Kotona treenaavat, miten saatte tsempattua itsenne säännölliseen treeniin?
Välineitä löytyy crosstraineristä säädettäviin käsipainoihin ja kahvakuulaan asti. Noilla saa hyvän perustreenin tehtyä, eli se ei ole ongelma, vaan se, miten jatkaa hyvin alkanutta treeniä niin, ettei se vaan jää alkuinnostuksen jälkeen tekemättä? Käytättekö jotain päiväkirjaa tai sovellusta apuna?
Ylipainoa ei ole, mutta haluaisin lisää voimaa ja lihaksia. Nyt olisi loman aikana hyvää aikaa saada treenirutiini kuntoon.
Kommentit (25)
Mä sinnittelin vaan sen alkuinnostuksen ohi sinne asti, että siitä tuli rutiini ja ihan nautinnollinen tapa. Siinä oli aika paljon itsepsyykkausta ja sisua että "minähän opin tästä tykkäämään!".
Mä tykkään hoitaa lenkin jo aamusta. Erilainen fiilis koko päivässä ja onpahan aina tehtynä sit. Kaikenlaista muuta tulee taiteiltua vähän pitkin päivää fiiliksen mukaan. Joskus se on hulahulaa, kotipunttia, käsilläseisontaa tai muuta oman painon treeniä.
Kun saa oman molon suuhun niin kunto on priimaa
Niskan- ja hartianseutu ilmottaa heti, jos on tullut oltua liikaa paikoillaan.😂
Valitsen itseni joka aamu. Olen niin hyvä tyyppi, että ansaitsen vain parasta.
Arkena se on helpompaa kuin näin lomalla, jotenkin vain sujahtaa osaksi viikkorytmiä ja kropassa huomaa, jos treenin jättää välistä. Eli epämukavuuden välttely on itsellä se motivaattori. Laita vaikka kalenteriin tietyt päivät, kun aiot treenata, ja vaikka puhelimeen muistutus. Sitten vain aloitat, vaikka ei huvittaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Arkena se on helpompaa kuin näin lomalla, jotenkin vain sujahtaa osaksi viikkorytmiä ja kropassa huomaa, jos treenin jättää välistä. Eli epämukavuuden välttely on itsellä se motivaattori. Laita vaikka kalenteriin tietyt päivät, kun aiot treenata, ja vaikka puhelimeen muistutus. Sitten vain aloitat, vaikka ei huvittaisikaan.
Kirjoititko nyt vahingossa väärin päin arjen ja loman? Lomalla on aikaa ja energiaa jumpata vaikka joka päivä.
Treenaamisesta tulee mulle niin hyvä olo, etten osaa olla ilman. Jos kaksi päivää ilman kunnon hikijumppaa saa kropan tuntumaan kankealta ja henkisesti tulee niin huono olo, että on pakko liikkua. Varsinkin toimistotöitä tehdessä, kun ei tule muuten paljoakaan liikuntaa päivän aikana, vaikka pyrin seisomaan ainakin puolet työpäivästä. Treenaan lihaksia neljä kertaa viikossa tunnin ajan ja muina päivinä tunnin aerobista liikuntaa, parina päivänä vähän löysemmin ja yhtenä päivänä kunnolla hikoillen. Muutenkin pyrin pyöräilemään ja kävelemään ja olemaan liikkeessä mahdollisimman paljon. Ei ole ihmistä (tai minua ainakaan) luotu istumaan paikoillaan.
Jokainen asia johon rakentaa identiteetin jää voimaan. Yksittäinen treeni vs treenaaja. Yksittäinen pianotunti vs pianisti.
Kirjoitan joka päivälle tehtävälistan ja sitten vain alan tehdä niitä järjestyksessä. Erilaisista liikuntamuodoista voimatreeni on minulle kaikkein epämieluisin, mutta se menee enimmäkseen jo rutiinilla. Teen sen aamulla / aamupäivällä, että saan sen pois alta.
Alun perin auttoi se että muistutin itseäni, että olen onnellisempi illalla jos olen tehnyt treenin.
Kuulin jonkun YouTube-persoonallisuuden sanovan, että hänen mottonsa treenaamisessa on "If I do hard things, then I'm happy". Ajatus toimii minullakin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Treenaan koko kroppaa kolmijakoisella "ohjelmalla". Tunnen itseni voimakkaammaksi, terveemmäksi, levollisemmaksi, itsevarmemmaksi jne, kun pidän lihaksistani huolta. Oli se sitten salilla tai kotona. Se riittää motivaatiokseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoititko nyt vahingossa väärin päin arjen ja loman? Lomalla on aikaa ja energiaa jumpata vaikka joka päivä.
No sinulla varmaan noin. Voitko uskoa: meitä on moneen junaan. Mulla on lomalla muuta ohjelmaa ja tekemistä, niin treenaaminen jää. Arkena se on osa normaalia kehonhuoltoa.
Helposti. Laitettiin yksi huone kuntosaliksi ja siellä käyn kolmasti viikossa. Laitan heti herättyäni salivaatteet ylleni, syön aamiaisen ja lueskelen päivän lehdet. Sitten ns. lähden salille ja teen ohjelman. Välipäivinä sama systeemi aamulla, mutta lähden lenkille.
Jos ajattelisin, että teen ja lähden sitten myöhemmin tai illalla, tekemättä jäisi.
Kiitos vastauksista! Olen ikuinen aloittaja, ja tuo psyykkinen pitkäjänteisyys treeneissä on se mun kompastuskivi. Käyn mielelläni kävelyllä ja sitä olen harrastanut koko ikäni, mutta tämä lihaskuntojumppa ei ota pysyäkseen mun prioriteettilistan top5:ssa.
kokeilen siis aamutreeniä. Aamulenkit ainakin on ihania, joten miksipä ei myös aamutreeni, vaikka ulkona hyvällä kelillä näin kesäisin.Onneksi olen aamuihminen ja herään tuntia *liian aikaisin* töihin lähtöön nähden, niin puolen tunnin treenin ehtinee tehdä hyvin myös talviaikaan.
Kaivoin nyt esiin Anna Saivosalmen kirjan Vartti riittää. Kuvaavaa on, että olen näemmä ostanut sen neljä vuotta sitten. Mulla ei ole mitään liikunnallisia vaivoja, jos polvien rutinaa ei oteta lukuun, niin sellaisia välttämättömyys-kannustimia ei (vielä) ole. Mutta jospa treeni onkin mulle luksusta , olen sen treenin arvoinen ja ansaitsen sen joka toinen aamu?
ap
Kovuus. Kysyn itseltäni aina skitsofreenisesti että olenko kova vai pehmis.
Kysymykseen on pakko vastata, koska jos en vastaa, niin olen pehmis ja haluan olla kova.
Joka päivä ei välipäiviä. Joka päivä jotain. Jos ei ole töitä niin aamulla ja illalla yhteensä neljä tuntia. Koko kroppa käydään läpi venyttelyineen.
Mun ongelmana on se, etten saa oikein tehokasta treeniä tehtyä. Teen liian lyhyen, ei siitä juuri tuloksia ole syntynyt. Tai en vain sitten huomaa. Saatan siis tehdä vain 15 min jotain muutamaa liikettä ja sitten se jää siltä päivältä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelmana on se, etten saa oikein tehokasta treeniä tehtyä. Teen liian lyhyen, ei siitä juuri tuloksia ole syntynyt. Tai en vain sitten huomaa. Saatan siis tehdä vain 15 min jotain muutamaa liikettä ja sitten se jää siltä päivältä siihen.
Käytä tunteita siihen tekemiseen. Vihaa ja rakkautta. Vihaa itseäsi jos et saa tehoja irti.
Rakasta itseäsi jos treeni kulkee kovaa.
Treenissä on myös henkinen harjoitus. Itsensä käskeminen ja oman elimistön tai asetusten säätäminen. Olet järjestelmäsi asetuksissa ja voit säädellä niitä miten haluat.
Voit vaikka yrittää tuhota itsesi kovalla treenillä.
Minulla auttaa tosi paljon musiikki luomaan tunteita. Tarvitsen tunteita tekemiseen.
Jos motivaatioksi ei riitä läskimaha tai heikot narukädet, jotka näkyvät peilissä niin sitten ei voi auttaa.
Teen itselleni sunnuntaisin treenisuunnitelman seuraavalle viikolle, ja harvoin lipsun.