Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaapas, ristiäiset tulossa ja kummi ei kuulu krtkkoon!

Vierailija
07.02.2011 |

Elikkä, pojallemme on tulossa yhdeksi kummiksi sellainen henkilö joka ei kuulu kirkkoon. kertokaa joku joka tietää/on kokemusta. saako hän kastetodistuksia ym ja voiko olla mukana siinä muiden kummien kanssa "lapsen rinnalla" vai joutuuko sohvalle muiden kastetilaisuudella olevien kanssa?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt rippikoulun. En koe olevani ateisti mutta en näe mitään syytä miksi minun pitäisi kuulua kirkkoon.

Kummiksi suostuin, koska ystäväni niin halusi. Ollaan tunnettu ala-asteelta lähtien. Jollekkin muulle en olisi suostunut kummiksi ja liittynyt kirkkoon siksi aikaa. Ei minulta odoteta mitään kristillisiä arvoja tai lapsen ohjaamista seurakuntaan. Ei minun omatkaan kummit koskaan puhuneet mitään uskonnosta.

Vierailija
22/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeiksi pyydettiin mm. yhtä pariskuntaa, joista toinen ei kuulunut kirkkoon.

Pyysin pappia kohtelemaan kirkossa "kuin kummia". Kummiksi hän ei kuitenkaan tietenkään voinut ruveta eikä saanut kummitodistusta. Oli kuitenkin kummien rinnalla ja piti kastekynttilää. Puheessa pappi sanoi kummit xxx ja ystävä xxx.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti halutaan "kirsikka kakusta" väliäkö sillä idealogialla... Ärsyttävää! Menisitko itse vaikka muslimi- tai hindulapselle kummiksi?

Olen kirkkonkuulumaton "kummi" hindulapselle ja myös kahdelle kristitylle lapselle (sain seistä samassa linjassa, kuinka armollista...).

Jos sinua kamalasti riepoo, niin voit sitten kutsua minua vaikka kirsikanpoimijaksi:).

Itse pidän "kummin" tehvänä opastaa lapsea elämän teillä ja tukea kaikin tavoin joskus kivikkoisilakin poluilla. Olla läsnä ja apuna. Siihen ei välttämättä MITÄÄN uskontoa tarvita. Suvaisevaisuutta siskot!

Vierailija
24/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkkoon kuulumaton kummiksi tuleva saada myös kastetodistuksen ja olla "virallisena" kummina - niin hän vastasi " se tilaisuus ei ole mikään näytelmä" - eli vastaus oli Ei.

ja hän täsmensi myös, ettei kirkkoon kuulumaton ole myöskään "kummi" - vaan joku muu, mikä sitten haluattekin.

Kyseessä oli todella kiva ja sydämellinen pappi, hän ei puhunu näitä asioita ilkeästi, sanoipa vaan, mitä mieltä on.

Eli käytäntö näemmä vaihtelee ihan täysin seurakunnan- tai kastavan papin mukaan.

Vierailija
25/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan käytäntöjä on paljon. Kummitodistusta ei tosiaan saa, mutta millaisen roolin 'kummi' saa kastetilaisuudessa riippuu papista, ei edes seurakunnasta. Oman kummityttömme ristiäisissä pappi ei päästänyt kirkkoon kuulumattomia 'kummeja' alttarille, vaan ohjasi heidät istumaan takariviin, kun eturivi oli jo täynnä. Mutta meidän omissa ristiäisissä kirkkoon kuulumaton kummi jopa sai luettavakseen pätkän jotain psalmia. Meidän pappi sanoi että 2 virallista riittää, ja jos vanhemmat haluaa niin hän ei ole tuomitsemaan kirkkoon kuulumattomuutta muiden kummien osalta. Tämäkin kummi oli kyllä rippikoulun käynyt, mutta taloussyistä eronnut kirkosta. Kummitodistusta ei tietenkään saanut.

Vierailija
26/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, sori vähän kiirus.

Mutta mun neuvo on, että juttele papin kanssa. Aika paljon eri käytäntöjä. Nykyisin ei tarvitse kun yhden kummin kuulua kirkoon. Kaikissa ristiäisissä missä olen itse ollut läsnä, niin ovat ei-kuulumattomatkin seisoneet siinä vauvan viekussa. Joku saanut todistuksen, joku ei (sehän on vaan paperi, sellasen voi tehdä vaikka itsekin tälle ei-kuuluvalle). Mutta tämäkin selviää kun puhut papin kanssa etukäteen.

Vierailija
27/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni halusi lapsensa kummiksi velipuolensa. Veli 23 v. ei ole kuulunut kirkkoon aiemmin. Nyt hän halusi liittyä kirkkoon ja kastettiin kirkon jäseneksi rippikoulun käytyään kaksi päivää ennen kuin vauva sitten kastettiin. Olin hänen ratkaisustaan tosi ylpeä, vaikka itse olen eronnut kirkosta jo 80-luvulla.

Vierailija
28/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, että kirkkoon kuulumaton ylipäätään haluaa kummiksi, koska kyse on kirkollisesta asiasta. Ei kummi ole kuka tahansa kiva aikuinen vaan henkilö, joka kristillisessä mielessä on lapsen tuki ja turva.

Meillä oli pappi, joka myös halusi tietää, ovatko kummit konfirmoituja ja seurakunnan jäseniä (olivat, tietysti). Ja hänkin totesi, että kyse ei ole jostain joulujuhlanäytelmästä tai hauskasta sketsistä vaan avioliittoon verrattavaan tapahtumaan, jossa kummi aidosti sitoutuu kulkemaan lapsen rinnalla.

Vierailija
29/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta melko noloa kirkkoon kuulumattoman lukea Raamatusta lauseita, jotka ovat hänelle tyhjää löpinää. Se on kuin halveksisi sitä lasta, joka kasteessa oletaan Jumalan yhteyteen.

Vierailija
30/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

YKSIKÄÄN minun kummeista ei ole minulle kristinuskoa valistanut. Mutta muuten ovat olleet paljon kanssani, hoitaneet ja olleet tukiverkostona. Minulle tämä on paljon tärkeämpi asia ko joku Jumalan sanan kertominen.

Meidän lapsella on myös yksi kirkkoon kuulumaton kummi. Hän sai myös kummitodistuksen, mutta ei nimiä kirkonkirjoihin tietenkään. Myös tälle tulevalle lapselle tulee kirkkoon kuulumaton kummi. Hän on paras ystäväni ja hänelle tulee varmasti yksi tärkein rooli lapsellemme.

Minusta se on ihan höpöhöpöä että kummin on PAKKO olla kirkkossa, muusta viis.

Vierailija
31/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti halutaan "kirsikka kakusta" väliäkö sillä idealogialla...

Ärsyttävää!

Menisitko itse vaikka muslimi- tai hindulapselle kummiksi?

katolisen lapsen kummeja, ihan virallisesti. Kuulumme molemmat ev.lut kirkkoon mutten miellä kummin asemaa sellaiseksi että opastaisi jotenkin siihen uskoon. Mielestäni kummi on sen lapsen tavallaan uskottu henkilö joka kulkee elämässä rinnalla ehkä tiiviimmin kuin joku rivituttu.

Itselläni ainakin on tällainen suhde omiin kummeihini ja tällaisen suhteen olen halunnut lasteni ja heidän kummien välille, samoin kuin omien kummilasteni ja minun välille.

Ja ap:n kysymykseen on moni jo vastannutkin, eli virallista statusta ei saa, mutta onko sillä kauheasti merkitystä?

Vierailija
32/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kummin tehtävä on ohjata lapsi seurakuntaan ja uskon ja kirkon pariin??

se kirkkoon kuuluminen uskoon liittyy?

Vierailija
33/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika irvokasta, että kirkkoon kuulumaton lukee tekstiä, johon ei usko. Eli minusta melko noloa kirkkoon kuulumattoman lukea Raamatusta lauseita, jotka ovat hänelle tyhjää löpinää. Se on kuin halveksisi sitä lasta, joka kasteessa oletaan Jumalan yhteyteen.

mihin kukakin uskoo? Ei se kirkkoon kuuluminen/kuulumattomuus kenenkään uskoa määrittele? Eihän esim. monet helluntailaiset kuulu kirkkoon, mutta aika uskovaisia ovat...

Vierailija
34/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme mieheni kanssa kummilapsemme ainoat kummin (emme kuulu kirkkoon, emme kuuluneet sillonkaan).

Riitti, että meidät on konfirmoitu.

Olin sylikummi

Vierailija
35/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kallista kummiutta jos vain sen takia liittyy kirkkoon ja maksaa satoja euroja vuodessa kirkollisveroa (riippuu tietty tuloista). Emme enää kuulu kirkkoon ja lapsella on silti `kummit`.

Vierailija
36/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa kastetodistusta,eikä voi olla virallinen kummi.

Vierailija
37/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tuo hetkellinen kuuluminen kirkkoon maksanut mitään. Taisin olla silloin vielä opiskelija, joten eihän silloin mitään kirkollisveroja makseta mistään opintotuesta.

Vierailija
38/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi hyvää ystävää, jotka ovat eronneet kirkosta. Kyse ei ole uskonnottomuudesta eikä kirkollisverojen kiertämisestä. He ovat eronneet kirkosta uskoon liittyvien ja henkilökohtaisten ristiriitojen vuoksi. Ko. henkilöt asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa jyrkkämielipiteinen kirkkoherra ainoa pappi. Molemmat ystäväni ovat valmiita liittymään takaisin kirkkoon, kun kirkkoherra vaihtuu.

Toinen näistä ystävistä on yhden lapseni kummi. Asia hoidettiin yksinkertaisesti "huijaamalla". Esitietolomakkeisiin merkittiin kummi kuuluvaksi omaan seurakuntaansa, vaikka näin ei ole. Mikäli tästä olisi "jääty kiinni", olisi kummi liittynyt kirkkoon kastetapahtuman ajaksi. Ilmeiseti kukaan ei asiaa tarkastanut, tai sitten oma pappimme antoi armon käydä oikeudesta.

Itselle kristilliset arvot ovat yksi kummiuden periaatteista. Kristillisyys ei aina kuitenkaan ole sama asia kuin kirkkoon kuuluminen. Asiaa katselisin kuitenkin toiselta kannalta, mikäli kummin kirkkoon kuulumattomuus johtuisi esim kirkollisverosta. Tällöin mielestäni kyse olisi "kirsikoiden poimimisesta kakusta".

Minulle kristilliset perinteet ovat tärkeitä, vaikken mikään "kiihkouskovainen kirkossakäviä" olekkaan.

kaste = seurakuntaan liittäminen

kummius = lapsen rinnallla kulkemista ja tukemista myös kristillisissä arvoissa

avioliitto = loppuelämäksi jumalan silmien edessä solmittu liitto, jolle haetaan myös siunaus

vainajan hautaan siunaaminen = siunaaminen

ja niin edelleen...

Täytyy myöntää, että hieman olen "katkera" niille, jotka näitä kristillisiä sakramentteja ja tapoja vääristelevät oman mielensä mukaisiksi. Kummi vain kivana kaverina, avioliitto ilman täydelllistä tahtoa ja muut vastaavat esimerkit, joita nykyään näkee paljonkin, syövät uskottavuutta näiltä elämän tärkeimmiltä tapahtumilta meiltäkin, joille nämä asiat ovat sydämmessä tärkeitä, eivätkä vain mukavaa leikkiä tai näytelmää.

Jos ette halua noudattaa elämässänne kritillisiä arvoja, luokaa omat perinteenne. Muu on tuota kirsikoiden poimintaa, ja meidän asioihin uskovien aliarvostamista.

Vierailija
39/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papista kiinni kuka saa ja kuka ei. Meidän lapsen kummi sai, mitään virallista tietoa ei jäänyt kirkolle. Mutta minulle on ihan yhtä virallinen kummi kuin ne muutkin.

Vierailija
40/66 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papista kiinni kuka saa ja kuka ei. Meidän lapsen kummi sai, mitään virallista tietoa ei jäänyt kirkolle. Mutta minulle on ihan yhtä virallinen kummi kuin ne muutkin.

nyt luin,en ole eläessäni kuullut että joku pappi hyväksyisi kummiksi kirkkoon kuulumattoman!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme