen jälkeen jämptejä, että koti pysyy siistinä. Esim. jos astianpesukoneessa on puhtaita astioita, niin se tulee tyhjentää, likaisia astioita ei saa jättää silloin pöydälle.

"Meillä lasimukeja ehkä 20, niin astioita on pakko pestä usein"

Siis teillä on tosi paljon astioita, joten niitä on pakko pestä usein? Mikä logiikka tuossa on, eikö päinvastoin silloin pitäisi olla vain vähän astioita? 

Vierailija
58/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vielä kerran.

Tiesin aloitustani kirjoittaessa, että tulen saamaan ilkeitä kommentteja. Niiltä ei voi somessa välttyä vaikka mitä postaisi, tiedän. 

Täällä on nyt kuitenkin alettu puhumaan saamastani kasvatuksesta ja äidistäni negatiiviseen sävyyn tai suorastaan pahaa. Tähän haluan puuttua.

Äitini on yksinhuoltaja, isästä en tiedä nykyään paljoa mitään. Avopuolisoni perheestä tai kasvatuksesta en puhu enempää edes nimettömänä. hemmoteltuja keskenkasvusia kakaroita emme kuitenkaan ole. Tai kakaroita ehkä, mutta niin me kaikki ollaan joskus oltu.

Omalta perheeltäni olen saanut hyvän kasvatuksen eikä se, että kotini tällä hetkellä näyttää tältä, kerro siitä mitään.

Aloituksessa pyysin vinkkejä siivoukseen, siitä kukaan ei voi tietää koko totuutta kaiken taustalla. Kuukausi muuton jälkeen tähän asuntoon sain keskenmenon ja keskeytin koulun hetkeksi, kouluun palatessa halusin vain nopeasti paperit käteen ja työelämään. Kodin siisteys ei silloin ollut prioriteetti, vaikka olisi pitänyt. Olen suhtautunut kodin siisteyteen välinpitämättömästi minkä takia tässä tilanteessa ollaan että jouduin koko aloituksen tekemään. 

Ilkeät kommentit saamattomuudestani voi pitää paikkansa, mutta äidistäni tai hänen kasvatuksesta ei tarvitse puhua. 

Mieheni myöskin auttaa minua kodin siistimisessä, mutta haluan itse vapaaehtoisesti tehdä enimmät, koska koen saavani enemmän aikaiseksi yksin. Se ei tarkoita että mieheni heittäisi kaiken aivan v*tuiksi, hän kyllä tekee oman osansa ihan oma-aloitteisesti. Jos olen aloituksessa tai jossakin kommentissani antanut ymmärtää toisin, pahottelut siitä.

Jos jollakin on vielä jotain _siivoukseen_ liittyviä vinkkejä, otan ne mielelläni vastaan. Kaiken muun kommentoinnin voikin sitten jättää kirjoittamatta.

Somen perusteella ei ikinä voi tietää koko totuutta, tässäkään kirjoituksessa ei ollut edes pintaraapaisua mistään. Toivon että jatkossa muistetaan tämä kun somessa kirjoitellaan.

Ihanaa sunnuntaita kaikille. 🤌🏻

Vierailija
59/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että avopuolisoni on 20-vuotias, jota kiinnostaa autolla ajelu yömyöhään ja kaikenlainen autojen kanssa värkkäys, kalastusta unohtamatta. Olen tietoisesti hänelle itsekkin sanonut että minä laitan tämän asunnon kuntoon, kunhan hän siivoaa omat jälkensä (vie astiat keittiöön, laittaa omat likavaatteensa pyykkikoriin) koska tuntuu että saan itse enemmän aikaiseksi kun joku ei ole kokoaikaa hääräämässä ympärillä. Se mun jatkuva väsymys johtuu pääosin siitä, että valvon öitä siivoillen tai ainakin yrittäen tehdä jotain tässä sikolätissä, toki työn kuormittavuus vaikuttaa asiaan myös. Vinkkejä on tullut paljon, KIITOS siitä Latasin puhelimeen jo jonkun To-Do sovelluksen ja teen siihen selkeän listan teidän kommenttien perusteella. Huomenna onneksi vapaa, niin aikaa hyvin laittaa siivous edes alulleen ja levätäkkin vielä. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa 🥳

Siivoa se mieslapsi samalla ulos

Vierailija
60/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Kerroit että haluat selvittää sotkua mieluummin yksin. Mutta ehkä alku on parempi hoitaa yhteisvoimin, niin saatte pahimman selätettyä ja tien auki kohti siistimpää kotia ?

Esim keräätte yhdessä kaikki roskat ja viette ne roskikseen. Kerätkää myös likaiset astiat keittiöön ja likaiset vaatteet yhteen paikkaan. Tuloksia näkyy heti, se innostaa ja tuo voimia jatkaa, myös uskoa siihen että sotku on mahdollista selvittää. Yhdessä tuon tekeminen kestää ehkä 20 min.

Siitä sinun on hyvä jatkaa yksin. Kaikkea hyvää teille ja tsemppiä!