Onko lestadiolaisia pääkaupunkiseudulla?
Vai onko ne lähinnä tuolla jossain Pohjanmaalla? Voiko siis ihan kuka vaan työkavereista ollakin lestadiolainen, vaikka ei tuputtaisikaan uskontoon?
Kommentit (41)
Kyllähän Suomessa on lestadiolaisia ihan joka kaupungissa. Heitä on kuitenkin kymmeniä tuhansia tässä maassa. Lestadiolaiset eivät puhu uskostaan muille, osa jopa meikkaa ja värjää hiuksiaan nykyään. Et voi mitenkään tietää onko joku työkavereistasi lestadiolainen, ellei hän itse ota asiaa puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan lestadiolaisen habituksesta ym. Pohjanmaalla mutta Helsingissä en ole huomannut ketään. Ovat varmaan siellä paremmin massaan sulautuvia.
Mistä tunnistat ne Pohjanmaalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ikäni Helsingissä, enkä ole koskaan tavannut lestadiolaista.
Oletko varma? Lestadiolaiset yleensä yrittävät viimeiseen asti olla puhumatta vakaumuksestaan.
Miksi?
Niin negatiivinen julkisuuskuva että nolottaa. Ikävä kyllä. Sitten saa pelätä vihapuhetta ja muuta negatiivista.
T. lestadiolainen
On heitä paljonkin. Minulla on ollut useita työkavereina. Ei uskontoa kukaan työpaikoilla kai yleensäkään tuputa? Minulla on ollut paljon eri uskontoihin kuuluvia työkavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ikäni Helsingissä, enkä ole koskaan tavannut lestadiolaista.
Oletko varma? Lestadiolaiset yleensä yrittävät viimeiseen asti olla puhumatta vakaumuksestaan.
Miksi?
Niin negatiivinen julkisuuskuva että nolottaa. Ikävä kyllä. Sitten saa pelätä vihapuhetta ja muuta negatiivista.
T. lestadiolainen
Oletko itse tyytyväinen lestadiolaisuuteesi?
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan lestadiolaisen habituksesta ym. Pohjanmaalla mutta Helsingissä en ole huomannut ketään. Ovat varmaan siellä paremmin massaan sulautuvia.
Oletko varma tuostakaan? Itse asun Pohjanmaalla ja on saattanut mennä vuosia, ennen kuin esimerkiksi joku työkaveri on saanut tietää vakaumuksestani. Saankin usein hämmentynyttä palautetta, että en ole tiennyt yhtään. Et välttämättä vain huomaa niitä "ei-niin-selkeitä", esim. suurperheellisiä lestadiolaisia.
Lol ei Helsingin kepussa taida olla yhtään lestadiolaista, sen verran surkeaa settiä tulee sieltä että täällä pohjoisessa ihan itkettää lukea niitä ulostuloja, hyhhyh. Helsingissäkin joka tapauksessa on lestadiolaisia, iso kaupunki, paljon työmahdollisuuksia ja yliopisto. Tietysti sinnekin lähdetään opiskelemaan ja töihin kuten muuallekin päin Suomea. Lestadiolaisilla ei ole tapana tuputtaa uskontoaan muille, sekoitat nyt helluntailaisiin tai johonkin muuhun porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa on lestadiolaisia ihan joka kaupungissa. Heitä on kuitenkin kymmeniä tuhansia tässä maassa. Lestadiolaiset eivät puhu uskostaan muille, osa jopa meikkaa ja värjää hiuksiaan nykyään. Et voi mitenkään tietää onko joku työkavereistasi lestadiolainen, ellei hän itse ota asiaa puheeksi.
Karkea arvio on jopa 100 000. Lisäksi monessa maassa ulkomailla, erityisesti Ruotsissa ja Pohjois-Amerikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole koskaan törmännyt lestadiolaiseen pääkaupunkiseudulla.
Sinulla on ehkä pienet piirit. Minä olen törmännyt moniin. He ovat kaikki helsinkiläisiä ja aktiivisia kepussa.
No ei tosiaankaan ole pienet piirit, mutta en kyllä tunne paljoa kepulaisiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ehkä pienet piirit. Minä olen törmännyt moniin. He ovat kaikki helsinkiläisiä ja aktiivisia kepussa.
No ei tosiaankaan ole pienet piirit, mutta en kyllä tunne paljoa kepulaisiakaan.
Ei lestadiolaiset ole enää välttämättä kepussa, jos politiikassa ovat aktiivisia. Tiedän esimerkiksi kokoomuksen ehdokkaina eri vaaleissa olleita vl:ia. Ehkä heitä on enemmän eteläisemmässä Suomessa.
Onhan niitä pilvin pimein. Eivät vain huutele uskostaan. Monelle tulee yllätyksenä, että naapuri tai työkaveri onkin lestadiolainen. Jos siis asia koskaan tulee puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä yleensä tunnistat ihmisen lestadiolaiseksi, ellei koko suurperhe ole yhtaikaa liikkeellä? Toisaalta kaikilla ei ole nykyään kymmentä lasta ja nuorilla pareilla on tietenkin aluksi vähemmän lapsia. Onhan Helsingin vaalipiiristä ollut lestadiolainen kansanedustajakin, Terhi Peltokorpi ja ehdolla ainakin, niinikään lestadiolainen professori Juha Pentikäisen.
Oulun seudun jälkeen seuraavaksi eniten näitä on pk-seudulla, varsinkin jossain Helsingin pientaloalueilla ja Espoossa ei voi välttyä.
Mun työkaverilla on viisi lasta. Onkohan se lestadiolainen? 🤔
Kyllä ne vaan tunnistaa ainakin p.maalla. Niillä on ihan oma olemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lestadiolaiset ole enää välttämättä kepussa, jos politiikassa ovat aktiivisia. Tiedän esimerkiksi kokoomuksen ehdokkaina eri vaaleissa olleita vl:ia. Ehkä heitä on enemmän eteläisemmässä Suomessa.
Pohjoisessa kepu ja kokoomus, nykyään myös persuja ainakin kannatetaan. Etelämmässä näiden lisäksi kristillisdemokraatit ja ruotsinkielisillä alueilla RKP.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vaan tunnistaa ainakin p.maalla. Niillä on ihan oma olemus.
Jos huomaat vain ne, jolla on se jokin olemus? Lestadiolaisia on hyvin monenlaisia, ihmisinä voivat olla hyvinkin erilaisia vaikka usko olisi sama.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverilla on viisi lasta. Onkohan se lestadiolainen? 🤔
Voi olla tai voi olla että ei ole. Onhan vaikka tuolla RKP:n Adelcreutzillakin viisi lasta. Eikä tietääkseni ole vl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoisessa kepu ja kokoomus, nykyään myös persuja ainakin kannatetaan. Etelämmässä näiden lisäksi kristillisdemokraatit ja ruotsinkielisillä alueill
Oman kokemukseni mukaan kristillisdemokraatteja kannatetaan yhä enemmän vl:ien keskuudessa myös Pohjois-Suomessa. Muut puolueet tuntuvat nykyään olevan kaikki yhtä liberaaleja keskenään ja kristilliset ovat oikeastaan ainoita, jotka selkeästi pitävät esillä kristillisiä arvoja. Ainakin vaalikoneissa.
No ei ole. Hoh hoijaa.