Koti kuin kaatopaikka
Itseäkin jo hävettää tämän kirjoitus saatika julkaisu. Tilanne on nyt se että koti on kuin kaatopaikka. Vähän pohjustusta: Asumme poikaystäväni kanssa ensimmäisessä asunnossamme, minä valmistuin koulusta maaliskuun lopussa ja aloitin heti palkkatyöt. Töiden jälkeen en jaksa mitään muuta kuin nukkua. Tilanne on kärjistynyt niin pahaksi, että tiskiallas pursuaa astioista ja HAISEE erittäin pahalle. Makuuhuoneessa on jätesäkkejä täynnä roskia ja vanhaa ruokaa jotka varmaan kasvaa jo karvoja (siltä ainakin haisee 🤢 ) vaatteita ja astoita pitkin asuntoa. Tiedostan, että tähän tilanteeseen joutumiseen on vaadittu silkkaa välinpitämättömyyttä ja laiskuutta niin minun kuin avopuolisoni suunnalta. Olemme muutamaan otteseen päättäneet että nyt siivotaan tämä sikolätti. Päällisin puolin saatukkin jotenkuten kuntoon mutta parin päivän päästä sama tilanne. Kuvia en halua laittaa jotta kukaan ei vahingossakaan tunnista kotiamme, koska asia oikeasti hävettää. Miten tästä selvitään? Mistä edes aloittaa enää? Jos joku on joskus ollut edes vähän samankaltaisessa tilanteessa tai muuten vaan haluaa auttaa, niin laittaisitko tähän selkeän listan mitä tehdä ja missä järjestyksessä.
Tiedostan myös hygieniariskit ja itseänikin ällöttää jo olla omissa kodissa, mikä olikin silmiä avaava hälytysmerkki, että nyt pitää oikeasti tapahtua PYSYVÄ muutos.
Meillä ei myöskään ole lapsia jotka tästä kärsisi, ainoat jotka tästä kärsii on minä ja avopuolisoni.
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä ja listoista mitä laitatte, jos laitatte.
Kommentit (124)
Voinko ottaa suhun yhteyttä? Voin auttaa!! Uskallatko laittaa joku yhteistieto tai profiili?
Paha mennä neuvomaan, jos sotkusuuden taustalla saamattomuus. Ehkä kannattaa opetella tapa, että joka päivä tekee jotain, johon menee enintään 10 min. On se sitten roskien kerääminen ja ulos vienti, tavaroiden ja vaatteiden paikoilleen laittaminen, kuivien pyykkien viikkaus, imurointi, vessan ja lavuaarin pesu yms. Itse olen ajatellut, että jos mulla menee jonkin askareet tekemiseen vaikka 5 min niin teen sen heti. Mainoskatkollakin ehtii imuroida eteisestä hiekat.
Paljonko veloitatte kuutiolta sekajätettä?
Laitoin kaikki jätesäkkeihin ja vein säkit kaatopaikalle. Olisi kestäny ikuisuus ennen kuin edes lattiapinnan olisi saanut näkyviin, niin oli pakko hoitaa asia helpoimman kautta. Sinne meni kyllä ihan tärkeitäkin lappusia ja tavaroita, mutta en jaksanut alkaa erikseen käymään tavaroita läpi.
Täällä on hyvä ketju aiheesta. Kun muistaisi otsikon.
Pyydä Auri sinne, ota yhteyttä häneen
Jos et ketään kehtaa pyytää kaveriksi. Laita kello soimaan. Älä torkuta. Kannat ensimmäisenä kaikki roskat pois.
Hyvää musaa korviin ja astiat peset kaikki.
Vaatteet pyykkikoriin. Eka kone laulamaan jo siinä vaiheessa kun peset astioita.
Sit töiden jälkeen ei nukkumaan. Astiat pesee käsin 15 minuutissa. Roskat kävellään heti ulos kun astia on täysi. Jos otat töiden jälkeen päikkärit maksimi aika on 30 minuuttia. 20 minuuttia on hyvä. Jos väsymystä jatkuu päikkärit korjaamisen jälkeen. Käy lääkärissä ja mieti millaista ruokaa ja millaisia määriä syöt. Työ voi olla kuormittavaa, mutta ei niin paljon, että kaikki vapaa menee nukkuessa.
ei taida ihan niin likainen kuitenkaan olla että auri tulis😅
Yllä oli hyvä neuvo, että tekee joka päivä edes jonkin asian johon menee 15min. Imuroi yhden huoneen, laittaa pyykit jne. Sitten ihan se, että tiskaa astiat heti käytön jälkeen. Jos ei kattiloita yms jaksa tiskata niin tiskaa edes lautaset ja aterimet ettei niitä ala kertymään pitkin poikin. Siihen hommaan menee vain muutama minuutti. Meillä on tällä hetkellä jatkuva kaaos kun 1,5-vuotias levittää kaikki kamat ympäriinsä. Ei auta siivoaminen kun tornado käy pyörimässä useita kertoja päivässä. Mutta ei anneta tiskien kerääntyä ja hurautetaan dysonin pikaimurilla joka päivä yksi huone niin ei keräänny liat nurkkiin ja pysyy joku siisteyden taso. Pitää nyt vain elää tämän asian kanssa :D
Roskat heti tai seuraavalla uloskäynnillä sinne roskakoriin, niitä ei piilotetaan mihinkään, sillä siihen voi syntyä tapa. Täysi roskapussi ulko-oven eteen, se tulee ottaa seuraavalla kerralla mukaan.
Meillä lasimukeja ehkä 20, niin astioita on pakko pestä usein, jolloin myöskään ne ei jää lojumaan altaaseen.
Minulla ja miehellä viikonloppuisin tapa siivota perusteellisemmin, pidetään pyykkipäivä, imuroidaan ja vaihdetaan lakanat yms.
Tee tai tehkää alkuun suursiivous ja olkaa toisillenne sen jälkeen jämptejä, että koti pysyy siistinä. Esim. jos astianpesukoneessa on puhtaita astioita, niin se tulee tyhjentää, likaisia astioita ei saa jättää silloin pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä Auri sinne, ota yhteyttä häneen
Samaa tulin ehdottamaan. Suursiivouksen jälkeen voisi olla helpompi ylläpitää järjestystä.
Aloitat tiskeistä, tiskipöydästä ja keittiötasosta ensin. Yksi astia kerrallaan. Sen jälkeen siirryt lattiatasoon.
Uusavuttomia vässyköitä taas ulisemassa. Järki pikku kätöseen niin kyllä se siitä.
Vie ne jätesäkit ekaksi pois. Sen jälkeen roskat aina roskikseen ja roskis heti ulos kun täynnä.
Pese astiat ja likaiset vaatteet. Kerää roinat pois sohvilta ja lattioilta. Pyyhi pöydät ja lattiat. Tuuleta.
Mitä useammin teet tuota sen helpommaksi muuttuu.
Kasva aikuiseksi. Leikit kotia, mutta et perusasioita osaa? Molemmat olette hemmoteltuja keskenkasvuja. Vedätte pizzaa ja noutoruokaa? Vaihda oikeeseen, kunnon kotiruokaan. Ai kuka tekee, haltiakummi varmaan...
Vierailija kirjoitti:
Tavarakaaos?
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljous
Lisäyksenä vielä, että avopuolisoni on 20-vuotias, jota kiinnostaa autolla ajelu yömyöhään ja kaikenlainen autojen kanssa värkkäys, kalastusta unohtamatta. Olen tietoisesti hänelle itsekkin sanonut että minä laitan tämän asunnon kuntoon, kunhan hän siivoaa omat jälkensä (vie astiat keittiöön, laittaa omat likavaatteensa pyykkikoriin) koska tuntuu että saan itse enemmän aikaiseksi kun joku ei ole kokoaikaa hääräämässä ympärillä. Se mun jatkuva väsymys johtuu pääosin siitä, että valvon öitä siivoillen tai ainakin yrittäen tehdä jotain tässä sikolätissä, toki työn kuormittavuus vaikuttaa asiaan myös. Vinkkejä on tullut paljon, KIITOS siitä Latasin puhelimeen jo jonkun To-Do sovelluksen ja teen siihen selkeän listan teidän kommenttien perusteella. Huomenna onneksi vapaa, niin aikaa hyvin laittaa siivous edes alulleen ja levätäkkin vielä. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa 🥳
Aika outo tilanne, että töissä käy, mutta roskia ei jaksa viedä.
Kaikki roskat roskiin, kaikki pyykit pesuun, kaikki tiskit pesuun. Kaikki pinnat tyhjiksi eli tasot ja lattiat ja niihin imurointi ja pyyhintä. Kaikki turha poistoon. Sitten kun nuo on tehty niin syytä siivota kaapit, laatikostot, uuni yms.
Minä voisin tulla sinulle uudeksi äijäksi. Jartsa 72 v