Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koti kuin kaatopaikka

Vierailija
29.06.2024 |

Itseäkin jo hävettää tämän kirjoitus saatika julkaisu. Tilanne on nyt se että koti on kuin kaatopaikka. Vähän pohjustusta: Asumme poikaystäväni kanssa ensimmäisessä asunnossamme, minä valmistuin koulusta maaliskuun lopussa ja aloitin heti palkkatyöt. Töiden jälkeen en jaksa mitään muuta kuin nukkua. Tilanne on kärjistynyt niin pahaksi, että tiskiallas pursuaa astioista ja HAISEE erittäin pahalle. Makuuhuoneessa on jätesäkkejä täynnä roskia ja vanhaa ruokaa jotka varmaan kasvaa jo karvoja (siltä ainakin haisee 🤢 ) vaatteita ja astoita pitkin asuntoa. Tiedostan, että tähän tilanteeseen joutumiseen on vaadittu silkkaa välinpitämättömyyttä ja laiskuutta niin minun kuin avopuolisoni suunnalta. Olemme muutamaan otteseen päättäneet että nyt siivotaan tämä sikolätti. Päällisin puolin saatukkin jotenkuten kuntoon mutta parin päivän päästä sama tilanne. Kuvia en halua laittaa jotta kukaan ei vahingossakaan tunnista kotiamme, koska asia oikeasti hävettää. Miten tästä selvitään? Mistä edes aloittaa enää? Jos joku on joskus ollut edes vähän samankaltaisessa tilanteessa tai muuten vaan haluaa auttaa, niin laittaisitko tähän selkeän listan mitä tehdä ja missä järjestyksessä. 

Tiedostan myös hygieniariskit ja itseänikin ällöttää jo olla omissa kodissa, mikä olikin silmiä avaava hälytysmerkki, että nyt pitää oikeasti tapahtua PYSYVÄ muutos. 

Meillä ei myöskään ole lapsia jotka tästä kärsisi, ainoat jotka tästä kärsii on minä ja avopuolisoni. 

Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä ja listoista mitä laitatte, jos laitatte. 

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää kaikki roskat jätesäkkeihin, roudaa sekajätteeseen. Jos yrität kierrättää, et pääse edes alkuun.

Vierailija
22/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ansainnet tämän,kun äitisi ei enää hoivaa. T.mamma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko ottaa suhun yhteyttä? Voin auttaa!! Uskallatko laittaa joku yhteistieto tai profiili?

Onko sulla snäppiä tai ig? Voisin tulla sinne jos kehtaat tähän laittaa

Vierailija
24/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin tiktokit, somet yms kiinni ja tauolle loppuviikonlopuksi ja siihen saakka kunnes koti on ok kunnossa.

Saatte tehtyä perussiistiä suhteellisenkin nopeasti, kun ahkeroitte ja tsemppaatte.

Aloittakaa jo tänään yhdestä näistä ja siitä sitte edeten:

tiskejä selvittelyyn

ihan kaikki roskat pois, asianmukaisesti jätteisiin ja pois

likapyykit yhteen kasaan

eka koneellinen pyykkikone pyörimään, sit lisää

pinoiksi papereita ja tavaroita

jos turhaa tavaraa, niin esim laatikoihin, kestokasseihin ne, ja niiden selvittely myöhemmin

wc-pöntön pesu ja wc-lavuaari

puhtaat petivaatteet

puhtaat pyyhkeet

pölyt

imuri esille ja jonkin kodin osan imurointi, sitten siitä jatkaen

lattioiden moppaus

ym ym

Vierailija
25/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että avopuolisoni on 20-vuotias, jota kiinnostaa autolla ajelu yömyöhään ja kaikenlainen autojen kanssa värkkäys, kalastusta unohtamatta. Olen tietoisesti hänelle itsekkin sanonut että minä laitan tämän asunnon kuntoon, kunhan hän siivoaa omat jälkensä (vie astiat keittiöön, laittaa omat likavaatteensa pyykkikoriin) koska tuntuu että saan itse enemmän aikaiseksi kun joku ei ole kokoaikaa hääräämässä ympärillä. Se mun jatkuva väsymys johtuu pääosin siitä, että valvon öitä siivoillen tai ainakin yrittäen tehdä jotain tässä sikolätissä, toki työn kuormittavuus vaikuttaa asiaan myös. Vinkkejä on tullut paljon, KIITOS siitä Latasin puhelimeen jo jonkun To-Do sovelluksen ja teen siihen selkeän listan teidän kommenttien perusteella. Huomenna onneksi vapaa, niin aikaa hyvin laittaa siivous edes alulleen ja levätäkkin vielä. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa 🥳

Miksi mies ei voi viedä roskapussia roskikseen tai tyhjentää ja täyttää astianpesukonetta ihan itsenäisesti?

Vierailija
26/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että avopuolisoni on 20-vuotias, jota kiinnostaa autolla ajelu yömyöhään ja kaikenlainen autojen kanssa värkkäys, kalastusta unohtamatta. Olen tietoisesti hänelle itsekkin sanonut että minä laitan tämän asunnon kuntoon, kunhan hän siivoaa omat jälkensä (vie astiat keittiöön, laittaa omat likavaatteensa pyykkikoriin) koska tuntuu että saan itse enemmän aikaiseksi kun joku ei ole kokoaikaa hääräämässä ympärillä. Se mun jatkuva väsymys johtuu pääosin siitä, että valvon öitä siivoillen tai ainakin yrittäen tehdä jotain tässä sikolätissä, toki työn kuormittavuus vaikuttaa asiaan myös. Vinkkejä on tullut paljon, KIITOS siitä Latasin puhelimeen jo jonkun To-Do sovelluksen ja teen siihen selkeän listan teidän kommenttien perusteella. Huomenna onneksi vapaa, niin aikaa hyvin laittaa siivous edes alulleen ja levätäkkin vielä. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa 🥳

* mies ei vain vie astioita keittiöön vaan tiskaa ne itse ja pesee pyykkinsä sitten jatkossa kun kaaos on taltutettu. Kumpikin siivoaa yhtä paljon tai kohta on riidat käynnissä ja tunnet katkeruutta puolisoasi kohtaan. Ihan vain neuvoksi. 

Vierailija
27/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outo tilanne, että töissä käy, mutta roskia ei jaksa viedä.

Kaikki roskat roskiin, kaikki pyykit pesuun, kaikki tiskit pesuun. Kaikki pinnat tyhjiksi eli tasot ja lattiat ja niihin imurointi ja pyyhintä. Kaikki turha poistoon. Sitten kun nuo on tehty niin syytä siivota kaapit, laatikostot, uuni yms. 

Ei ap mutta itse töiden jälkeen välillä niin väsynyt että pakottamalla pitänyt paikat edes hieman siistinä mutta siihen jääkin, ei vaan töistä tulleena jaksa juuri kun syödä pienen siistimisen lisäksi, muuten on ihan kuollu olo.

Vierailija
28/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki roskat roskiin, kaikki pyykit pesuun, kaikki tiskit pesuun. Kaikki pinnat tyhjiksi eli tasot ja lattiat ja niihin imurointi ja pyyhintä. Kaikki turha poistoon. Sitten kun nuo on tehty niin syytä siivota kaapit, laatikostot, uuni yms. 

Ei ap mutta itse töiden jälkeen välillä niin väsynyt että pakottamalla pitänyt paikat edes hieman siistinä mutta siihen jääkin, ei vaan töistä tulleena jaksa juuri kun syödä pienen siistimisen lisäksi, muuten on ihan kuollu olo.

Eiköhän ne roskat kannata viedä roskikseen töihin lähtiessä, ei töiden jälkeen.

Vierailija
29/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousvinkkejä jo saitkin, mutta se, miten pitää koti jatkossa siistinä: älkää jättäkö mitään lojumaan. Pari roskista tosi helposti saataville niin ei tule jätettyä pöydille roskia. Kun roskis on täynnä, se heti oven eteen odottamaan seuraavaa uloslähtöä. Kun syöt välipalan tms, huuhtase lasi, leipälautanen ja lusikka uudelleenkäyttöä varten. Ei tule haisevia tiskikasoja, kun heti tekee viiden sekunnin homman. Voit itse käyttää tällaisia astioita useamman kerran. Riisu vaatteet pyykkikorin vieressä. Jos tapanasi on riisua iltaisin kylppärissä ja mennä suihkuun niin sijoita pyykkikori suihkun viereen. Ei tule ällöttäviä haisuvaatekasoja lattialle. Toimi näin kaikessa. Kun tavarat menevät heti omille paikoilleen niin sotkua on paljon vähemmän. Sitten kerran viikossa imurointi tai lakanoiden vaihto parin viikon välein ei tunnu niin rankalta, kun ne ovat vain yksittäisiä hommia.

Vierailija
30/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko ottaa suhun yhteyttä? Voin auttaa!! Uskallatko laittaa joku yhteistieto tai profiili?

Onko täällä Auri Kananen?

Vierailija
31/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa ei koskaan lähdetä töihin ilman, että kumpikin asukas vie vähintään yhtä jätelajia kierrätykseen. 

Yhdistä muutenkin päivän rutiineihin muita säännöllisiä tapoja. Voiko esimerkiksi töistätulorutiini olla tiskikoneen tyhjennys? Jokin elämänhallinnassa mättää, jos siivota pitää yöllä. Mitä teet ylipäänsä töistä tultuasi? Kahden hengen taloudessa riittää, että pyykit pestään vapaapäivinä. Arkena siis oikeastaan roskat ja tiskit on ne, mitä pitää hoitaa. Pyykit tietysti pyykkikoriin.

Kaksion viikkosiivoukseen menee ehkä tunti. Sen voi pilkkoa usealle päivälle. Jos ongelmana on, että tavarat eivät mene paikoilleen, ota iltarutiiniksi arkipäivinäkin viiden minuutin järjestely. Laita joku hyvä biisi soimaan tai kuuntele podcastia tai kirjaa samalla.

Vierailija
32/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne roskat kannata viedä roskikseen töihin lähtiessä, ei töiden jälkeen.

Aamulla on niin koomassa herätessä ja kiire yrittää syödä ym. ennen töihin lähtöä jolloin ei siinä muista kun yrittää töihin selviytyä.

Vierailija
33/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin masentuneita

Kirjoitin perusteellisemmin mutta juuttui sensuuriin joten antaa olla.

Vierailija
34/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne jätteet on makuuhuoneessa??

Vierailija
35/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, Ap,  älä lannistu, vaikka tehtävää on! Olet fiksu, kun kysyt muilta vinkkejä. Päivä päivältä homma etenee.

Jos sinulle ja temperamentillesi sopii paremmin iso alku-urakka niin valitse silloin se. Jos taas vähittäinen eteneminen, eli voimiesi mukaan nyt alkuun esim. illalla 30 min. + 10 min tauko + 30 min (esim. kello soimaan tauon merkiksi ja päättymiseksi), niin tuossakin ajassa saat jo paljon aikaan. Ja viikonloppuna enemmän. 

Ylläpitoon löytyi edellä hyviä vinkkejä. Kaikkeahyvää sinulle!

Vierailija
36/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mies tee mitään?

Vierailija
37/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koti nyt on sikolätti, lattia pesemättä, pöytätasot täynnä turhaa roinaa, ja pölyt pyyhkimättä.,  hyvät puolet tiskit tiskikoneessa, roskat lajittelen. 

Vierailija
38/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuohon sanoisi. Selvästi on vanhemmat passanneet kotona ja ensiasuntoon muuttamisen jälkeen onkin jännä juttu, ettei sieltä makuuhuoneesta kukaan hae likaisia astioita tai haisevia vaatteita mihinkään. Tässä teille todo.

1. Molemmat sitoudutte x tuntimäärään kotiaikaa, laatuaikaa tai miksi haluatte sen ajan nimetä. Tämä aika on varattava päivittäin. Silloin käytätte ajan kodinhoidon opetteluun, eli siivoatte, tiskaatte, pesette pyykkiä ja järjestätte kotia, viette roskia jne.

2. Siivoatte asuntonne kelvolliseen kuntoon. Meni siihen sitten viikonloppu tai viikko, niin jaatte tehtävät niin, että työ tulee tehdyksi.

3. Sovitte pelisäännöt. Kumpikin tiskaa omat astiansa tai vuoroviikoin kaikki tiskit. Teillä ei taida olla tiskikonetta?

4. Pyykkien suhteen sama juttu, kuin tiskien kanssa. Kannattaa ennemmin pestä vajaa koneellinen, kuin pyykkivuori.

5. Kaikille tavaroille, jätteille, pyykeille, tiskeille yms roskille on omat paikat. Kumpikin huolehtii, että tavara menee sinne minne se kuuluukin. On hyvä opetella sääntö, tuo tullessas, vie mennessäs. Eli aina minkä tahansa vessa, jääkaappi, telkkari tai muun matkan ohessa vie yhden tavaran paikalleen tai roskan roskikseen.

Vierailija
39/124 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerää kaikki roskat jätesäkkeihin, roudaa sekajätteeseen. Jos yrität kierrättää, et pääse edes alkuun.

Järkevä neuvo, sekajätteisiin niin saa nopeammin pois, ne menee polttoon. 

Vierailija
40/124 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mies tee mitään?

Toki. Luepa nyt ketjua ajatuksella. Ajelee illat autolla ja rassailee autoa, ja jopa kalastaa kun autonsa peukaloinnilta ehtii.