Pääseekö VR:n junalla ilmaiseksi Tilkurilaan?
Helsingistä pohjoiseen junalla matkatessani olen huomannut, että lipuntarkastus on aina vasta Tikkurilan jälkeen.
Tarkoittaako tuo sitä, että VR:n junissa voi Pasilaan tai Tikkurilaan matkustaa huoletta pummilla, vai onko tuossa joku kontrollijärjestelmä mitä en ymmärrä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä konduktöörit seuraa junaan nousijoita melko tarkasti. Omalla osuudella pääsen 9/10 kerrasta ilman lipuntarkastusta, mutta usein ne tulee sitten tarkastamaan lipun juuri, kun on jäämässä pois. Ne tekee tarkastuksia lähijunissa jopa melko usein.
Ap tarkoitti kaukojunia.
No kaukojunissa myös. Ne seuraa asemilla, ketä nousee kyytiin. Myös Helsingissä. Tiedän, koska ne kerran tuli hakemaan mut junaan. Kun junat pysähtyy asemille, konnarit samalla tsekkaa junaan nousijoita. Konnari on junanpysähdyksen aikana usein junan ulkopuolella katsomassa, ketä tulee kyytiin.
Ihan kuin ne ehtisi kaikkia kytätä. Oletko ikinä ollut täydessä kaukojunassa? Siinä voi olla jopa yhdeksän vaunua joten konnarit ei todellakaan ehdi joka vaun
Joo, viimeksi sama konnari tuli kysymään multa toiseen kertaan lippua. Mun lippua ei saanut skannattua koneella. Sen takia konnari tuli toiseen kertaan ja sanoi, ettet ole lippua näyttänyt. Oikeasti olin, mutta konnari ei muistanut sitä. Ne kysyy siis lippuja jopa kahteen kertaan. Kuljen junalla monta kertaa viikossa ja en kyllä kulkisi pummilla, koska nuo konnarit on oikeasti melko tarkkaa väkeä ja tulee ihan oikeasti sinne välikköön kyselemään lippua, jos paikaltaan lähtee. Kyllähän ne asemalla katsoo, ketä sieltä tulee kyytiin, koska konnari niin mulle itse kertoi ja tuota näen ihan joka viikko. Ne katsoo, mihin vaunuihin nousee uusia matkustajia. Ne saa sitten helpommin jänikset kiinni. Näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä konduktöörit seuraa junaan nousijoita melko tarkasti. Omalla osuudella pääsen 9/10 kerrasta ilman lipuntarkastusta, mutta usein ne tulee sitten tarkastamaan lipun juuri, kun on jäämässä pois. Ne tekee tarkastuksia lähijunissa jopa melko usein.
Ap tarkoitti kaukojunia.
No kaukojunissa myös. Ne seuraa asemilla, ketä nousee kyytiin. Myös Helsingissä. Tiedän, koska ne kerran tuli hakemaan mut junaan. Kun junat pysähtyy asemille, konnarit samalla tsekkaa junaan nousijoita. Konnari on junanpysähdyksen aikana usein junan ulkopuolella katsomassa, ketä tulee kyytiin.
Ihan kuin ne ehtisi kaikkia kytätä. Oletko ikinä ollut täydessä kaukojunassa? Siinä voi olla jopa yhdeksän
Aika moni siirtyy vaunusta toiseen, siinä omalla paikalla istuu joku toinen ja sitten etsimään vaunun numeroa jne.
Minut aiottiin viime kesänä poistaa liputtomana junasta. Olin noussut junaan Helsingissä, Tikkurilassa seuraksi oli tulossa pari kaveria. Siirryin junan eteiseen valmiina auttamaan matkalaukuissa, mutta silloin paikalle tulikin konduktööripari kirjoittamaan tarkastusmaksua. Ei auttanut, että näytin puhelimesta lippua, totesivat sen ostetuksi junan jo lähdettyä (ostettu edellisenä päivänä, katsoivat vain kellonaikaa) ja käytiin aika kiivasta keskustelua siitä, pitääkö minun poistua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan oli aiemmin täysin riskitön tapa matkustaa kun junalipun pystyi ostamaan vielä junasta. Konduktöörin kysellessä lippua olisi vain ostanut lipun seuraavalle paikkakunnalle.
Junalipun voi edelleen ostaa vasta junasta kaukojunilla matkustaessa.
Ei voi. Ainakaan virallisesti.
Kyllä voi.
https://www.vr.fi/junaliput/kaukoliikenteen-kertalippu
"korttimaksulla junan konduktööriltä. Junassa myytävistä lipuista peritään lisämaksu, joka on 3 € alle 76 km pituisilla matkoilla ja 7 € tätä pidemmillä matkoilla."
Ei voi. Ainakaan virallisesti.