Täysin kyllästynyt terveydenhuoltoalaan lääkärinä
Ajattelinpa vähän avautua. Elämäni suurin virhe oli hakeutua tälle alalle töihin. Työntekijää kohdellaan kuin roskaa. Firmat kusettaa sen minkä ehtii, lainsäädännöstä ei välitetä, työt vaan loppuu ilmoittamalla, uhkaillaan..hyvinvointialueille kun yrittää töihin päästä suoraan niin työtehtävissä yritetään kusettaa, sovitussa ei pysytä, koko ajan muuttuu jo keskustellut työasiat..Liitolta ei saa mitään konkreettista apua, olen useaan tapaukseen jo yrittänyt saada. Lääkärit toimivat johtavissa asemissa terveyskeskuksissa ja hoitavat myös rekrytointeja ilman koulutusta tai osaamista kumpaankaan asiaan.
Sitten itse työ. Kahvitauot tai lounastauot eivät ole itsestäänselvyys vaan ne pitää erikseen muistaa varmistaa. Kuinka moni teistä tekisi töitä ilman niitä? Hoitajat laittavat ajanvarauskirjalla tupla-aikoja eli pitää hoitaa potilaita päällekkäin (ei fysiikan lakien mukaan mahdollista edes). Potilaat uhkailee, jatkuva väkivallan pelko läsnätyössä. Osa aloittaa jo ovella kätisemään, näistä tietää aina, että ovat ongelmapotilaita. Osa lääkäreitä on myös niin kauheaa porukkaa, puhuu potilaiden satuttamisesta, uhkailee/käy päälle, pervoilee potilaiden kustannuksella..Kannattaa muuten miettiä kahdesti, päästätkö alaikäistä yksin lääkäriin.
Tiedättekö, miksi porukka menee vain rahan perässä ja vaihtaa usein paikkaa? Koska olot on usein niin huonot, että millään muulla ei ole väliä. Työnantajalta ei saa arvostusta, työnantajatkaan eivät halua sitoutua. Pakkotahtista asiantuntijatyötä, jossa ei välillä ole aikaa edes lukea potilaan perussairauksia tekstistä, koska aikaa on niin vähän. Joutuu korjailemaan toisten virheitä, samalla saa itse haukut, jos tekee jonkun virheen.
Pakko yrittää pois jotenkin näistä hommista. Sille on syynsä, miksi osa vaihtaa alalta pois kaikessa hiljaisuudessa. Syynsä sille, miksi moni ei tee täyttä viikkoa.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
"Osa lääkäreitä on myös niin kauheaa porukkaa, puhuu potilaiden satuttamisesta, uhkailee/käy päälle, pervoilee potilaiden kustannuksella..Kannattaa muuten miettiä kahdesti, päästätkö alaikäistä yksin lääkäriin."
Ja mammat yläpeukuttaa :D
Noup, se on ap joka multipeukuttelee.
Apottiin pystyy tuplabookkaamaan kun vaihtaa asiakasmäärän. Mutta jonkun täytyy se tietoisesti muuttaa.
Kahvitauot tai lounastauot eivät ole itsestäänselvyys vaan ne pitää erikseen muistaa varmistaa. Kuinka moni teistä tekisi töitä ilman niitä?
Olen selvinnyt lukuisia työpäiviä ilman ruoka- ja kahvitaukoja hengissä. :D
- jakelusähköverkkoasentaja
Kuinka moni teistä tekisi töitä ilman niitä?
Esimerkiksi opettajilla ei ole lakisääteisiä taukoja. Työpäivä voi olla 8-16 täysillä oppitunneilla eikä yhtäkään taukoa. Välituntia 15 minuuttia ei voi oikein tauoksi laskea, koska se aika menee vaihtaa toiseen luokkaa kärräten kamat sinne. Välillä ei ehdi edes vessaan muutamaan tuntiin
Voi pyhä jeesus näitä nykypäivän uniikkeja lumihiutaleita.
Olen hammaslääkäri, ja on raskasta kun ei pysty auttamaan ihmisiä niin hyvin kuin haluaisi. Resurssit riittämättömiä ja aikataulut pakotettu niin tiukoiksi että tulee helposti sutta ja sekundaa. Olen pitänyt kiinni siitä, että työ tehdään kunnolla loppuun asti jotta potilas ei joudu ravaamaan uudestaan. Tästä johtuen olen usein myöhässä ja aivan uupunut töiden jälkeen. Helpommalla pääsisi, jos ei olisi tunnollinen.
Siitä olen iloinen, etten hakeutunut yleislääketieteen puolelle. Hampaalla on omat ongelmapotilaansa, mutta yleislääkärin työ on vaikeuden potilaiden kanssa varmasti vielä vaikeampaa.
Kyllä se on aina yliläääkäri tai johtajva lääkäri joka valitsee lääkätit tervetskeskukseen.
Aina kutsutaan useampi lääkäri haastatteluun, joita puhuttttaa 2-3 lääkäriä.
Koko lääkärin valinta virkaansa, on julkinen asiakirja, joka näkyy kunnan / kaupungin virallisissa päätöksenteossa.
Ne löytyvät Kaupinkien päätöksenteko sivuilta joissa ovat : Kaikki lautakuntien ja Viranhaltijoiden tekemät päätökset.
Enpä ollenkaan usko, että ap on valmis lääkäti, tai ollenkaan alalla.
Jos ois, tietäisi tasan tarkkaan rekytoninnin ja kiireisen työtahdin valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä latvalaho, mihinkään järjestelmään ei pysty tuplabuukkaamaan aikoja. Muista seuraavalla kerralla.
Pystyy
- koodari
Vierailija kirjoitti:
Hyvä latvalaho, mihinkään järjestelmään ei pysty tuplabuukkaamaan aikoja. Muista seuraavalla kerralla.
ÄLÄ VIITSI! MUlle sanottiin juuri noin, pääset tähän väliin, otetaan tupla-ajalla!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin, terveisin kollega. Se on karu todellisuus mitä me terveydenhuollossa ammattilaisina joudutaan todistamaan, moraalitonta touhua kaikin puolin. Itse en jalallanikaan aio astella pahoinvointialueille töihin, siellä tapetaan ihmisistä elämänhalu kun selkänahasta nyljetään kaikki mitä lähtee ja jos et jaksa niin sinun oma vikasi.
Samoin käy joiltakin joillekin potilaille, kun purkautuu välinpitämättömyytenä potilaille :(
No eikös noista perushommista pääse erikoistumalla eroon?
Meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat. Ja paino tutkitusti vaikuttaa mielenterveyteen. Jos te lääkärit puuttuisitte niihin juuri syihin teidänkin työsarka olisi helpompi.
Vierailija kirjoitti:
No eikös noista perushommista pääse erikoistumalla eroon?
Juu pääsee. Mutta ennen kuin voi hakea erikoistumaam, on pakko työskemmellä vuosi terveyskeskusläänkärnä.
Sitten voi hakea erikoistumaan alallw, mikä eniten kiinnoostaa itseää. Erikoislääkäriksi valmistuminen kestää 6 vuotta.
Opintoja, mutta suur osa ajasta kuluu apulaislääkärinä toimimisena oman alan osastolla.
Nuo ilmapiiriongelmat näkyy potilaalle saakka. Huonossa ilmapiirissä hoitokin on huonompaa kun ihmiset joutuu keskittymään työn kannalta epäolennaiseen japatukseen.
Et ole mikään lääkäri. Oikeat lääkärit eivät notku vauvapalstalla.
Meillä ei tule tuplabookkauksia, koska kaikki potilaat päätyvät vastaanotolle ainostaan hoitajan konsultaation perusteella. Hoitajat hoitavat itse mahdollisimman pitkälle potilaat ja konsultoivat vasta, jos lääkäriä tarvitaan.
Hyvin toimii, pyörii yhdelläkin lääkärillä. Potilaita tosin harmittaa, kun eivät joka vaivan vuoksi enää "pääse" lääkärille ja asioita hoidetaan myös etänä.
T. Kirvessyrjän terveyskeskuksen kollega
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ VIITSI! MUlle sanottiin juuri noin, pääset tähän väliin, otetaan tupla-ajalla!
No todellakin pystyy. Valitsee vain asiakkaan ja klikkaa haluamalleen ajalle. Itsellä esim. Lifecare käytössä ja voisin varata aikoja myös lääkäreiden vastaanotolle.
Käy nyt yks orjapiikki hakemassa, että työsi säilyy. Pakota se vielä lapsiin, nuoriin, terveisiin aikuisiin. Haha. Toivottavasti ymmärrät vaihtaa alaa ja pian.
Meidän järjestelmässä ei pysty laittamaan tuplabuukkauksia. Mutta hoitajat laittaa potilaille vastaanottokäyntejä niihin kohtiin, jotka kalenterissa on merkitty puhelinajoiksi, tiimikokouksiksi, lausuntojen kirjoittamisajoiksi. Minun pohjat on avattu ajalle 9-15:30, koska teen pienen lapsen vuoksi lyhennettyä työaikaa. Muut ajat on merkitty että olen poissa. Hoitajat laittaa silti potilaita vastaanottoajoille myös ennen yhdeksää ja 15:30 jälkeen. Ja potilaat on sitten vihaisia kun en ole paikalla. Esimiehet ei tee asialle mitään, heitä ei kiinnosta.