Auttakaapas, ristiäiset tulossa ja kummi ei kuulu krtkkoon!
Elikkä, pojallemme on tulossa yhdeksi kummiksi sellainen henkilö joka ei kuulu kirkkoon. kertokaa joku joka tietää/on kokemusta. saako hän kastetodistuksia ym ja voiko olla mukana siinä muiden kummien kanssa "lapsen rinnalla" vai joutuuko sohvalle muiden kastetilaisuudella olevien kanssa?
Kommentit (66)
yksi kastettu kummi riittää nykyään. Sopikaa asia papin kanssa, kastetodistus on vaan paperipala ilman mitään juridista merkitystä, muisto kummille.
mut en sit tiedä mitä ehtoja siinä o.
on myös kummit jotka ei kuulu kirkkoon.. niitä ei merkitä kirkon papereihin, mut ihan ovat alttarilla seisseet ja lukeneet esim. pätkän raamatusta ja saaneet kummitodistukset papilta... kuopuksella oli jopa kaksi sylikummia ;)meillä onkin tosi ihana pappi :) toivon et tulee meidät vihkimään heinäkuussa...
Siinä kummien kanssa lapsen rinnallahan voi olla kuka vaan. Sitä ei säädellä missään ja tilaisuus voidaan järjestää vaikka niin, että KAIKKI läsnäolevat seisovat piirissä ja pastori on siinä keskellä. Kummien ja lapsen rinnalle voi sijoittaa myös vanhemmat tai sisaret tai isovanhemmat tai... Ihan miten haluaa.
Kastetodistuksen saa yleensä vain se kastettava lapsi. kummit saavat kummitodistuksia. RIippuu sitten vähän kastavan papin asenteesta, että kirjoittaako hän niitä vain virallisille kummeille, haluten korostaa kummien uskonnollista merkitystä, vai kirjoittaako hän sellaisen myös mahdollisille epävirallisille kummeille, haluten silloin korostaa lapsen saaman kasteen merkitystä ihan "kummien" vakaumuksesta riippumatta. Tätä tätyy siis kysyä siltä papilta ja pyytää häneltä sitä, mitä itse haluaa.
Mutta kun ihminen eroaa kirkosta, niin silloin hän kyllä tietää, ettei voi enää lupautua kummiksi.
kirkkoon pystyy liittyyn netissä mut en sit tiedä mitä ehtoja siinä o.
pitää olla konfirmoitu.
saa olla mukana! todistusta ei saa mutta sellasen voit askarella myös itse. =)
Koska toiset kummit kuuluivat kirkkoon, ei asia ollut mikään ongelma. Pappi totesi, ettei ole hänen asiansa erotella ihmisiä, ja Jumalan edessä ollaan kaikki tasaarvoisia. Ei ehkä pappi ihan tavallisimmasta päästä, mutta hänen ansiostaan mieheni pysyi kirkon jäsenenä vielä monta vuotta. Minä sain jopa kummitodistuksen!
joka ei varmasti olisi kirjottanut kummitodistusta kirkkoon kuulumattomalle. ennen kastetilaisuutta piti kertoa tulevien kummien kotiseurakunnat ja sotut jotta hän pystyi tarkistamaan että kuuluvat kirkkoon.
kun kummin tehtävä on ohjata lapsi seurakuntaan ja uskon ja kirkon pariin??
vaan on samanlainen höpöhöpökummi kuin esimerkiksi ne kummit, jotka menee "kummiksi" nimiäisiin.
Olin eronnut kirkosta ja paras ystäväni pyysi esikoisensa kummiksi. Liityin takaisin kirkkoon ja pääsin kummiksi. Sitten erosin taas kirkosta. Noin yksinkertaista se on!
Miten kirkkoon kuulumaton voi olla kummi, kun kummin tehtävä on ohjata lapsi seurakuntaan ja uskon ja kirkon pariin??
ja uskontoja vielä enemmän. Tosin ev lut kirkolla on määritelty, minkä muiden kirkkokuntien jäsenet voivat olla virallisia kummeja.
Sitä en kyllä ymmärrä, miksi ateisti tai ei-kristitty haluaisi olla kummi.
Mitä yrität sanoa?
Kummin tehtävä on ihan selkeä: Hänen kuuluu opastaa lapsi sen kirkon uskoon, mihin lapsi kastetaan.
kirkkoon kuulumaton haluaa kummin tehtäviin ja siihen rooliin minkä kirkko on määritellyt kummille kuuluvaksi?
Lapsen elämään voi kuulua ja osallistua ihan ilman näennäistä kummintitteliä, jolla ei ole yhtään mitään merkitystä elämässä.
riitä kummiksi pääsemiseen, huom.
Pitää olla lisäksi käynyt rippikoulun.
Meillä 3 kummia, joista kaksi kuuluu kirkkoon + käyneet rippikoulun. 1 kuuluu kirkkoon, mutta rippikoulu käymättä.
Meille osui pastori, joka ei edes kätellyt tätä rippikoulun käymätöntä. Tässä vaiheessa minä repesin ja sanoin kuuluvasti, että pastori on sitten hyvä, eikä kättele myöskään vauvan isää (miestäni), hänkään ei ole käynyt rippikoulua.
Minä olin tehnyt jo valmiiksi tälle kummille oman kastetodistuksen, kun huomasin esikeskusteluissa, että pastori on niuho tyyppi.
Ilmeisesti halutaan "kirsikka kakusta" väliäkö sillä idealogialla...
Ärsyttävää!
Menisitko itse vaikka muslimi- tai hindulapselle kummiksi?
"kasvattaa kummilasta kristilliseen uskoon"?
Omat kummit eivät koskaan opettaneet mitään uskontojuttuja. Ehkä siksi erosinkin kirkosta. ;) Silti olen pakkokummi. Ei kummin ole pakko tehdä yhtään mitään.
veli ei kuulu kirkkoon, mutta on kummi meidän lapselle. Ei kyllä saanut sitä ns. virallista kummitodistusta, mutta mä tein sitten itse hänelle semmoisen :)
Minä halusin hänet kummiksi ja hän halusi itse kummiksi lapsellemme. Meille kummius on semmoinen läheinen suhde lapseen, kummi on vanhempien ihminen, johon lapsi voi tarvittaessa turvautua ja johon lapsi tuntee yhteenkuuluvuuden tunnetta.
En nyt osaa sitä paremmin selittää, mutta siinä on meille muutakin kuin uskonasioita.
Kirkkoon kuulumaton ei voi olla kummi.