Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minilex: Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua

Vierailija
27.06.2024 |

"Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatie- ja linja-autoasemat, torit, puistot, kirjastot ja muut vastaavat paikat.

:

Näin ollen siis julkisella paikalla kuvaaminen ilman henkilön lupaa on sallittua. Myöskään kuvan julkaisemista ei voida lähtökohtaisesti kieltää, mutta mikäli kuva sisältää jotain, joka voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä uhrille, kuvan julkaiseminen voi olla rangaistavaa. Lisäksi on hyvä huomata, että markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteelta lupa."

https://www.minilex.fi/q/julkisella-paikalla-kuvaaminen

Kommentit (260)

Vierailija
141/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvassa ei ole lapsen kasvoja, niin kuva ei ole laiton. M34

Korjasin.

Vierailija
142/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehet aina olleet yhtä pervoja? Vai tuoko nykyaika sen vain paremmin esiin?

Pervo = perverssi = sukupuolisesti poikkeava, luonnoton

Vihjaat että kaikki miehet olisivat sukupuolisesti poikkeavia, perusteena että tykkäävät perseistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko sosiaalisessa mediassa (jota tuokin alalauta edustaa) tuntemattomien kuvien levittely häpäisy tarkoituksessa sallittua? Voisin veikata, että ei.

Eettisessä mielessä ei, mutta juridisessa mielessä kyllä kun pelkistä takapuolista ei edes tunnista ihmistä. Ahdistelu sitten taas on rikollista. 

Vierailija
144/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa lukea miten kuumana palstan lihavat tädit käyvät, vaikka asia ei heitä millään tavoin kosketa. :D

Salakuvaamalla tapahtuva ihmisten häpäiseminen, vakoileminen, vainoaminen ja kiusaaminen koskevat potentiaalisesti jokaista suomalaista.

Ei kukaan ole kiinnostunut teidän kuvaamisesta, voitte olla varmoja siitä. 

Edellinen kirjoittaja taisi viitata siihen että myös sinua saatetaan kuvata halventavassa tarkoituksessa.

Vierailija
145/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
146/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös oltava sallittua vedellä kuvaajaa turpiin, joko itse kohteen tai sivullisen toimesta. 

Uhkaatko siis esim. Seiskan toimittajia? 

Seiskan toimittaja ei kuljeskele tuolla tavan talliaisten perässä eikä kuvaile heitä ilman lupaa. Jos niin toimii, sille saa siitä sanoa ja uskoo puhetta ihan hyvin. 

Ei ehkä Seiskan toimittaja mutta muu valokuvaaja kyllä. Itse olen valokuvaaja ja teen katukuvausta. Silloin otan kuvia tuntemattomista ihmisistä. Se on ihan sallittua. 

Jos julkaiset kuvan tunnistettavasta henkilöstä tarvitset luvan.

Vierailija
147/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa lukea miten kuumana palstan lihavat tädit käyvät, vaikka asia ei heitä millään tavoin kosketa. :D

Teinitytärtäni koskee mitä suurimassa määrin!

N39

Sitäkö Onlyfans sisällöntuottajaa?

Vierailija
148/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on myös oltava sallittua vedellä kuvaajaa turpiin, joko itse kohteen tai sivullisen toimesta. 

Seiskan toimittaja ei kuljeskele tuolla tavan talliaisten perässä eikä kuvaile heitä ilman lupaa. Jos niin toimii, sille saa siitä sanoa ja uskoo puhetta ihan hyvin. 

Ei ehkä Seiskan toimittaja mutta muu valokuvaaja kyllä. Itse olen valokuvaaja ja teen katukuvausta. Silloin otan kuvia tuntemattomista ihmisistä. Se on ihan sallittua. 

Ei tarvitse, älä höpötä.

Vierailija
149/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miehet aina olleet yhtä pervoja? Vai tuoko nykyaika sen vain paremmin esiin?

Pervo = perverssi = sukupuolisesti poikkeava, luonnoton

Vihjaat että kaikki miehet olisivat sukupuolisesti poikkeavia, perusteena että tykkäävät perseistä?

Ja silloin kai kiakki persettään pyllyhousuissa esiintuovat olisivat ekshibitionisteja. Ei ole toista ilman toista. Se kannattaa muistaa.

Vierailija
150/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jonkin tietyn henkilön kuvaaminen ei ole sallittua ilman lupaa. Eikö mene jakeluun incelpervo!

Mene hoitoon

Vierailija
151/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinitytärtäni koskee mitä suurimassa määrin!

N39

Mä kuvasin just jokin aikaa sitten kauppakeskuksessa ja kaduilla ihmisiä, myös muutamia kuvia joissa on teinityttöjä. 

En kuvannut ketään häpäisymielessä enkä seksualisoiden. Kuvasin ajankuvaa ja nuoriso muoteineen kuuluu siihen. 

Kuvaan kaikenikäisiä ihmisiä. 

T: Valokuvaaja, nainen, 40v

Vierailija
152/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten ne Instassa lomakuviaan julkaisseet ja kuvien taustalla näkyy tuhansia muita ihmisiä. Tunnistettavina. Onko luvat kysytty? Ja minkä maan laki luvan kysymistä vaatii? Ei tule mieleen yhtään maata...

Vierailija
153/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse jos kuva on julkisella paikalla otettu. 

Vierailija
154/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarvitse jos kuva on julkisella

Riippuu siitä miten kuvattavaa esitetään, millaisessa tilanteessa.

Vierailija
155/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvassa ei ole lapsen kasvoja, niin kuva ei ole laiton. M34

Korjasin.

Kyllä lapsiakin saa kuvata julkisilla paikoilla. 

Vierailija
156/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko sosiaalisessa mediassa (jota tuokin alalauta edustaa) tuntemattomien kuvien levittely häpäisy tarkoituksessa sallittua? Voisin veikata, että ei.

Kyllä on, mikäli kuvista ei henkilöä tunnista. Ja jos tunnistaa itsensä noista kuvista ja uskoo, että muutkin saattavat tunnistaa, niin sitten voi tehdä rikosilmoituksen. Niin yksinkertaista se on.

Rautalangasta, kun ei mene perille:

Valokuvien ottamisessa vastakkain ovat monesti sananvapaus ja toisaalta yksityisyyden suoja. Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatieasemat, torit ja puistot. Kuvaaminen on kuitenkin rajoitettua kotirauhan tai julkisrauhan suojaamissa paikoissa. Kotirauhan piiriin kuuluvat muun muassa talot ja asunnot sekä niiden pihat. Henkilö, joka kuvaa kotirauhan piirissä olevaa henkilö oikeudettomasti, voi syyllistyä salakatseluun. Julkisrauhan piiriin kuuluvat esimerkiksi virastot. Julkisrauhan suojaamissa paikoissa kuvaamiselle lisäedellytyksenä on kuitenkin myös se, että kuvauspaikka on yleisöltä suljettu ja kuvaaminen tapahtuu henkilön yksityisyyttä loukaten.

Esimerkkinä selventämään julkisella paikalla kuvaamista voidaan ottaa tapaus, jossa kuvataan henkilöä julkisella paikalla, ilman henkilön lupaa. Tällöin kuvaaminen on sallittua ja sitä ei voi kieltää. Myöskään kuvan julkaisemista ei voi lähtökohtaisesti kieltää, mutta mikäli kuva sisältää jotain, joka voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä uhrille, kuvan julkaiseminen voi olla rikos. Esimerkiksi päihtyneen ihmisen kuvan julkaiseminen saattaa aiheuttaa kärsimystä ja vahinkoa kuvatulle. Lisähuomiona on hyvä mainita, että markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteelta lupa. 

https://www.minilex.fi/a/yksityisyydensuoja-ja-valokuvaus

Takapuolikuvat netissä eivät ole tunnistettavia eivätkä näin ollen voi aiheuttaa kärsimystä asianosaiselle.

Oikeustieteen maisteri, asianajaja 

Vierailija
157/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on, mikäli kuvista ei henkilöä tunnista. Ja jos tunnistaa itsensä noista kuvista ja uskoo, että muutkin saattavat tunnistaa, niin sitten voi tehdä rikosilmoituksen. Niin yksinkertaista se on.

Kunnianloukkaus tulee kyetä näyttämään. Muuten syyllistyt itse perättömään ilmiantoon. 

Ei syyllisty. Poliisille voi aina huoletta ilmoittaa, jos epäilee rikoksen tapahtuneen. Poliisi sitten tutkii onko rikosta tapahtunut. Perättömään ilmiantoon voi syyllistyä, jos valehtelee poliisille siitä mitä on tapahtunut. 

Vierailija
158/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun tämä ilmiö nyt tiedetään niin voin ottaa goPro-kameran jolla kuvaan videolle nämä luuserit ja voin julkaista netissä niiden rumat naamat.

Vierailija
159/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisilla ei todellakaan ole resursseja tutkia jotain salakuvausta, ei ketään kiinnosta. Palstan pirttihirmut voisi lopettaa asiasta jankkaamisen

Vierailija
160/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun tämä ilmiö nyt tiedetään niin voin ottaa goPro-kameran jolla kuvaan videolle nämä luuserit ja voin julkaista netissä niiden rumat naamat.

Häkki heilahtaa sulle...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi