Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin kyllästynyt terveydenhuoltoalaan lääkärinä

Vierailija
28.06.2024 |

Ajattelinpa vähän avautua. Elämäni suurin virhe oli hakeutua tälle alalle töihin. Työntekijää kohdellaan kuin roskaa. Firmat kusettaa sen minkä ehtii, lainsäädännöstä ei välitetä, työt vaan loppuu ilmoittamalla, uhkaillaan..hyvinvointialueille kun yrittää töihin päästä suoraan niin työtehtävissä yritetään kusettaa, sovitussa ei pysytä, koko ajan muuttuu jo keskustellut työasiat..Liitolta ei saa mitään konkreettista apua, olen useaan tapaukseen jo yrittänyt saada. Lääkärit toimivat johtavissa asemissa terveyskeskuksissa ja hoitavat myös rekrytointeja ilman koulutusta tai osaamista kumpaankaan asiaan.

Sitten itse työ. Kahvitauot tai lounastauot eivät ole itsestäänselvyys vaan ne pitää erikseen muistaa varmistaa. Kuinka moni teistä tekisi töitä ilman niitä? Hoitajat laittavat ajanvarauskirjalla tupla-aikoja eli pitää hoitaa potilaita päällekkäin (ei fysiikan lakien mukaan mahdollista edes). Potilaat uhkailee, jatkuva väkivallan pelko läsnätyössä. Osa aloittaa jo ovella kätisemään, näistä tietää aina, että ovat ongelmapotilaita. Osa lääkäreitä on myös niin kauheaa porukkaa, puhuu potilaiden satuttamisesta, uhkailee/käy päälle, pervoilee potilaiden kustannuksella..Kannattaa muuten miettiä kahdesti, päästätkö alaikäistä yksin lääkäriin.

Tiedättekö, miksi porukka menee vain rahan perässä ja vaihtaa usein paikkaa? Koska olot on usein niin huonot, että millään muulla ei ole väliä. Työnantajalta ei saa arvostusta, työnantajatkaan eivät halua sitoutua. Pakkotahtista asiantuntijatyötä, jossa ei välillä ole aikaa edes lukea potilaan perussairauksia tekstistä, koska aikaa on niin vähän. Joutuu korjailemaan toisten virheitä, samalla saa itse haukut, jos tekee jonkun virheen.

Pakko yrittää pois jotenkin näistä hommista. Sille on syynsä, miksi osa vaihtaa alalta pois kaikessa hiljaisuudessa. Syynsä sille, miksi moni ei tee täyttä viikkoa.

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko opiskeluaikana kiltti vai menevä j ännätyttö?

Vierailija
42/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat jo olla itse potilas ja vaikea sellainen.

Olipas typerä kommentti!

Olisitko itse työssä, jos sulle vittuilisi sekä pomot että asiakkaat! Mikään ei olisi hyvin! Et saisi vapaapäiviä, vaikka

on jo luvattu, lisät tulee tai ei tule, ja vaikka itse vahtisit, ei tule. "jääppä kuule paikkaamaan, Kekko ei tullut töihin..." Varmaan jäät, palkaa saa tai ei.

Otappa ne pinkit lasit pois päästäsi. SI niin ja lisäksi asiaks saattaa ykskaks hyökätä kimppuusi  kun katsot niin omituisesti...

Tuollaistahan se on useimmissa töissä. Puolta pienemmällä korvauksella vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee haipro joka tuplabookkauksesta, potilasturvallisuus vaarantuu ajan puutteen vuoksi. Tuplabookkaaja joutuu sitten käymään tätä asiaa useasti läpi, ehkä alkaa ymmärtämään ettei tuo ole oikea toimintamalli.

Vierailija
44/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä tekisi töitä ilman niitä?

Esimerkiksi opettajilla ei ole lakisääteisiä taukoja. Työpäivä voi olla 8-16 täysillä oppitunneilla eikä yhtäkään taukoa. Välituntia 15 minuuttia ei voi oikein tauoksi laskea, koska se aika menee vaihtaa toiseen luokkaa kärräten kamat sinne. Välillä ei ehdi edes vessaan muutamaan tuntiin 

Hohhoijaa. Jos pitää päästä paskalle, tunti alkaa myöhässä.

t. kollegasi

Vierailija
45/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, terveisin kollega. Se on karu todellisuus mitä me terveydenhuollossa ammattilaisina joudutaan todistamaan, moraalitonta touhua kaikin puolin. Itse en jalallanikaan aio astella pahoinvointialueille töihin, siellä tapetaan ihmisistä elämänhalu kun selkänahasta nyljetään kaikki mitä lähtee ja jos et jaksa niin sinun oma vikasi.

montaa potilaste ette kuitenkaan ota vastaan per pv eli miten nyljetaan?

Vierailija
46/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole lääkäri.

No ei todellakaan ole.

Vierailija
47/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin, terveisin kollega. Se on karu todellisuus mitä me terveydenhuollossa ammattilaisina joudutaan todistamaan, moraalitonta touhua kaikin puolin. Itse en jalallanikaan aio astella pahoinvointialueille töihin, siellä tapetaan ihmisistä elämänhalu kun selkänahasta nyljetään kaikki mitä lähtee ja jos et jaksa niin sinun oma vikasi.

montaa potilaste ette kuitenkaan ota vastaan per pv eli miten nyljetaan?

niin jos vertaa miten TK ennen toimi niin potilaita otettiin vastaan moninkertaisesti. Tosin sanelut kirjoitti joku muu. Kumma systeemi nyt kun sairaanhoitaja ottaa vastaan ja kirjaa ja sitten lääkäri lukee. Säästää muka aikaa... 

Vierailija
48/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisit kokeilemaan oikeita töitä yksityiselle DI koulutuksella. Työt eivät lopu viikonloppunakaan, saati lomalla.

Vierailija
49/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua potilaana ei ole koskaan harmittanut, että en ole päässyt lääkäriin fyysisesti. Matka sinne kestää tunnin, joten on ihanaa, kun voin chatata hoitajalle asiani, joka sitten sanoo, että hän vielä kysyy lääkäriltä ja jos kaikki ok, niin resepti on iltapäivällä noudettavissa. Kerran on lääkäri soittanut sitten perään ja kertoi laittaneensa labrakokeita. Sanoi, että voin itse ne tarkistaa omakannasta ja jos ovat ok, niin hyvä. Jos niissä jotain, niin hän sitten laittaa kommenttia jonnekin. En ole koskaan tarkistanut onko tullut kommenttia, koska kukaan ei ole minulle kertonut mihin ne kommentit tulee enkä ole jaksanutviitsinyt itse niitä selvittää. Luotan siihen, että soittelevat perään, jos jotain häikkää, vaikka tiedän että siihen ei pitäisi luottaa.

Muttajoo, ei haittaa valkotakkikammoisena yhtään etten koskaan pääse lääkäriin, vaan kaikki hoituu etäyhteydellä.

Vierailija
50/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä latvalaho, mihinkään järjestelmään ei pysty tuplabuukkaamaan aikoja. Muista seuraavalla kerralla. 

Niin olet latvalaho, mutta miten se liittyy tähän aiheeseen?

Vierailija
51/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen aina ihmetellyt, miten verovaroista on varaa maksaa julkisella siitä 5000-8000e/kk, kun joku kirjoittaa buranareseptejä.

Buranareseptit kirjoittaa siihen koulutettu sairaanhoitaja. Ei tosiaan 5000-8000e/kk palkkaa. Lääkemääräyskurssin jälkeen palkka nousi entisestä 2680 e > 2980 e. 

Vierailija
52/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama fiilis. Vaihdoin työpaikkaa ja erikoisalaa. Nyt elämä on ihanaa. Kannattaa etsiä mieleinen työ, kun lääkäri voi valita isojen mahdollisuuksien joukosta. Ei ole pakko tehdä potilastyötä ollenkaan. 

Vierailija
53/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ehkä ole lääkäri mutta eihän se ala oikeasti kovin houkutteleva ole jos vähänkin miettii palkkatasoa pidemmälle. Moni hakeutuu lääkikseen palkan ja ns. varman työpaikan perässä. Ei välttämättä mietitä mitä se työ oikeasti on ja, että se työpaikka ei välttämättä ole kovin lähellä (mm. sukulaiseni teki vuosia jatkuvasti kaksi päivystysvuoroa niin että nukkui välillä muutaman tunnin työpailla siihen varatussa huoneessa, työmatka pitkä). Itse olin sairaalassa aikoinaan ainoastaan kesätöissä mutta en sen perusteella voi hirveesti ylistää ilmapiiriä. Ja kyllähän sen potilaankin asemassa huomaa. Ihmettelen kommentteja siitä, että samanlaista on muualla. Ehkä mutta pitääkö olla? Näinkö vähän ihmiset arvostavat omaa ihmisarvoista kohteluaan? Työelämän ei tarvitsisi olla p*skaa.

Vierailija
54/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä potilaana yhtään tykkäisi jos minut tuplabuukattaisiin toisen potilaan kanssa samalle vastaanottoajalle tai laitettaisiin vastaanottoaika silloin kun lääkäri onkin kokouksessa. 

Vierailija
55/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on paras mahdollinen koulutus, minkä Suomessa voi hankkia, jos ei halua yrittäjäksi. Jos ei tee rikoksia, työpaikka on täysin varma eläkeikään asti ja eläkkeelläkin voi tehdä hommia halutessaan. Palkka on todella hyvä Suomen mittakaavassa. Muillla aloilla samalla PERUSpalkkatasolla 6000- 10000 e/kk pitää toimia johtotehtävissä ja joskus jopa johtajasopimuksella, joka voidaan päättää nollan päivän irtisanomisajalla. Lääkärillä ei ole ikinä pelkoa potkuista, jos ei tee virheitä. Ja vaikka jonkun organisaatiouudistuksen seurauksena saisikin potkut, uusi työpaikka löytyy aina, koska lääkäreistä on pulaa.

Lääkäri voi toimia joko yksityisellä sektorilla tai julkisella sektorilla tai molemmilla yhtäaikaa. Jos haluaa tienata 300 euroa tunnissa, voi toimia yksityisellä haluamansa määrän tunteja ja toimia silti samalla virassa julkisella. En muutenkaan keksi alaa, jossa pystyy tienaamaan yli 200 000 euroa vuodessa toisten palkoillisena ilman että on minkäänlaisessa esimiesvastuussa. Julkisella sektorilla on varmasti johtamisessa paljon ongelmia, mutta jos vertaa muihin aloihin, lääkäri on kyllä palkan ja työn pysyvyyden suhteen aivan kirkas ykkönen.

Vierailija
56/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama fiilis. Vaihdoin työpaikkaa ja erikoisalaa. Nyt elämä on ihanaa. Kannattaa etsiä mieleinen työ, kun lääkäri voi valita isojen mahdollisuuksien joukosta. Ei ole pakko tehdä potilastyötä ollenkaan. 

Minne vaihdoit? Minulla on muutakin koulutustaustaa ja työkokemusta, tällä hetkellä vain tuntuu, että en osaa nyt markkinoida itseäni yhtään minnekään. Arvostusta kun ei ole hetkeen saanut yhtään omalle osaamiselle niin tuntuu,että kukapa muukaan töihin ottaisi. -ap

Vierailija
57/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on paras mahdollinen koulutus, minkä Suomessa voi hankkia, jos ei halua yrittäjäksi. Jos ei tee rikoksia, työpaikka on täysin varma eläkeikään asti ja eläkkeelläkin voi tehdä hommia halutessaan. Palkka on todella hyvä Suomen mittakaavassa. Muillla aloilla samalla PERUSpalkkatasolla 6000- 10000 e/kk pitää toimia johtotehtävissä ja joskus jopa johtajasopimuksella, joka voidaan päättää nollan päivän irtisanomisajalla. Lääkärillä ei ole ikinä pelkoa potkuista, jos ei tee virheitä. Ja vaikka jonkun organisaatiouudistuksen seurauksena saisikin potkut, uusi työpaikka löytyy aina, koska lääkäreistä on pulaa.

Lääkäri voi toimia joko yksityisellä sektorilla tai julkisella sektorilla tai molemmilla yhtäaikaa. Jos haluaa tienata 300 euroa tunnissa, voi toimia yksityisellä haluamansa määrän tunteja ja toimia silti samalla virassa julkisella. En muutenkaan keksi alaa, jossa pystyy tienaamaan yli 200 000 euroa vuodessa toisten palkoil

Et tainnut lukea tuota alkuperäistä kirjoistustani ollenkaan. Tämä ala on villi viidakko, eivät välttämättä edes anna potkuja vaan sanovat, että töitä ei ole. Mikään laki ei turvaa tällä alalla mitään, työnantajat saa tehdä mitä vain koska kellään ei ole kykyä vastustaa. Et selvästkään ole alalla töissä, koska luettelet ihan mitä sattuu nosta työmahdollisuuksista ja palkoista. -ap

Vierailija
58/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on saanut inspiraation tekstiinsä katsoessaan TV1 Kandit -sarjaa, joka samalla provosoi esiin ap:n sivupersoonatohtorin.

Vierailija
59/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama se on meillä hoitajillakin... lisäksi toiset hoitajat ovat meidän lähiesimiehiämme, eivät koulutetut ammattilaiset, esim ktm olisi hyvä tutkinto esimiestehtäviin, ei sairaanhoitaja/perushoitaja/lähihoitaja.

Kuka ktm haluaisi tehdä pskaa työtä pskalla palkalla????? Esimiehiksi hakeutuu ne weemäisimmät mlkut

Vierailija
60/163 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ehkä ole lääkäri mutta eihän se ala oikeasti kovin houkutteleva ole jos vähänkin miettii palkkatasoa pidemmälle. Moni hakeutuu lääkikseen palkan ja ns. varman työpaikan perässä. Ei välttämättä mietitä mitä se työ oikeasti on ja, että se työpaikka ei välttämättä ole kovin lähellä (mm. sukulaiseni teki vuosia jatkuvasti kaksi päivystysvuoroa niin että nukkui välillä muutaman tunnin työpailla siihen varatussa huoneessa, työmatka pitkä). Itse olin sairaalassa aikoinaan ainoastaan kesätöissä mutta en sen perusteella voi hirveesti ylistää ilmapiiriä. Ja kyllähän sen potilaankin asemassa huomaa. Ihmettelen kommentteja siitä, että samanlaista on muualla. Ehkä mutta pitääkö olla? Näinkö vähän ihmiset arvostavat omaa ihmisarvoista kohteluaan? Työelämän ei tarvitsisi olla p*skaa.

Lääkäreille ei heru empatiaa, koska lääkäreillä on niin isot palkat. Kukaan ei joudu lääkäriksi tahtomattaan, vaan jokainen lääkäri on itse siihen ammattiin halunnut ja hakeutunut. Ja saa siitä myös erittäin hyvän korvauksen. Se ilmapiiri on sama pienipalkkaisillekin, ja hierarkia ja järkyttävät palkkaerot terveydenhoitoalan sisällä eivät ainakaan ole ilmapiirin kannalta hyväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi