Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksittekö, mikä logiikka on siinä, että jos esikoululainen jää sinne vielä iltapäiväksi, tarvitaan erilaiset ulkovaatteet?

Vierailija
27.06.2024 |

Kiinnitin vaan huomiota tällaiseen kohtaan tulevan esikoululaisen ohjeissa, kun ensin sanotaan tarkemmin erittelemättä, että esikoulussa pitää olla sään mukaiset vaatteet (jonka ymmärrän niin, että voi olla esim. tavallinen vedenkestävä vj-takki ja housut?) ja sitten erikseen mainitaan, että iltapäivähoitoon jäävillä pitää olla erilliset kuravaatteet: sadetakki, kurahousut, kumisaappaat, kurarukkaset. Miten ne vasta iltapäivällä keksii sotkea itsensä? :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vj = vk siis välikausi! :)

Vierailija
2/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä silloin ollaan ulkona pidempään ja ei ne vedenkestävät ole oikeasti vedenkestäviä esim sateen aikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ainakin kaksi syytä heti mieleen:

- ovatko silloin yhdessä päiväkotilasten kanssa, jolloin samat säännöt kaikille?

- jos ulkoilevat sekä aamulla että iltapäivällä, kuikset ehtii kuivua siinä välillä, mutta paksu haalari ei välttämättä

Vierailija
4/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska päiväkodissa ei viitsitä yhtään mitään. Iltapäiväksi jäävillä on välipala ja vapaata ulkoilua, ei mitään ohjattua toimintaa. Hoitajille helpointa, kun koko porukka puetaan kuravaatteisiin 9 kk ikäisestä alkaen.

Ei tuossa ole järjen hiventäkään, kyse on laiskuudesta. Mutta sanopa se ääneen ääääärettömän rasittuneelle hoitajalle, jolla on niiiiiiiin kamalasti töitä, kun pitää valvoa ja tarkkailla ja seurata puhelimesta, että tuleeko viestejä.

Olen ollut kolme vuotta päiväkodissa töissä, kyse on asenteesta, jonka mukaan mitään ei tehdä, koska meillä on kiire. Sen jälkeen olin vuoden Norjassa päiväkodissa ihmettelemässä, että sama määrä hoitajia ja lapsia pystyi tekemään melkein mitä vain, ruokailuun ja ulkoilemaan sai mennä silloin, kun itse halusi eikä ulkona tarvittu kuravaatteitta, koska ei keskitytty kuralätäkköihin vaan leikkeihin ja liikuntaan.

Vierailija
5/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niillä eskaripäivän aikana retkeilyä ja muuta ohjattua toimintaa eli eivät ehdi siinä myöriä mudassa. Välttämättä joka päivä ei ole edes varsinaista ulkoilua vaan saattavat mennä liikuntasaliin liikkumaan. Ja iltapäivällä sitten vapaata ulkoilua kuralätäköissä hyppelyineen. Näin ainakin meillä meni.

Vierailija
6/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska päiväkodissa ei viitsitä yhtään mitään. Iltapäiväksi jäävillä on välipala ja vapaata ulkoilua, ei mitään ohjattua toimintaa. Hoitajille helpointa, kun koko porukka puetaan kuravaatteisiin 9 kk ikäisestä alkaen.

Ei tuossa ole järjen hiventäkään, kyse on laiskuudesta. Mutta sanopa se ääneen ääääärettömän rasittuneelle hoitajalle, jolla on niiiiiiiin kamalasti töitä, kun pitää valvoa ja tarkkailla ja seurata puhelimesta, että tuleeko viestejä.

Olen ollut kolme vuotta päiväkodissa töissä, kyse on asenteesta, jonka mukaan mitään ei tehdä, koska meillä on kiire. Sen jälkeen olin vuoden Norjassa päiväkodissa ihmettelemässä, että sama määrä hoitajia ja lapsia pystyi tekemään melkein mitä vain, ruokailuun ja ulkoilemaan sai mennä silloin, kun itse halusi eikä ulkona tarvittu kuravaatteitta, koska ei keskitytty kuralätäkköihin vaan leikkeihin ja liikuntaan.

No mutta onpa harmi, että Norjassa ei päässyt läträämään kuran kanssa. Yleensähän se on lasten mielestä aivan ihanaa. 

Vierailija
7/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta päiväkodissa töissä, kyse on asenteesta, jonka mukaan mitään ei tehdä, koska meillä on kiire. Sen jälkeen olin vuoden Norjassa päiväkodissa ihmettelemässä, että sama määrä hoitajia ja lapsia pystyi tekemään melkein mitä vain, ruokailuun ja ulkoilemaan sai mennä silloin, kun itse halusi eikä ulkona tarvittu kuravaatteitta, koska ei keskitytty kuralätäkköihin vaan leikkeihin ja liikuntaan

Norjassa ei käynyt edes mielessä, että 6v iässä ollaan kuin koirat ja kieriskellään maassa. Vain suomalainen lapsi istuu 5v iässä kuralätäkössä - ja nimenomaan siksi, että päiväkodin pihassa ei oikein muuta tekemistä ole.

Vierailija
8/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No mutta onpa harmi, että Norjassa ei päässyt läträämään kuran kanssa. Yleensähän se on lasten mielestä aivan ihanaa."

Minun kokemus Norjasta on kyllä erilainen kuin tuolla kirjoittajalla, mutta toki rajoittuu muutamiin tuttavaperheisiin, mutta kyllä siellä kosteassa meri-ilmastossa lapset käyttävät kuravaatteita kuten Suomessakin ja huomasin, että isommillakin lapseilla/teineillä oli sellaisia oransseja "kalastajamallisia" kurahousuja, joita saattoivat ulkopuuhissa käyttää.

Vierailija
9/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olet koskaan Norjassa käynytkään.

Vierailija
10/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koululaisella ekalla ja tokalla sama logiikka, että koulussa ei tarvittu kurahousuja, -hanskoja yms, mutta iltapäivätoiminnassa tarvittin. Jos esikoulupäivä on aika koulumaista ja iltapäivä tosiaan vapaampaa ulkoilua?

Vierailija
11/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa ei käynyt edes mielessä, että 6v iässä ollaan kuin koirat ja kieriskellään maassa. Vain suomalainen lapsi istuu 5v iässä kuralätäkössä - ja nimenomaan siksi, että päiväkodin pihassa ei oikein muuta tekemistä ole.

Se, että ei ole mitään ohjattua tekemistä, kehittää lasten mielikuvista. Aikuisen silmiin tyhmä kuralätäkkö voi olla lapsen silmissä vaikka valtameri, johon mennään purjehtimaan.

Vierailija
12/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta päiväkodissa töissä, kyse on asenteesta, jonka mukaan mitään ei tehdä, koska meillä on kiire. Sen jälkeen olin vuoden Norjassa päiväkodissa ihmettelemässä, että sama määrä hoitajia ja lapsia pystyi tekemään melkein mitä vain, ruokailuun ja ulkoilemaan sai mennä silloin, kun itse halusi eikä ulkona tarvittu kuravaatteitta, koska ei keskity

Sinulla ei taida olla kauheasti kokemusta lapsista. Vielä alakouluiläisetkin saattavat kieriä maassa ja painia ihan vain silkasta ilosta. 

Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin vapaa leikki? Kaiken ei aina tarvitse olla ohjattua toimintaa.

Vierailija
13/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kolme vuotta päiväkodissa töissä, kyse on asenteesta, jonka mukaan mitään ei tehdä, koska meillä on kiire. Sen jälkeen olin vuoden Norjassa päiväkodissa ihmettelemässä, että sama määrä hoitajia ja lapsia pystyi tekemään melkein mitä vain, ruokailuun ja ulkoilemaan sai mennä silloin, kun itse halusi eikä ulkona tarvittu kuravaatteitta, koska ei keskity

Vierailija
14/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäiväulkoilu on paljon pidempi. Meillä 14.30-17.00, niin kyllä siinä ehtii moneen kertaa kastua, jollei ole kunnolla päällä.

Vierailija
15/15 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväulkoilu on paljon pidempi. Meillä 14.30-17.00, niin kyllä siinä ehtii moneen kertaa kastua, jollei ole kunnolla päällä.

2,5 tuntia? Ja säässä kuin säässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi