Kun mietit pulmiasi, oireitasi ja elämäntoiveitasi, yritä hahmottaa itsesi ja elämäsi kokonaisuutena
Mikä on minkäkin vaivan tai reaktiomallin tarina? Milloin se esiintyi ensimmäisen kerran? Mitä muuta noihin elämänvaiheisiin liittyi? Kaipasitko silloin jotain, mitä et saavuttanut? Pelkäsitkö pettymystä tai olitko muuten kovilla?
Kommentit (3)
Onpa sulla hyvä aloitus. Ihan kuin mua varten eli mulla olisi vaikka kuinka paljon kerrottavaa mutta en kyllä nyt voi. Rankkoihin tilanteisiin on aina liittynyt joku omituinen ja täysin lamaannuttava sairastuminen juttuihin mille ei voinut mitään tehdä. Siis olen ollut tosin kovilla ja kummalliset 'sairastumiset' vaikuttivat sekä työpaikkoihin eli toimeentuloon että opintoihin. Olen kuitenkin jo pystynyt hahmottamaan koko elämäni kokonaisuutena ja kirjoittanut elämänkerrankin mikä oli todella terapauttista ja tervehdyttävää. Kirjoitin noin viiden vuoden jaksoissa. Mikä on kaikista kummallisinta ehkä on että aina kun mulla joku pulma tai tilanne päällä elämässä niin saan ihan hirveän ja lamauttavan pitkäkestoisen flunssan. Sen olen järkeillyt siten että se on koko immuunijärjestelmä joka on ihan poissa pelistä. Minulla on ollut onneton rakkausjuttu ja olen sitä mieltä että niistä voi todellakin sairastua. Kun 'tyyppini' meni naimisiin niin 'sairastuin' siten että olin vuoteenomana jotain kolme kuukautta.
Itselleni toimii parhaiten että ajattelen vain muita ihmisiä.
Kun opit, miten juuri sinun ahdistumis-, masentumistaipumuksesi käyttäytyy tai millä tavalla ihmissuhteesi tyypillisesti ajautuvat umpikujaan, sinun on paljon helpompi tunnistaa ja ottaa omaksesi myös ne tavat, joilla voit helpottaa elämääsi.